Scary MoVie (2013)
Jag är så jävla trött på dessa "Movie" filmerna som kommer ut och tror dem är smarta och roliga som parodiserar populära filmer. Jag har inte enda sedan Scary Movie 1 som startade denna trenden gillat en enda "Movie" film och jag har sett dem alla förutom Disaster Movie. Och låt detta vara en varning när jag säger att detta är den sämsta utav dem alla. Och nu undrar ni säkert varför jag ens såg den då. Jag har ju sett tidigare filmer kan jag väl fan lika gärna ta och se senaste i serien. Vilket senare visade sig vara ett misstag.
Visst inte en enda är rolig men det är någonting som dem andra filmerna har som inte denna har. En struktur. Föregående filmer försöker åtminstone ha en handling och någon slags röd tråd genom det hela. Till exempel Scary Movie 4 så hör alltihop tillsammans, eller Scary Movie 1+2 som försökte parodisera färre filmer och fokuserade istället mer på hur man kan göra en vettig parodi utav en film. Dem misslyckades ja men där var alltid ett skämt som fick mig att skratta. Alltid någonting litet som jag fnissade åt i föregående Scary Movie filmer.
Men denna filmen satt jag som ett frågetecken och undrade "vad fan händer?" hälften av tiden. Inte nog om att skämten var skit men även redigeringen var något av de märkligaste jag sett på ett bra tag. Jag hann ibland inte med om vad som hände att jag satt och undrade vad fan som precis hände.
Men skämten herregud. Detta är de lägsta jag sett. Där är inte ett enda, inte ett enda skämt som funkar. Filmen gör istället samma skämt som föregående filmer och i slutändan blir det inget roligt av de av samma skämt som inte var roliga i första taget. Där är kiss skämt, bajs skämt, fis skämt, sex skämt, slapstick som inte ens har någon grund och botten som resulterar i att det inte blir eller är roligt och släng in lite referenser till andra filmer som inte ens är skräck så har vi Scary Movie 5.
Vilket också är något annat jag reagerade på. Igen dem föregående filmer höll sig till skräck och mot 3an även sci-fi men dem två genren är inte så långt ifrån varandra. Men här börjar dem mixa med andra filmer så som Inception, Black Swan och Rise of the Planet of the Apes. Vilket också gör filmen föråldrande väldigt snabbt då filmerna inte direkt är nya.
Filmen är en serie med korta skämt som parodiserar andra filmer innan den går till nästa scen och gör samma sak och detta gör den under hela filmens gång. Vilket gör att detta är inte riktigt är en film. Det känns verkligen inte som en film och spelas verkligen inte som en film.
Sedan har vi speltiden som tack gode gud bara är ca. 1tim och 10min lång. Men sedan under eftertexterna spelas bloopers av alla saker som inte hör hemma ens en gång i sådana här filmer. Vilket bara betyder att filmskaparna inte hade tillräckligt med material för att göra det till en långfilm så dem drog ut på de så mycket dem bara kunde genom att slänga in bloopers i eftertexterna.
Det enda värdiga denna filmen har är Josh Robert Thompson som gör berättarrösten i filmen i Morgan Freeman stil. Detta gillade jag då han också gör rösten till Geoff Peterson i The Late Late Show with Craig Ferguson som jag är ett stort fan av och där brukar han ibland köra på sin Morgan Freeman dialekt som är väldigt imponerande. Dock är hans personifiering hos Craig Ferguson bättre än vad den är här.
I sin helhet en skit film rakt igenom. Det är samma skämt dem har kört på från starten och dem var inte ens roliga från början. Redigeringen är urusel och filmen är knappt en films speltid och spelas verkligen inte som en film. Även ifall du gillar dem andra filmerna är detta fortfarande en dålig film då det verkligen märks med kvalité vilken skillnad filmerna är.
Men när inte ens original skådespelarna dyker upp eller vill vara med i filmen betyder det till och med var en skitfilm enligt dem.
Sist men inte minst vad fan är det med den dumma titeln? Scary Mo
Vie? Något av de sämsta där till och med Scre4m var lite mer kreativa.
1 av 5!
http://www.imdb.com/title/tt0795461/?ref_=fn_al_tt_1
Trailer:
http://www.youtube.com/watch?v=RMDZ8M47j0I