2013-08-05, 15:18
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Jag påstår att alla nyfödda barn till sin natur tror på Gud om de givetvis inte blir indoktrinerade att han inte finns. Alla föds troende på Gud, sen blir de icke-troende p.g.a. inflytande från omgivningen. Du kan ju själv fråga dina barn (om du har några) om de tror på Gud. Du ska givetvis inte ha lärt de att Gud inte finns. Om du inte har barn så kan du ju fråga andra barn om de tror på Gud eller inte. De flesta kommer säga att de tror på Gud, litar du inte på mig får du göra undersökningen själv.

Det är bara hitta-på argumentation.
Citera
2013-08-05, 15:21
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sanning05
Det beror på hur du definierar frihet. Troende anser att Guds lydnad och underkastelse är frihet i sin renaste form. En fri människa som avlägsnar sig från Gud lever inte i frihet.

Det är en mycket absurd definition av ordet "frihet" du presenterar här. På semantisk akrobatik-nivån.
Citera
2013-08-05, 15:27
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
En människa är antigen under begärets kontroll, eller under Guds lydnad. Antigen underkastar man sig begäret, eller underkastar man sig Gud.

Falsk dikotomi.

Citat:
Gud vet vad som är bäst för människan och Gud vill att människan ska underkasta sig Honom. Guds vilja baseras på människans bästa, Gud är inte i behov av människans dyrkan. Människans dyrkan är för hennes eget bästa.

Och detta hemmasnickrade folkhems-axiom är sant för "det bara är så"?

Citat:
En övervakare som godtyckligt dödar människor är en förtryckare. Denna egenskap finns inte hos Gud. Gud är inte i behov av vår uppmärksamhet. Gud är rik och är inte i behov av böner och dyrkan. Människans dyrkan är för hennes eget bästa.

Det är otroligt så du svängar mellan spekulativa abstraktioner och banalt doktrin-predikande.

Citat:
Detta är inget som jag har hittat på själv. De troende beskriver Gud på det sättet som ges ovan.

Visst, du är bara messenger-boy.
Citera
2013-08-05, 15:37
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Vilket leder till frågan om vad vår biologi slutar, eftersom många har upplevs många saker. Dessutom är det en fenomenologisk frågeställning huruvida verkligheten är en objektiv verklighet eller en helt subjektiv.

Denna "fenomenologiska frågaställning" är endast relevant för ett fåtal individer, som har kört fast i ett navelskådande missbruk av vad filosofiska 'verktyg' kan konstrueras till att vara.

I detta fall 'solipsism', vilken som filosofisk verktyg är precis lika relevant som transmofoglyfiering av ambrojade.
Citera
2013-08-05, 16:06
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kunskap1
Ett treårigt internationellt forskningsprojekt vid universitetet i Oxford, konstaterar att människor har naturliga tendenser att tro på gudar och ett liv efter detta

Observera att detta bevisar inte Gud, detta bevisar bara att barn har tendenser att tro på Gud och övernaturliga fenomen. Detta ligger i människans natur.

http://www.ox.ac.uk/media/news_stories/2011/110513.html

Slutsats: Människor är alltså till sin natur "programmerade" att tro på Gud och livet efter döden. Man väljer alltså att bli icke-troende senare i livet p.g.a. omgivningen.

"Tendenser" är inte samma sak som "programmering". Och det gäller uppenbarligen inte alla människor.
Citera
2013-08-05, 17:25
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Det beror på hur du definierar frihet. Troende anser att Guds lydnad och underkastelse är frihet i sin renaste form.
Underkastelse kan aldrig vara frihet.
Citat:
En fri människa som avlägsnar sig från Gud lever inte i frihet.

Det är just vad han gör.
Citat:
Enligt de troende är Gud ingen sadist.
Enligt de underkastade ja. Men hur kan man lita på någon som är underkastad?
Citat:
Gud beskriver vad de troende ska äta och undvika för att inte förstöras i denna värld.
Nej, det är uppenbarligen för att kontrollera de troende eftersom t.ex fläskkött är nyttigt och inte det minsta farligt.
Citat:
Gud har beskrivit vad människan ska göra för att uppnå glädje i detta liv och livet efter döden.
Nej. Underkastelse leder inte till glädje. Det kan leda till en slags maskinell förnöjsamhet som inte bör jämställas med glädje.
Citat:
Enligt de troende är erkännandet att Gud ser allt och vet allt ett erkännande som fria människor gör.
Nej. Det är ett erkännande som underkastade slavar/maskiner gör.
Citat:
Guds tjänare är en fri människa.
Nej: guds tjänare är lika ofria som alla andra tjänare.
Citat:
Att tjäna Gud är en vinst i detta liv och i livet efter döden. Det är så en troende definierar frihet.
Det är så indoktrinerade slavar definierar livet.
Citat:
konstigt att du inte visste detta. Men nu vet du det.
Konstigt att du inte förstår detta.
Citat:
Ha en fortsatt bra dag.
Det samma.
Citera
2013-08-05, 17:29
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Ärade Handfast. En människa är antigen under begärets kontroll, eller under Guds lydnad. Antigen underkastar man sig begäret, eller underkastar man sig Gud. .
Begäret underkastar man sig inte eftersom det kommer inifrån. Man kan bara underkasta sig order som kommer utifrån.
Citera
2013-08-05, 17:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reymont
Begäret underkastar man sig inte eftersom det kommer inifrån. Man kan bara underkasta sig order som kommer utifrån.

Desutom är det ju som sagt en av religions-pådyvlarnas älsklings-floskler: En falsk dikotomi mellan 'GT-gudens' tyranni och den egotrippande, hedonistiska och nihilistiska individen.

Men jag förmodar det är naivt att förvänta sig abrahamisk apologetik utan regelbundna återfall till floskler.
Citera
2013-08-05, 17:54
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Denna "fenomenologiska frågaställning" är endast relevant för ett fåtal individer, som har kört fast i ett navelskådande missbruk av vad filosofiska 'verktyg' kan konstrueras till att vara.

I detta fall 'solipsism', vilken som filosofisk verktyg är precis lika relevant som transmofoglyfiering av ambrojade.
Nja, vet inte om det är en självklarhet för resterande befolkningen vad som ska definieras som verklighet eller inte. Och hur som helst så är det ju du som försöker hävda att din åsikt om verklighetesdefinition är den rätta.

Om du tvivlar på vad jag säger, så kan du ju försöka att besvara frågan om det finns en objektiv verklighet eller inte? Om du påstå att du vet det rätta svaret på den frågan, kommer jag att fullständigt tappa respekten för dig som filosof.
Citera
2013-08-05, 18:07
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Om du tvivlar på vad jag säger, så kan du ju försöka att besvara frågan om det finns en objektiv verklighet eller inte? Om du påstå att du vet det rätta svaret på den frågan, kommer jag att fullständigt tappa respekten för dig som filosof.

Det är klart att det finns en objektiv verklighet. Varför skulle vi annars ha distinktionen objektiv/subjektiv?
Citera
2013-08-05, 18:15
Medlem
Reymonts avatar
Citat:
Desutom är det ju som sagt en av religions-pådyvlarnas älsklings-floskler: En falsk dikotomi mellan 'GT-gudens' tyranni och den egotrippande, hedonistiska och nihilistiska individen.

Men jag förmodar det är naivt att förvänta sig abrahamisk apologetik utan regelbundna återfall till floskler.

Jo, med den erfarenhet vi har, är väl minst 90% av deras argument rena rama flosker.
Citera
2013-08-05, 18:24
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Citat:
Nja, vet inte om det är en självklarhet för resterande befolkningen vad som ska definieras som verklighet eller inte.

'Svensson' ... i dom flesta kulturer ..... brukar vara tämligen empirisk orienterad. Vilket iövrigt är utan relevans till vad jag skrev.

Citat:
Och hur som helst så är det ju du som försöker hävda att din åsikt om verklighetesdefinition är den rätta.

Ja, i betydelsen mest sannolik och inte med ett perspektiv där solipsism öht är relevant.

Citat:
Om du tvivlar på vad jag säger, så kan du ju försöka att besvara frågan om det finns en objektiv verklighet eller inte?

Det finns en kosmisk, relativistisk objektivitet, som inte skall förväxlas med spekulativ 'absolut' objektivitet.

Citat:
Om du påstå att du vet det rätta svaret på den frågan, kommer jag att fullständigt tappa respekten för dig som filosof.

Men jag får väl lära mig att leva med det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in