2013-08-09, 19:10
Medlem
kaninburs avatar
Hoppas nån kan hjälpa mig med min fråga!

Jag har blivit antagen till en utbildning men är osäker på om jag vill gå på den. Jag är mer sugen på en annan utbildning som nu blivit struken då den var lägre prioriterad i mina val.

Det står dock att jag kan "anmäla igen", men jag undrar då om jag då direkt blir borttagen från utbildningen jag kom in på? Eller är jag fortfarande antagen men reserv på den jag återanmälde?

Någon som vet hur det funkar? Vågar inte trycka om det skulle gå åt helvete.
Citera
2013-08-09, 19:29
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaninbur
Hoppas nån kan hjälpa mig med min fråga!

Jag har blivit antagen till en utbildning men är osäker på om jag vill gå på den. Jag är mer sugen på en annan utbildning som nu blivit struken då den var lägre prioriterad i mina val.

Det står dock att jag kan "anmäla igen", men jag undrar då om jag då direkt blir borttagen från utbildningen jag kom in på? Eller är jag fortfarande antagen men reserv på den jag återanmälde?

Någon som vet hur det funkar? Vågar inte trycka om det skulle gå åt helvete.
Du kommer att vara kvar på den du kom in på. Om du återanmäler blir det en sen anmälan.
Citera
2013-08-10, 09:04
Medlem
Hej! Jag har kommit som reserv 17 på ekonom i högskola väst! Hur stor är chansen att jag kommer in om någon alls? Finns det någon som har erfarenhet från just denna skolan som vet om det är många som hoppar av! Jag har nog med poäng för att ha kommit in de andra åren så tror ni det finns en chans då intagningapoängen minskar efter att vissa tackat nej till utbildningen. Tacksam för hjälpsamma svar!

Tack i Förhand!
Citera
2013-08-10, 09:05
Medlem
Hej! Jag har kommit som reserv 17 av 44 platser totaltpå ekonom i högskola väst! Hur stor är chansen att jag kommer in om någon alls? Finns det någon som har erfarenhet från just denna skolan som vet om det är många som hoppar av! Jag har nog med poäng för att ha kommit in de andra åren så tror ni det finns en chans då intagningapoängen minskar efter att vissa tackat nej till utbildningen. Tacksam för hjälpsamma svar!

Tack i Förhand!
Citera
2013-08-10, 09:31
Medlem
lighten-ups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlerKadhim
Hej! Jag har kommit som reserv 17 av 44 platser totaltpå ekonom i högskola väst! Hur stor är chansen att jag kommer in om någon alls? Finns det någon som har erfarenhet från just denna skolan som vet om det är många som hoppar av! Jag har nog med poäng för att ha kommit in de andra åren så tror ni det finns en chans då intagningapoängen minskar efter att vissa tackat nej till utbildningen. Tacksam för hjälpsamma svar!

Tack i Förhand!

Det ser inte så ljust ut för dig med tanke på att urval 2 har varit...
Senast redigerad av lighten-up 2013-08-10 kl. 09:33.
Citera
2013-08-10, 13:23
Medlem
Hej.
Jag är jättenervös och undrar om någon har någon typ av erfarenhet av att vara reserv på en utbildning i Luleå.
Nu är det så att jag är reserv 10 efter andra urvalet på fastighetsmäklarprogrammet. 40 stycken blir antagna.
Hur stor är chansen att ja kommer in?
Citera
2013-08-10, 16:34
Medlem
Huffpuffens avatar
Tråkigt att jag inte kommer kunna jobba av olika anledningar under tiden jag står som reserv. Innebär att man förmodligen kommer sitta hemma och rulla tummarna i minst ett par veckor från och med uppropet, om jag nu inte skulle bli antagen på uppropsdagen.

Reservplats 3 till Civilingenjör IT i Uppsala, reservplats 5 till Civilingenjör IT i Linköping. Vad tror ni?

Tror det är några kvar i överintaget till Uppsala, enligt ansvarig på UU hade de tagit in 75 stycken nu, och skulle börja ta in reserver när de var nere på 72 stycken. Det innebär ju i sådana fall att typ sex personer behöver tacka nej för att man ska komma in. Känns inte så troligt, men har inga erfarenheter över hur många som hoppat av i början i programmet.
Citera
2013-08-10, 18:41
Medlem
dubbelpost

Har fått en kallelse om reservupprop men är osäker om jag bör gå.
Bor i Stockholm och är Reserv 1 med 6 antagna (HP-kvoten) och Reserv 1 med 2 antagna (BII) på Affärsjuridik i Linköpings Universitet.

Ganska lång och dyr resa som jag undrar är värd att ta.
Fick detta mail från studievägledaren på univeristet:

Vi har 17 platser på programmet och har antagit 20 studenter, så ett visst överintag har skett.

Du har absolut en chans att bli antagen som reserv, men vi kan tyvärr inte lova ngt i förväg, det beror på om vi får några avhopp på det ordinarie uppropet. Skulle ngn av antagna kontakta oss redan nu och tacka nej till sin plats, så ringer vi reserver i den urvalsgruppen där platsen blev ledig, men annars är det reservupprop som gäller.

Vad tror ni? Har jag någon chans att komma in?
Bör jag åka till Linköping och hoppas på det bästa?
Senast redigerad av P-Sten 2013-08-10 kl. 19:03. Anledning: dubbelpost
Citera
2013-08-10, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Huffpuffen
Tråkigt att jag inte kommer kunna jobba av olika anledningar under tiden jag står som reserv. Innebär att man förmodligen kommer sitta hemma och rulla tummarna i minst ett par veckor från och med uppropet, om jag nu inte skulle bli antagen på uppropsdagen.

Reservplats 3 till Civilingenjör IT i Uppsala, reservplats 5 till Civilingenjör IT i Linköping. Vad tror ni?

Tror det är några kvar i överintaget till Uppsala, enligt ansvarig på UU hade de tagit in 75 stycken nu, och skulle börja ta in reserver när de var nere på 72 stycken. Det innebär ju i sådana fall att typ sex personer behöver tacka nej för att man ska komma in. Känns inte så troligt, men har inga erfarenheter över hur många som hoppat av i början i programmet.

Det beror ju också på vilken kvotgrupp folk hoppar av ifrån. Om någon från B1 hoppar av tar man inte in en reserv från B2 ellr HP
Citera
2013-08-10, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lighten-up
Det ser inte så ljust ut för dig med tanke på att urval 2 har varit...
Ja det jag tänkte men högskola väst brukar ha många många avhoppare så tänkte om någon kanske vet något om hur stor chans jag har för just detta! Om någon har ett tidigare erfarenhet om man säger så
Citera
2013-08-11, 02:16
Medlem
Huffpuffens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kmpa
Det beror ju också på vilken kvotgrupp folk hoppar av ifrån. Om någon från B1 hoppar av tar man inte in en reserv från B2 ellr HP

Glömde skriva... Vet att 13 personer hoppat av från BI vilket är den grupp jag ligger bäst till i. Är dock osäker på hur många det var totalt i överintaget, men har för mig att det var 20 stycken totalt.

Någon som har information om vad det ungefärliga snittet ligger på när det kommer till avhopp i civilingenjörsutbildningar?
Citera
2013-08-11, 04:48
Medlem
koppen89s avatar
Någon som vet hur många reserver som brukar kallas in på VoV i Lund? Står som 2e nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in