2010-04-18, 14:11
Medlem
Fjärrkontrolls avatar
Här är en riktigt bra press, till bra pris dessutom!

http://www.bagarenochkocken.se/shop/?artnr=225422&cat_id=173
Citera
2010-04-18, 14:23
Medlem
Hardstekts avatar
Jag använder ett lock från en kaffeburk. Bara att lägga i köttfärsen i locket och sedan pressa locket mot skärbrädan.

Blir alldeles perfekt platta hamburgerpuckar.
Citera
2010-04-18, 15:17
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hardstekt
Jag använder ett lock från en kaffeburk. Bara att lägga i köttfärsen i locket och sedan pressa locket mot skärbrädan.

Blir alldeles perfekt platta hamburgerpuckar.
Ännu bättre resultat får du om du pressar hamburgaren mellan bottnen på två fuktade assietter.

~Paul~
Citera
2010-04-18, 16:38
Medlem
yukikazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ännu bättre resultat får du om du pressar hamburgaren mellan bottnen på två fuktade assietter.

~Paul~

Hur menar du?
Citera
2010-04-18, 21:23
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yukikaze
Hur menar du?
Alltså man fuktar botten på två assietter och placerar en utvald mängd färs mellan dem. Sedan trycker man till så att det formas perfekta hamburgare. Därefter får man försiktigt pilla loss köttet och därefter steka/grilla på sedvanligt sätt.

~Paul~
Citera
2010-04-21, 16:09
Medlem
Blå Rutas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag sa i ett tidigare inlägg, det är skillnad på att pressa en hamburgare och att forma densamma. Visst går det att stå och kladda med händerna eller tomma konservburkar och få till en rund burgare, men en pressad håller ihop betydligt bättre. På stekpannan kanske det kvittar, men en burgare som faller i bitar när den läggs på ett grillgaller är inget kul.

Ja, men jag menade att om man kramar den ordentligt innan man formar den (vilket borde ge ungefär samma effekt som en press) och sedan försiktigt formar den och inte bara plattar till den så får man nog samma resultat. Jag har inte haft några problem på grillgaller med mina. Visserligen har det inte varit jättestort galler utan lite mindre till vanliga utegrillar, men jag har inte haft några problem att dom fallit sönder. Men det verkar onekligen smidigare med press och mindre kladd och allt sådant, men inte nödvändigt för att uppnå önskat resultat.

Fast det kanske varierar med vad man gör hamburgarna av. Mina gör jag av 100 % nötfärs och inte massa skorpsmulor, grönsaker eller andra "grovhackade" saker
Senast redigerad av Blå Ruta 2010-04-21 kl. 16:25.
Citera
2010-04-21, 19:11
Bannlyst
Köttet i en mackgrill klarar biffen.
Citera
2010-04-23, 16:54
Medlem
2cool4schools avatar
Jag brukar forma rejäla bollar av färsen och sedan trycka till var och en med en lätt inoljad potatisstöt. Snyggt och proffsigt resultat.
Citera
2010-04-23, 22:11
Moderator
rotadents avatar
Jag formar färsen med en gaffel. Jag förstår inte riktigt problemet. Helt perfekt runda blir de väl inte, men nära nog. Det ska ju synas att de är hemgjorda också
Citera
2010-04-23, 23:23
Medlem
zepofans avatar
Jag kan nästan lova att hamburgare som är handformade, infrusna och därefter stekta kommer att bete sig lite annorlunda än en pressad burgare. Om jag ska göra hamburgare med klyftpotatis och tillbehör, så gör jag också en rejäl burgare på drygt 150g "manuellt". Ska jag däremot frysa in 2kg nötfärs i hamburgerform så är det pressen som gäller.
Citera
2012-08-24, 22:07
Medlem
Kanelbullahs avatar
Bumpar dennar tråd. Är det någon som har erfarenhet av Weston hamburgerpressar?
Citera
2012-08-28, 10:53
Medlem
Fader Jacks avatar
Jag kör nuförtiden med smörpapper, gör en boll av köttet och lägger det mellan två urklippta papper och så tar jag min skärbräda i trä och klämmer till.

Stora, tunna flata biffar som man kan rada på varandra. Kan frysa ner som dom är och stek senare nån gång då man känner för det.
Senast redigerad av Fader Jack 2012-08-28 kl. 10:56.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in