2013-04-16, 19:52
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Det var nog inte det ditt påstående om Will Durant handlade om från början.

Observera ditt svar..

Oj oj oj..

Så kommer vi till slut till följande;

Ja du har blandat ihop diskussionen då jag förklarade att jag tar en sak i taget. Vi diskuterade arabernas angrepp och vem som påbörjade konflikten.

Citat:
Jag behöver inte skriva något, allt framgår i texterna ovan..

Stämmer bra, forskarna har redan motbevisat dig där det framgår från historiska källor att araberna påbörjade anfallet.
Citera
2013-04-17, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dopeman
Ja du har blandat ihop diskussionen då jag förklarade att jag tar en sak i taget. Vi diskuterade arabernas angrepp och vem som påbörjade konflikten.

Stämmer bra, forskarna har redan motbevisat dig där det framgår från historiska källor att araberna påbörjade anfallet.

Jag har inte blandat ihop något. Det är du som inte kan försvara dina ställningstaganden. Anmärkas bör att du med jämna mellanrum tillägger massa namn på historiker för att lura läsarna genom att hela tiden ändra riktning.
Rapporter som historiker går efter har olika källvärden, dessa referenser är av betydelse i en diskussion. Någon som förvränger en översättning som tar hänsyn till originalrapporterna är ingen som kan diskutera historia.

Jag säger fortfarande att sassanider gav sitt stöd mot muslimerna, och läser man Zarrinkob så förstår man att tom en människa som en gång vinklade sin framställning inte kan förneka en del rapporter. Källor såsom The Complete History är ingenting du kan komma med barfotade kommentarer om fesgheli. Du presenterar källor i enlighet med massa skandalfasoner..

Zarrinkoob tog tillbaks mycket som han presenterat tidigare i sitt liv. Lägg det på minnet..
Senast redigerad av IR5 2013-04-17 kl. 01:05.
Citera
2013-04-17, 01:32
Medlem
dopemans avatar
Citat:

Jag har inte blandat ihop något. Det är du som inte kan försvara dina ställningstaganden. Anmärkas bör att du med jämna mellanrum tillägger massa namn på historiker för att lura läsarna genom att hela tiden ändra riktning.
Rapporter som historiker går efter har olika källvärden, dessa referenser är av betydelse i en diskussion. Någon som förvränger en översättning som tar hänsyn till originalrapporterna är ingen som kan diskutera historia.

Vad yrar du om? Jag har refererat till seriösa historiker som Morony och Pourshariati, för att inte prata om Mary Boyce, en auktoritet inom zoroastriska studier. Samma historiker använder bland annat Al-Tabaris verk som källmaterial, vilket jag redan presenterat för dig. Du har kommit dragandes med ett stycke på persiska som du dessutom manipulerar för att passa ditt syfte. Innan du skriver liknande trams kan du besvara mina inlägg där det tydligt framgår vem som påbörjade konflikten:

https://www.flashback.org/sp42720307
https://www.flashback.org/sp42829672

Dessutom verkar du undvika prof. Moronys tydliga svar:

Citat:
Thank you for your message. Your first version is pretty much what I would say, although I think the momentum of the Ridda Wars in Arabia carried them into Sasanian territory in Oman and Bahrayn. There is no evidence that I know of the Persians starting the war. [4]

Jag tar en sak i taget, det är bara du som är förvirrad här haji. Jag kommer till ockupationstiden också, men dina lögner är många så det tar sin tid.

Citat:
Jag säger fortfarande att sassanider gav sitt stöd mot muslimerna, och läser man Zarrinkob så förstår man att tom en människa som en gång vinklade sin framställning inte kan förneka en del rapporter. Källor såsom The Complete History är ingenting du kan komma med barfotade kommentarer om fesgheli. Du presenterar källor i enlighet med massa skandalfasoner..

Vad har detta för relevans? Du skrev att "iranierna anföll först", detta innebär att iranierna angrep araberna först och inte tvärtom. Men historiska källor talar tydligt mot dig. Det framgår istället att araberna utnyttjade ett maktvakuum genom att utföra räder inom sassanidiskt territorium.

Citat:
Zarrinkoob tog tillbaks mycket som han presenterat tidigare i sitt liv. Lägg det på minnet..

Du sänker alltså trovärdigheten på den enda källa du presenterat och vars text du manipulerat? Dåså, då kan du börja läsa prof. Moronys objektiva artikel som fokuserar på arabernas invasion av Iran.

http://www.iranicaonline.org/articles/arab-ii

Citat:
After the defeat and death of Mosaylema in the Yamāma in Rabīʿa I, 12/May-June, 633, Ḵāled b. al-Walīd marched north through eastern Arabia to join forces with Muslim elements of the Banū ʿEǰl and Šaybān who were raiding the Sawād of Iraq. At the battle of Ḏāt al-Salāsel between Bahrain and Obolla, Ḵāled’s army met and defeated Sasanian frontier forces under Hormoz. This victory enabled Ḵāled to penetrate the lower line of Sasanian frontier defenses near the coast and invade Maysān, where he defeated the survivors of Hormoz’s army and reinforcements from al-Madāʾen at the battle of Maḏār in Ṣafar, 12/March-April, 633. Ḵāled then turned west, going to the north of the swamps to Walaǰa in the territory of Kaskar, where he was joined by some of the local ʿEǰl and ambushed and defeated a combined Persian and Arab army. Continuing west to Zandavard and Hormozǰerd, he reached the Euphrates at Ollays, where he defeated local Persians and Christian Arabs under Jābān.

Khalid och muslimerna allierade sig alltså med stammar som utförde räder inom sassanidiskt territorium. Sedan gör de intrång på sassanidiskt territorium tillsammans, vilka var det som påbörjade anfallet? Varför skulle sassaniderna acceptera detta och inte besvara liknande aggressioner?

Kolla gärna i källförteckningen innan du börjar med ditt dravel

Citat:
Bibliography:

The earliest, fullest accounts of the conquest are provided by Arabic-writing historians. The main source for the conquest of the Iranian plateau, in which the material is divided topically by geographical region, is Balāḏorī, Fotūḥ, pp. 68-94, 105-13, 241-89, 301-431; tr. P. Hitti, The Origins of the Islamic State, Beirut, 1966, pp. 106-31, 387-448, 469-93.

A chronological treatment is provided by Ebn Aʿṯam al-Kūfī, Ketāb al-fotūḥ, Hyderabad, 1975, vols. I-VIII.

The conquest period is also covered in the following chronicles: Ṭabarī, I, p. 1528 to III, p. 2. Yaʿqūbī, II, pp. 54-410. Dīnavarī, pp. 115-362.

Citat:
barfotade kommentarer om fesgheli

Haji, man blir inte nedstampad av en fesgheli, پابرهنه dessutom
Senast redigerad av dopeman 2013-04-17 kl. 01:43.
Citera
2013-04-17, 18:07
Medlem
Citat:
Vad yrar du om? Jag har refererat till seriösa historiker som Morony och Pourshariati, för att inte prata om Mary Boyce, en auktoritet inom zoroastriska studier. Samma historiker använder bland annat Al-Tabaris verk som källmaterial, vilket jag redan presenterat för dig. Du har kommit dragandes med ett stycke på persiska som du dessutom manipulerar för att passa ditt syfte. Innan du skriver liknande trams kan du besvara mina inlägg där det tydligt framgår vem som påbörjade konflikten:

https://www.flashback.org/sp42720307
https://www.flashback.org/sp42829672

Dessutom verkar du undvika prof. Moronys tydliga svar:

Att använda en källmaterial säger inte mig något. Hur har materialet använts? Vad vet man om referenserna och trovärdigheten? Dessa källor måste diskuteras, men däremot tar Zarrinkob hänsyn till olika rapporter om händelsen (jag laddade upp).

Citat:
Vad har detta för relevans? Du skrev att "iranierna anföll först", detta innebär att iranierna angrep araberna först och inte tvärtom. Men historiska källor talar tydligt mot dig. Det framgår istället att araberna utnyttjade ett maktvakuum genom att utföra räder inom sassanidiskt territorium.

Det var vi som startade upptrappningen genom att lägga oss i, vi var där vi inte skulle vara, bedrev en politik mot muslimer medan mycket annat var på tok. Nej, granskar du Zarrinkoob så framkommer det på (den sista sidan jag laddade upp) att dessa inte hade avsikten att påbörja något krig mot Iranier. Den där jäveln gav sitt stöd till massa för att på så sätt skapa problem för muslimerna. Jag har förklarat att upptrappningen gav upphov till ett krig.

Krig har en definition, men det vill du vägra förstå. En upptrappning är inte riktigt samma sak som krig.

Citat:
Jag har aldrig hävdat att araber anföll Iran pga Zolaktaf eller hans aktioner, gå tillbaka och läs.. Däremot har jag markerat att sassanidernas inställning var anti-arabiskt. Även perioderna efter så bedrev Iran en anti-islamisk politik där man gav sitt stöd till "ahle-raddeh" och speciellt efter Mohammeds (s) död försökte man indirekt stödja olika grupper som motarbetade Islam.

Citat:
Nej.. nu hoppar du över en hel del.. Jag har aldrig hävdat att araber anföll Iran pga Zolaktaf eller hans aktioner, gå tillbaka och läs.. Däremot har jag markerat att sassanidernas inställning var anti-arabiskt. Även perioderna efter så bedrev Iran en anti-islamisk politik där man gav sitt stöd till "ahle-raddeh" och speciellt efter Mohammeds (s) död försökte man indirekt stödja olika grupper som motarbetade Islam.

Citat:
Du sänker alltså trovärdigheten på den enda källa du presenterat och vars text du manipulerat? Dåså, då kan du börja läsa prof. Moronys objektiva artikel som fokuserar på arabernas invasion av Iran.

http://www.iranicaonline.org/articles/arab-ii

Nej tvärtom.. Jag använder mig av en källa som uytgår ifrån många originala rapporter, har en gång i tiden gärna velat vinkla sin framställning och som erkänt sina nationalistiska vinklingar senare i livet.

Du försöker stoppa läsarna från att ta del av det som verkligen rapporterats över till dagens människor, och menar att mina gelikar förvränger saker, och detta bara för att vi inte köper dina komplex som du ventilerar på araber.

Citat:
Khalid och muslimerna allierade sig alltså med stammar som utförde räder inom sassanidiskt territorium. Sedan gör de intrång på sassanidiskt territorium tillsammans, vilka var det som påbörjade anfallet? Varför skulle sassaniderna acceptera detta och inte besvara liknande aggressioner?

Kolla gärna i källförteckningen innan du börjar med ditt dravel

Haji, man blir inte nedstampad av en fesgheli, پابرهنه dessutom

Fesgheli ke hasti..

Khalid var ingen som gjorde allt rätt, det håller jag med om. Han har också kritiserats av Islamiska ledningen. Men jag tror att vi bedrev en politik mot islamiska intressen. Jag läser inte bara dina texter, jag läste också Ashks trams och påståenden om hur araber brände ner byggnader etc etc, vilket jag invände mot.

Snacket om att Imam Ali,Hussein och Hassans inblandning är en annan diskussion.

Vill du delta i en givande diskussion så finns jag här..
Citera
2013-04-17, 21:34
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Att använda en källmaterial säger inte mig något. Hur har materialet använts? Vad vet man om referenserna och trovärdigheten? Dessa källor måste diskuteras, men däremot tar Zarrinkob hänsyn till olika rapporter om händelsen (jag laddade upp).

Du undviker medvetet att läsa de inlägg som motbevisar ditt trams.

Hur källorna används i Moronys artikel:

Citat:
Bibliography:

The earliest, fullest accounts of the conquest are provided by Arabic-writing historians. The main source for the conquest of the Iranian plateau, in which the material is divided topically by geographical region, is Balāḏorī, Fotūḥ, pp. 68-94, 105-13, 241-89, 301-431; tr. P. Hitti, The Origins of the Islamic State, Beirut, 1966, pp. 106-31, 387-448, 469-93.

A chronological treatment is provided by Ebn Aʿṯam al-Kūfī, Ketāb al-fotūḥ, Hyderabad, 1975, vols. I-VIII.

The conquest period is also covered in the following chronicles: Ṭabarī, I, p. 1528 to III, p. 2. Yaʿqūbī, II, pp. 54-410. Dīnavarī, pp. 115-362.

Står mer under källförteckningen. Prof. Poushariatis verk innehåller vetenskaplig metod- samt källdiskussion där hon går igenom källorna som används då källmaterialet är väldigt omfattande. Allt hon presenterar refereras löpande i texten som du kan se till bland annat Tabari. Så din invändning är inte seriös. Dessutom framgår det inte i dina texter vad Zarrinkoob använt som underlag (inte sagt att det är falskt).

Citat:
Det var vi som startade upptrappningen genom att lägga oss i, vi var där vi inte skulle vara, bedrev en politik mot muslimer medan mycket annat var på tok. Nej, granskar du Zarrinkoob så framkommer det på (den sista sidan jag laddade upp) att dessa inte hade avsikten att påbörja något krig mot Iranier. Den där jäveln gav sitt stöd till massa för att på så sätt skapa problem för muslimerna. Jag har förklarat att upptrappningen gav upphov till ett krig.

Nu kommer du med dina påhitt igen när historiker motbevisat dig gång på gång. Vänligen berätta VART vi var som vi inte skulle varit? Skulle Sassaniderna inte försvarat sina gränser när Khalid gör intrång på deras territorium? Besvara denna fråga, försökt inte slingra dig. Enligt Prof. Morony, en ledande historiker finns det "There is no evidence that I know of the Persians starting the war.". Varför ska vi köpa just ditt no evidence?

Hur kan iranierna vara ansvariga för upptrappningen av kriget när det var araberna som påbörjade räder mot sassaniderna?

Citat:
When the child king Ardashir III (628-630) was elevated to kingship, the Arabs too, were on the move against the Sasanian Empire.

For according to Dinawari when Burandukht assumed power, to be discussed shortly, and the news reached the arabs that there were no kings left to the Persian, who therefore had resorted to a women, Muthanna b. Haritha from Hira and Muqarrin from Ubullah, togheter with their tribe Bakr b. Wail began attacking the Persian realm [1]

Varför intar Sassaniderna en defensiv position?

Citat:
The defensive war efforts of the Iranians against the encroaching Arab armies, and what we believe to be the chronology of the first phase of the Arab conquest of Iraq [2]

Citat:
Nej tvärtom.. Jag använder mig av en källa som uytgår ifrån många originala rapporter, har en gång i tiden gärna velat vinkla sin framställning och som erkänt sina nationalistiska vinklingar senare i livet.

Du försöker stoppa läsarna från att ta del av det som verkligen rapporterats över till dagens människor, och menar att mina gelikar förvränger saker, och detta bara för att vi inte köper dina komplex som du ventilerar på araber.

Historia studeras på det sättet. Historiker använder sig av tidigare verk och rapporter, sätter dessa mot varandra och konstruerar händelserna. Det är inget unikt för Zarrinkoob. Däremot påstår du att Zarrinkoob hade en dold agenda med sin forskning vilket är en allvarlig anklagelse som (egentligen) underminera den enda källa du använt dig av (som du dessutom manipulerat ).

Vad har jag ventilerat på araber? Historisk forskning talar om för oss att de anföll det sassanidiska riket, det betyder inte att alla araber är onda. Det är endast dina gelikar som drar liknande slutsatser. På vilket sätt har jag "stoppat något"? Förklara dig haji eller är det mer strunt från din sida?

Citat:
Khalid var ingen som gjorde allt rätt, det håller jag med om. Han har också kritiserats av Islamiska ledningen. Men jag tror att vi bedrev en politik mot islamiska intressen. Jag läser inte bara dina texter, jag läste också Ashks trams och påståenden om hur araber brände ner byggnader etc etc, vilket jag invände mot.

Snacket om att Imam Ali,Hussein och Hassans inblandning är en annan diskussion.

Vad ska detta föreställa för goja? Ge dig aldrig in i en diskussion kring historia igen då dina hjärnspöken hindrar dig från att förstå ämnet. Vem fan har sagt att Khalid gjorde fel? Nej, (rent objektivt) enligt mig gjorde Khalid rätt, han var en skicklig general som tog order från sin befälhavare (Abu Bakr) och såg till att vinna slag efter slag. Jag konstaterar bara vad han gjorde. Den som gör fel är du, som kommer med påhitt om att "iranierna anföll först" som du inte kan bevisa.

Jodå Ali ibn Abi Talib hade sin del i ockupationen då han var den fjärde khalifen, jag kommer till detta senare.

Citat:

Nej haji, inte när det kommer till historia i alla fall. Du får läsa på mer..
Senast redigerad av dopeman 2013-04-17 kl. 22:10.
Citera
2013-04-18, 20:36
Medlem
Literals avatar
Citat:
Det stämmer att ett ord kan få olika betydelser beroende på i vilken mening det förekommer, det var det första jag tog upp.
Inte om man utröner saken genom att slå upp ordet i en ordbok.Att översätta det till oundvikligen är fel oavsett i vilket sammanhang ordet användes.
Citat:
Som du ser är nagozir en närmare synonym till nachar. Orden brukar dock användas i olika fall.

خالد مجبور شد با لشگران ایران طرف بشود

Meningen har en annan betydelse, han var tvungen (majbor). Chareh (چاره) ordagrant = lösning/alternativ. Exempelvis.

چاره نداشت eller برای قبول شدن در امتحان چاره‌ای بجز مطالعه کردن نداشت

i.e. ناچاراً باید بیشتر درس میخواند

~ För att bli godkänd på provet hade hen inget val än att studera (nacharan), det fanns ingen annan lösning (det var oundvikligt). Som du ser är det en väsentlig skillnad mellan nachar och majbor.
<Nachar>,<nagozir> och <majbur> är synonymer och synonymer är relativt liktydliga.Oundvikligt är väldigt långsökt i sammanhanget.
Citat:
Vad Zarrinkoob menar blir tydligt om man ser helheten och inte isolerar meningen. Som Zarrinkoob tar upp gjorde Khalid intrång på sassanidiskt territorium, dvs. han hade inget annat alternativ än att möta iranierna i strid (det var oundvikligt).

Sen har jag förståelse för att du inte tagit del av allt som framförts kring detta, så detta är inte riktat till dig, men det är inte vetenskapligt att utgå från en källa när man beskriver en historisk händelse. Även om Zarrinkoob i det här fallet inte menar att "iranierna anföll först".
Beträffande Zarrinkoub så får inte innehållet i boken ändras och tillägg får inte göras.Genom jämförelser framkommer tydliga skillnader mellan olika källor som berättar om bakgrunden till händelsen.
Citera
2013-04-18, 22:31
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Literal
<Nachar>,<nagozir> och <majbur> är synonymer och synonymer är relativt liktydliga.Oundvikligt är väldigt långsökt i sammanhanget.

Det är ju översättningen enligt ordlistan som jag presenterade. Framkommer också i de persiska meningarna vilken betydelse nachar får.

Citat:
http://www.dictionary-farsi.com/dyna...translator.asp

1 perforce , of necessity , helpless , having no alternative , inevitable , indispensible = ناگزير

1 compelled , helpless , necessarily , of necessity , inevitably , perforce = ناچار

1 bound , constrained , compelled , forced , obliged , coerced = مجبور

Citat:
Beträffande Zarrinkoub så får inte innehållet i boken ändras och tillägg får inte göras.Genom jämförelser framkommer tydliga skillnader mellan olika källor som berättar om bakgrunden till händelsen.

Utveckla? Vilka tillägg har gjorts som Zarrinkoob inte bekräftat och vad är bakgrunden till händelsen om man ser till de olika källorna?
Senast redigerad av dopeman 2013-04-18 kl. 22:35.
Citera
2013-04-18, 22:46
Medlem
Literals avatar
En fråga till användaren IR5,vad har den iranska staten gjort för att åtgärda identitetsproblemen??
Citera
2013-04-18, 22:50
Medlem
Literals avatar
Citat:
Utveckla? Vilka tillägg har gjorts som Zarrinkoob inte bekräftat och vad är bakgrunden till händelsen om man ser till de olika källorna?
Det är fel översättning.
Zarrinkoub berättar om ett oavsktligt krig.
Citera
2013-04-18, 23:06
Medlem
dopemans avatar
Citat:
Det är fel översättning.
Zarrinkoub berättar om ett oavsktligt krig.

Översättningen är inte fel, vilket jag visat genom persisk-engelsk ordlista. Zarrinkoob skriver att Khalids avsikt var att "straffa" de kristna araberna - som levde inom sassanidernas territorium. Han berättar även att Khalid allierade sig med arabiska stammar som utfört räder mot sassaniderna. Det oavsiktliga var att möta perserna på slagfältet, vilket dock var oundvikligt när man inkräktat på deras område.

Jag var dock mest intresserad av:

Citat:
Genom jämförelser framkommer tydliga skillnader mellan olika källor som berättar om bakgrunden till händelsen.

Du skrev olika källor, så jag blev nyfiken på vilka källor som åsyftades och om du möjligtvis tagit del av denna: http://universitypublishingonline.org/cambridge/histories/chapter.jsf?bid=CBO9781139054966&cid=CBO9781139054 966A004
Citera
2013-04-19, 10:59
Medlem
Citat:
Nu kommer du med dina påhitt igen när historiker motbevisat dig gång på gång. Vänligen berätta VART vi var som vi inte skulle varit? Skulle Sassaniderna inte försvarat sina gränser när Khalid gör intrång på deras territorium? Besvara denna fråga, försökt inte slingra dig. Enligt Prof. Morony, en ledande historiker finns det "There is no evidence that I know of the Persians starting the war.". Varför ska vi köpa just ditt no evidence.

Hur kan iranierna vara ansvariga för upptrappningen av kriget när det var araberna som påbörjade räder mot sassaniderna?

Du har missuppfattat saken! Det är skillnad mellan muslimers krig och arabers räder...
Någon som inte har fattat detta är inte en seriös människa som är påläst..
Citera
2013-04-19, 11:03
Medlem
Citat:
En fråga till användaren IR5,vad har den iranska staten gjort för att åtgärda identitetsproblemen??

Dessa ungdomar är resultatet av västerländska psykhem som kallas skolor. Iranska staten ansvarar inte för resultatet. Deras "identitetsproblem" är något du ska kräva den rasistiska staten Sverige svar på!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in