2013-08-06, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Eller ponera att det är ett expansivt företag som etablerar sig på flera nya marknader och inte hinner med att direkt fixa alla smågrejer som dyker upp??

Hade väl kanske varit acceptabelt om ägarna investerade alla pengar själv som behövdes för att driva verksamheten.

Men du har de tagit in "ansenliga" summor från 3.e part och då tycker jag att man kan och bör förvänta sig lite professionellt beteende från TBs sida. Tänk om din vanliga bank hade hållt på och fipplat med villkoren för hur du får använda dina insatta pengar under resans gång.

Ta bort möjligheten att stoppa utlåningen, utan att informera de som lånat in pengar i god tid. EJ OK och synnerligen oprofessionellt.

Felaktiga funktioner på websidan, som inte blir rättade trots att TB har meddelat att så skall ha skett. EJ OK och synnerligen oprofessionellt.

Informationen om att uttag under 5000kr inte längre fick får göras pga stora kostnader för TB. Nu vet jag inte om just detta är sant eller ett missförstånd. Förhoppningsvis är det ett missförstånd men
man blir ju osäker, då TB tidigare har ändrat spelreglerna utan att meddela i förväg. Rätt som det är kanske uttag under 1 miljon inte kan godkännas pga av kostnaderna. Om detta stämmer. EJ OK och synnerligen oprofessionell.

Att skylla på att man växer är inte acceptabelt. Jo att informationen till TB aktieägare kanske släppar efter kan väl vara OK. Men att vi som kunder och inlånare till TBs utsätts för ändrade villkor, ej korrekt fungerande webbplats osv.... Blir fan vansinnig bara jag tänker på det, skall bli intressant att se vad TB representanten har att säga om detta. Får jag inga acceptabla svar kommer jag att ta ut mina pengar.

tgv23000 tycker du verkligen det är OK att de ändrar i sina villkor som de gör under resans gång?
Citera
2013-08-06, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tgv23000
Eller ponera att det är ett expansivt företag som etablerar sig på flera nya marknader och inte hinner med att direkt fixa alla smågrejer som dyker upp??

Ja, bra - kom in med tänkbara förklaringar. Om man läser mitt inlägg noga så ser man att jag belyser orimligheter. Jag vill få igång en diskussion här.

Jag håller verkligen med AcesinExile om att TrustBuddys agerande är oprofessionellt. Jag kan däremot tillfoga att jag tycker det är synd för jag ser hur det drabbar deras varumärke. Jag tycker att mycket av kritiken de har fått utstå är oförtjänt. Det är exempelvis inte självklart att en "stoppa utlåning"-knapp ska finnas, om man finner att det leder till oönskade effekter för företaget.

Det jag tycker är högst anmärkningsvärt är att TrustBuddy inte förstår att undvika den troll-anstormning som sådant här ger upphov till. Med tanke på att deras affärsidé bygger på att de har långivare med förtroende för företaget så tycker man att de av pragmatiska skäl borde ägna mycket mer kraft åt att ge ett representabelt och förtroendeingivande intryck.
Till deras försvar tycker jag att kundbemötandet i den här tråden är väldigt bra. Jag ser hur många idioter gör allt för att misstolka systemet. Men med tanke på att systemet dels är lite nytt, dels inte är helt lätt att förstå sig på, så borde man ägna Betydligt större kraft åt tydlighet och öppenhet. Öppenhet är ett imperativ.

Kanske har de inte särskilt bra marknadsföringsfolk... Men som jag sa, fler synpunkter och kommentarer eftersöks! Jag ser förstås gärna att TrustBuddy ger en öppen och trovärdig förklaring till dessa brister.

Sen kan jag förresten påpeka att det finns en balans mellan risk och förtroende som i ett sådant här läge med misstänksamhet förmodligen är positivt för hugade långivare då det driver upp ersättningen. Skulle modellen bli mainstream skulle förstås tillgången på kapital öka och räntan på utlåning sjunka.

Mitt tidigare inlägg syftade lite till att belysa vilken typ av extrema resonemang deras brist på öppenhet kan leda till, och att detta är negativt för företaget.
Senast redigerad av Madnug 2013-08-06 kl. 15:34.
Citera
2013-08-06, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
Jag tycker att mycket av kritiken de har fått utstå är oförtjänt. Det är exempelvis inte självklart att en "stoppa utlåning"-knapp ska finnas, om man finner att det leder till oönskade effekter för företaget.

Må så vara att stoppa utlåningen är dåligt för TB och det var därför man tog bort den. Men att ta bort den utan att informera sina kunder om dem är väldigt illa. Hade inte klagat på att funktionen försvann om de i god tid innan aviserat att funktionen kommer att försvinna om exempelvis 60dagar.
Citera
2013-08-06, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AcesinExile
Må så vara att stoppa utlåningen är dåligt för TB och det var därför man tog bort den. Men att ta bort den utan att informera sina kunder om dem är väldigt illa. Hade inte klagat på att funktionen försvann om de i god tid innan aviserat att funktionen kommer att försvinna om exempelvis 60dagar.

Det stämmer inte helt, de skickade faktiskt ut mail när de tog bort funktionen. Förmodligen fick bara de det som hade utlåningen stoppad.

Citat:
TRUSTBUDDY HAR GENOMFÖRT EN UPPDATERING AV ÖVERFÖRINGAR

TrustBuddy har uppdaterat funktionen att överföra pengar mellan länder.

Tidigare har långivaren varit tvungen att använda sig av knappen att stoppa sin utlåning och administrera överföringen själv. Utlåningen stoppas och startas nu automatiskt vid överföringsförfrågan. Funktionen att stoppa utlåningen har därför tagits bort från långivarens konto.

Du hade din utlåning stoppad när denna uppdatering kom och funktionen stop/start utlåning försvann. Din utlåning är fortsatt stoppad och vi ber dig kontakta oss för att sätta igång den igen. Maila oss så hjälper vi dig.

Citera
2013-08-06, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Det stämmer inte helt, de skickade faktiskt ut mail när de tog bort funktionen. Förmodligen fick bara de det som hade utlåningen stoppad.

De informerade i alltså i efterhand och enbart de som var direkt berörda av det. Alltså kvarstår min kritik att man bör avisera såna väsentliga ändringar av förutsättningarna för tjänsten i god tid innan man genomför dem. Är det verkligen bara jag som blir förbannad på ett sånt beteende?

Vad skulle ni tycka om er vanliga bank utan förvarning bara ger er möjlighet att komma åt era pengar på måndagar utan att avisera detta innan de inför åtgärden.
Citera
2013-08-06, 19:14
Medlem
kan ett bolag vara bluff/scam om dom finns med på stockholmsbörsen???
Citera
2013-08-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
kan ett bolag vara bluff/scam om dom finns med på stockholmsbörsen???

Ligger på en First North, samma börs som "scam" bolaget 5050 låg på vill jag minnas. Men jag tror inte TB är en bluff/scam, däremot tvivlar jag på att de har kompetensen som krävs för att driva bolaget.

Avråder folk både från aktien och för att bli långivare, allt kring bolaget känns väldigt osäkert och amatörmässigt skött.

Väntar ivrigt på att TB representanten kommer tillbaka från semestern och reder ut alla frågetecken och förklarar hur de kan ändra förutsättningarna så radikalt utan att informera om det i förtid.

Därefter kommer jag utvärdera om jag kan vara kvar som långivare eller inte, rekommenderar att alla verkligen gör samma sak.
Citera
2013-08-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ligger på en First North, samma börs som "scam" bolaget 5050 låg på vill jag minnas. Men jag tror inte TB är en bluff/scam, däremot tvivlar jag på att de har kompetensen som krävs för att driva bolaget.

Avråder folk både från aktien och för att bli långivare, allt kring bolaget känns väldigt osäkert och amatörmässigt skött.

Väntar ivrigt på att TB representanten kommer tillbaka från semestern och reder ut alla frågetecken och förklarar hur de kan ändra förutsättningarna så radikalt utan att informera om det i förtid.

Därefter kommer jag utvärdera om jag kan vara kvar som långivare eller inte, rekommenderar att alla verkligen gör samma sak.

jag har tänkt precis som du (se tidigare inlägg från mig) och kommer ej sätta in mer pengar i dagsläget hos trustbuddy och väntar med på RIKTIGA svar från dom och ej att dom gör som dom gjort hittills och bara pratat runt frågorna och i slutändan ej svarat alls på frågan.

skärper trustbuddy ej till sig och ej ger riktiga svar på frågorna och inte börjar sköta företaget proffesionellt så kommer jag troligen avsluta mitt sparande hos dom.
Citera
2013-08-06, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Wiking
jag har tänkt precis som du (se tidigare inlägg från mig) och kommer ej sätta in mer pengar i dagsläget hos trustbuddy och väntar med på RIKTIGA svar från dom och ej att dom gör som dom gjort hittills och bara pratat runt frågorna och i slutändan ej svarat alls på frågan.

skärper trustbuddy ej till sig och ej ger riktiga svar på frågorna och inte börjar sköta företaget proffesionellt så kommer jag troligen avsluta mitt sparande hos dom.

En sådan förändring lär inte ske över en natt, så du ska nog inte förvänta dig omedelbara resultat oavsett vad Thomas kommer med för svar här.

Vad gäller "stoppa utlåningen"-knappen så har de medgett att de kunde varit mer informativa. De kan inte spola tillbaka tiden och det finns inget mer att göra åt det nu. Move on. Se helheten istället. Verkligen, förstör inte tråden genom att tjata igenom det där. Företaget har medgett brister i hanteringen av det, man kan faktiskt inte göra mycket mer.

Jag skulle vilja se att de bättrade sig på öppenhet och information till långivare. Det är marknadsföring, public relations men även en del programmering som behöver förbättras.

Folk har all rätt att vara förbannade om tjänsten inte fungerar som utlovat, men välj rätt saker att vara förbannade på.
Citera
2013-08-06, 20:33
Medlem
Citat:
De informerade i alltså i efterhand och enbart de som var direkt berörda av det. Alltså kvarstår min kritik att man bör avisera såna väsentliga ändringar av förutsättningarna för tjänsten i god tid innan man genomför dem. Är det verkligen bara jag som blir förbannad på ett sånt beteende?

Vad skulle ni tycka om er vanliga bank utan förvarning bara ger er möjlighet att komma åt era pengar på måndagar utan att avisera detta innan de inför åtgärden.

Inte riktigt samma sak eftersom dina pengar alltid var åtkomliga.
Citera
2013-08-06, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madnug
En sådan förändring lär inte ske över en natt, så du ska nog inte förvänta dig omedelbara resultat oavsett vad Thomas kommer med för svar här.

Vad gäller "stoppa utlåningen"-knappen så har de medgett att de kunde varit mer informativa. De kan inte spola tillbaka tiden och det finns inget mer att göra åt det nu. Move on. Se helheten istället. Verkligen, förstör inte tråden genom att tjata igenom det där. Företaget har medgett brister i hanteringen av det, man kan faktiskt inte göra mycket mer.

Jag skulle vilja se att de bättrade sig på öppenhet och information till långivare. Det är marknadsföring, public relations men även en del programmering som behöver förbättras.

Folk har all rätt att vara förbannade om tjänsten inte fungerar som utlovat, men välj rätt saker att vara förbannade på.

det jag klagar på är ju deras oförmåga att svara på frågor utan bara pratar runt frågor.
Citera
2013-08-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyTs
Inte riktigt samma sak eftersom dina pengar alltid var åtkomliga.

Jo men bara om jag är villig att "efterskänka" 3 månaders ränteinkomster. Du kan nu mer aldrig ta ut pengar från TB utan att förlora 3 månaders ränteintäkter på uttaget belopp. En avsevärd försämring för oss som långivare imo.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in