2013-08-07, 11:56
Medlem
Dweezil78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TernFis
Haha! Jo han har nog inte ens märkt av sommaren! Ligger väl runt 100k inkört i juli!

100k räcker inte, han har garanterat haft storbil till Dortmund för det är ju dubbla avståndet till hans kund som han hade till Malmö från Stockholm. Så räkna med minst 185k, och då säger jag minst, sen har dagchaffisen (eller om det är nattchaffisen) kört in lika mycket, och så får vi ju inte glömma att det finns ju folk som kör in ännu mer än det, för det är ju alltid ett par som kör in mer.
Citera
2013-08-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dweezil78
100k räcker inte, han har garanterat haft storbil till Dortmund för det är ju dubbla avståndet till hans kund som han hade till Malmö från Stockholm. Så räkna med minst 185k, och då säger jag minst, sen har dagchaffisen (eller om det är nattchaffisen) kört in lika mycket, och så får vi ju inte glömma att det finns ju folk som kör in ännu mer än det, för det är ju alltid ett par som kör in mer.

Hahaha! Men tyvärr blev han ju av med körkortet nu i slutet av juli.. så nu blir det ju ingen lön för augusti och september för han körde för jävla fort... och därför stämmer ju inte årsinkomsten detta året heller!
Citera
2013-08-07, 15:35
Medlem
Ska ta taxi leg. Ser att man behöver klara 3 kunskapsprov och 1 körprov.
Kan jag göra detta innan jag fyller 21?
Hur svårt är körprovet, kommer dem vara noga, mkt man behöver tänka på eller är det bara köra som vanligt?
Ser att det kostar 300 kr för teoriprov, gör man alla 3 på samma dag? kostar det inte massa pengar annars?
Ska köpa hem taxiboken, den är allt som behövs för klara proven?
När jag gör kartprovet, ska man ta med en egen kartbok då?
Vad för frågor är det man ska kunna på kartprovet?

Hur stort är dessa teoriprov igentligen? teoriprov för bil var ju ganska stort, dem tjötade hela tiden att man gjorde teoriuppgifter på körskolan och provet hade man inte klarat om man inte gjort dessa frågor ofta.
Citera
2013-08-07, 16:30
Medlem
K.G.-Hammars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeros123
Hur svårt är körprovet, kommer dem vara noga, mkt man behöver tänka på eller är det bara köra som vanligt?
Ser att det kostar 300 kr för teoriprov, gör man alla 3 på samma dag? kostar det inte massa pengar annars?

Hur stort är dessa teoriprov igentligen? teoriprov för bil var ju ganska stort, dem tjötade hela tiden att man gjorde teoriuppgifter på körskolan och provet hade man inte klarat om man inte gjort dessa frågor ofta.

Två prov är enkla, de kan du göra på samma dag. Ett prov (Kartprovet) är drygt och tar lång tid, men det är också enkelt. Uppkörningen vill de mest kolla att du är en van bilist...
Du kan göra skiten innan du är 21, man behöver vara 20 år för taxi
Citera
2013-08-07, 17:04
Medlem
Citat:

Som du säger så har du tre olika teoriprov för kategorierna Säkerhet, Lagstiftning och till sist Kartläsning! Kartläsningen var enligt mig det svåraste och jag hann inte ens klart innan tiden var ute, fick dock godkänt ändå! De andra två var pinsamt lätta och proven tog typ 5 minuter! Proven kostar 350 kr per prov så 1050 för teorin! Du kan göra alla prov på samma dag om det finns tid, men du kan t.ex inte gå in och göra alla samtidigt utan det är tre olika provtillfälle som gäller.
Citera
2013-08-07, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.G.-Hammar
Två prov är enkla, de kan du göra på samma dag. Ett prov (Kartprovet) är drygt och tar lång tid, men det är också enkelt. Uppkörningen vill de mest kolla att du är en van bilist...
okok. Hur pluggade du på inför dessa prov?

Citat:
Som du säger så har du tre olika teoriprov för kategorierna Säkerhet, Lagstiftning och till sist Kartläsning!
Kartläsning, hur många frågor får man och vad är det man ska svara på för något?

När man sedan kör taxi, då har väl bilarna gps? Jag kommer i alla fall inte vilja köra utan gps, det måste man ha imo.
Citera
2013-08-08, 09:18
Medlem
Citat:
När man sedan kör taxi, då har väl bilarna gps? Jag kommer i alla fall inte vilja köra utan gps, det måste man ha imo.

Som taxichaufför kan man inte till 100% förlita sig på en GPS, det krävs lokalkännedom.
GPS kan vara bra att ha som komplement om man hamnar utanför sitt hemområde, men inget man ska använda när man kör krogkörningarna fre+lör nätter, enligt min mening.
Tycker själv dessutom att det känns jävligt oproffsigt att säga till kunden vänta ska bara slå in på gpsen först.
Citera
2013-08-08, 10:57
Medlem
snorvalpiss avatar
Hade varit på Gröna Lund, och skulle gå till våran bil som vi ställt på Nybrokajen. Kommer fram till Restaurang Josefina (Antar jag att det var, så jävla mörkt.) , och där står det en ledig bil. Vi hoppar in och säger att vi ska till Radisson blu Strand Hotel, typ alldeles där vi hade ställt bilen och jag tänkte väl att dit borde chaufförer hitta. Han säger att han inte vet vart det ligger. Jag säger "Åk mot Grand Hotell, så följer du bara vägen som går runt "Kajen." Det är Nybrokajen.

Han säger då: "Lättare ifall du säger adress." Jag blir lite halvsur och säger att jag kommer 18 mil härifrån och inte riktigt kan varenda siffra där jag ställt bilen. Jag får googla fram adressen till Radisson blu (medans mätaren står på), och han knappar in det på gpsen och åker sedan. Han gnällde något om att resan bara var 1,8 km lång. Och jag svarar då att det är många rödlysen så du ska nog se att du får in lite pengar endå. Chauffören skrattar nervöst som om att han inte fattar vad jag menar. Väl framme så står mätarn på 132:- och jag ger han 150:-. Nu vet jag iallafall vilka jag ska åka med och inte åka med när jag är i Stockholm.
Citera
2013-08-08, 11:44
Medlem
#LOUDmouth#s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Nu vet jag iallafall vilka jag ska åka med och inte åka med när jag är i Stockholm.

Och det är? För inte var det något av dom större bolagen?

/#LOUDmouth#
Citera
2013-08-08, 12:02
Medlem
Citat:
okok. Hur pluggade du på inför dessa prov?

Kartläsning, hur många frågor får man och vad är det man ska svara på för något?

Haha vad du ska svara? Du kan få en fråga som är hur lång tid tar det mellan Göteborg och Malmö om du håller en medelhastighet på 90 km/h.. då kan du ha en 5 olika svarsalternativ varav ett är rätt! Tänk dock på att det frågan kan vara med olika medelhastigheter för olika vägar, typ 50 km/h i tätort, 70 på landsväg och 90 km/h men 5 mil ifrån Malmö blev det blixthalka sådärför tog 30 km dubbelt så lång tid så läs frågorna noga! Och det är inte så stor skillnad mellan de olika svarsalternativen utan vara 5 minuter hit och 5 minuter dit så det gäller att räkna rätt! Kommer faktiskt inte ihåg hur många frågor det är!

Pluggade genom övningsfrågor och testprov!

Citat:
Ursprungligen postat av snorvalpis
Hade varit på Gröna Lund, och skulle gå till våran bil som vi ställt på Nybrokajen. Kommer fram till Restaurang Josefina (Antar jag att det var, så jävla mörkt.) , och där står det en ledig bil. Vi hoppar in och säger att vi ska till Radisson blu Strand Hotel, typ alldeles där vi hade ställt bilen och jag tänkte väl att dit borde chaufförer hitta. Han säger att han inte vet vart det ligger. Jag säger "Åk mot Grand Hotell, så följer du bara vägen som går runt "Kajen." Det är Nybrokajen.

Han säger då: "Lättare ifall du säger adress." Jag blir lite halvsur och säger att jag kommer 18 mil härifrån och inte riktigt kan varenda siffra där jag ställt bilen. Jag får googla fram adressen till Radisson blu (medans mätaren står på), och han knappar in det på gpsen och åker sedan. Han gnällde något om att resan bara var 1,8 km lång. Och jag svarar då att det är många rödlysen så du ska nog se att du får in lite pengar endå. Chauffören skrattar nervöst som om att han inte fattar vad jag menar. Väl framme så står mätarn på 132:- och jag ger han 150:-. Nu vet jag iallafall vilka jag ska åka med och inte åka med när jag är i Stockholm.

Haha varför gav du dricks till honom? Vilket bolag var det?
Citera
2013-08-08, 12:09
Medlem
snorvalpiss avatar
Citat:
Haha varför gav du dricks till honom? Vilket bolag var det?

För jag tyckte synd om honom, det kan ju faktiskt ha varit hans första dag/vecka.
Kurir.
Citera
2013-08-08, 14:23
Medlem
Om man åker fast för ett brott som gör att man tappar körkortet, tappar man även taxilicensen antar jag.

Men får man tillbaka den efter en viss tid som körkortet? Eller är den borta och man måste göra om alla prover igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in