Citat:
Ursprungligen postat av IR5
Att använda en källmaterial säger inte mig något. Hur har materialet använts? Vad vet man om referenserna och trovärdigheten? Dessa källor måste diskuteras, men däremot tar Zarrinkob hänsyn till olika rapporter om händelsen (jag laddade upp).
Du undviker medvetet att läsa de inlägg som motbevisar ditt trams.
Hur källorna används i Moronys
artikel:
Citat:
Bibliography:
The earliest, fullest accounts of the conquest are provided by Arabic-writing historians. The main source for the conquest of the Iranian plateau, in which the material is divided topically by geographical region, is Balāḏorī, Fotūḥ, pp. 68-94, 105-13, 241-89, 301-431; tr. P. Hitti, The Origins of the Islamic State, Beirut, 1966, pp. 106-31, 387-448, 469-93.
A chronological treatment is provided by Ebn Aʿṯam al-Kūfī, Ketāb al-fotūḥ, Hyderabad, 1975, vols. I-VIII.
The conquest period is also covered in the following chronicles: Ṭabarī, I, p. 1528 to III, p. 2. Yaʿqūbī, II, pp. 54-410. Dīnavarī, pp. 115-362.
Står mer under källförteckningen. Prof. Poushariatis verk innehåller vetenskaplig metod- samt källdiskussion där hon går igenom källorna som används då källmaterialet är väldigt omfattande. Allt hon presenterar refereras löpande i texten som du kan se till bland annat Tabari. Så din invändning är inte seriös. Dessutom framgår det inte i dina texter vad Zarrinkoob använt som underlag (inte sagt att det är falskt).
Citat:
Det var vi som startade upptrappningen genom att lägga oss i, vi var där vi inte skulle vara, bedrev en politik mot muslimer medan mycket annat var på tok. Nej, granskar du Zarrinkoob så framkommer det på (den sista sidan jag laddade upp) att dessa inte hade avsikten att påbörja något krig mot Iranier. Den där jäveln gav sitt stöd till massa för att på så sätt skapa problem för muslimerna. Jag har förklarat att upptrappningen gav upphov till ett krig.
Nu kommer du med dina påhitt igen när historiker motbevisat dig gång på gång. Vänligen berätta VART vi var som vi inte skulle varit? Skulle Sassaniderna inte försvarat sina gränser när Khalid gör intrång på deras territorium? Besvara denna fråga, försökt inte slingra dig. Enligt Prof. Morony, en ledande historiker finns det
"There is no evidence that I know of the Persians starting the war.". Varför ska vi köpa just ditt
no evidence?
Hur kan iranierna vara ansvariga för upptrappningen av kriget när det var araberna som påbörjade räder mot sassaniderna?
Citat:
When the child king Ardashir III (628-630) was elevated to kingship, the Arabs too, were on the move against the Sasanian Empire.
For according to Dinawari when Burandukht assumed power, to be discussed shortly, and the news reached the arabs that there were no kings left to the Persian, who therefore had resorted to a women, Muthanna b. Haritha from Hira and Muqarrin from Ubullah, togheter with their tribe Bakr b. Wail began attacking the Persian realm [1]
Varför intar Sassaniderna en defensiv position?
Citat:
The defensive war efforts of the Iranians against the encroaching Arab armies, and what we believe to be the chronology of the first phase of the Arab conquest of Iraq [2]
Citat:
Nej tvärtom.. Jag använder mig av en källa som uytgår ifrån många originala rapporter, har en gång i tiden gärna velat vinkla sin framställning och som erkänt sina nationalistiska vinklingar senare i livet.
Du försöker stoppa läsarna från att ta del av det som verkligen rapporterats över till dagens människor, och menar att mina gelikar förvränger saker, och detta bara för att vi inte köper dina komplex som du ventilerar på araber.
Historia studeras på det sättet. Historiker använder sig av tidigare verk och rapporter, sätter dessa mot varandra och konstruerar händelserna. Det är inget unikt för Zarrinkoob. Däremot påstår du att Zarrinkoob hade en dold agenda med sin forskning vilket är en allvarlig anklagelse som (egentligen) underminera den enda källa du använt dig av (som du dessutom manipulerat

).
Vad har jag ventilerat på araber? Historisk forskning talar om för oss att de anföll det sassanidiska riket, det betyder inte att alla araber är onda. Det är endast dina gelikar som drar liknande slutsatser. På vilket sätt har jag "stoppat något"? Förklara dig haji eller är det mer strunt från din sida?
Citat:
Khalid var ingen som gjorde allt rätt, det håller jag med om. Han har också kritiserats av Islamiska ledningen. Men jag tror att vi bedrev en politik mot islamiska intressen. Jag läser inte bara dina texter, jag läste också Ashks trams och påståenden om hur araber brände ner byggnader etc etc, vilket jag invände mot.
Snacket om att Imam Ali,Hussein och Hassans inblandning är en annan diskussion.
Vill du delta i en givande diskussion så finns jag här..
Vad ska detta föreställa för goja? Ge dig aldrig in i en diskussion kring historia igen då dina hjärnspöken hindrar dig från att förstå ämnet. Vem fan har sagt att Khalid gjorde fel? Nej, (rent objektivt) enligt mig gjorde Khalid rätt, han var en skicklig general som tog order från sin befälhavare (Abu Bakr) och såg till att vinna slag efter slag. Jag konstaterar bara
vad han gjorde. Den som gör fel är du, som kommer med påhitt om att "iranierna anföll först" som du inte kan bevisa.
Jodå Ali ibn Abi Talib hade sin del i ockupationen då han var den fjärde khalifen, jag kommer till detta senare.
Citat:
Vill du delta i en givande diskussion så finns jag här..
Nej haji, inte när det kommer till historia i alla fall. Du får läsa på mer..