Citat:
Ursprungligen postat av
Knugen-Skuk
Vad är troligt att SVP landar på i valet 2014? SD kommer klättra upp mot 10 %, det råder det ingen tvekan som helst om, men vad har ni för prognoser om resultatet för SVP? Hur många SD:are går över till SVP och tvärtom? Är 1 % en önskedröm bland er SVP:are eller ser ni det som ett rimligt mål i riksdagsvalet 2014?
Görs det opinionsundersökningar på småpartier utanför riksdagen?
Jag är övertygad om att partiet får minst 10 000 röster i riksdagsvalet, och redan då är partiet ett av de större partierna utanför riksdagen. Dock anser jag att allt mellan 10 000 till 30 000 röster är möjligt, vågar inte hoppas på högre än det. Men som sagt, minst 10 000 röster.
Enligt en mätning som gjordes ett tag sen visade det sig att SD förlorar röster till "övriga partier", vilket uppenbart är SvP (vad annars?). Alternativet vore invandringsälskande Piratpartiet eller Feministiskt Initiativ, så knappast troligt, så om 0.2 % har rört sig från SD till SvP, innebär det att i praktiken lär det vara runt 0.3-0,4 % som har rört sig från SD till SvP (om man ska tro denna enskilda mätning). Om folk är rädda för att uppge SD i telefonluren idag, hur rädda tror ni inte folk är att uppge SvP? Så mörkertalet lär vara väldigt högt, så det lär vara högre än 0.2 %.
Sedan räcker det med att kolla internet, överallt läser man om SvP känns det som, så jag är övertygad om att SvP kommer att göra ett mycket bra val och bli ett av de större partierna utanför riksdagen.