2013-08-10, 20:31
  #169
Medlem
totten18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aloevera
Fotboja hade löst problemet!!! Men icke någon aktion från Svenska politiker. Dom måste sätta polisen på prov?

Mycket smart tänkt, det var det 1:a jag tänkte på, jag fattar inte hur svårt kan det vara att ta på en boja bara när dom ska ut finns det fotbojor med GPS, jag har för mig det och så mycket kan det inte kosta att fixa och tiden det tar att sätta på den är snabb, att skydda människor i detta land verkar vara " lite svinn får man räkna med " någon måste alltid råka illa ut pga regeringens illaluktande ideologi om att brottslingar är dom som ska skyddas pga integritet, med våra liv ska inte skyddas psykoregering Ps. http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisen-sa-ser-rymlingen-ut Ds.
Citera
2013-08-10, 20:41
  #170
Medlem
totten18s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Twixes
Vet någon vem det kan handla om, polisen bedömer honom som mycket farlig

http://www.svt.se/nyheter/sverige/polisen-sa-ser-rymlingen-ut
Citera
2013-08-10, 21:20
  #171
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkiater
Vilken övervakning hade denne man då han stack? Två sommarjobbande småtjejer? Självklart borde han ha ledsagats av minst två muskulösa skötare i 100-120 kg klassen. Fot - och handbojor skall vara en självklarhet vid förflyttning utanför institutionen.
Ja, men då ska vi åka runt och handplocka stora karlar till varenda klinik och anstalt överallt. Det faller tyvärr på sin egen orimlighet. Vi borde ha bjässar en massa bjässar i yttre tjänst inom polisen också, och egentligen överallt där det finns personer som kan behöva övermannas eller hållas kontrollerade. Det finns inte hur många stora män som helst, och dom måste ju nånstans få välja själva också, stackarna.
Citera
2013-08-10, 22:06
  #172
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bob Lunta
Tack för att du skrev det! De flesta "psykfall" är totalt harmlösa och inte galna Hannibal Lecter-typer som springer runt och skapar kaos. Jag blir så trött på att dessa fördomar fortfarande lever kvar ända in i 2000-talet, men det kan man starta en annan tråd och diskussion om någon gång. Denna dåre verkar vara farlig på riktigt.

Hur långt tror ni att våldtäkts-skäggot kan ta sig innan han blir infångad?
Dom flesta åker dit efter några dagar till några veckor. Han är snart infångad kan jag lova. Han ger antingen upp själv och ringer ahan snuten och vill att dom skall hämta honom när han tröttnat på att ligga och slagga under en gran i kylan eller så plockar snuten upp honom efter tips.. Men sak samma. Han är inte ute länge. Om man skall rymma så måste man planera och ha människor utanför som polisen inte vet om. Detta var nog ganska mycket en impulshandling och han verkar sakna nätverk.
Citera
2013-08-10, 22:08
  #173
Medlem
Arkiaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Ja, men då ska vi åka runt och handplocka stora karlar till varenda klinik och anstalt överallt. Det faller tyvärr på sin egen orimlighet. Vi borde ha bjässar en massa bjässar i yttre tjänst inom polisen också, och egentligen överallt där det finns personer som kan behöva övermannas eller hållas kontrollerade. Det finns inte hur många stora män som helst, och dom måste ju nånstans få välja själva också, stackarna.
Det går att få rätt folk om de avlönas ordentligt.
Citera
2013-08-10, 22:46
  #174
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oskar.
Ja, men då ska vi åka runt och handplocka stora karlar till varenda klinik och anstalt överallt. Det faller tyvärr på sin egen orimlighet. Vi borde ha bjässar en massa bjässar i yttre tjänst inom polisen också, och egentligen överallt där det finns personer som kan behöva övermannas eller hållas kontrollerade. Det finns inte hur många stora män som helst, och dom måste ju nånstans få välja själva också, stackarna.
Det löser man enkelt genom att kraftigt minska på antalet permissioner. Det är dags att ta steget från det här samhället där i princip hur grova brottslingar som helst kan komma ut på permission i vissa fall bara några år efter att de dömts. Sen kan man gärna avskaffa lyxfängelserna också och bland annat sätta lite av de pengar man sparar in på högre löner till fångvaktarna. Att som nu släppa ut grova brottslingar med två 50 kilos sommarjobbande tjejer som vakter är fukkständigt vansinne.
Citera
2013-08-10, 23:37
  #175
Medlem
Vi som skötare "får" inte göra något ifall patienten skulle avvika. Vad tror ni händer om han känner sig trängd och ska iväg till varje pris? Sen så kan man väl tillägga att de självklart inte får permissioner om de inte skulle vara stabila, sen i vissa fall (inte ofta) så drar dem.
Citera
2013-08-11, 00:43
  #176
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jädrans obehagligt för dom som liknar honom!!!

Att likna honom är nog rätt obehagligt oavsett om han rymt eller inte. Han är ju inte den vackraste mannen i landet direkt.
Citera
2013-08-11, 00:54
  #177
Medlem
Venators avatar
Artikeln i DN har onekligen inslag av en viss mörk humor som nog inte var avsiktlig…

Citat:
http://www.dn.se/nyheter/sverige/polisen-publicerar-bild-pa-farlig-rymling/

[...]

– Det är en stor man som borde bli hungrig och om han försöker snatta till sig mat kanske han blir upptäckt, säger han.

[...]

Enligt Jonas Bergman har mannen begränsade möjligheter att förflytta sig.
– Han har en stor kroppshydda och väger 140 kilo.

[...]
Citera
2013-08-11, 01:07
  #178
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av deltoro
Du vet uppenbarligen inte vad en modern fotboja är. Det är inte ett klot av järn på en grov kedja runt någons ankel. Det är ett plastband som inte syns under vanliga långbyxor & som kan bändas bort hur lätt som helst av den som bär den.
Du tycker inte att följande formulering visar ganska bra att jag vet hur fotbojorna är utformade?
Citat:
En god ide borde vara att förse den här typen av patienter med elektronisk fotboja försedd med en rejäl stålvajer.
Jag är alltså fullt medveten om hur de är konstruerade idag. Jag föreslår dock en förändring. Fattar du nu?

Och nej, jag inbillar mig inte att en tjock stålvajer är omöjlig att ta loss. Jag menar bara att den typen av patienter/fångar som saknar nätverk/stöd/vänner på utsidan och som har varken pengar eller id-kort på sig under en permission med vårdare får det mycket tuffare att sticka. Var ska rymlingen i en stad under stark tidspress (!) få tag på verktyg att klippa/skära loss fotbojan med utan att väcka massa uppmärksamhet? I det här fallet som diskuteras, om vi antar att vederbörande inte har några pengar eller vänner, så hade vakten efter de 30 sekunder som gick larmat att patienten flytt. Redan där skulle då polis och vårdare kunna se fången på en karta exakt var denne är. Tiden är en enormt viktig faktor, tänk dig själv att du befinner dig i en matvaruaffär i en stad med en fotboja runt ankeln som endast går att ta bort med en stor jävla bultsax (kanske till och med att den måste vara elektrisk), du har inga pengar och vänner och du har 30 sekunders försprång att hitta ett ställe och bli av med bojan och fortsätta din flykt. Jag skulle säga att chanserna att lyckas sticka är närapå noll om polis och vårdare är hyffsat koordinerade.
__________________
Senast redigerad av RevolverRoffe 2013-08-11 kl. 01:21.
Citera
2013-08-11, 01:13
  #179
Medlem
RevolverRoffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iLuvMoney
Det löser man enkelt genom att kraftigt minska på antalet permissioner. Det är dags att ta steget från det här samhället där i princip hur grova brottslingar som helst kan komma ut på permission i vissa fall bara några år efter att de dömts. Sen kan man gärna avskaffa lyxfängelserna också och bland annat sätta lite av de pengar man sparar in på högre löner till fångvaktarna. Att som nu släppa ut grova brottslingar med två 50 kilos sommarjobbande tjejer som vakter är fukkständigt vansinne.
Du talar om fångar i fängelser. Vi diskuterar patienter på rättspsykiatriska sjukhus.

Rättspsykiatrin kan ge patienterna permissioner hur tidigt som helst, hur länge som helst och under vilka former som helst. Kontrollorganet är förvaltningsdomstolarna.

För fångar i fängelse är det totalt annorlunda, det finns bestämmelser som anger när en fånge i tidigast får medges permission och hur ofta och längd. Det finns vissa minimitider Kriminalvården måste följa. De som är dömda för grova brott med strafftider på 10 år och uppåt får oftast inte permission tidigast efter 4-5 år av avtjänat straff - om de ens får permission. Ta de två dömda i kidnappningen av Alexander Åhman, de var tidigare ostraffade, unga som dömdes till tio år vardera för kidnappning. Kriminalvården har beslutat att inte ge dom några permissioner alls i princip förutom några bevakade. Och med bevakade menas minst tre-fyra vakter och ev medföljande polis i några timmar. Det är ganska hårt slag mot den som är ung, tidigare ostraffad och försöker få sitt liv på rätt köl igen. Läs beslutet här. Kriminalvården är faktiskt inte slapp mot grova brottslingar, den är någorlunda slapp på småpundare som får några månader här och något år där.
Citera
2013-08-11, 01:31
  #180
Medlem
deltoros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RevolverRoffe
Du tycker inte att följande formulering visar ganska bra att jag vet hur fotbojorna är utformade?
Jag är alltså fullt medveten om hur de är konstruerade idag. Jag föreslår dock en förändring. Fattar du nu?

Och nej, jag inbillar mig inte att en tjock stålvajer är omöjlig att ta loss. Jag menar bara att den typen av patienter/fångar som saknar nätverk/stöd/vänner på utsidan och som har varken pengar eller id-kort på sig under en permission med vårdare får det mycket tuffare att sticka. Var ska rymlingen i en stad under stark tidspress (!) få tag på verktyg att klippa/skära loss fotbojan med utan att väcka massa uppmärksamhet? I det här fallet som diskuteras, om vi antar att vederbörande inte har några pengar eller vänner, så hade vakten efter de 30 sekunder som gick larmat att patienten flytt. Redan där skulle då polis och vårdare kunna se fången på en karta exakt var denne är. Tiden är en enormt viktig faktor, tänk dig själv att du befinner dig i en matvaruaffär i en stad med en fotboja runt ankeln som endast går att ta bort med en stor jävla bultsax (kanske till och med att den måste vara elektrisk), du har inga pengar och vänner och du har 30 sekunders försprång att hitta ett ställe och bli av med bojan och fortsätta din flykt. Jag skulle säga att chanserna att lyckas sticka är närapå noll om polis och vårdare är hyffsat koordinerade.

Ditt förslag skulle dock betraktas som ett slags kroppsstraff. Och det har vi inte längre i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in