2013-08-07, 19:43
Medlem
Eiraliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yoga-Millan
Jo det är ju det brukliga. Förvisso kan man kanske förhandla, men det lämnar ju fältet öppet för nya spekulation. Varför kom pengarna inte in? Rämnade här en livslögn som blev så svår att man helt enkelt inte klarade situationen...

Kanske åkte S själv för att "sätta in handpenningen" och ljög sen för J om spikat inflyttningsdatum?
Citera
2013-08-07, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eiralicious
Kanske åkte S själv för att "sätta in handpenningen" och ljög sen för J om spikat inflyttningsdatum?

Det har ju skrivits tidigare att S har haft det taskigt ekonomiskt och att han har lurat tidigare pojkvänner på pengar. Tycker det är konstigt om S ens skulle kunna få låna pengar till att köpa ett hus tillsammans med J.
Citera
2013-08-07, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PIL
Handpenningen betalas först. Resten vid mötet då nycklarna lämnas över. Handpenningen brukar dessutom betalas till mäklaren, som behåller den del som går till dennes arvode. Skulle tro att det i detta fall innebär att hela summan (av handpenningen) stannar hos mäklaren.

Det finns alltså högst troligtvis inga pengar från försäljningen ännu.

Tillägg: han har taggat mäklaren på fb, därför är jag säker på att affären skett via mäklare.

Jag upprepar... det lär inte finnas några pengar ännu...
Citera
2013-08-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Det har ju skrivits tidigare att S har haft det taskigt ekonomiskt och att han har lurat tidigare pojkvänner på pengar. Tycker det är konstigt om S ens skulle kunna få låna pengar till att köpa ett hus tillsammans med J.

Det skulle inte S få heller. S hade sagt till J att han fått pengar av sin far, miljonbelopp.
Citera
2013-08-07, 19:50
Medlem
Citat:

Fast brukar inte mäklaren sköta detta med banken? Du som person lämnar väl aldrig över en sån stor summa?
Citera
2013-08-07, 19:51
Medlem
Folkungens avatar
Citat:

Det är det jag befarat hela tiden. JJ har kanske gett honom handpenningen eftersom S skött "husköpet"?
Citera
2013-08-07, 19:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mojoko
Det skulle inte S få heller. S hade sagt till J att han fått pengar av sin far, miljonbelopp.

Jaha, då kanske det var dessa pengar som de "köpte" huset för då.. Men det är ändå skumt att J isf inte visste om detta över en månad senare när han skrev att de skulle flytta in 29/8.
Citera
2013-08-07, 19:58
Medlem
Upthepalaces avatar
Enköping kanske man ska se över lite mer noggrant? Avståndet från Västerås stämmer med inloggningen från S telefon, och det finns qpark i den stan. S har kopplingar till stan både socialt och enligt hans FB även genom arbete.
Citera
2013-08-07, 20:01
Medlem
Eiraliciouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malii_n
Fast brukar inte mäklaren sköta detta med banken? Du som person lämnar väl aldrig över en sån stor summa?

Det tror jag nog kan ske, men här vore det ju toppen om någon mer insatt kunde ge ett konkret svar på vilka valmöjligheter de kunnat haft?

Jag vet inte hur stor summa handpenningen rört sig om, men så gullig som J verkar vara med S så skulle det inte förvåna mig alls om han skrevs in som delägare på köpekontraktet för huset och att J fått förtroendet att S "givetvis skulle bidra med kostnader senare".
Sen vet man ju inte hur manipulativt S agerat men det är absolut ingen avlägsen tanke att han fått handpenningen av J på ett eller annat vis och nästlat undan pengarna och sanningen.
Citera
2013-08-07, 20:04
Medlem
Citat:
Det tror jag nog kan ske, men här vore det ju toppen om någon mer insatt kunde ge ett konkret svar på vilka valmöjligheter de kunnat haft?

De gånger jag har gjort hus/lägenhetsaffärer via mäklare har man åkt till mäklarkontoret och så har mäklaren skött pengatransaktionen via "min bank".
Citera
2013-08-07, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upthepalace
Enköping kanske man ska se över lite mer noggrant? Avståndet från Västerås stämmer med inloggningen från S telefon, och det finns qpark i den stan. S har kopplingar till stan både socialt och enligt hans FB även genom arbete.

Sn har en syster boendes i enköping. Men sn har lurat henne och hennes tidigare man.

Så att han ska befinna sig hos henne och att hon inte anmält detta är nog osannolikt. Men kan ju vara värt att kollas... Om polisen inte gjort det redan såklart.
Citera
2013-08-07, 20:06
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av malii_n

Citat:

Jag vet inte hur stor summa handpenningen rört sig om, men så gullig som J verkar vara med S så skulle det inte förvåna mig alls om han skrevs in som delägare på köpekontraktet för huset och att J fått förtroendet att S "givetvis skulle bidra med kostnader senare".
Sen vet man ju inte hur manipulativt S agerat men det är absolut ingen avlägsen tanke att han fått handpenningen av J på ett eller annat vis och nästlat undan pengarna och sanningen.

Nej den finns ingen idag som hanterar kontanter på det viset. Sant att mäklaren ordnar det elektroniskt från sitt kontor. Banken är då tidigare kontaktad och formaliteter är avklarade, allt brukar ske genom mäklare. Man betalar 10% av köpeskillingen vid kontrakt skrivning, resterande den på tillträdesdagen.

Rätt
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
De gånger jag har gjort hus/lägenhetsaffärer via mäklare har man åkt till mäklarkontoret och så har mäklaren skött pengatransaktionen via "min bank".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in