Citat:
Jag misstänker att det blev krångligt för dig.
Citat:
Ondska finns inte i himlen eftersom folk har inget att bråka om. Här på jorden, som du vet, så bråkar vi om pengar eller annat materiellt. Men i himlen finns inga pengar, så vi har inget att bråka om. För det andra så är folket i himlen glada och nöjda. Bråkar man om man är glad och nöjd?
Varför sa du då att det inte finns ondska i himlen p g a allt finns i överflöd?
Citat:
Så du tror inte på att vi har en fri vilja? Vi är alltså programmerade som robotar? Är det så du menar ?
Ursäkta, men när har JAG sagt att fria viljan existerar?
Citat:
Visa mig var det står i Bibeln att satan var en ängel? Jag kanske har missat det.
Bibeln såklart. Jag trodde du var kristen först.
Citat:
Du får fråga en ekonom om ränta är något bra för samhället eller inte. Mer behöver jag inte säga om den saken.
Jag anser att det är störtlöjligt att säga "ränta ger fattigdom, se på USA!". Jag är inte naiv nog att lägga fram en egen hypotes om vad som orsakar fattigdom, jag konstaterar bara att din är rent fånig.
Citat:
Hur ska Gud trolla bort ondskan? Kan du ge exempel på något som definieras om ondska och hur han skulle trolla bort det?
1. Nej, "trolla bort skiten" gällde ondskan, inte fattigdom.
Citat:
Men nu är vi inte i himlen, vi är på jorden och här råder det ett annat system.
2. På din fråga "Hur ska han trolla bort fattigdomen?" svarade jag:
"Finns det fattigdom i himlen? Om inte, så har du svarat på din egen fråga. gud kan göra det utan problem. "
"Finns det fattigdom i himlen? Om inte, så har du svarat på din egen fråga. gud kan göra det utan problem. "
Citat:
Och eftersom du senare slog fast att "ondska orsakas av brist på överflöd" så är ju lösningen enkel. Trolla fram oändliga resurser!
Jorden skulle inte få plats med oändliga resurser. Men om du menar ändliga resurser så kommer dessa att ta slut någon gång och vi går tillbaka till fattigdom. Som jag sa tidigare måste människan lösa sina egna grundproblem själv. Och eftersom du senare slog fast att "ondska orsakas av brist på överflöd" så är ju lösningen enkel. Trolla fram oändliga resurser!
Låt mig ge dig ett exempel: anta att två personer bråkar med varandra och den ena vill mörda den andra. Den ena lyfter fram en pistol för att skjuta och då kommer Gud plötslig in och trollar bort pistolen för att förhindra ett mord. Detta är bara en tillfällig lösning eftersom personen är fortfarande inställd på att mörda den andra. Så Gud har inte löst problemet genom att trolla bort pistolen. Dessa människor måste själva lösa sina problem och bli sams och detta är inte Guds uppgift.
Sen har jag inte sagt att ondska orsakas endast av bris på överflöd, massa annat spelar in också.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-06 kl. 16:49.
Senast redigerad av kunskap1 2013-08-06 kl. 16:49.
.