2013-08-11, 01:08
Medlem
Trevos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Till er som undrar vad en psykopat är, och postar länkar till sidor med missvisande information:

Ordet psykopat betyder "psykiskt sjuk", och det finns ingen sådan diagnos - vilket länken försöker hävda. Det är ett samlingsbegrepp som kan betyda olika saker, och är därför svår att greppa. Det är som att kalla någon som brutit benet och någon som är förkyld för "fysiopater". Båda är sjuka i kroppen, men på helt olika sätt.

Många använder den (felaktigt) som ett begrepp på någon som sårat en djupt.

Vad som avses med begreppet psykopat är tvärtom ganska entydigt. Dina språkliga invändningar är långsökta. Ersätt psykopati rakt av med diagnosen "antisocial personlighetsstörning", upptas i både ICD-10 och DSM-IV med bara små skillnader i definition. Det är det som menas i dagligt tal. Finns ingen anledning att göra saker mer komplicerade än de är.
Citera
2013-08-11, 01:11
Medlem
DapperDons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vasteras
-"Som jag har uppfattat det har psykopater inte möjlighet att känna empati."

Du ska ha klart för dig att det finns människor med vida överstigande intelligens än dig. Det du kallar psykopat kan helt enkelt vara en mycket intelligent person som har förmågan att sålla mellan intellekt och känslor, till skillnad från dig.
Jag skrev att min uppfattning var att psykopater inte har möjlighet att känna empati, inte att folk som inte kan känna empati är psykopater. Läs.

Jag vet mycket väl att det finns en checklista på 20 punkter (empatistörning är en av dem) där man ska samla kring 30 av 40 poäng för att klassas som psykopat. Jag postade bara ett snabbt svar från mobilen där jag tog upp empatipunkten för att jag tänkte att det kunde vara till hjälp.

Jag har själv lite utav en empatistörning, så jag vet att det inte innebär att man är en psykopat.

Edit: jag borde så klart använda ordet antisocial personlighetsstörning, men av gammal vana blev det smeknamnet psykopat.
Senast redigerad av DapperDon 2013-08-11 kl. 01:20.
Citera
2013-08-11, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonribba
Till er som undrar vad en psykopat är, och postar länkar till sidor med missvisande information:

Ordet psykopat betyder "psykiskt sjuk", och det finns ingen sådan diagnos - vilket länken försöker hävda. Det är ett samlingsbegrepp som kan betyda olika saker, och är därför svår att greppa. Det är som att kalla någon som brutit benet och någon som är förkyld för "fysiopater". Båda är sjuka i kroppen, men på helt olika sätt.

Många använder den (felaktigt) som ett begrepp på någon som sårat en djupt.

Det är ingen sjukdom, utan en personlighetsstörning. Vilket är viktigt att komma ihåg, speciellt då ett straff ska utdömas på en en sådan personlighet. Huruvida GM, i detta fallet, besitter en sådan störning, kan vi inte ana förrän p7:an är gjord (vilket med största sannolikhet kommer att göras).
Citera
2013-08-11, 01:13
Medlem
nebelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trevo
Vad som avses med begreppet psykopat är tvärtom ganska entydigt. Dina språkliga invändningar är långsökta. Ersätt psykopati rakt av med diagnosen "antisocial personlighetsstörning", upptas i både ICD-10 och DSM-IV med bara små skillnader i definition. Det är det som menas i dagligt tal. Finns ingen anledning att göra saker mer komplicerade än de är.

Det viktigaste mellan en psykiskt sjuk människa och en psykopat är att en psykopat/sociopat saknar sjukdomsinsikt och är därför obehandlingsbara...det är endast åldern som får dem att "slöa ner"!
En psykiskt sjuk människa med låt oss säga paranoid schizofreni är medveten om dess innebörd.
Citera
2013-08-11, 01:15
Medlem
Fortfarande ingen som vet var MGM greps!?
Citera
2013-08-11, 01:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zilverlight
Jj och en anhörig till honom gick till en blomsteraffär och fixade en krans...
Skickade upp den och fick sen veta att han lever!
Det var efter detta som jj's anhöriga började ana ugglor i mossen... Förmodligen är alla lögner och bedrägerier bakgrunden till att jj nu är död.

Jj's anhöriga misstänkte att nått var fel på sn i 2 månader ca innan jj dog.

Men jj var väll som alla andra kära och galna... Lyssnar inte på någon och vill gärna bilda sin egen uppfattning .
" ja han var ett svin mot sitt ex MEN han ÄLSKAR ju MIG och skulle aldrig såra mig!"
Men satan i gatan!! Ursäkta!! Men då måste dom ju upptäckt att nåt var fel ganska tidigt, alltså redan efter att de haft ett förhållande endast en månad! Eller är fb-datumet för förhållandet 13 april felaktigt?
Han kanske såg det lite som ett kall, att förändra och göra något gott, en skillnad, samtidigt som han var kär och förblindad och levde i tron att han kunde förändra en människa till det bättre! Ja, ibland går det ibland går det inte alls!!
Citera
2013-08-11, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skurt1988
Han pluggade omvårdnad o jobbade som undersköterska på ett äldreboende. Dom gamla älskade Jens.

Var det 50+boendet vid mörmodagiset?
Citera
2013-08-11, 01:25
Medlem
SN bodde på behandlingshem?

http://lorehn.blogspot.se/2013/08/jens-janzon-mordad-samhallets-och.html
Citera
2013-08-11, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men satan i gatan!! Ursäkta!! Men då måste dom ju upptäckt att nåt var fel ganska tidigt, alltså redan efter att de haft ett förhållande endast en månad! Eller är fb-datumet för förhållandet 13 april felaktigt?
Han kanske såg det lite som ett kall, att förändra och göra något gott, en skillnad, samtidigt som han var kär och förblindad och levde i tron att han kunde förändra en människa till det bättre! Ja, ibland går det ibland går det inte alls!!

Tiden stämmer.
Ca 3 månader innan han och j träffades så låg ste*an inne efter ett självmordsförsök.
Om j visste att det var pga det han låg inne eller om s ljugit ihop någon annan sjukdomsdiagnos är för mig oklart för tillfället.
Citera
2013-08-11, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zamla
Fortfarande ingen som vet var MGM greps!?
I Enköping, utomhus, är väl det som är känt hittills. Du kan nog plocka bort det där första Met!
Citera
2013-08-11, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av akili

Efter sitt försök till självmord.
Citera
2013-08-11, 01:39
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akili

LPT var det inte, om han avvek från LPT så skrivs han inte ut pga det som står i bloggen. Då är han på rymmen och det blir polissak av det hela.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in