Min teori!
Jag tror att de varit struligt mellan S och J länge för oftast är de osäkra och människor i "kris" som försöker hålla skenet uppe längst på just facebook. Har själv en vän som beter sig likadant på facebook och hon och hennes pojkvän ändrar oxå mellan singel och i ett förhållande varannan vecka typ. Att hans familj blev oroliga så snabbt tycker jag bevisar det oxå för förmodligen visste J att de nära och kära inte var helt övertygad av S så därför höll J skenet uppe så mycket på fb för att bevisa alla motsatsen...
Har även en tjejkompis som lever med en våldsam person, även hon håller skenet uppe på fb överdrivet mycket. Folk som är trygga i en relation har inte samma behov av att vara så övertydliga utåt.
Att S inte hade ett giltigt pass är ju dock inget som hindrar att de faktiskt skulle till cypern för man kan köpa ett provisoriskt pass på flygplatsen. Kanske var detta en anledning till bråk? Hur många gånger har man inte i panik kommit på någon vecka eller dagar innan att man inte minns när passet går ut. Att skaffa ett provisoriskt pass kostar väl ca 900:- och jag kan tänka mig att S ville att J skulle betala detta...
Att sno Js pengar redan nu om det var motivet känns lite dåligt för hade han varit smart hade han ju väntat tills de hade köpt huset osv för då hade han istället haft tillgång till ett miljonhus (om villorna kostar så mycket där, jag vet inte....).
Jag tror inte heller att det var planerat för isf hade han förmodligen haft ett pass och flygbiljett redo och flytt landet direkt efter. Att han stannade i sverige är snarare ett bevis på att detta inte var planerat och även så att han dumpade J i källaren. Att han sen uppdaterade facebook är ju som de redan sagts här att han ville köpa tid för uppenbarligen visste han inte vad han skulle göra. Om han ströps tycker jag oxå att det är ett bevis på att de inte var planerat för de känns som att de är något som lätt kan ske i ilska och först när personen inte reagerar längre inser gärningsmannen vad han gjort.
Självklart finns strypsex oxå som lätt kan gå fel men oftast om någon har en sån fetisch är det något närmsta vännerna vet om (iaf i min vänkrets snackar vi närmaste mycket om sex). Om detta är fallet borde J hittats naken oxå och då borde de kommit ut redan.
Att S åkte till en stad han kände till väl är oxå ett tecken på att de inte var planerat då han i panik ville åka till en trygg plats. Lite borde han även insett att han kanske skulle bli hittad där... dessutom tog han ju även Js bil så även där borde han fattat att han lätt skulle hittas.
Jag har folk i min närhet som jag skulle börja oroa mig för oxå om jag inte hört av dem på 1 dygn, speciellt inom familjen, så att de nära oroade sig tidigt tycker jag inte är konstigt alls. Förmodligen tyckte dom redan att de var konstigt att han inte sa hej då innan resan... jag själv är lite flygrädd och hinner nog förklara min kärlek för de flesta fram till flyget ska lyfta

Sen kan de ju även varit meningen att någon skulle vattna blommor och skulle få nyckeln dagen innan eller samma dag men aldrig fick det. Kanske hans mamma eftersom hon reagerade tidigt? Kanske hade J en katt, akvarium eller annat djur som vi inte vet om oxå som behövde tillsyn som någon inte fick nyckel till.
Att han valde källaren känns dock konstigt. Om jag själv försöker tänka in hur jag skulle reagera så hade jag nog kört iväg till en sjö eller liknande för att dumpa så det skulle se ut som en olycka. Att han gjorde sig besväret att ta honom ner i källaren måste betyda att han antingen planerade att komma tillbaka alternativt att han faktiskt ville att J skulle bli hittad tillslut. Där kan vi ta exempel på människor som tex har en stark religion som mördat någon med samma tro så har de ju skett att de dumpat den mördade på en kyrkogård för att "hedra" den döda. Kanske älskade S faktiskt J så han ville att kroppen skulle hittats men att han ville köpa tid innan så att när väl J hittades skulle S vara långt borta. Att han inte lämnade J i lägenheten kan ju stärka teorin om att någon skulle passa lägenheten medan de var borta..
Och eftersom han faktiskt tog Js bil så är jag övertygad om att han även hade Js bankkort så parkeringsbiljetten är jag övertygad om att J redan var mördad.... kanske fanns de en bankomat i närheten av parkeringen.. det kan mycket väl vara så att det togs ut pengar men att polisen inte delat med sig av den informationen helt enkelt.
Det är iaf min teori