Citat:
Ursprungligen postat av
D12
Varför skulle detta innebära att han inte kan tänka logiskt?
Oavsett vad som är AJ:s eventuella diagnos så tror jag att en psykopat absolut kan resonera logiskt när det gäller deras sin egna vinning. Att manipulera människor för att nå ett önskat utfall skulle jag säga kräver en del logiskt resonerande.
Vad jag vill ha sagt i stort är väl att AJ utpekats som psykopat, och jag tror inte så många av oss vet 1) vad det egentligen innebär och 2) om det är verkligen är AJ:s diagnos. Det har liksom blivit en trådsanning, och jag tror begreppsförvirringen påverkat slutsatser som dragits i tråden. Han kanske i själva verket är en korkad person med dålig impulskontroll som haft tur (som inte torskat tidigare).
Eller så kanske någon i tråden sett svart på vitt att AJ är psykopat.
Givetvis kan det vara så som du skriver.
Men är det så att det faktiskt är en psykopatisk person, som mycket talar för, så tar övertygelsen över den egna supermänniskans kapacitet överhanden i ett sånt här läge. Omvärlden blir marinettdockor som egentligen bara finns för den psykopatiske personens väl och ve.
Levde väldigt nära en psykopat tidigare och att läsa denna tråd är som att läsa delar av den personens liv.
Vilken person lämnar en liten knatte ensam i ett hem fyllt av moderns blod? För mig ligger det helt klart en person med en mycket allvarlig psykisk diagnos bakom något sådant. Då tror inte jag att det räcker med dålig impulskontroll att genomföra något dylikt.
Lägg sedan till behandlandet av häktade vänner under tiden han åker på semester och flirtar via diverse nätsidor, så blir det väl bara ännu mer glasklart.
Vilken sund och oskyldig person åker på semestrar när en vän man dagen innan är försvunnen? Det hade inte spelat någon roll om de på kvällen blev oense men ut och letat hade en frisk och logisk människa gjort
Sen har vi naturligtvis rätt att tro olika men jag har min fullständiga övertygelse i detta