2013-08-06, 21:13
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Njae. Jag tycker det är ganska illa om KJ´s enda försvarare inte gör något, annat än att sitta med vid några förhör. Fallet är komplicerat och omfattande enligt åklagarna, och det har väl ingen någon anledning att ifrågasätta. Forssberg borde ha häcken full - det brinner i knutarna!
Och har Forssberg ens tillräcklig erfarenhet av liknande mål? Har han förmåga att få ut förundersökningen? Snart väcks åtal och då får han ju tillgång till hela förundersökningen. Tills dess, och sedan löpande, borde också en annan advokat hinna sätta sig in i detta omfattande och komplicerade fall.
Visst borde han det, men han får inte.
Citera
2013-08-06, 21:23
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Problemet just nu är inte antalet advokater. 100 advokater skulle inte göra någon skillnad. Problemet är att försvaret inte får ta del av FU. "Den misstänkte kan ändra sin historia" kan ju gälla alla FU. Varför får inte försvaret ta del av FU i just denna? Och varför lämnade åklageriet en annan historia i Kammarrätten?

Ja det är en knepig fråga. Jag tänker så här: Det kan ju inte vara för att de har sådan enorm bevisning mot honom, i så fall är du ju enklare att bara presentera allt de har för honom, och försöka få honom att erkänna. Är bevisen överväldigande kanske han ger upp.
Kanske är det för att de faktiskt inte har så mycket. Om försvaret får veta exakt hur lite de har, kan de ju kanske andas ut och bara fortsätta med den strategin de haft eller inte säga någonting alls. De kommer ju begära häktning ytterligare två veckor på fredag. Det tyder också på att de eventuellt inte har tillräckligt.
Citera
2013-08-06, 21:33
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Visst borde han det, men han får inte.

Anledningen till att KJ inte får en till advokat bygger på direkta felaktigheter. Motiveringen till avslaget är felaktig - i alla fall om man ska tro på vad chefsåklagare Håk*n Nym*n säger till Kuriren.

1. Håk*n Nym*n säger att detta fall är ett omfattande och komplicerat fall. Så pass komplicerat så att han förordnat två åklagare. (Istället för en som är det normala).

2. Avslagsmotiveringen säger att detta fall inte är ett omfattande och komplicerat fall. Därför förordnas endast en försvarsadvokat.

Edit: Tycker bara att inblandade åklagare hela tiden ändrar och anpassar sina historier.

Edit 2: Jag gissar att inom 3 veckor kommer det att göras en till ansökan om extra försvarsadvokat. (Man får väl göra en till ansökan?). Denna ansökan kommer att beviljas. Motiveringen till bifallet lär bli något i stil med: "Med anledning av att målet under utredningens gång har antagit en mer omfattande och komplicerad karaktär..." eller liknande.
Annars tycker jag det här börjar närma sig en mindre rättsskandal.
Senast redigerad av ME077 2013-08-06 kl. 22:12. Anledning: skrev fel
Citera
2013-08-06, 21:50
Medlem
Är det ingen som vet något nytt?
Citera
2013-08-06, 21:59
Medlem
MBoudines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rhdf
Jisses, skilj på 2 saker här. Det är väl viss skillnad på att:
a) säga att "man var den sista som såg henne i livet" och att b) faktiskt vara den som såg henne sist (läs: var den som såg när hon dog). (nu förefaller det ju förvisso som att KJ uppfyller både a och b)

Om inte annat så har du ju precis gjort livet väldigt enkelt för Sveriges mordutredare. Den som säger sig vara den som såg ett mordoffer sist är alltid mördaren.

Saknar du också läsförmåga ?? Det jag ursprungligen svarade på var påståendet att KJ var den sista som såg Vatchareeya i livet. Men du håller med om att den som sist såg henne i livet inte är hennes mördare ??
Citera
2013-08-06, 22:01
Medlem
MossTrumss avatar
Dagens smarta mobiltelefoner kan innehålla massor av GPS data. Klickar jag på applikationen Väder & nyhetstjänsten på min mobil visar den ortnamnet där jag befinner mig, temperatur samt väderprognos för en hel vecka.

Att spåra personers geografiska rörelser via gps data i deras mobiltelefoner torde vara nytt och oprövat rättsligt. Är det någon som vet mer om detta? För att få tillgång till flera mobila nättjänster måste man godkänna att mobilen kopplar upp via satellit till Google som får telefonens geografiska koordinater. Men jag är helt okunnig om i vilken utsträckning Google sparar gps-data och hur länge i så fall.

Kan det i det här fallet finnas loggat gps-data i mobiltelefonen, eller hos ett tjänsteföretag, som mtGM inte varit medveten om och som motsäger delar - t o m stora delar - av hans berättelse?

Det kan finnas internationella säkerhetsskäl (terroristbekämpningen) att inte avslöja hur j-la övervakade vi faktiskt är med koordinater och allt.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-06 kl. 22:04.
Citera
2013-08-06, 22:01
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Att påstå att "Hans berättelse ändras hela tiden och anpassas allt eftersom till vad som kommer fram i utredningen" och "Men gissningsvis så kan han göra det om han får ta del av utredningen i förväg" betyder olika saker är inte att märka ord.
Intressant är att åklagaren som refereras i kammarrättens dom inte är någon av de åklagare som är aktiv i brottmålet. Istället är det chefsåklagare Håk*n Nym*n (aa) vid Åklagarkammaren i Luleå.

Jag har läst igenom kammarrättens dom två gånger nu och hittar inte Håk*an Nym*ans namn där. Jag hittar inget åklagarnamn över huvud taget. Det talas endast om förundersökningsledaren. Vad jag vet är det åklagare Schönbeck som är förundersökningsledare...
Citera
2013-08-06, 22:03
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Jag har läst igenom kammarrättens dom två gånger nu och hittar inte Håk*an Nym*ans namn där. Jag hittar inget åklagarnamn över huvud taget. Det talas endast om förundersökningsledaren. Vad jag vet är det åklagare Schönbeck som är förundersökningsledare...
Jag frågade Kammarrätten. Svar: HN.
Citera
2013-08-06, 22:11
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Jag frågade Kammarrätten. Svar: HN.

Exakt vad frågade du kammarrätten om?
Citera
2013-08-06, 22:16
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Exakt vad frågade du kammarrätten om?
Först frågade jag: "Det finns två åklagare i det aktuella brottmålet. Vilken åklagare återges i domen?".
Då fick jag domen.
Fortsatte: "Tack för domen, men det var inte den jag bad om. Jag hade domen redan. Vänligen svara på min fråga".
Fick svar: "Det finns inga åklagare i förvaltningsmål. Menar du vilka domare som medverkat i domen ?".
Fortsatte: "Nej, jag menar den åklagare som refereras i domen. Det står t.ex. 'Åklagaren avstyrker bifall till överklagandet...'. Vilken åklagare avses? Vem representerade åklagarsidan i det aktuella brottmålet?".
Fick svar: "Han heter H*kan N*man".
Citera
2013-08-06, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MBoudine
Saknar du också läsförmåga ?? Det jag ursprungligen svarade på var påståendet att KJ var den sista som såg Vatchareeya i livet. Men du håller med om att den som sist såg henne i livet inte är hennes mördare ??

Hallå.., bara för att man för ett kort ögonblick uttrycker sig klumpigt betyder INTE att man är mördaren... Jag kan exempelvis säga--> jag är mördaren... Och för den skull inte vara det.. Spekulera i det ni..överbevisa mig när jag ändrar min åsikt och säger att jag inte är mördaren.. Jag har vattentätt alibi :-)
Citera
2013-08-06, 22:23
Medlem
ME077s avatar
Citat:
Först frågade jag: "Det finns två åklagare i det aktuella brottmålet. Vilken åklagare återges i domen?".
Då fick jag domen.
Fortsatte: "Tack för domen, men det var inte den jag bad om. Jag hade domen redan. Vänligen svara på min fråga".
Fick svar: "Det finns inga åklagare i förvaltningsmål. Menar du vilka domare som medverkat i domen ?".
Fortsatte: "Nej, jag menar den åklagare som refereras i domen. Det står t.ex. 'Åklagaren avstyrker bifall till överklagandet...'. Vilken åklagare avses? Vem representerade åklagarsidan i det aktuella brottmålet?".
Fick svar: "Han heter H*kan N*man".

Apbra jobbat!

Har du tid någon dag kan du väl fråga dem lite om motiveringen till avslaget gällande en till försvarsadvokat. Eller kanske ingen mening att göra det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in