Citat:
Ursprungligen postat av
WTFIJUSTDIDIT
Någon som vet något om den förrymde, förutom signalement? Var det en psykospatient eller vad hade han för allvarlig psykisk störning?
När man talar om allvarliga störningar som motiverar till LRV så räcker det inte med en personlighetsstörning eller ett neuropsykiatriskt tillstånd. Pedofiler och missbrukare är inte heller per definition allvarligt psykiskt störda. När man talar om allvarliga störningar så är det nästan alltid psykosproblematik. Det kan vara svåra depressiva eller maniska tillstånd också, men såna grejer brukar sällan leda till brottsliga handlingar.
Jag vet inte vad som gäller det här specifika fallet - och visste jag det skulle jag ju av uppenbara skäl inte lägga ut det här. Men det är rätt lätt att gissa. Bland folk som hamnar snett är det vanligt med nåt neuropsykiatriskt och/eller en personlighetsstörning. Så kommer gärna missbruket, så kriminalitet som en konsekvens av det, och är man lite skör så ligger det nära till hands att hamna i en psykos eller nåt psykosnära tillstånd.
Det är inte lätt att bli kryssad, det krävs typ att man ska ha alla psykiska, sociala och psykosociala problem som finns - och i princip att problemen började redan vid födseln... Men givetvis kan det undantagsvis gå helt åt helvete för personer som kommer från mer eller mindre ordnade förhållanden också.