2013-08-08, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Handpenningen ska ju ha uteblivit och den bör ha varit betald långt innan 19:e Juli eftersom huset såldes 12:e Juni. Var det inte bara J som trodde att allt var frid och fröjd med "husköpet" då?
Men då borde väl mäklaren kontaktat honom ?
Om det nu inte var så att JJ lät SN sköta hela affären men det tvivlar jag på.
Citera
2013-08-08, 13:51
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ALEKSEYVALENTIN
Kan väl lika gärna vara någon annan som har köpt huset? Bara det att "GM" idetta fallet lurat "JJ" genom att säga att det är han som ska fixa det genom sin pappas pengar? dom där "2 miljonerna" för att "leva livet". Jens som är kär och förälskad tror på honom, säljer sin lägenhet, får cashen, ger cashen till "GM" och sedan slår ihjäl honom.

Det är motiv för mig alltså.

Har för mig att jag läste i någon kvällsblaska igår att J & S hade för avsikt att köpa huset men att affären inte gått i lås pga utebliven handpenning. Ja, där har vi det troliga motivet för några 2 millar lär aldrig ha existerat på S konto.
Citera
2013-08-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilla-Penis
Handpenningen är väl först och främst aldrig mer än max 10% vid husköp. Ok, villapriserna låg visserligen lite högre i Forshaga än jag förväntade mig men 1.5M hör ändå till ovanligheterna.
det är över 1år sedan bankerna och låne instituten tillsammans med regeringen beslutade att minsta kontant insats ska vara 15%. Inte 10
Citera
2013-08-08, 13:52
Medlem
JBernards avatar
Är det inte ganska enkelt för polisen att kolla vart dom befinner sig via mobiltelefonerna? Varför gör dom inte det?
Citera
2013-08-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmawin
det är över 1år sedan bankerna och låne instituten tillsammans med regeringen beslutade att minsta kontant insats ska vara 15%. Inte 10
Kontantinsats är inte samma sak som handpenning.
Handpenningen brukar ligga på 10% Det är en slags förskottsbetalning som gör att du binder dig vid köpet och förlorar den om du drar dig ur.
Kontantinsats är det belopp som du lägger "kontant" och ej behöver låna till. Bankerna vill numer inte att hela köpesumman skall bara belånad.
Senast redigerad av Regnflingan 2013-08-08 kl. 14:00.
Citera
Medlem
Lilla-Peniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Men då borde väl mäklaren kontaktat honom ?

Såvida inte S tagit på sig allt ansvar och talat om för J att han sköter alla kontakter som har med husköpet att göra.
Citera
Medlem
Smultronstallets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrveck
Hur blev det med husrannsakan osv? Måste väl gå att kontrollera blodspår osv om något hänt där?
Kanske behöver högre misstankegrad?

Det troligaste platsen att hitta spår är nog i bilen.
Citera
2013-08-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JBernard
Är det inte ganska enkelt för polisen att kolla vart dom befinner sig via mobiltelefonerna? Varför gör dom inte det?

JJ:s telefon är avstängd, liksom SN:s ....och SN har med all sannolikhet inte sitt vanliga SIM-kort i mobilen.
Citera
2013-08-08, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Kontantinsats är inte samma sak som handpenning.
jag vet men du måste fortfarande betala 15%.
min svägerska och hennes flickvän ska köpa hus och där sa mäklare och killen på banken samma sak. Du måste betala 15%. Detta sa dom igår då dom var på banken
Citera
2013-08-08, 13:58
Medlem
Kan informera om det lilla jag vet ang huset.
Enligt en anhörig så ska jj köpt huset med sin mamma.
Hon ska ha hjälpt honom möjligen ekonomiskt det vet jag inte.
Sn har inget med huset att göra. Sen om sn tagit handpenningen eller ej vet jag inte. Me jag vet att jj's mamma har aktiv kontakt med mäklaren.
Citera
2013-08-08, 13:59
Medlem
Polisen verkar inte direkt jobbar ihjäl sig över det här.. Verkar skumt det här..

Tydligen hade dom mycket emot sig. Good guy + Bad guy. Dom var säkert motarbetade från olika håll. Och då har folk en förmåga att försvinna frivilligt "Kärleken övervinner allt", "Vi två mot världen". Även dom människorna man minst anar kan försvinna frivilligt. Jag har läst flera såna historier om helt vanliga människor med bra liv som plötsligt försvinner och vänner och familj blir såklart oroliga för dom kan inte ana något sånt "han skulle aldrig försvinna". Sen visar det sig att när polisen hittar dom så säger dom till polisen att dom försvunnit frivilligt och inte vill ha kontakt.

Jag säger inte att det är så i det här fallet men det verkar skumt allt.
Citera
2013-08-08, 14:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wilmawin
jag vet men du måste fortfarande betala 15%.
min svägerska och hennes flickvän ska köpa hus och där sa mäklare och killen på banken samma sak. Du måste betala 15%. Detta sa dom igår då dom var på banken
Ja, det är kontantinsatsen, inte handpenningen, dom måste betala 15% av egna pengar och ej låna till hela beloppet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in