2013-08-07, 10:54
Medlem
bagarn29s avatar
Straff för skyddande av brottsling ger väl från böter upp till 4 års fängelse?

Vad skulle straffen kunna tänkas bli om brottslingen är skyldig till:
1. Brott mot griftefriden
2. Vållande till annans död
3. Dråp
4. Mord

Jag tänker på D&Fs villighet till att tala om de intressanta bitarna i fallet t.ex. var finns I*a.
Citera
2013-08-07, 10:58
Medlem
Efter snart tjugoentusen inlägg på FB, tre häktade hos polis i Trollhättan (en i Polen) därav en MGM så borde man vid det här laget ha löst fallet med det försvunna BO. Det är mycket verkstad men väldigt litet resultat.
Hur långt är det ännu kvar tills man vet vem GM är och var BO finns?
Citera
2013-08-07, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IroniskJag
Mycket tjafs nu som fyller ut tråden..
Kan väl konstatera att vi är extra kritiska mot uppgifter som kommer från vänner till dom misstänkta

Upp till var och en. Men då vet jag din åsikt!
Dra alla över en kant!
Citera
2013-08-07, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaBitch
Nu handlade det inte om A.J utan om D.B. I övrigt håller jag med dig i inlägget!

Det är möjligt att DB är en hyvens kille men hans nära vänskap med AJ kan bli hans fall nu.

En annan fråga är ju varför en hyvens kille väljer att bli vän med en person som misshandlat andra människor under hela sitt vuxna liv. Du kanske vet hur DB ser på den saken?
Citera
2013-08-07, 11:10
Medlem
Citat:
Upp till var och en. Men då vet jag din åsikt!
Dra alla över en kant!
Jo det finns väl en gnutta möjlighet D.B inte är inblandad men då får jag ju försöka sätta mig in i att hans bil verkligen blev stulen samma natt hans bästis behövde hjälp att transportera ett lik.
Du jävlar vilken osis den snubben har isf. Och förmodligen blev bilen snodd av den som verkligen körde A.J den natten, dubbel osis. Höga odds på den oturen kanske
Citera
2013-08-07, 11:11
Bannlyst
Citat:
Kunde inte svarat bättre Tack för att någon förstår. Tack

Att jag förstår betyder inte att du har min sympati, jag har tex. inget över till nazister eller personer som väljer och står för en kriminell livsstil öht. Men jag kan tänka mig in i din situation som har nära vänner som misstänks för ett brott. Tex. har det spekulerats i att AJ varit inblandad i moskébrand, men kan han ju inte varit som satt häktad då. Så har du mer fakta får du gärna möta okunskapen:
Citera
2013-08-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peacean
Det är väl utom alla tvivel att DB är inblandad. Att du inte vill tro det kan jag förstå. Det är bra att man ställer upp för sina kompisar men i detta fallet borde inte DB gjort det. Det är tragiskt att en person som AJ går lös efter allt han har gjort. Nu har han satt sina polare i skiten.

Men du som verkar känna DB, hur är han som person? Tuff på ytan men mjuk på insidan?

Ja tuff utsida och mjuk på insidan.

I övrigt kan jag bara hålla med dig
Citera
2013-08-07, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fliiiickan
Jo det finns väl en gnutta möjlighet D.B inte är inblandad men då får jag ju försöka sätta mig in i att hans bil verkligen blev stulen samma natt hans bästis behövde hjälp att transportera ett lik.
Du jävlar vilken osis den snubben har isf. Och förmodligen blev bilen snodd av den som verkligen körde A.J den natten, dubbel osis. Höga odds på den oturen kanske

Och det du svarade på var att man är extra kritisk mot inlägg gjorda av de misstänktas vänner. Läs innan
Citera
2013-08-07, 11:34
Medlem
Citat:
Och det du svarade på var att man är extra kritisk mot inlägg gjorda av de misstänktas vänner. Läs innan
Jag är inte kritisk mot dig då det verkar som du har klart för dig att A.J troligen är G.M. Att D.B är din polare är ju inte så svårt att lista ut och tycker det är helt ok av dig att tro att han inte varit delaktig i mordet. Däremot så tror jag det inte är någon som dömer ut D.B som mördare, däremot som hjälpreda i ett ruttet brott. Betonar dock att jag tror inte D.B har med själva mordet att göra
Citera
2013-08-07, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fliiiickan
Jag är inte kritisk mot dig då det verkar som du har klart för dig att A.J troligen är G.M. Att D.B är din polare är ju inte så svårt att lista ut och tycker det är helt ok av dig att tro att han inte varit delaktig i mordet. Däremot så tror jag det inte är någon som dömer ut D.B som mördare, däremot som hjälpreda i ett ruttet brott. Betonar dock att jag tror inte D.B har med själva mordet att göra

Ja enligt bevisningarna mot d.b så blundar jag inte för sanningen eller försvarar utan belägg. Dock kommer med inlägg i de saker jag vet något om. Eller rättar ev. osanningar. ( i mån av vetskap ).
Citera
2013-08-07, 11:43
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Straff för skyddande av brottsling ger väl från böter upp till 4 års fängelse?

Vad skulle straffen kunna tänkas bli om brottslingen är skyldig till:
1. Brott mot griftefriden
2. Vållande till annans död
3. Dråp
4. Mord

Jag tänker på D&Fs villighet till att tala om de intressanta bitarna i fallet t.ex. var finns I*a.

Vilket straff som utmäts kan vara komplicerat.

Ett fall där gärningsmannen frikändes av tingsrätten, dömdes till brott mot griftefriden av hovrätten för att till sist frikännas av hovrätten finns beskrivet i Nytt Juridiskt Arkiv (NJA)
https://lagen.nu/dom/nja/2003s113

Tolv år senare erkände gärningsmannen och kroppen kunde återfinnas i en vägtrumma.
Se Flashback Kriminalhistoria. "Mordet på 52-årige Nabhan Beydoun i maj 2000 (34-åring erkänner mordet 12/10/22)"

Gärningsmannen fick till slut åtta års fängelse.

EDIT: frikändes av HD
Senast redigerad av Orsa 2013-08-07 kl. 11:46.
Citera
2013-08-07, 11:44
Medlem
ModerEvas avatar
Citat:
Ja tuff utsida och mjuk på insidan.

I övrigt kan jag bara hålla med dig

Och varför plockar han inte nu fram sin mjuka sida och säger förlåt till I*as anhöriga och berättar vad som hände? Du som känner DB kan väl skicka en uppmaning till honom via hans advokat. Vi här som tror att DB och FH är skyldiga till anklagelserna har inte dömt dem. Det gjorde de själva i samma sekund då de bestämde sig för att hjälpa AJ. Om de hade sagt nej och istället ringt polisen, som vilken vettig människa som helst skulle gjort, hade förmodligen denna tragiska händelse enbart blivit en liten notis i er lokala tidning. Att många där uppe dessutom väljer att fläka ut sig och sina barn på olika sociala medier får stå för dem. Man ska heller inte tro att man är skyddad bara för att man låser bilder och bloggar, det finns alltid någon administratör som kan komma åt allt och Facebook t ex äger alla bilder som läggs upp där. Barnens historia kommer för alltid att finnas lagrat att plockas fram men det tänker tyvärr inte alla föräldrar på.

Här på fb har flera som verkar bo där uppe skrivit att många är rädda för både AJ och I*as pappa och just därför undrar jag hur DB och FH tänker. Eftersom de inte verkar ha någon som helst moral i kroppen ser de nog enbart till sig själva och försöker räkna ut vem som kan (och vill) orsaka dem mest skada när de släpps ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in