Citat:
Ursprungligen postat av
Islampeace
Förträffligt! You get me tiger!! Nej, jag ska förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Jag väljer inget av dina alternativ då dessa är på dina egna premisser, jag måste inte välja men jag kan lära dig nåt om det du inte vet om.
Nej det kan du inte.
Citat:
Gud är allvetande och allsmäktig. Alltså är Gud kapabel till allt både sånt som människan förstår och sånt som övergår mänskligt förstånd.
Men inte sånt som går emot logik. Därför är er gudsbild patetiskt naiv.
Citat:
Människan har fått en fri vilja, hon har fått klart för sig vad rätt och fel är, detta finns inprogrammerad inom oss och vi har fått skrifter på detta som en bekräftelse.
1. Hur går detta ihop med t ex psykopater?
2. Du menar att skrifterna är bevis för att vi har fri vilja? Tyvärr det funkar inte riktigt så....
Citat:
Alltså handlar människan genom att använda sin fria vilja.
Bevisa det först.
Citat:
Eftersom människan har fått en fri vilja och vet vad rätt och fel är kan Gud dra sig tillbaka och inte lägga sig i människornas val och vad hon bestämmer men Gud kan ingripa när som helst. Alltså:
Om A har att välja mellan att ta södervägen eller norrvägen vet redan Gud att A kommer drabbas av en olycka om hon väljer södervägen men att resan går felfritt om hon väljer norrvägen. Gud vet detta i förväg men A är helt ovetande om detta. Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud ingripa och påverka A utan att A har någon aning. Gud kan alltså påverka A till vilken väg A ska ta. Men Gud kan också låta A bestämma helt själv, alltså har Gud förmågan att dra sig tillbaka och inte påverka valet utan att A väljer helt själv utan att Gud ingriper. Gud vet redan sitt beslut. Allt är konstant och det finns inga förändringar. Det är för att Gud är allsmäktig.
Bullshit. Det var förutbestämt redan vid skapelsens början, av anledningar jag redan förklarat. Jag VET att du inte förstår detta, men ditt ordbajsande ändrar inte på detta faktum.