2013-08-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av angestlamusique
Vad är det här för skojrubrik?

Varför acceptera homosexualitet men inte mord, stöld och misshandel?

För att mord, stöld och misshandel gör människor illa.

Homosexualitet gör ingen illa.

Gå och lägg er.

Bra svar. Helt ofattbart att man kan ha sån trångsynt och fördomsfull syn på homosexuella som inte skadar någon. All kärlek är bra kärlek. Sluta hata så mycket! Jag känner muslimer som absolut inte är homofober, utan respekterar individerna oavsett vilken läggning de har.
Citera
2013-08-09, 14:48
Medlem
BlackJewels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Samhället går ju bakåt i vissa västländer och detta är så tydligt att man inte kan undgå detta. Norden i allmänhet och Sverige i synnerhet är de mest sekulariserade länderna/landet i världen. Detta är inte till nytta till varken medborgarena eller landet, förstår ni inte att ett sånt samhälle är dömt till att misslyckas. Det kanske inte sker över en natt men sannerligen kommer ett sånt samhälle successivt falla till avgrunden.

Man har accepterat homosexualitet samtidigt som man kriminaliserar mord, stöd, misshandel rån och andra brott.

Agalmatofil
Apotemnfil Dendrofil
Nasofil
Nekrofil
Pedofil
Siderodromofil
Taphefil Zoofil

Alla dessa betraktas som vämjeligt och förkastligt samtidigt som man accepterar homosexualitet helt godtyckligt. Föräldrar tar med sig sina små barn för att se på porriga halvnakna människor som hoppar, fulla som grisar och beter sig som djur. Det har blivit en accepterad folkfest. Gud vägleder aldrig ett folk som accepterar ondska.

Lot sa till sitt folk, "Ni begår en sådan avskyvärd handling; ingen i världen har gjort det förut! "Ni har sexuellt umgänge med männen i stället för med kvinnorna. Ni är verkligen syndande människor." Hans folk svarade med att säga, "Vräk dem från er stad. De är människor som vill vara rena."
[Koranen 7:80-82]

"Lot sa till sitt folk, "Hur kan ni göra något så avskyvärt, offentligt, fast ni kan se? "Ni ägnar er åt sexuellt umgänge med männen, av lusta, i stället för kvinnorna. Ni är verkligen okunniga människor." Den enda reaktionen från hans folk var att de sa, "Förvisa Lots' familj från vår stad; de tillhör människor som vill vara rena."
[Koranen 27:54-56]

"Låt det finnas en gemenskap ibland er som bjuder in till det som är bra, förespråkar rättfärdighet och förbjuder ondska. Dessa är vinnarna."
[Koranen 3:104]

Kroppen är skapad för att en man och kvinna ska leva tillsammans i enlighet med de regler som Gud har föreskrivit. En man och en man eller en kvinna och en kvinna kan inte fylla denna funktion. Vad det manliga könet beträffar är kroppen inte skapad för att stoppa saker i ändtarmen, ändtarmens ända uppgift är att avföring och slaggprodukter ska lämna kroppen. Tanklösa människor som har accepterat detta syndiga sätt att leva. Det finns väldigt få som av naturen är homo och dessa har hormonella obalans i kroppen och ska betraktas som sjuka till felet har rättats till. Resterande som utger sig för att vara homo är inte det i egentlig mening utan vill ''prova'' på nåt nytt eller vill få uppmärksamhet. Vi lever nämligen i ett samhälle där homosexuella får status.

Varför inte legalisera pedofili också?
Och du fortsätter skylta med dina okunskaper, var det islam som kom med förmåga att se helheter eller du sitter och krystar fram löjliga ord-lekar.. västliga samhällen byggs inte upp av ord, så som länder gör genom att hämta ord ur en gammal bok som ultimata kun skapskällan... vart kom du med din demonstration att kunna rada ord??

Trodde du att folk saknar odböcker i väst, men nej det var väl egentligen de religiöst anfäktade som kom upp med behovet av ordböcker va? islam och systematik är ju så gott som synonymt... ja vi kan säga kristendomen också, så får man med din retorikstil, kompromisnissen abd ab dubido, hen som tyckr kunskaper kommer via bön .... du verkar förespråk aartighetsmani, i trådarna ip.. genomgående nonchalerar du kunskaper men är väldigt snabb att argumentera något så fort du kan se att det går att klänga vid person, inte sak.. inte bevis... utan där du kan driva personer, eftersom din logik säger dig att koranen är perfekta boken, varpå västliga böcker är skräp, ja.. beroende på vem som säger det in till din väldigt sofistikerade skalle att uppfatta.

Flickor ska förstås tiga och inse sin plats, det bedömer ju du ip genom att titta på dem, ingen snopp... då gäller och x.. såå sofistikerat! wohoo vilken allmänmänsklig religion!

ändå sitter islamister gärna ammanslingrande emot varndra och gnider sig välvilligt där, sedan kommer du och tycker en massa om homnosexualitet, när du vet att nordafrikanska turistnäringen så gott som mer än gärna bejakar homosexualitet, och saudi ska vi kanske inte knysta om, vad man sysslar med under klänningarna, varför tar dom för det första in så många manliga slavar utan att låta kvinnorna häbnga med? mmm man vill ha dom för sig själv.

Homosexualitet var det... paschornas paradis, som dessutomn själv också ombesörjer misshandeln som ska till att få dem att stanna där i paradis-öarna.. medan kvinnorna vaskar där hemma i indiens landsbygder, men nej.. det är säkert enbart en liten bråkdel som byggt upp saudi. ingrt sdom alls kan beteckna saudiarabiska homosexualitets-normen var män gives exklusiva företräden.
Citera
2013-08-09, 14:52
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brotuck
ja visst de kan arrangera sin homosexfestival, men som alla andra stora festivaler ska de hållas på en leråker ute på landet nånstans.

Nu arrangeras det ju visserligen festivaler inne i centrum i flertalet svenska städer under hela sommaren. Men vill du att just Pride ska hållas någon annanstans så försök få det så - vi lever ju trots allt i en demokrati, rösta antingen på politiker som vill förbjuda stadsfestivaler om det är så att du ogillar statsfestivaler ö.h.t., eller på någon extraordinärt homofobisk politiker ifall du mer specifikt ogillar att homosexuella ska ha samma rätt som andra att arrangera sådana.
Citera
2013-08-09, 14:56
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smidigast
Men du som är en sån stor fan av just Lot. Vad tycker du om att han ville att dessa perversa personer skulle våldta hans orörda döttrar istället? Är det en god och hedervärd handling och är det något du tycker vi ska göra även idag? Är en faders uppmaning till våldtäkt av sina unga döttrar mindre anmärkningsvärt än två vuxna av samma kön som älskar varandra.

För Lot var det viktigt att visa gästfrihet och generositet. Ja han var så angelägen att skydda sina gäster att han till och med kunde tänka sig att offra sina döttrar för att inget ont skulle hända gästerna. Tydligen uppskattade Gud denna osjälviska inställning och med Guds och änglarnas hjälp lyckades Lot och hans familj komma undan pöbelhopen.
Citera
2013-08-09, 15:29
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
För Lot var det viktigt att visa gästfrihet och generositet. Ja han var så angelägen att skydda sina gäster att han till och med kunde tänka sig att offra sina döttrar för att inget ont skulle hända gästerna. Tydligen uppskattade Gud denna osjälviska inställning och med Guds och änglarnas hjälp lyckades Lot och hans familj komma undan pöbelhopen.
Vore han osjälvisk kunde han bjudit sin egen röv? För det var väl just homosexualitet som var på modet i dessa städer?
Citera
2013-08-09, 15:33
Medlem
HeHeHeXps avatar
1: Homosexualitet skadar inte någon mer än Hetrosexuallitet gör, det är en intim akt mellan två, förhoppsingvis, vuxna människor, ska vi förbjuda alla fetisher som upplevs som äckliga av de flesta då också, får inte människor välja själva vad de vill göra i sin sängkammare?

2: Religösa föreställningar har ingen talan i frågan ,då det inte baseras på rationellt tänkande, precis som att man inte tar sinnesjuka på allvar.

3: pedofilli är inte samma sak då det för det första väldigt sällan är sammtycke mellan de två eller mer inblandade, och även om ett barn går med på akten så beskyddas de fortfarande av det faktum att de inte är gammla nog att göra det beslutet, precis som med alkohol och tobak.
Citera
2013-08-09, 15:56
Medlem
Thundermans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iSlash
Ah, men du, vill du dra upp moseboken så var så vänlig och förklara varför du inte följer de andra reglerna som anges där så klart och tydligt!

Huvudpoängen bakom argumentet var att förklara hur dagens kristna (specifikt LittleRedCap på denna tråden men vi kan även inkludera kristna i allmänhet i Sverige) inte har någon koll på vad Kristendomen säger. Dem vet inte vad Bibeln säger utan är indoktrinerade av ateistisk propaganda.

LittleRedCap skrev specifikt att Bibeln inte har någonting emot homosexualitet vilket är en lögn. Det är ett inkorrekt uttalande och således en lögn.

Därför motbevisade jag denna lögnen genom att citera två verser från 3 Moseboken som klart förbjuder och STRAFFAR homosexualitet.
Citera
2013-08-09, 15:59
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Islampeace
Vad har du för belägg för detta? Säger du om Guds skrift som en gång i tiden kom med sanningen men som sen ändrades av människor, ting som du inte vet nåt om? En självrannsakan och en reflektion är en bra början för din del. Du kan inte säga att helvetet inte existerar för att du hoppas eller önskar det. Tror du på så begår du ett felsteg i att förneka helvetet då det är en del av tron. Sannerligen exiserar både paradiset och helvetet. Precis som det existerar Bra och dålig, Svart och vit, mörkret och ljuset, gott och ont, man och kvinna, värme och kyla, hög och låg osv. Allt har skapats parvis av den vise, allsmäktige konungen.

De äldsta källorna jag känner till är de hebreiska skrifter som utgör grunden för det vi kan läsa i Bibelns Gamla Testamente där nämns bland annat Sheol som är de dödad plats. Läs mer i länken nedan.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/helvetet.htm

Din teori om att allting skapats parvis köper jag inte. Mörker är till exempel inte motsatsen till ljus utan i stället avsaknaden av ljus (som egentligen i sin tur är partiklar (fotoner) eller vågrörelser). På samma sätt finns det inget fenomen som kyla utan kyla är helt enkelt avsaknaden av värme som i sig är ett mått på rörelse hos partiklar.

Jag vill ställa en motfråga till dig: Vad är motsatsen till fenomenet som vi kallar tid?

Jag köper inte heller ditt resonemang om att det finns ett brinnande helvete som motpol till Paradiset.
Varför skulle Gud skapa ett brinnande inferno där Djävulen styr och där människor pinas i evighet? Är det inte straff nog att aldrig komma till Himlen (Paradiset)?

Motsatsen till att hamna i Paradiset skulle kunna vara att hamna som aska på den gamla kultplatsen/soptippen Gehenna (som alltså inte är platsen för ett evigt brinnande helvete) utanför Jerusalem som nämns i de äldsta skrifterna.
Att bli liggande där i evighet som aska utan hopp, utan framtid, utan tankar och utan känslor är inte detta en tillräcklig motpol till att hamna i Paradiset.

Tack för verserna ur Koranen det var intressant läsning och nytt för mig.
Citera
2013-08-09, 16:14
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thunderman
Men försök du då leva med två fadrar!

Du har turen att ha sluppit detta och du ska vara glad för detta och inte så arrogant som du är.

Som sagt är det enda problemet jag ser att det finns sådana som du som säkert hade gjort livet svårt för en som växer upp med två pappor.
Citera
2013-08-09, 16:18
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
De äldsta källorna jag känner till är de hebreiska skrifter som utgör grunden för det vi kan läsa i Bibelns Gamla Testamente där nämns bland annat Sheol som är de dödad plats. Läs mer i länken nedan.

http://www.alltombibeln.se/bibelfragan/helvetet.htm

Din teori om att allting skapats parvis köper jag inte. Mörker är till exempel inte motsatsen till ljus utan i stället avsaknaden av ljus (som egentligen i sin tur är partiklar (fotoner) eller vågrörelser). På samma sätt finns det inget fenomen som kyla utan kyla är helt enkelt avsaknaden av värme som i sig är ett mått på rörelse hos partiklar.

Jag vill ställa en motfråga till dig: Vad är motsatsen till fenomenet som vi kallar tid?

Jag köper inte heller ditt resonemang om att det finns ett brinnande helvete som motpol till Paradiset.
Varför skulle Gud skapa ett brinnande inferno där Djävulen styr och där människor pinas i evighet? Är det inte straff nog att aldrig komma till Himlen (Paradiset)?

Motsatsen till att hamna i Paradiset skulle kunna vara att hamna som aska på den gamla kultplatsen/soptippen Gehenna (som alltså inte är platsen för ett evigt brinnande helvete) utanför Jerusalem som nämns i de äldsta skrifterna.
Att bli liggande där i evighet som aska utan hopp, utan framtid, utan tankar och utan känslor är inte detta en tillräcklig motpol till att hamna i Paradiset.

Tack för verserna ur Koranen det var intressant läsning och nytt för mig.

Är du säker på att du inte är en ateist? Du verkar ju ha ruggig koll på saker.
Bra skrivet.
Citera
2013-08-09, 16:22
Medlem
Att jämföra en sexuell läggning (då den tar sig uttryck mellan två samtyckande vuxna) med stöld, misshandel med mera är i princip omöjligt ur en logisk synvinkel. Och pedofili, som du tar upp som exempel, är en relation mellan två människor där den ena per automatik hamnar i en underlägsen ställning, det finns ingen annan möjlighet. Det är ett barn vi talar om.

Att komma med citat från religiösa texter för att rättfärdiga/ifrågasätta lagtexter är inget som hör hemma i dagens samhälle enligt mig. Är du ens allvarlig med det du säger, de absurda jämförelser du drar fram? Du verkar mest vara förbannad på Pride. Loosen up.
Citera
2013-08-09, 16:25
Medlem
Thundermans avatar
LittleRedCap

Citat:
Israels Gud dränkte Sodom och Gomorra i eld och svavel på grund av invånarnas bottenlösa syndighet, bland annat främlingsfientlighet och brist på medkänsla för svaga och fattiga.
Det som definitivt fick bägaren att rinna över var att en pöbel från Sodom försökte tvinga Lot att lämna ut två av Guds änglar som var gäster hos Lot.
[url]https://www.flashback.org/sp44687319

Detta måste vara bland det mest vansinniga jag hört. Tack och lov existerar inte sådant bland oss muslimer, alltså att man fullständigt förvränger vad texten säger. Inser du inte själv hur vansinnigt det låter att straffet berodde på grund av främlingsfientlighet? Detta låter snarare som Vänsterparti/Socialdemokratisk politisk manifestation och inte som vad Bibeln säger. Detta argumentet ska man inte ens behöva diskutera om.

Citat:
brist på medkänsla för svaga och fattiga

Exakt var står det i Bibeln? Var står det att dem straffades för detta, bara nämn det, ett enda ställe!

Citat:
Det som definitivt fick bägaren att rinna över var att en pöbel från Sodom försökte tvinga Lot att lämna ut två av Guds änglar som var gäster hos Lot.

Gud hade bestämt att straffa befolkningen enligt Bibeln även innan änglarna skickades ut. Och pöbeln som du kallar dem ville ha sex med änglarna eftersom dem var homosexuella och såg änglarna i dess mänskliga form.

Innan jag börjar citera Bibeln så vill jag påpeka att det har varit klart i alla tider att invånarna i Sodom och Gomorra straffades för dem var homosexuella. Det är därför homosexuella tidigare kallades för Sodomiter eftersom dem gjorde det folket i Sodom gjorde. Att du förnekar vad som allmänt varit känt visar att du indoktrinerats av ateistisk propaganda.

1. Moseboken 18: 16-33

16 När männen steg upp därifrån såg de ner mot Sodom, och Abraham följde dem ett stycke på väg. 17 Då sade HERREN: "Kan jag dölja för Abraham vad jag tänker göra? 18 Av Abraham skall det ju bli ett stort och mäktigt folk, och i honom skall alla folk på jorden bli välsignade. 19 Ty jag har utvalt honom för att han skall befalla sina barn och efterkommande att hålla sig till HERRENS väg och handla rättfärdigt och rätt, så att HERREN kan uppfylla sina löften till Abraham."

20 Sedan sade HERREN: "Ropet över Sodom och Gomorra är starkt och deras synd är mycket svår. 21 Därför vill jag gå ner och se om de i allt har gjort efter det rop som har nått mig. Om det inte är så, vill jag veta det." 22 Männen vände sig därifrån och gick mot Sodom, men Abraham stod kvar inför HERREN. 23 Och Abraham gick närmare och sade: "Vill du förgöra den rättfärdige tillsammans med den ogudaktige? 24 Kanske finns det femtio rättfärdiga i staden. Vill du då förgöra den och inte skona platsen för de femtio rättfärdigas skull som finns där? 25 Det vare dig fjärran att göra något sådant, att låta den rättfärdige dö med den ogudaktige.

Det skulle då gå med den rättfärdige som med den ogudaktige. Det vare dig fjärran! Skulle inte han som är hela jordens domare göra det som är rätt?" 26 HERREN sade: "Om jag finner femtio rättfärdiga inne i Sodom, skall jag skona hela platsen för deras skull." 27 Abraham tog åter till orda och sade: "Jag har vågat tala till Herren trots att jag är stoft och aska. 28 Kanske fattas det fem i de femtio rättfärdiga. Skall du då på grund av dessa fem fördärva hela staden?" Han svarade: "Om jag finner fyrtiofem där, skall jag inte fördärva den." 29 Men Abraham fortsatte att tala till honom "Kanske finns det fyrtio där." Han svarade: "För dessa fyrtios skull skall jag inte göra det." 30 Då sade han: "Herre, bli inte vred om jag talar ännu en gång. Kanske finns det trettio där." Han svarade: "Om jag finner trettio där, skall jag inte göra det." 31 Men han sade: "Jag har vågat tala till Herren. Kanske finns det tjugo där."

Han svarade: "För dessa tjugos skull skall jag inte fördärva den." 32 Då sade han: "Herre, bli inte vred om jag talar bara en sista gång: Kanske finns det tio där." Han svarade: "För dessa tios skull skall jag inte fördärva den."
33 När HERREN hade talat färdigt med Abraham gick han därifrån, och Abraham återvände hem.

-----

Så Gud hade redan bestämt tidigare att invånarna skulle straffas, innan änglarna skickades dit.

1. Moseboken 19: 1 - 14

1 På kvällen kom de två änglarna till Sodom, och Lot satt då i Sodoms port. När han fick se dem, steg han upp för att möta dem, och han föll ner med ansiktet mot jorden 2 och sade: "Mina herrar, kom med till er tjänares hus. Tvätta era fötter och stanna över natten. Sedan kan ni fortsätta er färd tidigt i morgon." De svarade: "Nej, vi stannar på gatan över natten." 3 Men han bad dem så enträget att de tog av från vägen och kom in i hans hus. Han lagade en måltid åt dem och bakade osyrat bröd, och de åt.
4 Innan de hade lagt sig omringades huset av männen i staden, Sodoms män, både unga och gamla, allt folket utan undantag. 5 De kallade på Lot och sade till honom: "Var är de män som kom till dig i natt? För ut dem till oss så att vi får känna* dem."

6 Då gick Lot ut till dem i porten, stängde dörren efter sig 7 och sade: "Mina bröder, gör inte så illa! 8 Jag har två döttrar som aldrig haft någon man.* Låt mig föra ut dem till er, så kan ni göra vad ni vill med dem. Gör bara inte något mot de här männen, eftersom de har sökt skydd under mitt tak."

9 Men de svarade: "Flytta på dig!" De sade vidare: "Denne har kommit hit som främling och nu vill han bli vår domare! Nu skall vi göra mer ont mot dig än mot dem." Och de trängde sig med våld mot Lot och stormade fram för att spränga dörren. 10 Männen räckte ut sina händer och drog in Lot till sig i huset och stängde dörren.

11 Männen utanför huset slog de med blindhet, både små och stora, så att de förgäves försökte finna dörren. 12 Sedan sade de till Lot: "Har du några mer här, någon svärson eller söner eller döttrar eller någon annan som tillhör dig i staden, så för bort dem från den här platsen, 13 för vi skall fördärva den. Deras rop har blivit så starkt inför HERREN att HERREN har sänt oss hit för att fördärva den." 14 Då gick Lot ut och talade med sina svärsöner, de som skulle få hans döttrar, och sade: "Bryt upp och lämna den här platsen, för HERREN tänker fördärva staden." Men hans svärsöner trodde att han skämtade.

---

Notera vers 5 här, som säger att "För ut dem till oss så vi får känna på dem". Enligt översättarens kommentar så hänvisar han till vers 1. Mosebok 4:1 där ordet känna är detsamma som att ha intim relation, att ha sex. Så invånarna i Sodom ville ha sex med männen. Dem var således homosexuella.

Citat:
Ovanstående citat är en del av de så kallade helighetslagarna som bland annat innehåller en lång lista av sexuella bestämmelser. Sex mellan män är listat tillsammans med förbud mot incest och andra sexuella relationer mellan familjemedlemmar, samlag under menstruation, otrohet och tidelag. Typiskt för helighetslagarna är att de används som ett sätt att särskilja de som tillbad Jahve (de som senare kom att bli Guds egendomsfolk) från andra nationer och deras sedvanor. Gud ställde alltså speciellt höga krav på dem som skulle bli hans egendomsfolk.

Här bekräftar du att homosexualitet är förbjudet enligt Bibeln!

Det finns en rad förbud såsom att begå incest, att ha sex under menstruation, begå äktenskapsbrott och att ha sex med djur. Alla dessa förbud är klara, precis som förbudet är mot homosexualitet. Så var är problemet? Det finns förbud mot att begå homosexualitet, incest, tidelag, sex under menstruation, äktenskapsbrott. Återigen är verserna klara och homosexualitet är således förbjudet.

Citat:
Helighetslagarna är precis som med alla andra bibliska texter, det finns olika sätt att tolka och översätta texterna, beroende på hur man väljer att översätta specifika ord.

HUR KAN DET FINNAS OLIKA TOLKNINGAR?

Det räknas upp en rad förbud varav homosexualitet är en av dem. Det är klara förbud och direktiv. Det KAN INTE TOLKAS PÅ OLIKA SÄTT.

Citat:
Det viktiga är dock att detta är de regler som slutligen kom att ligga till grund för ”Det gamla förbundet” d.v.s. det förbund slöts mellan Gud och hans egendomsfolk. Det gamla förbundet slöts när Moses mottog lagen (budorden) i egenskap av representant för Guds egendomsfolk. Det gamla förbundet kallas ibland lagens tid.

Och dessa lagar har inte ändrats. Jesus kom för att bekräfta Toran och lagarna som existerade (Nya Testamentet säger detta). Enda sättet man kan säga att dessa lagar inte gäller längre för homosexualitet är om du kan hitta en klar vers i Nya Testamentet där Jesus upphävde dessa lagar och tillät saker som var förbjudna, såsom homosexualitet. Du kommer INTE hitta det i Nya Testamentet.

Citat:
Det gamla förbundet var en förberedelse för ”Det nya förbundet”.
Gud utväljer ett folk och gör det till sitt särskilda egendomsfolk. I detta folk låter han en konung uppstå, David, som får ett märkligt löfte: av hans släkt skall en konung komma, vars kungatron Gud skall befästa till evig tid (2 Sam. 7:12-16).
Nya förbundet är just denne konung och hans verk. När förberedelsetiden var till ända, kom han:
”Men när tiden var fullbordad sände Gud sin Son."
Det nya förbundet omfattar alla människor och inte bara Guds egendomsfolk. Det Nya förbundet kallas också för evangeliets tid.

Se ovan. Ge en enda vers där Jesus upphäver lagen som förbjuder homosexualitet, äktenskapsbrott, incest, tidelag och så vidare.

Citat:
Ja, jag har läst hela bibeln från pärm till pärm en gång. Därefter har jag läst längre och kortare stycken i princip dagligen.

Bra, då kan man snacka lite vett i dig och rensa dig från ateistisk propaganda.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in