Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Som jag sa i ett tidigare inlägg, det är skillnad på att pressa en hamburgare och att forma densamma. Visst går det att stå och kladda med händerna eller tomma konservburkar och få till en rund burgare, men en pressad håller ihop betydligt bättre. På stekpannan kanske det kvittar, men en burgare som faller i bitar när den läggs på ett grillgaller är inget kul.
Ja, men jag menade att om man kramar den ordentligt innan man formar den (vilket borde ge ungefär samma effekt som en press) och sedan försiktigt formar den och inte bara plattar till den så får man nog samma resultat. Jag har inte haft några problem på grillgaller med mina. Visserligen har det inte varit jättestort galler utan lite mindre till vanliga utegrillar, men jag har inte haft några problem att dom fallit sönder. Men det verkar onekligen smidigare med press och mindre kladd och allt sådant, men inte nödvändigt för att uppnå önskat resultat.
Fast det kanske varierar med vad man gör hamburgarna av. Mina gör jag av 100 % nötfärs och inte massa skorpsmulor, grönsaker eller andra "grovhackade"

saker