Citat:
Ursprungligen postat av
MannenBakomDig
Så bara för att jag inte lever i en grotta, så menar du på att jag är en hycklare?
Nej, jag menar att om du påstår att "onaturligt" = fel, och fördömer insemination av den anledningen, så bör du väl hålla den positionen konsekvent? Annars framstår det ju mest som att det "onaturliga" som du gillar är helt okej medan det "onaturliga" som du inte gillar inte är okej - varför hela onaturlighetsargumentet framstår som ett svepskäl, där ditt argument egentligen är "jag gillar det inte, så ingen borde syssla med det".
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Utgår vi från biblisk synvinkel är homosexualitet onaturligt
Det beror på tolkningen av versen; vissa menar ju att den syftar till personernas naturliga sexualitet, som de gick emot som ett resultat av ett slags straff från Gud (
"De bytte ut Guds sanning mot lögnen ... därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser") - alltså heterosexuella, gifta människor började begå äktenskapsbrott på olika vis (inklusive homosexuella sådana, vilket då skulle gå emot deras naturliga, eller egentliga, preferensers funktion).
Givetvis är den traditionella tolkningen att Paulus menar att homosexualitet är onaturligt, även om han också är noga med att poängtera att kristna ej ska döma folk för detta; men det finns andra sätt att tolka texten. Ska det ses som en absolut sanning, dvs ifall Bibeln ska ses som ofelbar, så finns det ju också anledning att titta närmare på dessa andra vis, då vi på senare tid - med mer omfattande forskning och bättre metoder - kunnat observera sex mellan individer av samma kön inom flera olika arter i djurriket, samtidigt som mer och mer data pekar mot att människor föds med homosexuella preferenser (mycket pekar, som jag förstått det, mot en epigenetisk förklaring) och det således inte är ett "onaturligt val" utan snarare en sexuell läggning som vissa människor av naturen har. Om det är en läggning som vissa naturligt har så blir det därför direkt felaktigt att kalla själva läggningen för onaturlig - medan drifter som går emot en individs egentliga preferenser, dvs om denne "utlämnas åt förnedrande lidelser" för att han bytt sanning mot lögn, förstås är onaturliga (i meningen "går emot hur denne av naturen är beskaffad").