2013-08-10, 05:19
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Varför är andlighet bättre?

Andlighet inbjuder inte i samma utsträckning till materialism, individualism och andra för gruppen kontraproduktiva sub-ideologier. Nu försöker diverse kollektivister organisera oss under nationalistiskt eller kulturmarxistiskt manér i ett sista desperat försök att finna gemensamma nämnare som sträcker sig över själviska definitioner, men jag har svårt att tro att någotdera lyckas i längden.
Citera
2013-08-10, 05:37
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Andlighet inbjuder inte i samma utsträckning till materialism, individualism och andra för gruppen kontraproduktiva sub-ideologier. Nu försöker diverse kollektivister organisera oss under nationalistiskt eller kulturmarxistiskt manér i ett sista desperat försök att finna gemensamma nämnare som sträcker sig över själviska definitioner, men jag har svårt att tro att någotdera lyckas i längden.
Med ditt resonemang så borde alla länder som har en högre del andlighet ha det bättre, men fallet är väl snarare tvärtom. Visst, jag är lite orättvis då "andliga länder" oftast är fattiga och krigsdrabbade, men borde inte andligheten ändå kunna styra upp ländernas tillstånd?

Eller kan det vara så att länderna är andliga just pga all skit och folk behöver hopp? Med fattigdom följer ju också en lägre grad av utbildning och en lägre grad av utbildning leder till sämre logiskt tänkande vilket alltså leder till tro.
Senast redigerad av OneUp 2013-08-10 kl. 05:40.
Citera
2013-08-10, 06:12
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Med ditt resonemang så borde alla länder som har en högre del andlighet ha det bättre, men fallet är väl snarare tvärtom. Visst, jag är lite orättvis då "andliga länder" oftast är fattiga och krigsdrabbade, men borde inte andligheten ändå kunna styra upp ländernas tillstånd?

Eller kan det vara så att länderna är andliga just pga all skit och folk behöver hopp? Med fattigdom följer ju också en lägre grad av utbildning och en lägre grad av utbildning leder till sämre logiskt tänkande vilket alltså leder till tro.

Det kan lika resoneras som att de som är mest tillfreds med livet är de som har det sämst materiellt, "ekonomiskt" i det här sammanhanget blir mindre visande. Jag skulle även vilja mena att mer kunskap inte nödvändigtvis leder till mer lycka. Varför hylla det logiska tänkandet, det västerländska avses här, när vi generellt mår som vi gör, borde vi inte, om detta är eftersträvansvärt och gott, synat vår pressade tillvaro och hysteriska strävan efter saker vid det här laget, och värdesatt annat? Vi har kunskapen, men omsätter den inte i praktik, eftersom det inte tycks förenligt med vår livsstil.
Citera
2013-08-10, 06:48
Medlem
Grodaifickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Att föräldrarna till ett barn (muslimer som icke muslimer) gifter bort sin 9 åriga dotter faller hela skulden på föräldrarna.
Haha nej. Del av skulden faller helt klart på creepet som går med på att gifta sig med ett barn.
Citera
2013-08-10, 07:01
Medlem
72mms avatar
Citat:
Varje nation som förnekar Gud kommer att gå under förr eller senare och det sker utan att invånarna märker nåt, det kommer som brevet på posten, helt plötsligt när invånarna minst anar det, det kan vara i form av ekonomisk kollaps, moralisk kollaps, militär kollaps, naturkatastrofer, fattigdom, överbefolkning eller nåt som är helt okänd för oss.
Har du något exempel? Kan vi tänka oss något exempel på det omvända, dvs ett land som har blivit mer välmående samtidigt som det sekulariserades?

Och när vi ändå är inne på olika nationer, vilken skulle du vilja framhålla som ett föredöme enligt ditt sätt att tänka? Vilket land har kommit längst enligt dig?
Citera
2013-08-10, 07:58
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Förträffligt! You get me tiger!! Nej, jag ska förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Jag väljer inget av dina alternativ då dessa är på dina egna premisser, jag måste inte välja men jag kan lära dig nåt om det du inte vet om.

Nej det kan du inte.

Citat:
Gud är allvetande och allsmäktig. Alltså är Gud kapabel till allt både sånt som människan förstår och sånt som övergår mänskligt förstånd.

Men inte sånt som går emot logik. Därför är er gudsbild patetiskt naiv.

Citat:
Människan har fått en fri vilja, hon har fått klart för sig vad rätt och fel är, detta finns inprogrammerad inom oss och vi har fått skrifter på detta som en bekräftelse.

1. Hur går detta ihop med t ex psykopater?

2. Du menar att skrifterna är bevis för att vi har fri vilja? Tyvärr det funkar inte riktigt så....

Citat:
Alltså handlar människan genom att använda sin fria vilja.

Bevisa det först.

Citat:
Eftersom människan har fått en fri vilja och vet vad rätt och fel är kan Gud dra sig tillbaka och inte lägga sig i människornas val och vad hon bestämmer men Gud kan ingripa när som helst. Alltså:

Om A har att välja mellan att ta södervägen eller norrvägen vet redan Gud att A kommer drabbas av en olycka om hon väljer södervägen men att resan går felfritt om hon väljer norrvägen. Gud vet detta i förväg men A är helt ovetande om detta. Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud ingripa och påverka A utan att A har någon aning. Gud kan alltså påverka A till vilken väg A ska ta. Men Gud kan också låta A bestämma helt själv, alltså har Gud förmågan att dra sig tillbaka och inte påverka valet utan att A väljer helt själv utan att Gud ingriper. Gud vet redan sitt beslut. Allt är konstant och det finns inga förändringar. Det är för att Gud är allsmäktig.

Bullshit. Det var förutbestämt redan vid skapelsens början, av anledningar jag redan förklarat. Jag VET att du inte förstår detta, men ditt ordbajsande ändrar inte på detta faktum.
Citera
2013-08-10, 07:58
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Det kan lika resoneras som att de som är mest tillfreds med livet är de som har det sämst materiellt, "ekonomiskt" i det här sammanhanget blir mindre visande. Jag skulle även vilja mena att mer kunskap inte nödvändigtvis leder till mer lycka. Varför hylla det logiska tänkandet, det västerländska avses här, när vi generellt mår som vi gör, borde vi inte, om detta är eftersträvansvärt och gott, synat vår pressade tillvaro och hysteriska strävan efter saker vid det här laget, och värdesatt annat? Vi har kunskapen, men omsätter den inte i praktik, eftersom det inte tycks förenligt med vår livsstil.
Jo förhoppningsvis är det väl så, fast det känns ändå som en överromantisering. Men vad menar du med "när vi generellt mår som vi gör"? Mår vi verkligen dåligt och vad jämför du det med? Om du tänker på mängden psykofarmaka som skrivs ut så är det svårt att jämföra det med fattigare länder där det förmodligen är svårare att få tag på.
Citera
2013-08-10, 08:02
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Jag vet inte hur ni icke-muslimer följer detta men vi muslimer är väldigt måna om att ha klara definitioner på saker och ting.

Till exempel så har vi vissa straff för vissa brott och då måste man ha klara definitioner på vad som räknas som vad.

Men snälla lilla plutten.

Det kan du lösa genom att i lagen INTE skriva "homosexualitet ger dödsstraff".

Skriv då istället "homosexuellt umgänge ger dödsstraff" men "homosexualitet i sig är tillåtet".

Då har du löst problemet.

Men nu blev det nog lite för svårt igen....

Citat:
Din bild är helt sjuk och inte baserad på verkligheten.

Min och varenda ordboks i hela världen....
Citera
2013-08-10, 08:04
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
det kan du bara hitta själv inom dig om du öppnar upp dig och slutar stirra dig blind på döda ting.

Aha, den klassiska "magkänsla-metoden". Den leder alltid rätt, eller?
Citera
2013-08-10, 08:09
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Av den enkla anledningen att inget eller ingen kan skapa sig självt och verkligen inte nåt som fungerar som maskin.

Ditt användande av ordet SKAPA är ganska korkat. Det antyder en medveten process.

Citat:
Universum fungerar som en maskin

Och bevisen för det?
Citera
2013-08-10, 08:12
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Du svarade inte på självaste frågan och detta vet/visste du mycket gott om. Det där med att plocka poäng har vi redan tagit upp. Vet inte om du kommer ihåg det.

Som jag minns det så svarade han flera gånger. Och fler med honom.
Citera
2013-08-10, 08:14
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Finns två alternativ som du har att välja mellan: Antingen har universum alltid existerat eller så fanns det ett tomrum och då måste universum ha skapats.

Falsk dikotomi.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in