2013-08-08, 21:51
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joghd
en reformist är ledare nu, vad tror ni han kommer reformera? inrikes tänker jag på, utrikes tvivlar jag på att nåt kommer hända förutom retorik. Det är ju inte iran som är orsaken till de utrikespolitiska problemen.
Vad har detta med förnekelsen att göra?
Citera
2013-08-08, 22:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
Vad har detta med förnekelsen att göra?

om det sker reformer kanske folk slutar med förnekelse

är du nån sorts lekledare här, eller?
Citera
2013-08-08, 22:07
Medlem
Armaitis avatar
http://www.youtube.com/watch?v=iaGCJmCAJ40

Operation Ajax.

Finns fler klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=Q_AHJQiMxIw&list=PLD82FD6414956FDDF

Kolla på alla klipp i kolumnen till höger. Mycket intressant!

Att tro att folket i Iran har några som helst makt över ett regimbyte är idiotisk. Allt är ett spel!

http://www.youtube.com/watch?v=7BXCx8oNvoo
Senast redigerad av Armaiti 2013-08-08 kl. 22:26.
Citera
2013-08-09, 01:29
Medlem
Literals avatar
Citat:

är du nån sorts lekledare här, eller?
Jag ställde en fråga.
Vad har reformer med den här damens problem att göra?
Citera
2013-08-09, 02:08
Medlem
Literals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
http://www.youtube.com/watch?v=iaGCJmCAJ40

Operation Ajax.

Finns fler klipp på youtube

http://www.youtube.com/watch?v=Q_AHJQiMxIw&list=PLD82FD6414956FDDF

Kolla på alla klipp i kolumnen till höger. Mycket intressant!

Att tro att folket i Iran har några som helst makt över ett regimbyte är idiotisk. Allt är ett spel!

http://www.youtube.com/watch?v=7BXCx8oNvoo
Operation Ajax,hmm.
Du måste ha förväxlat det med operation YES ultra.
Citera
2013-08-09, 08:34
Bannlyst
Citat:
Jag ställde en fråga.
Vad har reformer med den här damens problem att göra?

vilken dam? vilka problem?
Citera
2013-08-09, 13:35
Medlem
Literals avatar
Citat:
vilken dam? vilka problem?
Vad har eventuella reformer med ämnet att göra?
Nämen,läser du inte damens inlägg?Hmm,inga problem alls!Ett ultimat exempel på ett socialfall som föreskriver politik.
Senast redigerad av Literal 2013-08-09 kl. 13:41.
Citera
2013-08-09, 14:30
Medlem
Literals avatar
IR5
Mr.Enrich skrev ett relativt utförligt inlägg som du undvek att svara på.
Senast redigerad av Literal 2013-08-09 kl. 14:42.
Citera
2013-08-09, 14:35
Bannlyst
Citat:
Vad har eventuella reformer med ämnet att göra?
Nämen,läser du inte damens inlägg?Hmm,inga problem alls!Ett ultimat exempel på ett socialfall som föreskriver politik.

vilken dam?
Citera
2013-08-09, 14:57
Medlem
Literals avatar
Citat:

vilken dam?
Damen vi har med oss på tråden.Hur kan du ha missat henne?
Hur då?Givet att reformerna genomförs idag.På vilket sätt leder detta till en verklighetsbaserad uppfattning?
Citera
2013-08-09, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armaiti
Det började gå bra men så fick du kortslutning igen. Du behöver inte förneka något. Det är så uppenbart för merparten av iranier att det blir löjligt att förneka det hela.

När jag skrev skraj menade jag inte att det handlar om en person utan USAs beroende av oljan. Muhammad Reza shah var USA vänlig och samarbetade fullt ut fram tills när han äntligen förstod att Mossadeqs ideer och tankar egentligen var rätt. Då gjorde sig USA av med honom precis som man gjorde med Mossadeq.

Och nej, jag är inte Shah parast. Tofi ke az dahan oftad, oftad, lis zadanesh az ro goh ahmaghiye.
Du vill helt enkelt inte diskutera. För det är inga seriösa invändningar som åberopas.
Du förstår heller inte innebörden av det du tar upp. Nej vi hade varken förutsättningen eller möjligheten att hamna i liknande konflikter. Oljan var säkrad av Shahen och om han skulle börja spela fel, så skulle hans önskan aldrig verkställas.

Du verkar inte veta mycket om hans system. Dolate Shahanshahi e Iran, med en underrättelsetjänst SAVAK som var USAs förlängda arm i Iran och även en militär vars förråd kontrollerades av amerikaner. Om vi skulle byta ut reservdelar så gjordes det inte på plats, amerikaner lät oss inte förstå ett skit.
Shahen hade inte den makten att göra något utan USA. En dekoration i postkolonial regi. Mycket av Irans sociala och kulturella problem är ett verk av pahlavi. En förhastat modernism vars resultat är massa lättlurade fanatiker som stup i kvarten måste hävda sig själva med märkeskläder och tyska bilar. För ni har ingenting annat, det är bara allt. Om nån frågar er något så skyll ifrån er,ljug och förfalska era identiteter.

Ni låter heller inte döda människor vila i fred. Ni brukar också förknippa er själva till figurer som ni inget vet om..
Citera
2013-08-09, 20:36
Bannlyst
Citat:
Damen vi har med oss på tråden.Hur kan du ha missat henne?
Hur då?Givet att reformerna genomförs idag.På vilket sätt leder detta till en verklighetsbaserad uppfattning?

du förstår vad jag menar men du försöker rädda ditt eget skinn. Men jag skriver ändå för det är intressant.

Reformer måste genomföras. Det största problemet är kulturen, musik t.ex. Nåt är väldigt fel när tajikistan gör bättre persisk musik än iran. Iranier är svältfödda på bra iransk kultur, alla vill inte höra traditionell musik hela tiden.

IRI måste satsa på modern kultur, inte som i väst, jag vill inte se nån iransk lady gaga utan modern iransk kultur. Grejen är den att iran egentligen inte har mycket till konkurrens, om man bara ger lite utrymme kommer alla exiliranier vända sig mot iran. Kulturen i väst är död och om iran bara satsar lite på kultur kommer alla iranier välja irans inhemska. Men problemet är att eftersom det inte skapas nåt vettigt kulturellt i iran vänder man sig mot skiten i väst.

Så det finns en stor möjlighet här. Det har gått framåt, det finns popband etc men man måste minska restriktionerna, det går inte att ha hundra regler för allt vilket till slut gör att allt blir så filtrerat att all smak försvinner, man tillåter ingen sinnesrörelse bara hissmusik eller deppig skit.

Slöjan måste bort, essensen efterföljs ändå inte, kvinnor sminkar sig och har ibland tajt kappa vilket knappast är meningen med klädseln. Så vad är meningen med officiell hyckleri? Det är en överdriven tolkning som många inte gillar och definitivt gör att en del vänder sig emot IRI. Om man hade haft en rimligare tolkning hade färre klagat:
-tillåt inte att klyfta visas hos kvinnor
-män/kvinnor får inte visa rygg/mage
-män/kvinnor får inte ha kortare byxor/kjol än 10 cm ovanför knät
-kvinnor får inte visa bh-band
-män/kvinnor får inte visa axlar (kanske)

detta är mer rimligt, det handlar om att kunna identifiera sig med reglerna som råder i samhället, män tittar på kvinnor och vice versa, och vad är problemet? så länge folk inte beter sig som djur är det inga problem.

jag tror få i exil stör sig på ekonomin, iran är inget i-land och folk har nog tålamod här och dessutom finns ju sanktionerna. Men kulturen är bara IRI:s fel.
Senast redigerad av joghd 2013-08-09 kl. 20:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in