2013-08-08, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtmmtm
Framhjulsdrift och tvärställda motorer var Audi före franska tillverkare med.
Skivbromsar var man inte heller först med (http://en.wikipedia.org/wiki/Disc_brake).
Du har ett rätt: "individuella hjulupphängningar".
Frankrike är världsbäst på turism och mat. Inte teknik. Sorry.

Kryp ned under stenen igen nu.

Noga räknat var Lancia före med individuella hjulupphängningar liksom självbärande kaross 1922, men Citroën TA brukar räknas som den första volymbilen med individuella hjulupphängningar, självbärande kaross och framhjulsdrift. Det fanns elbilar med framhjulsdrift redan innan år 1900, men de räknas liksom inte. Skivbromsar kom i Citroën DS 1955 (jaguar hade det på racerbilar något år innan).

När det gäller fransk teknik så kan jag konstatera att den som lever i tron att Frankrike inte är ett ingenjörsland helt enkelt är okunnig och offer för samma föreställningar som präglar arbetslöse svennebanan vid korvkiosken.
Citera
2016-09-20, 21:39
Medlem
Mycket intressant tråd, och jag lyfter väl tråden mest för att jag själv är väldigt bilintresserad, samt aldrig ägt en fransk bil tidigare. Jag har länge gått och sneglat på exempelvis Citroën DS och de senare Citroen BX och CX.
Nu har jag gått och köpt en gammal Citroen med hydropneumatisk fjädring, samt en hel del andra tekniska lösningar som är unika. Stolarna kan ju enklast beskrivas som sköna insuttna tv-fåtöljer, helt makalöst skön att sitta i och luftfjädringen är magisk att åka med, och det är väl just det:
Man åker när man tar sig från A till B. Man kör inte utan man blir eskorterad av en lyxvagn till din destination.

Jag har flera gamla veteranbilar, och jag är så otroligt besviken på mig själv att man väntade till äldre dagar med att pröva på Franska bilar. Om ni inte förstår, så åk och provkör en Citroen C6 exempelvis, en rent ordinär lyxbil, men ändå inte.

Eller ta exempelvis en gammal Citroen BX helt sanslös design, eller en ännu äldre Citroen BX? Båda är klassiker, BX inte lika mycket som GS men kommer dit.

Jag har snackat mycket skit om Franska bilar och trodde att jag var "expert" på bilar. Nu på äldre dagar inser jag två saker:
1. De som påstår att franska bilar bara är skit och går sönder hela tiden vet inte vad de pratar om
2. De som uppskattar komfort och en behaglig bekväm bil, de kör franskt, företrädelsevis äldre Citroenbilar.

Jag var ju en sådan tråkig självutnämnd expert och trodde jag imponerade på människor när jag kunde beskriva exakt hur problematiska franska bilar var att äga. Idag är det tveksamt om någon av veteranbilarna jag har behållas, det kommer nog enbart att köpas franskt i framtiden, förutom på vardagsbilarna där Toyota har varit bra köp för mig.
Biltillverkare vars bilar jag ägt:Mercedes, Volvo, SAAB, Opel, VW, Mitsubishi, Ford Toyota, Citroen och Seat. Varav Volvo och SAAB varit mina vanligast förekommande.

Favoritprojektet är en Citroen CX prestige, men jag vill inte specificera årtal eller motortyp, men en makalös bil är det. Liknande bil som min:
http://www.klassiker.nu/reportage/citron-cx-turbo-som-gatt-13-mil

Fransk skit? Nej, inte för de som kan bilar, kolla prisläget för 30 år gamla Citroenbilar ex CX, i Tyskland, där ligger fina exemplar på långt över 20.000 euro...
Citera
2016-09-21, 13:33
Medlem
Tja, siffrorna talar i alla fall ett annat språk och kan ses här: http://www.reliabilityindex.com/

Sedan kan man ju också läsa detta: http://www.reliabilityindex.com/news/52/States%20of%20Repair%20%E2%80%93%20Japanese%20and% 20French%20brands%20top%20international%20league%2 0table%20of%20car%20reliability

Jag köpte en C4 och är helnöjd. Däremot så hade jag älskat att ha gashydraulisk fjädring som i C5:an. Har de nya C5orna det förresten?
Citera
2016-09-21, 13:50
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Centurion77
Tja, siffrorna talar i alla fall ett annat språk och kan ses här: http://www.reliabilityindex.com/

Sedan kan man ju också läsa detta: http://www.reliabilityindex.com/news/52/States%20of%20Repair%20%E2%80%93%20Japanese%20and% 20French%20brands%20top%20international%20league%2 0table%20of%20car%20reliability

Jag köpte en C4 och är helnöjd. Däremot så hade jag älskat att ha gashydraulisk fjädring som i C5:an. Har de nya C5orna det förresten?
Ja, vissa modeller, inte alla. 1.6 diesel och 2.0 bensin har stålfjädrar, när jag tittar på hemsidan nu så verkar de inte sälja de modellerna i Sverige längre, så det kan hända att samtliga nya har gashydraulik. Men från 2008 och framåt så finns det en hel del C5 utan tyvärr.
Citera
2016-09-22, 17:29
Medlem
S-hund temporärs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Generalknase
Ja, vissa modeller, inte alla. 1.6 diesel och 2.0 bensin har stålfjädrar, när jag tittar på hemsidan nu så verkar de inte sälja de modellerna i Sverige längre, så det kan hända att samtliga nya har gashydraulik. Men från 2008 och framåt så finns det en hel del C5 utan tyvärr.

2.0 bensin brukar ha riktig fjädring.
Tips till blocketspekulanter: Syns det en vanlig handbromsspak på interiörbilden så är C5:an järnåldersfjädrad. De med riktig fjädring är alla utrustade med elektrisk p-broms, och saknar sålunda normal handbromsspak.

Angående idiotfrågan i TS så blir det snart mindre relevant att åtminstone ha en nytillverkad fransk bil, då Citroën under sin nya brittiska fruntimmersledning har beslutat att lägga ned gashydrauliken! C5 är sista bilen med sådan. Ersättningssystemet påstås förvisso ge god komfort, men det är slut med nivå- och höjdreglering. Vad jag begriper är det nya systemet dessutom helt passivt, så växling mellan sport- och komfortläge verkar inte heller komma att finnas.
Citera
2016-09-22, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Kryp ned under stenen igen nu.

Noga räknat var Lancia före med individuella hjulupphängningar liksom självbärande kaross 1922, men Citroën TA brukar räknas som den första volymbilen med individuella hjulupphängningar, självbärande kaross och framhjulsdrift. Det fanns elbilar med framhjulsdrift redan innan år 1900, men de räknas liksom inte. Skivbromsar kom i Citroën DS 1955 (jaguar hade det på racerbilar något år innan).

När det gäller fransk teknik så kan jag konstatera att den som lever i tron att Frankrike inte är ett ingenjörsland helt enkelt är okunnig och offer för samma föreställningar som präglar arbetslöse svennebanan vid korvkiosken.

Dessutom skapade fransmänen Concorde (tillsammans med britterna) och TGV och de utvecklade ett eget kärnvapenprogram oberoende av jänkarnas. Att påstå att fransmänen inte kan teknik är felaktigt och historielöst. Att de inte bygger/byggde bilar med någon vidare driftskvalitet är en helt annan femma...
Citera
2016-09-22, 23:28
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neida
Dessutom skapade fransmänen Concorde (tillsammans med britterna) och TGV och de utvecklade ett eget kärnvapenprogram oberoende av jänkarnas. Att påstå att fransmänen inte kan teknik är felaktigt och historielöst. Att de inte bygger/byggde bilar med någon vidare driftskvalitet är en helt annan femma...

Driftskvaliteten är ju inte så illa:

MOST RELIABLE COUNTRIES

Japan-1
France-2
S Korea-3
USA-4
Sweden-5
Germany-6
Italy-7
UK-8

http://www.reliabilityindex.com/news/52/States%20of%20Repair%20%E2%80%93%20Japanese%20and% 20French%20brands%20top%20international%20league%2 0table%20of%20car%20reliability
Citera
2016-09-23, 08:19
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Driftskvaliteten är ju inte så illa:

MOST RELIABLE COUNTRIES

Japan-1
France-2
S Korea-3
USA-4
Sweden-5
Germany-6
Italy-7
UK-8

http://www.reliabilityindex.com/news/52/States%20of%20Repair%20%E2%80%93%20Japanese%20and% 20French%20brands%20top%20international%20league%2 0table%20of%20car%20reliability
Fast det där är ju fakta.
Här gäller det inte, här är det den som har mest anekdoter om kompisens farsas farbror (eller faster) som en gång på 80-talet minsann hade en fransk bil av okänt märke, servicestatus och ålder som minsann krånglade hela tiden.

Alternativt att det där är en utländsk undersökning som minsann inte gäller vid svenska förhållanden (exakt varför svenska bilar håller sämre i bättre förhållanden nämns däremot inte).
Glad fredag på er.
Citera
2016-09-23, 09:58
Medlem
Citat:
Här gäller det inte, här är det den som har mest anekdoter om kompisens farsas farbror (eller faster) som en gång på 80-talet minsann hade en fransk bil av okänt märke, servicestatus och ålder som minsann krånglade hela tiden.

Alternativt att det där är en utländsk undersökning som minsann inte gäller vid svenska förhållanden (exakt varför svenska bilar håller sämre i bättre förhållanden nämns däremot inte).
Glad fredag på er.

Dålig kvalitet är för mig inte att bromsarna behöver justeras efter 5 år men att bilen är skrot efter 15 år. Jämför överlevnadsraten på Renault vs. Volvo från 1995. Driftskvalitet är väl egentligen fel begrepp...
Citera
2016-09-23, 10:12
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Dålig kvalitet är för mig inte att bromsarna behöver justeras efter 5 år men att bilen är skrot efter 15 år. Jämför överlevnadsraten på Renault vs. Volvo från 1995. Driftskvalitet är väl egentligen fel begrepp...

Särskilt många Volvo från 1995 rullar det inte i så många andra länder än Sverige. Det handlar främst om hur begagnatmarknaden ser ut. I Sverige kan man sälja en Volvo hur många gånger som helst & här finns folk som gladeligen reparerar sina Volvo hur mycket som helst. Det finns det inte i andra länder.

Skrotpremierna gör att det överhuvudtaget är ganska sällsynt med bilar från 1995 i de rikare länderna. De få som överlever är i andra länder oftast av andra märken än Volvo.
Citera
2016-09-23, 13:07
Moderator
Citat:
Ja, se svaret ovan.
Volvo har ca 20-25% av marknaden lite olika på vilken tidsperiod, men på 90-talet lär det ha varit minst 25%. De franska bilarna har tillsammans runt 5-6 % ... Så att du ser fler 90-tals Volvo än exv Citroën (runt 1-2% av marknaden i Sverige) är väl kanske inte så konstigt, om man dessutom väger in att merparten av fransmännen är småbilar och golfklass, vilka hos alla märken är billigare och av sämre kvalitet än mellan- och storklassen, så är det inte konstigt att begutbudet ser ut som det gör.

Hade Citroën sålt lika många Xantia som Volvo sålde 850 1995 så hade skillnaden definitivt inte varit lika stor i utbudet nu.
Citera
2016-09-23, 13:48
Medlem
Citat:

Glad fredag på er.

Såvida inte ens personliga fakta i en tändsticksask är mer fakta än den som presenteras med statistik baserad på hundratusentals alternativt miljontals bilar så får vi nog anta att siffrorna är tillförlitliga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in