2013-08-10, 01:15
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Att dessa ateister inte inser.

Inte inser att dem är inte dem första som kallat Koranen för en sagobok. Koranen själv beskriver på flera ställen hur dem otrogna i Mekka anklagade det som uppenbarades för att vara gamla sagor från förfluten tid. Det dem säger är ju identiskt med det dem otrogna sa för 1400 år sedan.

Men kunskap och intelligens är inte på ateisternas sida.

Du vet att bevisbördan ligger på dig angående koranens gudomlighet, va?
Citera
2013-08-10, 01:20
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Att dessa ateister inte inser.

Inte inser att dem är inte dem första som kallat Koranen för en sagobok. Koranen själv beskriver på flera ställen hur dem otrogna i Mekka anklagade det som uppenbarades för att vara gamla sagor från förfluten tid. Det dem säger är ju identiskt med det dem otrogna sa för 1400 år sedan.

Men kunskap och intelligens är inte på ateisternas sida.
Haha, jo både kunskap och intelligens är på ateisternas sida och hos andra, även troende, som vågar tänka själva. Religion bygger knappast på intelligens. Det bygger snarare på rädsla och att inte söka kunskap.
Citera
2013-08-10, 01:22
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Om gud var allvetande så visste han om att det skulle ske innan, och är han inte allvetande så är han inte gud ... eller också så är han allvetande och gillar att skapa folk vetandes att det är förutbestämt att de ska till helvetet och sedan tortera dem för evigt (och i sådana fall är han inte allgod och därmed inte gud). Du väljer.

Förträffligt! You get me tiger!! Nej, jag ska förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Jag väljer inget av dina alternativ då dessa är på dina egna premisser, jag måste inte välja men jag kan lära dig nåt om det du inte vet om.

Gud är allvetande och allsmäktig. Alltså är Gud kapabel till allt både sånt som människan förstår och sånt som övergår mänskligt förstånd. Människan har fått en fri vilja, hon har fått klart för sig vad rätt och fel är, detta finns inprogrammerad inom oss och vi har fått skrifter på detta som en bekräftelse. Alltså handlar människan genom att använda sin fria vilja.

Eftersom människan har fått en fri vilja och vet vad rätt och fel är kan Gud dra sig tillbaka och inte lägga sig i människornas val och vad hon bestämmer men Gud kan ingripa när som helst. Alltså:

Om A har att välja mellan att ta södervägen eller norrvägen vet redan Gud att A kommer drabbas av en olycka om hon väljer södervägen men att resan går felfritt om hon väljer norrvägen. Gud vet detta i förväg men A är helt ovetande om detta. Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud ingripa och påverka A utan att A har någon aning. Gud kan alltså påverka A till vilken väg A ska ta. Men Gud kan också låta A bestämma helt själv, alltså har Gud förmågan att dra sig tillbaka och inte påverka valet utan att A väljer helt själv utan att Gud ingriper. Gud vet redan sitt beslut. Allt är konstant och det finns inga förändringar. Det är för att Gud är allsmäktig.
Citera
2013-08-10, 01:27
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiffiniffi
Då lämnar din definition lämnar en del i övrigt att önska.

Men det är väl klart att all världens ordböcker har fel och du har rätt?

Jag vet inte hur ni icke-muslimer följer detta men vi muslimer är väldigt måna om att ha klara definitioner på saker och ting.

Till exempel så har vi vissa straff för vissa brott och då måste man ha klara definitioner på vad som räknas som vad. Till exempel är det förbjudet att kyssa andra kvinnor om du inte ingår i äktenskap men om du är gift och gör det så begår du inte äktenskapsbrott. Äktenskapsbrott straffas med stening, varav vikten att ha klar definition på vad som anses vara äktenskapsbrott och det är att ha sex utanför äktenskapet.

Precis på samma sätt är homosexualitet att ha sex med personer av samma kön. Det är så självklart att man inte ska behöva förklara. Straffet här är döden, och då måste man ha klara definitioner. Homosexualitet är således att ha sex, det andra är oanständigt beteende som givetvis är förbjudet.

Förstår du själv vilka problem ni har i samhället om allting ses som homosexualitet så länge män är involverade? I vissa länder kysser män varandra som en hälsning när dem träffas, vissa personer kanske badar tillsammans nakna, enligt dig är allt detta homosexualitet.

Din bild är helt sjuk och inte baserad på verkligheten.
Citera
2013-08-10, 01:27
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Förträffligt! You get me tiger!! Nej, jag ska förklara för dig på ett pedagogiskt sätt. Jag väljer inget av dina alternativ då dessa är på dina egna premisser, jag måste inte välja men jag kan lära dig nåt om det du inte vet om.

Gud är allvetande och allsmäktig. Alltså är Gud kapabel till allt både sånt som människan förstår och sånt som övergår mänskligt förstånd. Människan har fått en fri vilja, hon har fått klart för sig vad rätt och fel är, detta finns inprogrammerad inom oss och vi har fått skrifter på detta som en bekräftelse. Alltså handlar människan genom att använda sin fria vilja.

Eftersom människan har fått en fri vilja och vet vad rätt och fel är kan Gud dra sig tillbaka och inte lägga sig i människornas val och vad hon bestämmer men Gud kan ingripa när som helst. Alltså:

Om A har att välja mellan att ta södervägen eller norrvägen vet redan Gud att A kommer drabbas av en olycka om hon väljer södervägen men att resan går felfritt om hon väljer norrvägen. Gud vet detta i förväg men A är helt ovetande om detta. Eftersom Gud är allsmäktig kan Gud ingripa och påverka A utan att A har någon aning. Gud kan alltså påverka A till vilken väg A ska ta. Men Gud kan också låta A bestämma helt själv, alltså har Gud förmågan att dra sig tillbaka och inte påverka valet utan att A väljer helt själv utan att Gud ingriper. Gud vet redan sitt beslut. Allt är konstant och det finns inga förändringar. Det är för att Gud är allsmäktig.
Så om gud väljer att A ska köra fel väg så har gud rätt att tortera A i all evighet? På vilken grund då?
Citera
2013-08-10, 01:29
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Haha, jo både kunskap och intelligens är på ateisternas sida och hos andra, även troende, som vågar tänka själva. Religion bygger knappast på intelligens. Det bygger snarare på rädsla och att inte söka kunskap.

Vilka kunskap? Att evolution är bevis och att universum uppstått ur tomma intet?

Det ni ateister håller på med är detta: Ni försöker med hela er kropp och själ att framställa sanningens väg som lögn, ni förnekar skaparen fast ni inte vet någonting och har ingen aning om nåt på ett forum som Flashback, ni inser inte vad det är ni skämtar om och vad konsekvenserna utav detta blir och det viktigaste av allt är att ni inte vinner något med era försök varken världsliga eller andliga vinster. Ni fyller er buk med eld för varje bråkdel av en sekund som går.

Säg mig en sak: Vad uppnår ni med att så ihärdigt förneka skaparen? Inser ni inte att ni inte vinner något med era uttalanden utan att ni endast skadar er själva? Är det kunskap? Är det intelligens? Fortsätt med förnekelsen så fortsätter jag med förkunnelsen så får vi se vilka som tar hem den lysande segern till slut, vi får se vilka av oss som besitter sann intelligens och kunskap.
Citera
2013-08-10, 01:30
Medlem
"Det finns bara en lagstiftare och domare, han som kan rädda och förgöra. Men vem är du som dömer din nästa?" (Jakob 4:12)

Det finns ett klokt talesätt som säger att när vi pekar ut någon och klassar honom eller henne som syndare, så ska vi titta på vår hand. Tre fingrar pekar på oss själva...
Citera
2013-08-10, 01:31
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Så om gud väljer att A ska köra fel väg så har gud rätt att tortera A i all evighet? På vilken grund då?

På dessa grunder; hur A levat sitt liv, om A :s frist har löpt ut, osv. Gud vet bäst.
Citera
2013-08-10, 01:32
Medlem
Islampeaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drebel
"Det finns bara en lagstiftare och domare, han som kan rädda och förgöra. Men vem är du som dömer din nästa?" (Jakob 4:12)

Det finns ett klokt talesätt som säger att när vi pekar ut någon och klassar honom eller henne som syndare, så ska vi titta på vår hand. Tre fingrar pekar på oss själva...

Det var ett mycket bra talesätt. Djupt som få. Jag tar till mig den och nu är jag ett talesätt rikare. Tack.
Citera
2013-08-10, 01:35
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
Vilka kunskap? Att evolution är bevis och att universum uppstått ur tomma intet?

Det ni ateister håller på med är detta: Ni försöker med hela er kropp och själ att framställa sanningens väg som lögn, ni förnekar skaparen fast ni inte vet någonting och har ingen aning om nåt på ett forum som Flashback, ni inser inte vad det är ni skämtar om och vad konsekvenserna utav detta blir och det viktigaste av allt är att ni inte vinner något med era försök varken världsliga eller andliga vinster. Ni fyller er buk med eld för varje bråkdel av en sekund som går.

Säg mig en sak: Vad uppnår ni med att så ihärdigt förneka skaparen? Inser ni inte att ni inte vinner något med era uttalanden utan att ni endast skadar er själva? Är det kunskap? Är det intelligens? Fortsätt med förnekelsen så fortsätter jag med förkunnelsen så får vi se vilka som tar hem den lysande segern till slut, vi får se vilka av oss som besitter sann intelligens och kunskap.
Bara för att du är rädd för vad som kan hända efter döden så innebär det inte att alla är det. Om du hade haft ett uns av sanning i dina påståenden skulle du kunnat styrka dem också. Det kan du inte och hur du än försöker övertyga andra om att dina önskningar är sanna så blir det inte mer än dina önskningar tyvärr. Kom gärna med ett bra underlag för dina påståenden. Att hota med ett evigt straff löser inte dina problem att styrka ditt påstående.
Citera
2013-08-10, 01:37
Medlem
OneUps avatar
Citat:

Den stora frågan blir då: Varför har Gud skapat världen? Gud vet redan allt som kommer att ske, vilka som kommer att synda och vilka som hamnar i himlen. Precis som du säger så är allt konstant och därför kan Gud inte alls välja om Gud ska ingripa eftersom Gud redan vet vad Gud kommer att göra, alltså har varken Gud eller människorna någon egen vilja.

Så varför ens bemöda sig om att förbjuda homosexualitet? De som utövar det kommer ju utöva det i vilket fall eftersom det redan är förutbestämt. Varför tar inte du livet av dig? Om du vågar genomföra det så är det ju enligt Guds plan.
Senast redigerad av OneUp 2013-08-10 kl. 01:40.
Citera
2013-08-10, 01:37
Medlem
smidigasts avatar
Citat:
På dessa grunder; hur A levat sitt liv, om A :s frist har löpt ut, osv. Gud vet bäst.
Hur vet du det? Om gud för skojs skull tvingar A att köra fel väg. Kan gud då tortera A i all evighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in