2013-08-10, 04:15
Medlem
Maldorors avatar
Ett sekulariserat samhälle är dömt att falla till avgrunden. Ja, sannolikt, men kan inte se ett klart samband vad gäller accepterad homosexualitet och avgrunden, dock är exempelvis Pride ett klart symtom på en kommande avgrund, lär gå till historien som en bisarr cirkusakt och ett tydligt sjukdomstillstånd att dra lärdom av i framtida samhällen.
Citera
2013-08-10, 04:18
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Ni är inte lyckliga. ...
Fast det är vi ju, vi säger ju det och då är vi det. Den enda rättvisa definitionen av lycka måste ju vara hur man själv känner sig. Och jaja, jag vet att ni tror på ett liv efter döden. Men även om jag står framför Gud efter döden så kommer jag att tycka att Gud är dum i huvudet. Med så jävla dålig PR som Gud isf har gjort, alltså att Gud förväntar sig att man ska tro på vad andra människor säger eller vad som står i en gammal bok som vem som helst kan ha skrivit, så förtjänar inte Gud några anhängare.

Citat:
Ursprungligen postat av Maldoror
Ett sekulariserat samhälle är dömt att falla till avgrunden. Ja, sannolikt, men kan inte se ett klart samband vad gäller accepterad homosexualitet och avgrunden, dock är exempelvis Pride ett klart symtom på en kommande avgrund, lär gå till historien som en bisarr cirkusakt och ett tydligt sjukdomstillstånd att dra lärdom av i framtida samhällen.
Lära sig vad? Att om man tillåter det så kan stackars människor som tvingas att få en glimt av en halvnaken transa nån gång om året? Hamnar du i chocktillstånd eller vad finns det annars för reella konsekvenser?
Senast redigerad av OneUp 2013-08-10 kl. 04:22.
Citera
2013-08-10, 04:25
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
En annan sak: Du säger att västvärldens länder kommer att gå under för att vi lever som vi gör, men hur kommer det sig att det är vi som är de lyckligaste nu enligt http://www.oecdbetterlifeindex.org/#/55555555555?

EDIT: Oops, jag ser nu att det inte är ett enda muslimskt land med i den listan, jag trodde att alla länder var med.

Men iaf, på vilket sätt rent praktiskt tror du att vi kommer att falla? Är det bara ett moraliskt förfall eller kommer ekonomin att krascha? Och hur kommer acceptansen av homosexuella in i bilden?

Använder du inte alls ditt förstånd? Reflekterar du inte alls? Jag kollade inte länken men du säger själv att muslimska länder är inte med i den listan och har du frågat dig varför? Den här undersökningen har gjorts av västvärlden för västvärlden. Men vad är lycka? Västvärlden beskriver lycka och mäter lycka i hur mycket alkohol man får i sig, hur många utlandsresor man gör, hur mycket man tjänar, osv. Inte så konstigt att muslimska länder inte är med eftersom de flesta västländerna har fördomar mot muslimska länder och ser på livet på ett helt annat sätt. Vilka länder ska räknas som väst? Är Spanien, Italien, Spanien, Grekland? Vad menas med västvärlden? Alla länder i väst är inte lyckliga och alla länder i väst är långt ifrån rika. Lycka och rikedom är inte koncentrerat till ett visst land eller en viss världsdel. När kvinnor i USA, Frankrike, Tyskland eller nåt annat land tävlar om skönhet och den som vinner kallas världens vackraste kvinna innebär inte att hon är världens vackraste kvinna. De har inte jämfört henne med varenda kvinna i världen för att få fram sitt resultat utan de har plockat några kvinnor som tävlar och den som vinner kalls för världens vackraste kvinna. Lika är det med din lista.

Varje nation som förnekar Gud kommer att gå under förr eller senare och det sker utan att invånarna märker nåt, det kommer som brevet på posten, helt plötsligt när invånarna minst anar det, det kan vara i form av ekonomisk kollaps, moralisk kollaps, militär kollaps, naturkatastrofer, fattigdom, överbefolkning eller nåt som är helt okänd för oss.

Visst är några länder i väst relativt rika men det är endast få länder och dessa länder är: England, Tyskland, Frankrike, norden, Holland, Belgien. Resterande är inte nämnvärt rika. Men om vi ska vara ärliga så är dessa ovanstående länder inte rika längre utan de var rika. På 70 talet och fram till 2000 talet byggde man den välfärd som håller på att försvinna helt även i dessa så kallade rika delen av världen. Det är inte dagens människor som har byggt upp det samhälle som vi lever i idag i dessa länder. Det var människorna som antingen har dött eller blivit gamla. Dagens människor håller på att omintetgöra samhällen och det är på grund av deras ogudaktigheter. På 70 talet var det skamligt att inte gå till kyrkan på söndagar tex, idag är det tvärtom för de kristna som vill gå till kyrkan är det smakligt. Mentaliteten har ändrats och inte till det bättre, våra barn får lära sig i skolan att det inte finns någon mening med livet utan att man skapar sin egen mening, de får lära sig att rätt och fel existerar inte, de får lära sig att det är ok med skiljsmässa och att vara otrogen, det finns hemsidor som uppmanar till otrohet, de får lära sig att homosexualitet är ok, att incest är okej om tanken bara är njutning och inte barnafödande, de får lära sig att allt i universum, och på jorden har kommit till av sig själv på nåt underligt sätt. Det är moraliskt förfall.

Detta har lett till att många mår dåligt, mobbas i skolan. Många om inte alla tänker på det yttre och glömmer helt de inre rummen, man vill vara snygg, göra andra till lags, få status, man slutar äta för att inte gå upp i vikt, piller, diet, pulver och träning för att hålla sig så smal som en pinne, allt för att andra ska tycka att man ser bra ut. Det ger status att ligga runt och ha många partner, att vara otrogen. Listan kan göras så lång att de inte kommer finnas nå plats för annat.

Detta i sin tur har lett till ekonomisk kollaps.
Citera
2013-08-10, 04:32
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Lära sig vad? Att om man tillåter det så kan stackars människor som tvingas att få en glimt av en halvnaken transa nån gång om året? Hamnar du i chocktillstånd eller vad finns det annars för reella konsekvenser?

Det främjar inte samhället att hbtq-rörelsen löper amok på Stockholms gator, understödd av närapå samtliga politiska riksdagspartier och andra tunga organisationer, i den utsträckning som sker. Jag tycker att det är bra att sexuella minoriteter åtnjuter legitimitet, men här talar vi om en blixtsnabb utveckling, där kyrkan försvagats och politiserats, och andra traditionella värderingar får ge vika för det nya och liberala. Jag väljer alltså att se denna snabba, och ostadiga utveckling som ett symtom för ett kollektivt bristande omdöme.
Senast redigerad av Maldoror 2013-08-10 kl. 04:35.
Citera
2013-08-10, 04:53
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Använder du inte alls ditt förstånd? Reflekterar du inte alls? Jag kollade inte länken men du säger själv att muslimska länder är inte med i den listan och har du frågat dig varför? Den här undersökningen har gjorts av västvärlden för västvärlden. Men vad är lycka? Västvärlden beskriver lycka och mäter lycka i hur mycket alkohol man får i sig, hur många utlandsresor man gör, hur mycket man tjänar, osv. Inte så konstigt att muslimska länder inte är med eftersom de flesta västländerna har fördomar mot muslimska länder och ser på livet på ett helt annat sätt. Vilka länder ska räknas som väst? Är Spanien, Italien, Spanien, Grekland? Vad menas med västvärlden? Alla länder i väst är inte lyckliga och alla länder i väst är långt ifrån rika. Lycka och rikedom är inte koncentrerat till ett visst land eller en viss världsdel. När kvinnor i USA, Frankrike, Tyskland eller nåt annat land tävlar om skönhet och den som vinner kallas världens vackraste kvinna innebär inte att hon är världens vackraste kvinna. De har inte jämfört henne med varenda kvinna i världen för att få fram sitt resultat utan de har plockat några kvinnor som tävlar och den som vinner kalls för världens vackraste kvinna. Lika är det med din lista.

Varje nation som förnekar Gud kommer att gå under förr eller senare och det sker utan att invånarna märker nåt, det kommer som brevet på posten, helt plötsligt när invånarna minst anar det, det kan vara i form av ekonomisk kollaps, moralisk kollaps, militär kollaps, naturkatastrofer, fattigdom, överbefolkning eller nåt som är helt okänd för oss.

Visst är några länder i väst relativt rika men det är endast få länder och dessa länder är: England, Tyskland, Frankrike, norden, Holland, Belgien. Resterande är inte nämnvärt rika. Men om vi ska vara ärliga så är dessa ovanstående länder inte rika längre utan de var rika. På 70 talet och fram till 2000 talet byggde man den välfärd som håller på att försvinna helt även i dessa så kallade rika delen av världen. Det är inte dagens människor som har byggt upp det samhälle som vi lever i idag i dessa länder. Det var människorna som antingen har dött eller blivit gamla. Dagens människor håller på att omintetgöra samhällen och det är på grund av deras ogudaktigheter. På 70 talet var det skamligt att inte gå till kyrkan på söndagar tex, idag är det tvärtom för de kristna som vill gå till kyrkan är det smakligt. Mentaliteten har ändrats och inte till det bättre, våra barn får lära sig i skolan att det inte finns någon mening med livet utan att man skapar sin egen mening, de får lära sig att rätt och fel existerar inte, de får lära sig att det är ok med skiljsmässa och att vara otrogen, det finns hemsidor som uppmanar till otrohet, de får lära sig att homosexualitet är ok, att incest är okej om tanken bara är njutning och inte barnafödande, de får lära sig att allt i universum, och på jorden har kommit till av sig själv på nåt underligt sätt. Det är moraliskt förfall.

Detta har lett till att många mår dåligt, mobbas i skolan. Många om inte alla tänker på det yttre och glömmer helt de inre rummen, man vill vara snygg, göra andra till lags, få status, man slutar äta för att inte gå upp i vikt, piller, diet, pulver och träning för att hålla sig så smal som en pinne, allt för att andra ska tycka att man ser bra ut. Det ger status att ligga runt och ha många partner, att vara otrogen. Listan kan göras så lång att de inte kommer finnas nå plats för annat.

Detta i sin tur har lett till ekonomisk kollaps.
Jaja, jag tänkte ta bort länken eftersom den inte var jämförande på något sätt eftersom så få länder var med. Undersökningen grundar sig förresten i hur participanterna själva känner sig. Och som sagt, känner man sig lycklig så är man lycklig.

Det fetmarkerade är definitivt inget man får lära sig i skolan. Jag är snart utbildad lärare och kan garantera att inget av det ens nämns på Lärarprogrammet. Bl a har jag studerat filosofi och religion och ingenstans har jag fått "instruktionen" att lära ut att det inte finns någon mening med livet eller att rätt och fel inte existerar. Såna moralkakor är inte skolans uppdrag att ge. Däremot kommer jag att undervisa om både islam, kristendomen och satanismen och dess syn på livet. Allt med samma kritiska utgångspunkt. Inte heller inom filosofin förespråkar lärare något särskilt förhållningssätt. Läs själv Skolverkets värdegrund och skolplaner: http://www.skolverket.se/laroplaner-amnen-och-kurser.

Självklart lär skolan ut vad som är fel, såsom mord, stöld, misshandel och homohat.

Otrohet är inte accepterat i samhället. Och "det finns hemsidor som uppmanar till otrohet", vad har det med något att göra? Det finns hemsidor som uppmanar till vilka hemskheter som helst, terrordåd till exempel. Homosexualitet har jag redan förklarat för dig varför det inte är fel. Sen håller jag självklart med dig om utseendehetsen och liknande eftersom det finns potentiella offer, och jag debatterar mot det lika starkt som mot skadlig religiös moral.

Och jag förstår fortfarande inte hur dålig moral leder till ekonomisk kollaps. Gör Gud så att bankerna ger ut fler lån än vad som är vettigt pga bröst i TV? Går det att rent praktiskt göra en utredning och upptäcka dessa konstiga sammanhang? Finns det undersökningar som visar att sekulära länder går under pga detta? Annars har jag ju bara ditt ord och en väldigt långsökt teori.
Senast redigerad av OneUp 2013-08-10 kl. 05:08.
Citera
2013-08-10, 04:56
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:

Vad är det då som är bättre med ett ickesekulärt samhälle?
Citera
2013-08-10, 04:58
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så i dina ögon är det intelligent att tro att universum skapades av en slum? Samtidigt som du hade hånat mig om jag sagt att en bil skapades av en slump.

Och det är intelligent att tro att ingenting sker efter döden, att du inte kommer ansvara för dina handlingar?

Ni ateister har inte logiken på er sida.

Vem tror på slump? Det är bara kreationistidioter som påstår att någon säger slump.
Så ditt starkaste argument för gud är ett argument from ignorance?
Det är inte helt ovanligt, så oroa dig inte för det. Intelligent är det dock inte.

Hur vet du att någon kommer få ansvara för sina handlingar efter döden? Dogma har inget bevisvärde i sig.
Citera
2013-08-10, 05:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Titta noga på vad jag skriver nu.

Homosexualitet är en handling. Okej. Det är en handling som innebär att en person har sex med en person av samma kön. Det är en handling som är avskyvärd enligt Islam och Kristendomen och i båda religionerna är denna handling straffbar med döden.

En person ses utför denna handlingen utför således homosexualitet. En person kan kalla sig själv för vad han vill men han kommer inte straffas för denna handlingen eller anses ha begått denna handlingen förrän han har begått den handlingen, det vill säga att ha sex med en person av samma kön.

Precis på samma sätt om en man gillar kvinnor och umgås ofta kvinnor så innebär det inte att han haft sex med dem förrän han begått handlingen att ha sex med kvinnor. Även detta är en specifik handling som kan vara straffbar både i Islam och Kristendomen om den sker utanför äktenskap. Därför kan en person vara gift men umgås med andra kvinnor utan att klassificeras som otrogen, för otrogen är om man begår handlingen att ha sex med en kvinna utanför ett äktenskap.

Jag förklarade det tydligt nu och anser mig inte ha skäl nog att förklara igen då jag förklarat det flera gånger nu.

Homosexualitet är en läggning. Ge dig nu. Alla falska analogier i världen kommer inte hjälpa dig med dina felaktiga definitioner.
Citera
2013-08-10, 05:04
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Jag ville bara ha svar på min fråga och du vägrade att svara med hänvisning till att jag ville plocka poäng och jag klargjorde för dig sakligt att det inte handlade om poäng. Minns du det?

Du trodde att det handlade om faktiska poäng och inte poäng som i syfte. Du åsyftade att få det till att jag föredrog det ena över det andra så du antingen kunde säga "aha, jag visste det, du vill inte heller ha en bög som son" eller "aha, du föredrar bögar".
Problemet för dig är att du inte verkar kunna förstå att jag inte tycker någon sexualitet är att föredra över någon annan. Det är bara sexualitet, det har inget värde, det bara är. Som jag skrev då, den enda anledningen att tycka annat är för att folk som du och Thunderbög hade gjort livet svårt för en hypotetisk homosexuell son.
Citera
2013-08-10, 05:05
Medlem
Maldorors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vad är det då som är bättre med ett ickesekulärt samhälle?

Andlighet. Sekularism ser jag som ett uttryck för ett sista dödsryck.
Citera
2013-08-10, 05:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ni är inte lyckliga. Däremot anser ni att ert liv är bra och att det är ett bra liv att leva eftersom ni har fred, ni är förhållandevis säkra (några undantag såsom Detroit och andra städer i USA), lever inte i fattigdom och kan få socialbidrag som minimum så ni slipper svälta, och så vidare.

Det är inget konstigt med det, vi muslimer vet om att icke-muslimer ser detta livet som ett Paradis. För oss är det ett helvete däremot.

Profeten sa själv att för icke-muslimer är detta livet ett Paradiset men för oss muslimer är det ett helvete.

Det är rätt enkelt att förklara. Ni anser att detta livet är fantastiskt. Till och med ateister gör det fastän enligt dem så är livet per definition meningslöst fastän dem inte inser det. Ta ett exempel. För er icke-muslimer så leker livet när ni super er fulla och knullar runt med massa horaktiga kvinnor. Men för oss muslimer är detta inte bara förbjudet men även inget speciellt eftersom vi inser att det bara är aktiviteter som får oss att temporärt glömma verkligheten, verkligheten att vi alla har en begränsad tid på jorden och att vi alla kommer dö. Och återvända till Gud. Vi inser hur meningslöst det är att supa runt och knulla runt med slampor. Men för er är det vad hela livet går ut på eftersom det ger er temporära trevliga stunder.

Samma sak med pengar. Har man stort hus, bilar, mycket pengar så är det fullständigt meningslöst för allt detta kommer ta slut. I vissa fall behöver man studera i 6-7 år och slita hårt för någonting som kommer ta 10-20 år. Och efter dem 10-20 åren även om man fortfarande har arbete och dessa saker så börjar svårigheterna som överväger dem goda sakerna. Man får ont i kroppen, rygg, man börjar bli beroende av andra människor, ens fru är inte attraktiv alls som hon var i 20-30 års åldern och man har familj att tänka på. Detta är bara början på slutet.

Allting är fullständigt meningslöst förutom gärningarna man gör. Så en muslim kan vara lycklig över att se fram emot sin död och återvända till Gud och vara lycklig över att man är Guds slav och man lyder och dyrkar Gud men ändå inte anse att ens liv är speciellt bra. En otrogen å andra sidan kan vara olycklig eller svänga mycket med lyckliga ögonblick följt av depressioner samtidigt som man anser sig leva ett välmående liv med pengar, bil, fru och så vidare.

Det viktigaste är att inse den fullständiga meningslösheten i detta livet och att det enda som gäller är vad som sker efter döden. Dina gärningar i detta livet är det enda som gäller. Du har en 20-30 år där du kan leva ut så att säga.

Dem första 20 åren föddes du, växte upp hos föräldrar och gick din grundläggande skolgång. Från 50 år framåt börjar svårigheterna och beroendet av andra och till slut ditt förfall. Så du har en 70-80 år av livet varav dem första 20 är endast uppväxt och 20-30 år mellan 50 och 80 år är svårigheter och början på ditt fall.

Från 20-50 år är det då ni super runt, knullar runt, utnyttjar allt ni kan för temporära egna intressen och så vidare. Det är med andra ord inte lång tid. Så detta livet är totalt meningslöst.

Och det är vi ateister som skulle vara dumma enligt dig fast du lever ditt liv efter hörsägen och myt. Grattis. Du är tvungen att rationalisera din världsbild genom att göra groteska halmgubbar av våra liv så att du ska ha en chans att rättfärdiga din tro. Lev du i din fantasivärld om du vill, men kom sen inte och säg att det är vi som har fel och är dåliga människor. Ditt hat och världsfrånvändhet gör det tydligt vem som inte står på fast mark.
Citera
2013-08-10, 05:12
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Andlighet. Sekularism ser jag som ett uttryck för ett sista dödsryck.

Varför är andlighet bättre?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in