2013-08-09, 00:05
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av netopyr
kollar upp MannenBakomDig
.
.
som ni redan insett bör personen ignoreras i detta samtal.

Bra talat!
Citera
2013-08-09, 00:20
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kuddenchristo
För att han är helt övertygad om att Allah är allas gud.

Men om jag är lika övertygad om att min gud är allas gud så borde TS kunna visa varför vi alla ska gå hens väg och inte min?

Eftersom TS startar den här tråden (och om hen är muslim) så vill hen att alla ska rätta oss efter Islam. Hur motiverar TS att hens vilja och väg ska väljas och inte min väg väljas. Vår tro på olika gudar är lika stor som den andres?

Kan Ts motivera det? Det bör Ts motivera i samband med att Ts i topic kräver/vill att vi som har andra gudar ska böja oss för Ts gud och hens vilja?
Citera
2013-08-09, 00:20
Medlem
Homosexuella och dess möjliggörare hatas av gud och kommer säkerligen skickas till helvetet och straffas här på jorden. Ju mer accepterat det blir desto förjävligare blir det för oss, eller som dem säger på amerikanska, fags doom nations

Ta inte rätten i egna händer, mina kära, utan låt Guds vrede ha sin gång, ty det står skrivet: Min är hämnden, jag skall utkräva den, säger Herren
Romarbrevet 12:19
Citera
2013-08-09, 00:25
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Hm, det gör jag inte heller. Jag förstår, hur ser du på adoption med fokus på barnets bästa?
Menar du i en situation där ett homosexuellt par adopterar barn eller att den ena föräldern i ett homosexuellt förhållande adopterar det barn partnern föder (alternativt har med sig in i äktenskapet)?

Oavsett ditt svar tror jag dock att ett barn som växer upp i ett tryggt och kärleksfullt förhållande får en bra uppväxt oavsett vilken sexuell läggning föräldrarna har.
Citera
2013-08-09, 00:25
Medlem
BRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MannenBakomDig
Så bara för att jag inte lever i en grotta, så menar du på att jag är en hycklare?

Nej, jag menar att om du påstår att "onaturligt" = fel, och fördömer insemination av den anledningen, så bör du väl hålla den positionen konsekvent? Annars framstår det ju mest som att det "onaturliga" som du gillar är helt okej medan det "onaturliga" som du inte gillar inte är okej - varför hela onaturlighetsargumentet framstår som ett svepskäl, där ditt argument egentligen är "jag gillar det inte, så ingen borde syssla med det".

Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Utgår vi från biblisk synvinkel är homosexualitet onaturligt

Det beror på tolkningen av versen; vissa menar ju att den syftar till personernas naturliga sexualitet, som de gick emot som ett resultat av ett slags straff från Gud ("De bytte ut Guds sanning mot lögnen ... därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser") - alltså heterosexuella, gifta människor började begå äktenskapsbrott på olika vis (inklusive homosexuella sådana, vilket då skulle gå emot deras naturliga, eller egentliga, preferensers funktion).

Givetvis är den traditionella tolkningen att Paulus menar att homosexualitet är onaturligt, även om han också är noga med att poängtera att kristna ej ska döma folk för detta; men det finns andra sätt att tolka texten. Ska det ses som en absolut sanning, dvs ifall Bibeln ska ses som ofelbar, så finns det ju också anledning att titta närmare på dessa andra vis, då vi på senare tid - med mer omfattande forskning och bättre metoder - kunnat observera sex mellan individer av samma kön inom flera olika arter i djurriket, samtidigt som mer och mer data pekar mot att människor föds med homosexuella preferenser (mycket pekar, som jag förstått det, mot en epigenetisk förklaring) och det således inte är ett "onaturligt val" utan snarare en sexuell läggning som vissa människor av naturen har. Om det är en läggning som vissa naturligt har så blir det därför direkt felaktigt att kalla själva läggningen för onaturlig - medan drifter som går emot en individs egentliga preferenser, dvs om denne "utlämnas åt förnedrande lidelser" för att han bytt sanning mot lögn, förstås är onaturliga (i meningen "går emot hur denne av naturen är beskaffad").
Citera
2013-08-09, 00:27
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Men om jag är lika övertygad om att min gud är allas gud så borde TS kunna visa varför vi alla ska gå hens väg och inte min?

Eftersom TS startar den här tråden (och om hen är muslim) så vill hen att alla ska rätta oss efter Islam. Hur motiverar TS att hens vilja och väg ska väljas och inte min väg väljas. Vår tro på olika gudar är lika stor som den andres?

Kan Ts motivera det? Det bör Ts motivera i samband med att Ts i topic kräver/vill att vi som har andra gudar ska böja oss för Ts gud och hens vilja?
Vad pratar du om? Alla fem världsreligionerna har i princip samma uppfattning om homosexualitet.
Citera
2013-08-09, 00:32
Medlem
LittleRedCaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyro
Är som ni säkert kan se inte så frekvent när det gäller att kommentera på Flashback, men den här tråden låg bland aktuella ämnen och var någonting jag råkade ramla in på.

Jag förstår. Hamnade på denna tråd av samma anledning som du (Aktuella ämnen). kollade lite av nyfikenhet och konstaterade att det fanns vissa missuppfattningar beträffande innehållet i Bibeln och kunde inte låta bli att kommentera detta.
Citera
2013-08-09, 00:39
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LittleRedCap
Det som förvånar mig lite är att du som icke troende läser och kommenterar i en tråd som handlar om religion.

Citat:
Ursprungligen postat av Cyro
Är som ni säkert kan se inte så frekvent när det gäller att kommentera på Flashback, men den här tråden låg bland aktuella ämnen och var någonting jag råkade ramla in på.

Det som förvånar mig LittleRedCap är ovan kommentar. Jag skulle tro att en knapp majoritet i den här tråden hör till skaran av icke-troende.

Varför ser du det som märkligt att även vi deltar i debatten?
Citera
2013-08-09, 00:43
Medlem
MannenBakomDigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Så när det kommer till kritan är det egentligen ditt psyke och dina preferenser du talar om. Så lät det inte tidigare.

Det har du nog rätt i. Jag har aldrig heller påstått att mina åsikter är lika stark som gravitationen. Däremot så ser jag fortfarande inte poängen med att uppmuntra homosexualitet. Demokrati och yttrandefrihet.. Okej då. Så mycket har jag förstått.

Citat:
Ursprungligen postat av BRT
Nej, jag menar att om du påstår att "onaturligt" = fel, och fördömer insemination av den anledningen, så bör du väl hålla den positionen konsekvent? Annars framstår det ju mest som att det "onaturliga" som du gillar är helt okej medan det "onaturliga" som du inte gillar inte är okej - varför hela onaturlighetsargumentet framstår som ett svepskäl, där ditt argument egentligen är "jag gillar det inte, så ingen borde syssla med det".

Inte riktigt. Jag ser bara inte poängen med att uppmuntra det? Varför uppmuntrar samhället till homosexualitet? Precis som TS nämner. Homosexualitet får alltför mycket utrymme i media.

Säg inte att pride festivalen handlar om rättigheter. De homosexuellas kamp i Sverige är lika relevant som feministernas.
Citera
2013-08-09, 00:49
Medlem
TAXIDRIVER020s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Menar du i en situation där ett homosexuellt par adopterar barn eller att den ena föräldern i ett homosexuellt förhållande adopterar det barn partnern föder (alternativt har med sig in i äktenskapet)?
Jag menade det förstnämnda.

Citat:
Oavsett ditt svar tror jag dock att ett barn som växer upp i ett tryggt och kärleksfullt förhållande får en bra uppväxt oavsett vilken sexuell läggning föräldrarna har.
Du är inte lika entusiastisk längre.
Det spelar alltså ingen roll för barnet om föräldrarna heter Adam och Steve eller Adam och Eve så länge man gullar lite då och då under fasta levnadsförhållanden. Det låter fint och så men jag tror inte att det håller i verklighet.
Citera
2013-08-09, 00:51
Medlem
Thundermans avatar
Dem personer som säger att ett barn har en lika trevlig uppväxt om man har föräldrar av SAMMA kön såsom normala föräldrar med moder och fader, borde ju tänka sig själva i en situation där dem har som föräldrar 2 pappor!

Idioter!
Citera
2013-08-09, 00:52
Moderator
Tinuviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAXIDRIVER020
Du är inte lika entusiastisk längre. Det spelar alltså ingen roll för barnet om föräldrarna heter Adam och Steve eller Adam och Eve så länge man gullar lite då och då under fasta levnadsförhållanden. Det låter fint och så men jag tror inte att det håller i verklighet.

Varför tror du inte det? Menar du att heterosexuella personer per se alltid är bättre som föräldrar? Att ett heterosexuellt förhållande alltid skapar en stabilare och mer kärleksfull miljö?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in