Citat:
Ursprungligen postat av
Eiralicious
Fast vet du med säkerhet att det är en omöjlighet?
Att det är normalast att göra som du beskriver det förstår jag ju.
Men här har vi med en väldigt kär och kanske godtrogen kille samt en manipulativ mytoman att göra med.
Så finns det risk att det kunnat gått till på annat vis?
Det är så oerhört mystiskt att J angett sig vara husägare, sålt sin lya o angett inflyttsdatum till ett specifikt hus.
Tycker det är många delar som känns väldigt ifrågasättande, men jag vet oxå att man kan bli väldigt blind av relationer.
"Ingen är så blind som den som inte vill se." -varianten.
Sålde för övrigt en bostad som jag ägde halva på för några år sedan, behövde inte mitt ex med mig på banken o jag krävde kontant utbetalning på hela summan vilket jag fick XXXtusen.
Nu köpte jag INTE via mäklare, men banken var inblandad som långivare. Handpenningen + 20% av köpeskillingen betalade jag till säljaren, banken la sig inte i det alls, dubbelkollade inte ens om den var betald. Utan litade på att säljaren fått sin handpenning när hen kom till banken och där skrev på de slutliga papprena om försäljningen.
Banken betalade ut mitt lån direkt till säljaren, efter att ha frågat både mig och säljare att det var okej.
Så den stora delen av pengarna gick direkt från min bank till säljare i samband med att köpet slutfördes på tillträdesdagen. Dessa pengar såg jag aldrig.
Däremot ungefär 80 000 kr betalade jag direkt till säljaren (via överföring, men inte från ett konto i den banken jag lånade i), och banken varken la sig i det eller brydde sig. Antar de litade på att säljaren skulle säga till om hen inte fått handpenning.
Så, om det kan gå till så med mäklare också (jag vet inte) kan J teoretiskt ha litat på att S betalt handpenningen, och trott allt var i sin ordning so far med köpet?