2013-08-09, 12:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av trapthem
Jag tänkte också så. Kanske var det helt nya boots som hon ville visa upp?

Jag tror att man krånglar till det alldeles för mycket om man tror att hon hade dem på sig för att hon försökte fly från lägenheten. Ville hon fly hade hon knappast stannat i hallen för att sätta på sig boots.
det behöver ju inte ha varit så att hon kände ett behov att fly, utan att hon blev förbannad på aj som la sig i telefonsamtalet mellan id@ och pt, och att hon därför ville att aj skulle gå. När han vägrade säger hon " då drar jag" och sätter på sig bootsen. Då smäller det.
Citera
2013-08-09, 12:39
Medlem
De har hittat fler fynd än kroppen.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2285270-fler-fynd-an-kroppen
Citera
2013-08-09, 12:41
Medlem
FUP-12s avatar
Har gjort ett litet försök att sammanställa de faktorer som påverkat kroppens tillstånd och därigenom möjligheterna för de rättsmedicinska och kriminaltekniska analyserna (utifrån den info som är tillgänglig i dagsläget).

Det ser inte så ljust ut, är väl den slutsatsen jag drar. För att vara en dumpning gjort i all hast, har GM lyckats träffa tämligen rätt.

På minuskontot:

1. Tiden:

Det har hunnit gå 39 dygn innan kroppen hittades. Oavsett miljöpåverkan befinner den sig i ett långt framskridet stadium av nedbrytning, stadium 4 eller 5.

2. Värmen:

Den omgivande temperaturen är den viktigaste faktorn som påverkar hastigheten i nedbrytningsprocessen. Enligt SMHI ha dagstemperaturtopparna har legat på minst 20 grader under 37 dagar. Under 15 av dessa dagar har dagstemperaturtopparna har legat på minst 25 grader.

3. Omgivande miljön:

Nedbrytningen går som snabbast när kroppen ligger exponerad för väder och vind i det fria (två gånger snabbare än om den ligger i vatten, fyra gånger snabbare än om den är nergrävd).

4. Torkan:

Minst 30 av de 39 dygnen har varit helt regnfria. En uppskattning utifrån SMHI:s dygnsnederbördkartor ger vid handen att det troligtvis inte rör sig om mer än 20-40 mm sammanlagt under perioden.

Regn är en av de faktorer som minskar insektsaktiviteten, vilken sin tur är en av de viktigaste yttre faktorerna som påverkar nedbrytningen av en kropp.

5. Frånvaron av någon form av emballage eller övertäckning.

Har två konsekvenser: dels ökar det närvaron av insekter, dels minskar de ytor från vilka man kan lyfta olika typer av spår.

6. Platsen:

Ett litet skogsområde, omgivet av åkermark, ökar risken för att kroppen utsatts för angrepp från större djur – vildsvin, rävar, gnagare.

7. Skugga:

Kroppen återfanns i tät vegetation. Den relativa frånvaron av direkt solljus ökar risken för mögelangrepp på kroppens yta och minskar möjligheterna att lyfta spår.

På pluskontot:

1. Frånvaron av regn och låg luftfuktighet:

Dels hade nedbrytningen gått ännu snabbare vid högre luftfuktighet, dels hade kroppens yta ytterligare exponerats för olika typer av mögelangrepp. Med lite tur har kombinationen hög temperatur/låg luftfuktighet resulterat i att kroppen torkats ut på det sätt som kännetecknar naturlig mumifiering.

Alltså, det kunde ha varit värre, men inte mycket...
Citera
2013-08-09, 12:47
Medlem
FUP-12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Lilleskogsvägen är väl minst lika sannolik som 44:an i så fall, så den skulle jag gärna lägga till.

Det är ju också en tänkbar väg. Tillhör nog kategorin "kringelikrokar", som den blå vägen.
Senast redigerad av FUP-12 2013-08-09 kl. 12:49.
Citera
2013-08-09, 12:50
Medlem
Grymt123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmskisen
Undrar vad den fd nazisten nu får för straff om han fälls. (håller alla tummarna att det går vägen).

Livstid lär han väl klara sig ifrån eftersom Sverige är ett mesigt land. Blir väl 15 år och ute efter 10 typ.
Det beror på omständigheterna men jag tror på ett långt straff att det var ett planerat mord och att han sedan låter barnet bli inblandat borde göra straffet långt
Citera
2013-08-09, 12:52
Medlem
Att försöka förstå det ofattbara

Jag har följt den här tråden sedan den startade.

Att en ung småbarnsmamma mördas är tyvärr inte första gången. Att ett litet barn lämnas helt ensamt i en lägenhet efter ett mord är mer ovanligt. Dock så brukar kvinnor som mördas ha en djupare och längre relation till deras baneman.

Nu verkar det vara en baneman som gått över den ofattbara gränsen att ta en annan människas liv för mycket mindre än så. En Romeo som uppvaktar och inte kan ta ett nej.

Allt tyder på att den presumtive mördaren är en psykopat. Det jag inte kan förstå är hur hans vänner verkar skydda honom och sannolikt hjälpt till att röja undan en ung kvinnas kropp.

Vila i frid.
Citera
2013-08-09, 12:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Karlanda
De har hittat fler fynd än kroppen.

http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2285270-fler-fynd-an-kroppen

Man kan alltid hoppas att även mordvapnet är funnet.
Citera
2013-08-09, 12:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Risken att i en bil med körförbud möta Farbror Blå.
Det har jag testat några gånger, och det är inget som har hindrat mig från att åka vidare
Längesen nu men ändå
Citera
2013-08-09, 12:55
Medlem
Addhocs avatar
Id@s pappa var ute och letade efter henne den 30:e juni, det har han skrivit på Facebook. Kan man se vilken tidpunkt den statusen är skriven? Allt efter kl.24:00 hör ju till den 30:e juni.
Citera
2013-08-09, 12:57
Medlem
Somecoolnames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mariooo
Man kan alltid hoppas att även mordvapnet är funnet.
Han har ju knivat folk förr, så om dom hittat en kniv så kan vi ju hoppas på att spår av gm fortfarande finns.
Citera
2013-08-09, 12:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilltoe
Kan inte tänka mig annat än att TB visste var AJ var, eftersom hon före allt och alla uppgav Id*s gatuadress. Något skumt är det med hennes fråga om adressen, helt klart.

Kan h*n ha pratat med AJ redan under natten/morgonen? Alltså innan det h*n säger itråden, runt 11:00 på söndag f.m.
Citera
2013-08-09, 13:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av soisju
jo men tänkte mest på om de var för att inte AJ skulle höra samtalet.
I kan ha gått ut å rökt, pratat i telefonen, AJ kommer efter och tar telefonen ifrån henne (enl uppg av pappan till det kvarvarande barnet att de har pratat i tele)
Ida går upp efter ciggen och AJ är kvar nere (grannen ser då AJ)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in