2013-08-07, 20:10
Medlem
Upthepalaces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilverlight
Sn har en syster boendes i enköping. Men sn har lurat henne och hennes tidigare man.

Så att han ska befinna sig hos henne och att hon inte anmält detta är nog osannolikt. Men kan ju vara värt att kollas... Om polisen inte gjort det redan såklart.

Kan ju finnas andra kontakter eller adresser som han kan befinna sig på. Hummelsta är ganska exakt 2,7 mil från Västerås, och området har gått ner sig alltmer senaste året. Tror inte folk där noterar en bil som stått några veckor i första taget. Men men, bara spekulationer.
Har S jobbat som vårdare kanske man kan kolla qpark i anslutning till vårdinstanserna i stan, inte alltför mkt jobb. Ska se om tid finns att ta en repa. Hade nån koll på regnr till bilen som är försvunnen?
Citera
2013-08-07, 20:11
Medlem
Beatass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malii_n
Fast brukar inte mäklaren sköta detta med banken? Du som person lämnar väl aldrig över en sån stor summa?
Helt korrekt. Betalning sköts genom överföringar och oftast via egna banken.

Är S så manipulativ som beskrivits tidigare i tråden så är det inte orimligt att J blivit övertygad om att föra över pengar till S konto men detta lär ju polisen ha full koll på.
Citera
2013-08-07, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Jag upprepar... det lär inte finnas några pengar ännu...

Hej!
Vem av herrarna har taggat sin mäklare? Taggar man folk utan att ha någon som helst relation? Vem är mäklaren? Vad har han för relation till paret?

I nästan alla fall är det en nära anhörig inblandad. Motiven är oftast, pengar, kärlek eller ouppklarade affärer.

Om jag fattat saken rätt så har J levt i tron att S har ett gilltigt pass utan att ha det, att handpenningen för huset var betald vilket det inte var.

En sammanfattning baserade på rena fakta vore bra från nån som har lite bättre överblick.
Citera
2013-08-07, 20:13
Medlem
countrychicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zilverlight
Sn har en syster boendes i enköping. Men sn har lurat henne och hennes tidigare man.

Så att han ska befinna sig hos henne och att hon inte anmält detta är nog osannolikt. Men kan ju vara värt att kollas... Om polisen inte gjort det redan såklart.

Kan systern vara på semester och huset/lägenheten stå tom?
Citera
2013-08-07, 20:15
Medlem
Eiraliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Nej den finns ingen idag som hanterar kontanter på det viset.

Fast vet du med säkerhet att det är en omöjlighet?
Att det är normalast att göra som du beskriver det förstår jag ju.
Men här har vi med en väldigt kär och kanske godtrogen kille samt en manipulativ mytoman att göra med.
Så finns det risk att det kunnat gått till på annat vis?
Det är så oerhört mystiskt att J angett sig vara husägare, sålt sin lya o angett inflyttsdatum till ett specifikt hus.

Tycker det är många delar som känns väldigt ifrågasättande, men jag vet oxå att man kan bli väldigt blind av relationer.
"Ingen är så blind som den som inte vill se." -varianten.

Sålde för övrigt en bostad som jag ägde halva på för några år sedan, behövde inte mitt ex med mig på banken o jag krävde kontant utbetalning på hela summan vilket jag fick XXXtusen.
Senast redigerad av Eiralicious 2013-08-07 kl. 20:17.
Citera
2013-08-07, 20:15
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upthepalace
Kan ju finnas andra kontakter eller adresser som han kan befinna sig på. Hummelsta är ganska exakt 2,7 mil från Västerås, och området har gått ner sig alltmer senaste året. Tror inte folk där noterar en bil som stått några veckor i första taget. Men men, bara spekulationer.
Har S jobbat som vårdare kanske man kan kolla qpark i anslutning till vårdinstanserna i stan, inte alltför mkt jobb. Ska se om tid finns att ta en repa. Hade nån koll på regnr till bilen som är försvunnen?
Jens bil MSS 654 Vit Renault, halvkombi, årsmodell 2012
Citera
2013-08-07, 20:16
Medlem
Folkungens avatar
Nu vet vi ju att det inte skötts via mäklaren på det sätt som är brukligt.
Inga pengar har ju kommit in som handpenning.
Det är en sak att det är smidigt när man köper att göra så , men när man säljer kan man ju få pengarna insatta på sitt bankkonto (eller nån annans...)
Man bestämmer själv över sina pengar.
Citera
2013-08-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upthepalace

MSS 654 en vit renault megane.. nyare modell.
Citera
2013-08-07, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKajsa
Hej!
Vem av herrarna har taggat sin mäklare? Taggar man folk utan att ha någon som helst relation? Vem är mäklaren? Vad har han för relation till paret?

I nästan alla fall är det en nära anhörig inblandad. Motiven är oftast, pengar, kärlek eller ouppklarade affärer.

Om jag fattat saken rätt så har J levt i tron att S har ett gilltigt pass utan att ha det, att handpenningen för huset var betald vilket det inte var.

En sammanfattning baserade på rena fakta vore bra från nån som har lite bättre överblick.
J*ns har taggat henne. Hon är inte många år äldre än J*ns, så skulle tro att de blev vänner på fb före lägenhetsförsäljningen.
Citera
2013-08-07, 20:20
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKajsa
Hej!

Jens Janz*n
den 22 juli via mobil
Strax iväg och skriva över köpekontraktet på min lägenhet till dom nya ägarna — med Ann*-K*rin (*a) St*hre (ö) på Sv*nsk e)(F*stigh*tsförmdling (a,e)
Citera
2013-08-07, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eiralicious
Fast vet du med säkerhet att det är en omöjlighet?
Att det är normalast att göra som du beskriver det förstår jag ju.
Men här har vi med en väldigt kär och kanske godtrogen kille samt en manipulativ mytoman att göra med.
Så finns det risk att det kunnat gått till på annat vis?
Det är så oerhört mystiskt att J angett sig vara husägare, sålt sin lya o angett inflyttsdatum till ett specifikt hus.

Tycker det är många delar som känns väldigt ifrågasättande, men jag vet oxå att man kan bli väldigt blind av relationer.
"Ingen är så blind som den som inte vill se." -varianten.

Sålde för övrigt en bostad som jag ägde halva på för några år sedan, behövde inte mitt ex med mig på banken o jag krävde kontant utbetalning på hela summan vilket jag fick XXXtusen.

Nu köpte jag INTE via mäklare, men banken var inblandad som långivare. Handpenningen + 20% av köpeskillingen betalade jag till säljaren, banken la sig inte i det alls, dubbelkollade inte ens om den var betald. Utan litade på att säljaren fått sin handpenning när hen kom till banken och där skrev på de slutliga papprena om försäljningen.

Banken betalade ut mitt lån direkt till säljaren, efter att ha frågat både mig och säljare att det var okej.

Så den stora delen av pengarna gick direkt från min bank till säljare i samband med att köpet slutfördes på tillträdesdagen. Dessa pengar såg jag aldrig.

Däremot ungefär 80 000 kr betalade jag direkt till säljaren (via överföring, men inte från ett konto i den banken jag lånade i), och banken varken la sig i det eller brydde sig. Antar de litade på att säljaren skulle säga till om hen inte fått handpenning.

Så, om det kan gå till så med mäklare också (jag vet inte) kan J teoretiskt ha litat på att S betalt handpenningen, och trott allt var i sin ordning so far med köpet?
Citera
2013-08-07, 20:36
Medlem
Tror det detta verkar var något att utgå ifrån, källa nwt.se

JJ sålde sin lägenhet bara dagar innan resan var planerad (22/7-13 enligt JJ:s FB) och paret var spekulanter på ett hus i Forshaga som man hade bestämt sig för att köpa. När affären gjorts upp gick dock något snett med betalning. JJ var enligt flera källor upprörd när han fick reda på att pojkvännen inte hade gjort som de kommit överens om gällande husköpet.

Enligt JJ:s FB den 27/7-13 bär det av mot stockholm och cypern den 29/7-13. Verkar vara ett positivt meddelande och inte nått tecken på upprördhet?

Om man är upprörd skriver man som man gör på FB då? Vad hände mellan 27/7-29/7 var det då detta med handpenningen uppdagades och något gick överstyr? SN mobilapp skall den 30/7 blivit lokaliserad 2,7 mil från Västerås (Enköping som nämts tidigare ligger helt klart inom felmarginalen)

Vem kan bekräfta tidningsuppgifternom att JJ skulle vara upprörd över pengarna?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in