2012-08-28, 11:04
Medlem
Här får du och alla andra ett hett tips!
Jag gör perfekt formade hamburgare i ett lock,antingen du hittar ett av en burk eller så löper du iväg till närmsta loppis och fyndar ett där.Det finns superbra lock som är av glas och som ursprungligen är till gammaldags konservburk av glas.
Hittar du ett passande lock av plast,gör då ett hål i mitten med en spik/mejsel,så slipper du också "vacuumsuget" som ibland blir..
Citera
2013-05-27, 21:49
Medlem
Den perfekta storleken på burgaren får jag genom att använda två stycken genomskinliga plastburkar av typen som räkor och kräftstjärtar i säljs i. Jag tar ca 120-150 g färs i den ena burken och trycker ned den andra burken ovanpå. Med tummarna trycker jag mot botten i den översta burken så att färsen pressas ut mot kanterna. Några droppar vatten i burken innan färsen läggs i gör att den släpper lätt när man vänder burken upp och ned.
Citera
2013-05-27, 21:52
Medlem
irrblosss avatar
Jag köpte en hamburgerpress på Netto för ett par veckor sedan. Funkade ganska ok. Nu har jag dock beställt en Burger Pocket Press från utlandet, som man kan göra stora feta fyllda burgare med. Ser lite billigt plastigt 80-tal ut, men den har fått bra betyg på Amazon:
http://burgerpocketpress.com

Kan återkomma med recension när jag får den om någon är intresserad.
Citera
2013-05-28, 14:56
Medlem
2 fuktade tallrikar/asietter är sättet jag använt mig av sen tidernas begynnelse...
Dom blir smala och sväller till perfekt tjocklek när dom grillas/steks.
Citera
2013-06-03, 19:13
Medlem
irrblosss avatar
Invigde min Pocket Burger Press idag. Första burgaren var lite krånglig då det var ganska många olika delar och moment, därefter var det hur enkelt som helst och resultatet blev sjukt bra. Hamburgarna blev helt perfekta utseendemässigt. Dessutom var det riktigt gott att ta en tugga och mötas av smält ost och jalapeño i mitten av burgaren. Burgarna blev dessutom väldigt saftiga. Vill man testa att göra fyllda hamburgare kan den produkten verkligen rekommenderas. Nästa experiment blir nog hamburgare fyllda med texmexsalsa .
Citera
2013-06-14, 10:51
Medlem
Glappkontakts avatar
Har nyligen testat en variant pa hur man gor hamburgare. Direkt fran kvarnen ut pa plastfolie. Linda/Packa stubben och lagg i frysen ett tag for att fa den fastare. Ta ut den ur frysen och skar skivor i onskad tjocklek.
Jag kommer inte att kopa en press
Citera
2013-06-17, 05:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Glappkontakt
Har nyligen testat en variant pa hur man gor hamburgare. Direkt fran kvarnen ut pa plastfolie. Linda/Packa stubben och lagg i frysen ett tag for att fa den fastare. Ta ut den ur frysen och skar skivor i onskad tjocklek.
Jag kommer inte att kopa en press

Att använda sig av en hamburgerpress känns lite överambitiöst rent spontant. Brukar vara lite av en perfektionist annars, men känns charmigt med lite olika former på dem. Det känns hemgjort på något sätt.
Citera
2013-07-15, 22:24
Medlem
Isnatts avatar
Jag har en hamburgerpress men använder alltid en stansring som jag lägger i färsen i och jämnar till för hand/med sked. Mycket praktiskt. Finns på Cervera för 60-70 kr.

https://www.google.se/search?q=stansring&bav=on.2,or.r_qf.&bvm=bv.487056 08,d.bGE&biw=1176&bih=569&um=1&ie=UTF-8&hl=sv&tbm=isch&source=og&sa=N&tab=wi&ei=BFrkUcLR M-3V4QS93YGYDw
Citera
2013-07-15, 23:58
Medlem
JoeDevolas avatar
Ska det grillas färska hamburgare trycker jag ut dem i handen och på skärbrädan. Ska de frysas in, lägger jag en fin boll i en stor fryspåse och trycker till bestämt med en skärbräda ovanpå. Här kan jag tänka mig att det skulle fungera fint att lägga påse och köttfärs mellan två assietter som det tidigare har tipsats om.

Grejen med att forma genom plasten är att man slipper sprickor i stor grad, som när man bankar en lövbiff mellan plast, och att de automatiskt blir förpackade en och en.
Citera
2013-08-09, 11:55
Medlem
Edit: Never mind, jag läste inte tråden innan jag postade..
Senast redigerad av AX3L 2013-08-09 kl. 12:04.
Citera
2013-08-09, 13:36
Medlem
irrblosss avatar
Efter att ha inhandlat boken Flippin Burgers blev jag klokare. Rådet finns redan i tråden, men just att vira in färsen i folie (funkar även på köpt färs har jag upptäckt) är det absolut bästa. Bättre än vilken press som helst. Burgarna blir möra, saftiga, snygga och det är så enkelt. Kommer nog aldrig mer använda mina pressar .
Citera
2013-08-10, 20:50
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Efter att ha inhandlat boken Flippin Burgers blev jag klokare. Rådet finns redan i tråden, men just att vira in färsen i folie (funkar även på köpt färs har jag upptäckt) är det absolut bästa. Bättre än vilken press som helst. Burgarna blir möra, saftiga, snygga och det är så enkelt. Kommer nog aldrig mer använda mina pressar .
Men du ska väl fortfarande "pressa" dem i pannan? Det var intrycket jag fick i alla fall när jag gjorde hamburgare efter deras metod.

Köpte en stor och otymplig press som kanske funkar på ett stekbord men lite trixig att ha att göra med i en reguljär stekpanna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in