LittleRedCap
Citat:
Israels Gud dränkte Sodom och Gomorra i eld och svavel på grund av invånarnas bottenlösa syndighet, bland annat främlingsfientlighet och brist på medkänsla för svaga och fattiga.
Det som definitivt fick bägaren att rinna över var att en pöbel från Sodom försökte tvinga Lot att lämna ut två av Guds änglar som var gäster hos Lot.
[url]https://www.flashback.org/sp44687319
Detta måste vara bland det mest vansinniga jag hört. Tack och lov existerar inte sådant bland oss muslimer, alltså att man fullständigt förvränger vad texten säger. Inser du inte själv hur vansinnigt det låter att straffet berodde på grund av främlingsfientlighet? Detta låter snarare som Vänsterparti/Socialdemokratisk politisk manifestation och inte som vad Bibeln säger. Detta argumentet ska man inte ens behöva diskutera om.
Citat:
brist på medkänsla för svaga och fattiga
Exakt var står det i Bibeln? Var står det att dem straffades för detta, bara nämn det, ett enda ställe!
Citat:
Det som definitivt fick bägaren att rinna över var att en pöbel från Sodom försökte tvinga Lot att lämna ut två av Guds änglar som var gäster hos Lot.
Gud hade bestämt att straffa befolkningen enligt Bibeln även innan änglarna skickades ut. Och pöbeln som du kallar dem ville ha sex med änglarna eftersom dem var homosexuella och såg änglarna i dess mänskliga form.
Innan jag börjar citera Bibeln så vill jag påpeka att det har varit klart i alla tider att invånarna i Sodom och Gomorra straffades för dem var homosexuella. Det är därför homosexuella tidigare kallades för Sodomiter eftersom dem gjorde det folket i Sodom gjorde. Att du förnekar vad som allmänt varit känt visar att du indoktrinerats av ateistisk propaganda.
1. Moseboken 18: 16-33
16 När männen steg upp därifrån såg de ner mot Sodom, och Abraham följde dem ett stycke på väg. 17 Då sade HERREN: "Kan jag dölja för Abraham vad jag tänker göra? 18 Av Abraham skall det ju bli ett stort och mäktigt folk, och i honom skall alla folk på jorden bli välsignade. 19 Ty jag har utvalt honom för att han skall befalla sina barn och efterkommande att hålla sig till HERRENS väg och handla rättfärdigt och rätt, så att HERREN kan uppfylla sina löften till Abraham."
20 Sedan sade HERREN: "Ropet över Sodom och Gomorra är starkt och deras synd är mycket svår. 21 Därför vill jag gå ner och se om de i allt har gjort efter det rop som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det." 22 Männen vände sig därifrån och gick mot Sodom, men Abraham stod kvar inför HERREN. 23 Och Abraham gick närmare och sade: "Vill du förgöra den rättfärdige tillsammans med den ogudaktige? 24 Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Vill du då förgöra den och inte skona platsen för de femtio rättfärdigas skull som finns där? 25 Det vare dig fjärran att göra något sådant, att låta den rättfärdige dö med den ogudaktige.
Det skulle då gå med den rättfärdige som med den ogudaktige. Det vare dig fjärran! Skulle inte han som är hela jordens domare göra det som är rätt?" 26 HERREN sade: "Om jag finner femtio rättfärdiga inne i Sodom, skall jag skona hela platsen för deras skull." 27 Abraham tog åter till orda och sade: "Jag har vågat tala till Herren trots att jag är stoft och aska. 28 Kanske fattas det fem i de femtio rättfärdiga. Skall du då på grund av dessa fem fördärva hela staden?" Han svarade: "Om jag finner fyrtiofem där, skall jag inte fördärva den." 29 Men Abraham fortsatte att tala till honom "Kanske finns det fyrtio där." Han svarade: "För dessa fyrtios skull skall jag inte göra det." 30 Då sade han: "Herre, bli inte vred om jag talar ännu en gång. Kanske finns det trettio där." Han svarade: "Om jag finner trettio där, skall jag inte göra det." 31 Men han sade: "Jag har vågat tala till Herren. Kanske finns det tjugo där."
Han svarade: "För dessa tjugos skull skall jag inte fördärva den." 32 Då sade han: "Herre, bli inte vred om jag talar bara en sista gång: Kanske finns det tio där." Han svarade: "För dessa tios skull skall jag inte fördärva den."
33 När HERREN hade talat färdigt med Abraham gick han därifrån, och Abraham återvände hem.
-----
Så Gud hade redan bestämt tidigare att invånarna skulle straffas, innan änglarna skickades dit.
1. Moseboken 19: 1 - 14
1 På kvällen kom de två änglarna till Sodom, och Lot satt då i Sodoms port. När han fick se dem, steg han upp för att möta dem, och han föll ner med ansiktet mot jorden 2 och sade: "Mina herrar, kom med till er tjänares hus. Tvätta era fötter och stanna över natten. Sedan kan ni fortsätta er färd tidigt i morgon." De svarade: "Nej, vi stannar på gatan över natten." 3 Men han bad dem så enträget att de tog av från vägen och kom in i hans hus. Han lagade en måltid åt dem och bakade osyrat bröd, och de åt.
4 Innan de hade lagt sig omringades huset av männen i staden, Sodoms män, både unga och gamla, allt folket utan undantag. 5 De kallade på Lot och sade till honom: "Var är de män som kom till dig i natt? För ut dem till oss så att vi får känna* dem."
6 Då gick Lot ut till dem i porten, stängde dörren efter sig 7 och sade: "Mina bröder, gör inte så illa! 8 Jag har två döttrar som aldrig haft någon man.* Låt mig föra ut dem till er, så kan ni göra vad ni vill med dem. Gör bara inte något mot de här männen, eftersom de har sökt skydd under mitt tak."
9 Men de svarade: "Flytta på dig!" De sade vidare: "Denne har kommit hit som främling och nu vill han bli vår domare! Nu skall vi göra mer ont mot dig än mot dem." Och de trängde sig med våld mot Lot och stormade fram för att spränga dörren. 10 Männen räckte ut sina händer och drog in Lot till sig i huset och stängde dörren.
11 Männen utanför huset slog de med blindhet, både små och stora, så att de förgäves försökte finna dörren. 12 Sedan sade de till Lot: "Har du några mer här, någon svärson eller söner eller döttrar eller någon annan som tillhör dig i staden, så för bort dem från den här platsen, 13 för vi skall fördärva den. Deras rop har blivit så starkt inför HERREN att HERREN har sänt oss hit för att fördärva den." 14 Då gick Lot ut och talade med sina svärsöner, de som skulle få hans döttrar, och sade: "Bryt upp och lämna den här platsen, för HERREN tänker fördärva staden." Men hans svärsöner trodde att han skämtade.
---
Notera vers 5 här, som säger att "För ut dem till oss så vi får känna på dem". Enligt översättarens kommentar så hänvisar han till vers 1. Mosebok 4:1 där ordet känna är detsamma som att ha intim relation, att ha sex. Så invånarna i Sodom ville ha sex med männen. Dem var således homosexuella.
Citat:
Ovanstående citat är en del av de så kallade helighetslagarna som bland annat innehåller en lång lista av sexuella bestämmelser. Sex mellan män är listat tillsammans med förbud mot incest och andra sexuella relationer mellan familjemedlemmar, samlag under menstruation, otrohet och tidelag. Typiskt för helighetslagarna är att de används som ett sätt att särskilja de som tillbad Jahve (de som senare kom att bli Guds egendomsfolk) från andra nationer och deras sedvanor. Gud ställde alltså speciellt höga krav på dem som skulle bli hans egendomsfolk.
Här bekräftar du att homosexualitet är förbjudet enligt Bibeln!
Det finns en rad förbud såsom att begå incest, att ha sex under menstruation, begå äktenskapsbrott och att ha sex med djur. Alla dessa förbud är klara, precis som förbudet är mot homosexualitet. Så var är problemet? Det finns förbud mot att begå homosexualitet, incest, tidelag, sex under menstruation, äktenskapsbrott. Återigen är verserna klara och homosexualitet är således förbjudet.
Citat:
Helighetslagarna är precis som med alla andra bibliska texter, det finns olika sätt att tolka och översätta texterna, beroende på hur man väljer att översätta specifika ord.
HUR KAN DET FINNAS OLIKA TOLKNINGAR?
Det räknas upp en rad förbud varav homosexualitet är en av dem. Det är klara förbud och direktiv. Det KAN INTE TOLKAS PÅ OLIKA SÄTT.
Citat:
Det viktiga är dock att detta är de regler som slutligen kom att ligga till grund för ”Det gamla förbundet” d.v.s. det förbund slöts mellan Gud och hans egendomsfolk. Det gamla förbundet slöts när Moses mottog lagen (budorden) i egenskap av representant för Guds egendomsfolk. Det gamla förbundet kallas ibland lagens tid.
Och dessa lagar har inte ändrats. Jesus kom för att bekräfta Toran och lagarna som existerade (Nya Testamentet säger detta). Enda sättet man kan säga att dessa lagar inte gäller längre för homosexualitet är om du kan hitta en klar vers i Nya Testamentet där Jesus upphävde dessa lagar och tillät saker som var förbjudna, såsom homosexualitet. Du kommer INTE hitta det i Nya Testamentet.
Citat:
Det gamla förbundet var en förberedelse för ”Det nya förbundet”.
Gud utväljer ett folk och gör det till sitt särskilda egendomsfolk. I detta folk låter han en konung uppstå, David, som får ett märkligt löfte: av hans släkt skall en konung komma, vars kungatron Gud skall befästa till evig tid (2 Sam. 7:12-16).
Nya förbundet är just denne konung och hans verk. När förberedelsetiden var till ända, kom han:
”Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son."
Det nya förbundet omfattar alla människor och inte bara Guds egendomsfolk. Det Nya förbundet kallas också för evangeliets tid.
Se ovan. Ge en enda vers där Jesus upphäver lagen som förbjuder homosexualitet, äktenskapsbrott, incest, tidelag och så vidare.
Citat:
Ja, jag har läst hela bibeln från pärm till pärm en gång. Därefter har jag läst längre och kortare stycken i princip dagligen.
Bra, då kan man snacka lite vett i dig och rensa dig från ateistisk propaganda.