Citat:
1)Just det. Och logiken säger att om vi inte ens kan avhålla oss från krig när vi befinner oss i olika länder - hur ska vi kunna avhålla oss ifrån det när vi samlas i populationer inom samma gränser? Vad händer när resurserna tryter?
Studera noggrant Grekland nu - det vi ser där är bara början. Och jag hatar verkligen att ha rätt, tro mig, men helvetet har inte ens BÖRJAT bryta lös än.
Studera noggrant Grekland nu - det vi ser där är bara början. Och jag hatar verkligen att ha rätt, tro mig, men helvetet har inte ens BÖRJAT bryta lös än.
Den dag resurserna tryter ställs grupper gentemot varandra. Alltid. I det stora, i det lilla. Det har inget med folkgruppens sammansättning att göra - även om invandrare kommer att hamna högt på listan den dag det hettar till.
Greklands problem - exempelvis - varken grundar sig i en för generös invandring eller löses med massiv repatriering. Men det är irrelevant. Det måste vara någon annans fel. Jag följer utvecklingen med en känsla av, som det brukar heta the avalanche has already started, it is too late for the pebbles to vote.
Citat:
Då missförstod jag dig.
2) När jag talar om "historien" så talar jag om den tidsrymd när vi har haft en skriven historia. Det är en skada av mina år på lärosätena - jag skiljer på historia och arkeologi.
Citat:
Ja. Segregation och brottslighet är dåligt för ett samhälle. Jag kan hålla med om att vi ska sträva efter att minimera dessa företeelser. Men argumentet klingar ihåligt, när det kommer från dig. Även om invandrarna skulle vara integrerade och laglydiga är de ÄNDÅ inte välkomna. Eller hur.
3) Om vi skulle komma överens om en sak här, Tinuviel?
Är brottslighet dåligt för ett samhälle? Ja, alltså försöker stater alltid minimera brottsligheten.
Är segregation dåligt för ett samhälle? Ja - så varför förespråka en politik som inte utan tvång ALLTID leder till segregation?
Från min sida ser jag ett samhälle som en plats där negativa företeelser måste minimeras. Jag anser att detta är en sund syn på samhället, och motsatsen gränsar till dödslängtan.
Är brottslighet dåligt för ett samhälle? Ja, alltså försöker stater alltid minimera brottsligheten.
Är segregation dåligt för ett samhälle? Ja - så varför förespråka en politik som inte utan tvång ALLTID leder till segregation?
Från min sida ser jag ett samhälle som en plats där negativa företeelser måste minimeras. Jag anser att detta är en sund syn på samhället, och motsatsen gränsar till dödslängtan.