2013-08-05, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Joni93
Nu ogillar jag givetvis malmö men vad fan är malmö- BP för derby?

Albornozderby?

Trodde han var stockholmare.
2013-08-05, 15:11
Medlem
Salorms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Vad tycker du om rymdskeppet annars då? Har du redan gått i tankarna om att bränna ned skiten för att få flytta tillbaka till Stadion?

Jag ogillar det oerhört mycket. Det kan säkert bli bra och så och vi kanske kan få in en ny generation Djurgårdare som gillar arenan och tar den till sig, men mig har dom förlorat, iallafall som säsongare. Har funderat på att gå till Östra idag för att se matchen trots att jag har biljett.
2013-08-05, 15:15
Medlem
csts avatar
Citat:
Nu är du ju endast korkad, finns det någon som helst rivalitet mellan Sverige och Irland?
Okej, vi utgår från länken du postade i följande inlägg: https://www.flashback.org/sp44628642

Där står följande:
Citat:
Ursprungligen postat av Derby hos NE
derby, idrottsterm för tävling eller match mellan lag från samma ort eller närliggande orter.

Definitionen som du länkade nämner alltså inte rivalitet någonstans. Dina premisser underbygger alltså inte dina slutsatser du argumenterar för på ett logiskt giltigt sätt.

Skulle man vilja göra en poäng av det här skulle man kunna måla upp två premisser för att en match ska få kallas för derby.

P1 = Ett möte mellan två rivaler
P2 = Ett möte mellan två klubbar från samma ort

S = Matchen får kallas för derby

Här kan man ju då antingen argumentera för att P1 räcker för att en match ska få kallas för derby (dvs, din ståndpunkt eftersom att du menar Malmö-Helsingborg är ett derby medan Sverige-Irland inte är det trots att den geografiska skillnaden relativt inte är så stor). Man kan även vara av åsikten P2, att det räcker med att två klubbar från samma ort möts, (nackdelen här är väl att man får acceptera att exempelvis Djurgården-BP anses vara ett derby). Den tredje och sista vägen man kan förespråka och som väl kanske är den vanligaste (baserat på min högst subjektiva empiri) förutsätter att P1 och P2 är sant (ej i en strikt filosofisk mening), vilket alltså innebär att ett derby är en match mellan två klubbar från samma ort som är rivaler.

För att belysa problemet så strider alltså P1 mot din begreppsdefinition som legat till grund för den här definitionen eftersom att vi vet att derby i det svenska språket inte innefattar matcher mellan två rivaliserande lag. Däremot vet vi att P2 måste vara sant för S, att P2 är sant utesluter dock inte att även P1 är sant.

Citat:
Det lär ju förövrigt ta lika lång tid att åka Helsingborg - Malmö som det tar att åka genom stockholm.
Du menar alltså att Malmö och Helsingborg är närliggande eller rentav utsagt samma ord? Och här har vi fått skit för HIFDIF när det egentligen handlar om HFF nere i Skåne.
2013-08-05, 15:24
Medlem
Hovjuvelerares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Du pratar om en helt annan språkkultur där begreppet derby har en annan etymologi.

Inte tillräckligt insatt eller intresserad av italiensk fotboll för att dra några större paralleller eller föra en diskussion utifrån det.
På vilket sätt skiljer sig etymologin? Berätta gärna. Innebörden skiljer sig då tydligen mellan Skåne, övriga Europa och Stockholm.
Det finns ett tjogtal till fler exempel från Italien på regionala derbyn än just derby d'Italia. Det blir dock lite fånigt om man ställer Skånederbyt i relation till typ Livorno-Pisa och andra derbyn och rivaliteter som grundar sig i fejder från medeltiden... Men just för definitionen av vad ett derby är så är det intressant. I mina ögon bara ännu ett bevis på er stockholmares tröttsamma mindervärdeskomplex.
2013-08-05, 15:26
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svulle
Inte ens första förlusten mäktade de med.

Jo...
2013-08-05, 15:29
Medlem
Wads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoderortFTW
Jo...
Nej?
2013-08-05, 15:32
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Nej?

Vi torskade igår. Eller har jag missuppfattad detta helt nu? Jag avgår på förhand.
2013-08-05, 15:35
Medlem
Joni93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Text.

Vill du ta allt ur sin helhet så är det ok, folk går långt för att få saker till att vara ett derby? snarare du som går långt för att försöka göra det till att inte vara ett derby.

Stockholmsderbyn står och stampar medan skånederbyn växer sig starkare och blir hetare och hetare, roligt när vi får ombyggning också så kommer skånederbyt i HBG också bli riktigt mäktigt.

Se till att åka ur AS istället så får ni ha Kele2derbyn.
2013-08-05, 15:35
Medlem
Wads avatar
Citat:
Vi torskade igår. Eller har jag missuppfattad detta helt nu? Jag avgår på förhand.

Djurgården vann slaget om att få första förlusten på nya arenan. Så ta ditt ansvar och avgå nu.

Edit: Däremot var vi första superettan-laget att förlora på nya. Alltid något.
2013-08-05, 15:38
Medlem
Citat:
Vill du ta allt ur sin helhet så är det ok, folk går långt för att få saker till att vara ett derby? snarare du som går långt för att försöka göra det till att inte vara ett derby.

Stockholmsderbyn står och stampar medan skånederbyn växer sig starkare och blir hetare och hetare, roligt när vi får ombyggning också så kommer skånederbyt i HBG också bli riktigt mäktigt.

Se till att åka ur AS istället så får ni ha Kele2derbyn.

Även jag som är Göteborgare vet att Skånederbyn aldrig kommer aldrig bli lika hetsiga och heta som Stockholmsderbyn.

Blåvitt vs Aik tom mycket värre..
2013-08-05, 15:41
Medlem
SoderortFTWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wad
Djurgården vann slaget om att få första förlusten på nya arenan. Så ta ditt ansvar och avgå nu.

Edit: Däremot var vi första superettan-laget att förlora på nya. Alltid något.

Jepp, jag avgår. Förhoppningsvis går Kindlund i mina fotsteg och gör detsamma.
2013-08-05, 15:42
Medlem
Wads avatar
Citat:
Jepp, jag avgår. Förhoppningsvis går Kindlund i mina fotsteg och gör detsamma.
Det är nog att hoppas på för mycket.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in