2013-08-10, 01:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drebel
"Det finns bara en lagstiftare och domare, han som kan rädda och förgöra. Men vem är du som dömer din nästa?" (Jakob 4:12)

Det finns ett klokt talesätt som säger att när vi pekar ut någon och klassar honom eller henne som syndare, så ska vi titta på vår hand. Tre fingrar pekar på oss själva...

Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Det var ett mycket bra talesätt. Djupt som få. Jag tar till mig den och nu är jag ett talesätt rikare. Tack.

Hrmmm... IP är det inte du som ständigt pekar ut dina meningsmotståndare som syndare? Som då och då citerar helvetesskildringar från Koranen för att vi ska veta vad som väntar.

Kommer dessa nya talesätt att förhindra det beteendet i framtiden?
Citera
2013-08-10, 01:52
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Falsk analogi.

Kanske borde visa först att det finns en tanke bakom?
det kan du bara hitta själv inom dig om du öppnar upp dig och slutar stirra dig blind på döda ting.
Citera
2013-08-10, 01:57
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Men vad gör det? Det är bara en individ eller hur? Och individen kanske vill ha en kniv i magen, hur kan du bestämma åt en annan vad som är rätt eller frihet ?

Skulle du hindra en person som försöker ta sitt eget liv?

En individ har rätt till sin frihet. Vad snackar du om?
Du är ju galnare än vanligt.

Jag skulle försöka prata med en person som försöker ta sitt eget liv. Jag skulle inte låsa in någon.
Citera
2013-08-10, 01:59
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Att dessa ateister inte inser.

Inte inser att dem är inte dem första som kallat Koranen för en sagobok. Koranen själv beskriver på flera ställen hur dem otrogna i Mekka anklagade det som uppenbarades för att vara gamla sagor från förfluten tid. Det dem säger är ju identiskt med det dem otrogna sa för 1400 år sedan.

Men kunskap och intelligens är inte på ateisternas sida.

Skulle det bevisa något? Menar du att det man sa för 1400 år sedan motbevisats på något sätt?
Hur var det nu med intelligens?
Citera
2013-08-10, 02:00
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Förträffligt! You get me tiger!! Nej, jag ska förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Jag väljer inget av dina alternativ då dessa är på dina egna premisser, jag måste inte välja men jag kan lära dig nåt om det du inte vet om.

Vänta nu, så fick man ju inte göra enligt dig. Kommer du inte ihåg det? Du MÅSTE välja ett alternativ.
Citera
2013-08-10, 02:02
Medlem
brotucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Du utgår ifrån att det finns en tanke eller mening bakom vår existens?
Om man utgår enbart ifrån att vi har kroppsdelar som det känns bra att gnugga emot och en del människor föredrar att gnugga delar med människor av samma kön, vad har det då för betydelse?
Handlar allt om prokreation?
jag utgår från att det finns en existens bakom vår tanke. lyft på locket till ditt medvetande och undersök varje vrå och du skola bli förundrad, ty allt hänger ihop och delarna är egentligen inga delar utan del av en helhet.
Citera
2013-08-10, 02:06
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Vilka kunskap? Att evolution är bevis och att universum uppstått ur tomma intet?
Evolution är en process och inte ett bevis. Evolution talar om arternas mångfald och utveckling.
Vad är detta "tomma intet" du pratar om? Har du något belägg för något sådant?

Citat:
Det ni ateister håller på med är detta: Ni försöker med hela er kropp och själ att framställa sanningens väg som lögn, ni förnekar skaparen fast ni inte vet någonting och har ingen aning om nåt på ett forum som Flashback, ni inser inte vad det är ni skämtar om och vad konsekvenserna utav detta blir och det viktigaste av allt är att ni inte vinner något med era försök varken världsliga eller andliga vinster. Ni fyller er buk med eld för varje bråkdel av en sekund som går.
Du vet ingenting heller. Skillnaden är att vi inte accepterar påhitt som sanning lika lätt som du.
Vad du inte förstår är att det inte handlar om några världsliga vinster.

Citat:
Säg mig en sak: Vad uppnår ni med att så ihärdigt förneka skaparen? Inser ni inte att ni inte vinner något med era uttalanden utan att ni endast skadar er själva? Är det kunskap? Är det intelligens? Fortsätt med förnekelsen så fortsätter jag med förkunnelsen så får vi se vilka som tar hem den lysande segern till slut, vi får se vilka av oss som besitter sann intelligens och kunskap.
Det finns ingen agenda med att förneka dina myter. Det handlar bara om ärlighet. Vi accepterar inte ditt svammel, ditt hat och dina fördomar.
Citera
2013-08-10, 02:07
Medlem
OneUps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
jag utgår från att det finns en existens bakom vår tanke. lyft på locket till ditt medvetande och undersök varje vrå och du skola bli förundrad, ty allt hänger ihop och delarna är egentligen inga delar utan del av en helhet.
Jag blir lika förundrad som du, universum och t ex ditt eget sinne är helt sjukt komplicerade och häftiga, men jag har aldrig förstått varför det skulle behöva ligga någon medveten övernaturlig kraft bakom alltihop. Allra minst någon av de etablerade religionerna. Jag skulle aldrig utöva mitt liv i enlighet med vad som står i bronsåldersböcker, som andra människor försöker övertyga dig är på riktigt bara genom att dom säger att det är så och som du sen kanske känner är på riktigt. Sinnen är inte svåra att manipulera, medvetet eller omedvetet.

Ge mig bara ett enda offentligt mirakel som inte går att förklara på något sätt och som till 100% är äkta, så kan vi snacka. Men då är det ju inte en tro längre.
Senast redigerad av OneUp 2013-08-10 kl. 02:13.
Citera
2013-08-10, 02:08
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Bara för att du är rädd för vad som kan hända efter döden så innebär det inte att alla är det. Om du hade haft ett uns av sanning i dina påståenden skulle du kunnat styrka dem också. Det kan du inte och hur du än försöker övertyga andra om att dina önskningar är sanna så blir det inte mer än dina önskningar tyvärr. Kom gärna med ett bra underlag för dina påståenden. Att hota med ett evigt straff löser inte dina problem att styrka ditt påstående.

Du har förstått det hela fel. Först och främst har jag inga problem, jag diskuterar med ateister på Flashback när jag har tid, istället för att sitta och glo på TV, spela TV spel och dylikt finner jag det hela lärorikt och rättfärdigt att sprida den vises budskap. Det jag gör är gott och det du/ni gör är ont. Jag vinner hopp, tro och kärlek och får en inre harmoni medans ni ateister förlorar alla dessa, alltså är jag en vinnare och ni förlorare. Nu har vi klargjort att jag inte har några problem.

Ja, du har rätt, jag är rädd för döden och alla människor som är friska till kropp och själ är rädda för döden. Att du just nu ligger eller sitter i trygghet, kanske ung kanske medelålders, frisk och bekymmerfri och säger att du inte är rädd för döden är lögn, lögn precis som allt annat ni uttalar och skriver. Fråga en som vågar öppna sig för dig och känner dig bra eller nej du behöver inte fråga. Allt du behöver göra är att se en cancersjuk patient i ögonen, se en äldre som ligger på dödsbädden i ögonen då förstår du utan att fråga att döden är synonymt med rädsla. Så visst är även du och alla andra rädd för döden. Det är inget konstigt men att förneka detta är bara löjligt.

Nu har vi klargjort att det finns en grov rädsla för döden hos alla människor.

Det jag förespråkar är religion och religion leder till reflektion och slutsatser. Det är vi själva som gör sanningen, sanningen serveras inte på silverfat för oss. Sanningen är svår att förstå sig på och är väldigt abstrakt. Det som kan verka förhatligt eller lögnaktig kan vara sanningens ljus och det som verkar som sanning kan vara lögn och lurendrejeri. Vad är sanning och vad är inte sanning?

Jag skulle kunna ge dig 100% sanning som du ändå kan argumentera emot. Vad religion förespråkar är reflektion. Var kommer universum ifrån? människor, liv osv. Religion kommer också med lagar och regler och moral som alla människor innerst inne håller varmt om hjärtat men som förnekarna till det yttre vill förneka och framställa som kokig. Jag ger dig sanningen och du kan genom att välja din fria vilja antingen förneka den eller godta den.

”Vi har visat henne [hennes] väg, [och det är sedan hennes sak] att antingen visa tacksamhet [och följa vägledningen] eller att visa otacksamhet och så förneka [Oss].” (al-Insân 76:3).

Nu har vi klargjort detta också.

Jag försöker inte övertyga andra inte för att jag inte vill men för att jag inte kan det. Ingen kan övertyga eller styra en annan människa. En människa följer alltid sin egen vilja. Det jag kan göra är att sprida Guds ord när religion diskuteras vart det än må vara, det kan vara på Flashback, i verkliga livet, i andra forum, i skolorna, var som helst står jag alltid på den sidan som tror på Gud och ser livet efter detta inför ögonen och som tror på sin herre och på alla änglar och alla profeter, alla skrifter, paradiset och helvetet. Jag väljer alltid och överallt denna sida som tror på Gud och dessa andra ting. Alltså min mening är inte att övertyga dig till tron även om jag skulle vilja göra det, men jag kan inte det och det har jag kommit till insikt med precis som du skulle vilja övertyga mig till ateism men kan inte det. Vi övertygar oss själva. Mitt enda syfte med den här diskussionen är att sprida Guds ord och slå hål på alla felaktiga och fördomsfulla påståenden om koranen, Islam och muslimer. Och detta gör jag inte då jag inte har tid, eftersom Gud har förklarat tiden helig så försöker jag alltid göra sånt som är nyttigt i första hand och Flashback ser jag som en avslappningsmetod men för att stärka avslappningen och njutningen och friden på min ledighet kommer jag alltid att tro på Gud och hoppas på Guds kärlek och förlåtelse. En frid skänker sig över mig som inget annat kan ge.

Då har vi klargjort detta också.
Citera
2013-08-10, 02:09
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Jag blir lika förundrad som du, universum och ditt eget sinne är helt sjukt komplicerade, men jag har aldrig förstått varför det skulle behöva ligga någon medveten övernaturlig kraft bakom alltihop. Allra minst någon av de etablerade religionerna.

Av den enkla anledningen att inget eller ingen kan skapa sig självt och verkligen inte nåt som fungerar som maskin. Universum fungerar som en maskin och har således omöjligt skapat sig självt.
Citera
2013-08-10, 02:10
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck

Alla vägar leder till resan och resan uppfyller mer än målet.
Mer relevans, tack..
Citera
2013-08-10, 02:10
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OneUp
Den stora frågan blir då: Varför har Gud skapat världen? Gud vet redan allt som kommer att ske, vilka som kommer att synda och vilka som hamnar i himlen. Precis som du säger så är allt konstant och därför kan Gud inte alls välja om Gud ska ingripa eftersom Gud redan vet vad Gud kommer att göra, alltså har varken Gud eller människorna någon egen vilja.

Så varför ens bemöda sig om att förbjuda homosexualitet? De som utövar det kommer ju utöva det i vilket fall eftersom det redan är förutbestämt. Varför tar inte du livet av dig? Om du vågar genomföra det så är det ju enligt Guds plan.

Det är vad mänskliga begränsade och bristfälliga hjärna kan förstå men Guds plan och syfte är nåt annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in