2013-08-10, 10:59
Medlem
Morgonribbas avatar
Tycker myndigheter / tidningar gjort bort sig pinsamt mycket;

- Polisen går ut med en varning att "han är mycket farlig". Men då kan man undra varför de då inte hade ordentlig bevakning på honom, om han nu är så farlig? Det stämmer ju inte alls?!

- Tidningen som intervjuar den 19-åriga tjejen i kassan och försöker få henne att säga att hon skulle ha varit livrädd, men hon svarar helt lugnt att det var som vilken annan kund som helst. 10 - 0 till tjejen i kassan.

- Polisen som säger "han har varit fri i sju timmar nu och kan vara på andra sidan Sverige, det kan alla som är lite om sig och kring sig".

"Om sig och kring sig" kan man i varje fall inte klandra Katrineholmspolisen för att vara, det är ett som är säkert!! Han talar om en person som suttit isolerad på psyk i nästan 30 år, som är HELT ensam, som inte har någon. Skulle han vara "om sig och kring sig" ?? Är det inte förståeligt att han vill ha lite frihet?

Den här mannen är sjuk, och det är samhällets förbannade ansvar att se till att han får vård och andra inte riskeras!! Inte komma med undanflykter!
Citera
2013-08-10, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anton mordaren
Här står att plankmannen dömdes till nio års fängelse för mordförsöket 2004. Någon med bra koll kanske kan svara på hur det är möjligt att han får sitta på rättspsyk (som mig veterligen endast kan tilldömas av domstol) när det är fängelse han blivit dömd till?

Fångar kan liksom vem som helst av oss andra bli så sjuka att dom behöver sluten dygnetruntvård. Det mesta klarar dom själva av på tukthusen, det finns ju sjukavdelningar, men ibland räcker det inte. När man då skickar en KVA-klient till psyk så är det i princip bara dom rättspsykiatriska ställena som har tillräckligt hög säkerhetsklass för KV:s smak. Detta kan dock inte vara fallet här, eftersom han var på stan med personal.

En annan grej som kan hända är att personen konverteras under pågående straff. Mest troligt här är väl, som nån var inne på, att han tidigare bedömts frisk, men så har han med tiden blivit allt sjukare.

Väldigt många av patienterna har varit i KV-svängen också, i början av karriären.
Citera
2013-08-10, 11:24
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gupp1234
Det är liksom det som är hela poängen med aftonbladets journalistik. Att skrämma upp och indoktrinera folk.

Tråkigt att det finns så många människor här i Sverige lika efterblivna som du som självmant väljer att förpesta sitt vaga intellekt med sånt här skräp och sedan har rösträtt. Fyfan.
Ja, jag var så gravallvarlig med att jag blev rädd efter att ha hört nyheten.. Jag skiter väl i Aftonbladet och förrymda psykfall. Jobbar jag ensam i tolv timmar måste jag tyvärr lyssna på radio, annars hamnar jag väl också på psyket.
Citera
2013-08-10, 11:44
Medlem
WTFIJUSTDIDITs avatar
Någon som vet något om den förrymde, förutom signalement? Var det en psykospatient eller vad hade han för allvarlig psykisk störning?
Citera
2013-08-10, 12:18
Medlem
A.oavsetts avatar
Nu kom de tydligen på att han har ett stort rött skägg!? Det låter ju som de undanhöll den viktigaste detaljen i rymmlingens utseende igår.
Citera
2013-08-10, 12:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.oavsett
Nu kom de tydligen på att han har ett stort rött skägg!? Det låter ju som de undanhöll den viktigaste detaljen i rymmlingens utseende igår.
Vi skämtade om det också när vi läste dom signalement som man gått ut med. Tur att dom inte missade att han har rak näsa!
Citera
2013-08-10, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Konservator
Vi ska vara oerhört tacksamma över att det inte var den ökände Joel Rapo som rymde. Oavsett vilken av hans 18 identiteter med olika gängtillhörigheter han valt när han klev ut, skulle det nog bli problem

Då hade väl rikslarm gått ut och man hade passat sig för spetsnaz och gaffas gäng.
Åldern passar dock inte på personen och jag tror inte man släpper ut Joel.
Citera
2013-08-10, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFIJUSTDIDIT
Någon som vet något om den förrymde, förutom signalement? Var det en psykospatient eller vad hade han för allvarlig psykisk störning?
När man talar om allvarliga störningar som motiverar till LRV så räcker det inte med en personlighetsstörning eller ett neuropsykiatriskt tillstånd. Pedofiler och missbrukare är inte heller per definition allvarligt psykiskt störda. När man talar om allvarliga störningar så är det nästan alltid psykosproblematik. Det kan vara svåra depressiva eller maniska tillstånd också, men såna grejer brukar sällan leda till brottsliga handlingar.

Jag vet inte vad som gäller det här specifika fallet - och visste jag det skulle jag ju av uppenbara skäl inte lägga ut det här. Men det är rätt lätt att gissa. Bland folk som hamnar snett är det vanligt med nåt neuropsykiatriskt och/eller en personlighetsstörning. Så kommer gärna missbruket, så kriminalitet som en konsekvens av det, och är man lite skör så ligger det nära till hands att hamna i en psykos eller nåt psykosnära tillstånd.

Det är inte lätt att bli kryssad, det krävs typ att man ska ha alla psykiska, sociala och psykosociala problem som finns - och i princip att problemen började redan vid födseln... Men givetvis kan det undantagsvis gå helt åt helvete för personer som kommer från mer eller mindre ordnade förhållanden också.
Senast redigerad av Svento 2013-08-10 kl. 12:58.
Citera
2013-08-10, 13:17
Medlem
withnonames avatar
Mycket konstigt att man inte går ut med namn och bild om han nu är så jävla farlig.Man kan inte sitta och hålla på såna uppgifter mot sådan bakgrund
Citera
2013-08-10, 13:27
Medlem
Slitet-Golvs avatar
"– Han sa "oj, jag har glömt plånboken i väskan på cykeln". Sen gick han ut från butiken, säger Hanna Barkne.

En halv minut senare anade vårdaren oråd och följde efter mannen.

– När de upptäckte att han var borta ringde de polisen och kom in till mig igen och frågade om han hade kommit tillbaka. Men det hade han ju inte, säger Hanna Barkne."

Är det sommarpraktikanter som har fått i uppgift att rasta mannen? Vem är så urbota korkad att man står kvar inne i affären medan GM går ut helt ensam för att hämta "plånboken" som han har "glömt"? De hade lika gärna kunnat låta honom gå ensam ut på permis, jävla idioter. Jag hoppas att de får sparken för de arbetar med något de uppenbarligen inte har kompetens för.
Citera
2013-08-10, 13:53
Medlem
Smegmas avatar
Dagens snutar! Vilket jävla signalement dom ger;

- Rött skägg
- Tatuering på axeln
- Ett ärr på armen
- JÄTTEFARLIG

En rakning, färga håret och en långärmad tröja - sedan så det problemet löst.

Ut med namn och bild på schizoskallen för FAN!

---

Jag har jobbat inom rättspsykiatrin i många år och sett hur förbannat mjäkiga poliserna är. Ett exempel är när jag en dag ska beledsaga en vårdtagare med SUP och grova restriktioner till tandläkaren. Till min hjälp så skulle polisen komma och hjälpa till. Jag trodde att det skulle komma EN polis, men det kom FEM. En hel jävla piket! Nåväl, när vi ska lämna avdelningen och mötas upp av poliserna så tar den ena polisen fram handfängsel och sätter ena bojan på mig och den andra på vårdtagaren, medan dom själva tar femtioelva steg bakåt.

Vårdtagaren snear som fan - jag också skall tilläggas, varpå det inte blev något tandläkarbesök. Och de fem rädda hararna kunde lämna specialbunkern.

---

Sommartider inom rättspsykiatrin är pinsam. Jag skulle inte bli förvånad om vårdaren som stannade kvar vid kassan när den slipade psykopaten skulle hämta plånboken är en studerande sommarjobbare. Tyvärr.
Citera
2013-08-10, 14:10
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Blobenheimer
Tror du är nått på spåret här, personen är naturligtvis medlem i J*el R*pos B.I.C och utsänd för att tillsammans med Jonte War och hanses spitznazz grp hjälpa Gaffa att fly.

Det kan mycket väl vara så. Jonte illuminati har definitivt minst ett par fingrar med i detta.
Jo*l Ra*os har gett order om detta till fotsoldaten. Nu har polisen gått ut med att gm är jäättte farlig. Få se framöver om det blir lite action i Vimmerby med rödskägget.

Kan passa på att råda allmänheten att akta er för dörrar då man riskerar att skywalka när Karsuddens egna rödskägg som eventuellt är ute på uppdrag åt Jo*l Ra*os spitznazz, Bic, illuminati och gangland raffa för en fritagning av gäng presidenten raffa. (Dessa har självklart helt egna tråd här på Fb om ni känner er rädda och vill läsa på om de)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in