Citat:
Ursprungligen postat av
deltoro
Du vet uppenbarligen inte vad en modern fotboja är. Det är inte ett klot av järn på en grov kedja runt någons ankel. Det är ett plastband som inte syns under vanliga långbyxor & som kan bändas bort hur lätt som helst av den som bär den.
Du tycker inte att följande formulering visar ganska bra att jag vet hur fotbojorna är utformade?
Citat:
En god ide borde vara att förse den här typen av patienter med elektronisk fotboja försedd med en rejäl stålvajer.
Jag är alltså fullt medveten om hur de är konstruerade idag. Jag föreslår dock en förändring. Fattar du nu?
Och
nej, jag inbillar mig inte att en tjock stålvajer är omöjlig att ta loss. Jag menar bara att den typen av patienter/fångar som saknar nätverk/stöd/vänner på utsidan och som har varken pengar eller id-kort på sig under en permission med vårdare får det
mycket tuffare att sticka. Var ska rymlingen i en stad under stark tidspress (!) få tag på verktyg att klippa/skära loss fotbojan med utan att väcka massa uppmärksamhet? I det här fallet som diskuteras, om vi antar att vederbörande inte har några pengar eller vänner, så hade vakten efter de 30 sekunder som gick larmat att patienten flytt. Redan där skulle då polis och vårdare kunna se fången på en karta exakt var denne är. Tiden är en enormt viktig faktor, tänk dig själv att du befinner dig i en matvaruaffär i en stad med en fotboja runt ankeln som endast går att ta bort med en stor jävla bultsax (kanske till och med att den måste vara elektrisk), du har inga pengar och vänner och du har 30 sekunders försprång att hitta ett ställe och bli av med bojan och fortsätta din flykt. Jag skulle säga att chanserna att lyckas sticka är närapå noll om polis och vårdare är hyffsat koordinerade.