2013-08-05, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Är det någon som kommer ihåg, eller vet, anledningen till varför KJ befann sig vid ödehuset omkring 16/5? (Jag kanske minns fel datum). Han har ju sagt i förhör också att han var där då.

Jag har fått för mig att hans påstådda intresse för geocachning uppkommer därifrån. Att han möjligt sagt det som orsak att han befann sig där eller möjligtvis någon användare spekulerade att det var anledningen i brist på info?
Men är väl konstaterat att det inte fanns någon "gömma" i närheten av fp1 o fp2 och inget har framkommit att han höll på med det då eller tidigare i sitt liv.
Citera
2013-08-05, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefansson1
En fråga som jag tror åklagarna arbetar med är:

Hur stor är sannolikheten att VB´s döda kropp efterlämnar blodspår i KJ´s bil utan att KJ lämnar spår på samma kropp? För att kunna döda och stycka någon utan att lämna minsta spår efter sig själv på kroppen krävs närmast tillgång till en patologisk avdelning, samt för uppdraget avsedd utrustning. Och då samtidigt vara så oaktsam att man lämnar blodspår i sin egen bil låter rätt ovanligt i mina ögon. Saknas spår efter KJ på kroppsdelarna har åklagarna något att fundera över innan pusslet ligger på plats.
Det är kanske där de saknade händerna kommer in i bilden, t ex hudavskrap tillhörande GM, under BO:s naglar...

Om det skett en våldtäkt kanske det finns hopp att hitta spår efter GM, men annars, vad kan man hoppas hitta efter GM på BO:s kropp? Jag är inte säker på att det finns så mycket spår. Och sedan tillkommer svårigheten att hitta dessa eventuella mikroskopiska rester efter att BO sannolikt mördats ca 2 v innan merparten av kroppen hittades; kanske legat i naturen sen dess. Sedan tillkommer problemet att knyta dessa osannolika spår till GM; om KJ är GM, vilka spår på BO skulle då kunna vara så att säga illegitima, förenliga med en eller flera brottsgärningar, då de kände varandra och enligt KJ:s utsago umgåtts den 4/5?
Citera
2013-08-05, 13:39
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kinuski
Det är kanske där de saknade händerna kommer in i bilden, t ex hudavskrap tillhörande GM, under BO:s naglar...

Om det skett en våldtäkt kanske det finns hopp att hitta spår efter GM, men annars, vad kan man hoppas hitta efter GM på BO:s kropp? Jag är inte säker på att det finns så mycket spår. Och sedan tillkommer svårigheten att hitta dessa eventuella mikroskopiska rester efter att BO sannolikt mördats ca 2 v innan merparten av kroppen hittades; kanske legat i naturen sen dess. Sedan tillkommer problemet att knyta dessa osannolika spår till GM; om KJ är GM, vilka spår på BO skulle då kunna vara så att säga illegitima, förenliga med en eller flera brottsgärningar, då de kände varandra och enligt KJ:s utsago umgåtts den 4/5?

Jag drar mig till minnes mordet på Helen i Hörby. När hennes nakna kropp hittades i en svart plastsäck utefter en väg i Skåne, var den så renspolad att man trodde mördaren haft tillgång till ett bårhus som obducent.

Kan det vara samma sak i det här fallet?
Citera
2013-08-05, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MossTrums
Jag drar mig till minnes mordet på Helen i Hörby. När hennes nakna kropp hittades i en svart plastsäck utefter en väg i Skåne, var den så renspolad att man trodde mördaren haft tillgång till ett bårhus som obducent.

Kan det vara samma sak i det här fallet?
Jag kände inte till det, men jag vet att mordet på Helen drevs av ett sexualsadistiskt begär hos GM. Eftersom det fanns DNA deponerat i BO kunde material fångas och analyseras senare (när tekniken var utvecklad nog).

Finns det någon anledning att tro att VB utsatts för något liknande, tycker du? Det tycker jag inte det finns något skäl att anta i detta fallet, men det är ju inte så mycket info under utredningen som kommer ut (vilket väl är som det ska). Däremot skulle jag vilja veta om uppgiften att skallen skulle varit intryckt, deformerad på något vis, om den är sann och vad det i så fall tyder på.

I allmänhet tror jag det är mycket svårt, osannolikt, att säkra GM:s material på en kropp som kan ha legat utomhus i ett par veckor, om GM iakttagit minsta försiktighetsmått. Om inte det är en förgripare som så att säga deponerat sitt material i BO, alltså en våldtäktsman/nekrofil och mördare. Vad man kan tänka sig, är att man kan hitta fibrer från textil, kanske rent av hår, som - om man har något ytterligare material för jämförelse - kan härledas vidare till en plats och misstänkt gärningsman.
Citera
2013-08-05, 15:19
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Jag kände inte till det, men jag vet att mordet på Helen drevs av ett sexualsadistiskt begär hos GM. Eftersom det fanns DNA deponerat i BO kunde material fångas och analyseras senare (när tekniken var utvecklad nog).

Finns det någon anledning att tro att VB utsatts för något liknande, tycker du? Det tycker jag inte det finns något skäl att anta i detta fallet, men det är ju inte så mycket info under utredningen som kommer ut (vilket väl är som det ska). Däremot skulle jag vilja veta om uppgiften att skallen skulle varit intryckt, deformerad på något vis, om den är sann och vad det i så fall tyder på.

I allmänhet tror jag det är mycket svårt, osannolikt, att säkra GM:s material på en kropp som kan ha legat utomhus i ett par veckor, om GM iakttagit minsta försiktighetsmått. Om inte det är en förgripare som så att säga deponerat sitt material i BO, alltså en våldtäktsman/nekrofil och mördare. Vad man kan tänka sig, är att man kan hitta fibrer från textil, kanske rent av hår, som - om man har något ytterligare material för jämförelse - kan härledas vidare till en plats och misstänkt gärningsman.

Uppgiften om skallbenet tvivlar jag på. Skallbenet är hårt och ca 1 cm tjockt att jag inte kan tänka mig att det kan tryckas in utan att vara delvis krossat.

När det gäller mordet på Helen vill jag minnas att man hittade hennes DNA under golvplankorna i en sommarstuga som mördaren hade i närheten av Hörby vid tillfället för mordet; men att spåren hittades flera år senare då ny ägare tillträtt och golvet bröts upp.
Citera
2013-08-05, 15:31
Medlem
Citat:
Uppgiften om skallbenet tvivlar jag på. Skallbenet är hårt och ca 1 cm tjockt att jag inte kan tänka mig att det kan tryckas in utan att vara delvis krossat.

När det gäller mordet på Helen vill jag minnas att man hittade hennes DNA under golvplankorna i en sommarstuga som mördaren hade i närheten av Hörby vid tillfället för mordet; men att spåren hittades flera år senare då ny ägare tillträtt och golvet bröts upp.
Jag vill inte mata ett eventuellt falskt rykte om deformerad skalle. Men om det vore/är sant så kan det kanske ha möjliggjorts av just en fraktur eller ett fraktursystem, typ krosskada. Med hud/skalp utanpå liggande kan ju frakturerna och kanske yttre tecken på våld saknas (om man inte tittar mer ingående, som vid en obduktion), men skelettet vara skadat; en sluten fraktur.

Kranietjockleken varierar vida mellan olika individer. På vissa ställen är kraniet dock generellt tunnare än vad gemene man kanske tänker sig. Typiskt tunna ställen är delar av tinningbenet och i bakhuvudet; det är lätt hänt att en dödlig epiduralblödning (som regel artärblödning) inträffar vid frakturering av tinningbenet, som på sina ställen inte behöver vara tjockare än 3 mm (!) om ens det. En skada i bakhuvudet (eller i pannan, med ett längsgående fraktursystem/komminut fraktur i skallbasen eller skalltaket) kan ge en ymnig venös blödning i de sammanflödande vensinusarna.
Citera
2013-08-05, 16:21
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Jag vill inte mata ett eventuellt falskt rykte om deformerad skalle. Men om det vore/är sant så kan det kanske ha möjliggjorts av just en fraktur eller ett fraktursystem, typ krosskada. Med hud/skalp utanpå liggande kan ju frakturerna och kanske yttre tecken på våld saknas (om man inte tittar mer ingående, som vid en obduktion), men skelettet vara skadat; en sluten fraktur.

Krosskador i huvudet kan ju uppstå vid fall från både höga och låga höjder men de behöver inte vara dödliga. När jag såg det här gamla (något luddigt skrivna) inlägget blev jag fundersam på om scenariot som presenteras kan ha åtminstone två uns av sanning i sig?
Nämligen att det som ursprungligen var en olyckshändelse - och kunde ha förblivit det - istället eskalerade till mord och styckning och att någon då hjälpte till? Som sagt: endast funderingar...

https://www.flashback.org/sp43586702
Citera
2013-08-05, 16:32
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Krosskador i huvudet kan ju uppstå vid fall från både höga och låga höjder men de behöver inte vara dödliga. När jag såg det här gamla (något luddigt skrivna) inlägget blev jag fundersam på om scenariot som presenteras kan ha åtminstone två uns av sanning i sig?
Nämligen att det som ursprungligen var en olyckshändelse - och kunde ha förblivit det - istället eskalerade till mord och styckning och att någon å hjälpte till? Som sagt: endast funderingar...

VB hade kunskaper i försvarsteknik. Jag föreställer mig scenariot att hon varit instängd med baneman/banemän i ett bergsrum i Boden och försökt slå sig fri med sina försvarskunskaper. Vid striden som utspelats har hon tillfogats en skada i huvudet då hon slagit i en bergvägg.

edit: att stycka ngn efter en olyckshändelse är extremt långsökt.
Senast redigerad av MossTrums 2013-08-05 kl. 16:41.
Citera
2013-08-05, 16:47
Medlem
Citat:

Jag undrar om den där da grace är pålitlig; borde pressa vederbörande med PM att mumla ur skägget...

Citat:
Beroende på om situationen var utsiktslös - om GM var övermäktig och flyktvägarna avskurna - eller ej, så kan definitivt kunskaper i kampsport ha stor betydelse för förloppet. Givetvis, om mordet eller föregående skador, var av överraskningskaraktär, så spelar det kanske ingen roll. Kanske är det t o m så att en GM med kännedom om BO:s försvarsförmåga tar i med råge, mer än vad som annars vore fallet. Om GM redan från början är inställd på att, t ex i vredesmod eller mer eller mindre missriktat hämndbehov, vara mesta möjliga våldsam, så spelar det kanske inte mycket roll med BO:s försvarsförmåga. Men i vissa fall kan självförsvarsförmågan, även om man är nybörjare, vara avgörande: blotta faktumet att man är inom kampsport talar för att man har en mental beredskap och viss vana att ge och ta emot våld; det är en avgörande skillnad mot någon som inte alls har den erfarenheten. Med en liten brasklapp: man vet inte hur man reagerar IRL, så att säga. En erfaren kampsportare kan däremot behålla kylan när det hettar till och kanske inte chockas av den första smällen, utan hålla undan och ge igen, tills angriparen ligger eller flyr.

Dödsorsaken i fallet VB har sagts vara två var för sig potentiellt dödsbringande stickskador, och döden tros ha inträffat någon gång 4--5/5; så rapporterades det i alla fall utifrån det åtminstone preliminära rättsmedicinska utlåtandet. Någon eventuell skallskada har inte röjts för allmänheten via medierna.
Citera
2013-08-05, 16:52
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
VB hade kunskaper i försvarsteknik. Jag föreställer mig scenariot att hon varit instängd med baneman/banemän i ett bergsrum i Boden och försökt slå sig fri med sina försvarskunskaper. Vid striden som utspelats har hon tillfogats en skada i huvudet då hon slagit i en bergvägg.

edit: att stycka ngn efter en olyckshändelse är extremt långsökt.

Mitt fetade.
Håller helt med om detta. En normal person styckar nog inte efter en olyckshändelse OM det inte skedde inomhus i typ lägenhet. I så fall för att underlätta transport. Men jag håller fast vid att en styckning måste vara en oerhört äcklig historia och vem som helst klarar inte av det tror jag.
Citera
2013-08-05, 16:53
Medlem
Yoga-Millans avatar
Citat:
Nämligen att det som ursprungligen var en olyckshändelse - och kunde ha förblivit det - istället eskalerade till mord och styckning och att någon då hjälpte till? Som sagt: endast funderingar...

Samma tanke har jag haft under lång tid, eller snarare sen Aftonbladet la upp denna bild. (Bild 21/24 andra bildspelet uppifrån) Bildtexen lyder:Här vid ett gammalt militärfort vid Åberget utanför Boden har polisen lyckats hitta spår efter försvunna kvinnans mobiltelefon. Men den är ändrad, från början stod det att delar från hennes mobil funnits där.

Jag har flera ggr tänkt att killen inte verkade vara kapabel att utföra allt detta, varken sinnesnärvaro för mord och så skickligt genomfört att det knappt finns några spår. Sinnesnärvaro att förutom styckning se till att händerna kommer bort.

Ibland får jag då tanken att han blivit räddad, av ng som är van vid att städa upp efter honom, och att rädda honom från svåra situationer han försätter sig i. Som den här historien med hans hund, nu tror jag ju inte ett smack på att en hund dör för att den får sig en stöt om den gnager på en sladd... nä. Men uppenbarligen finns det räddare i nöden runt honom.

Mina tankar har också varit att han puttade henne ner vid ett stup, jo, jag tror han ville döda henne, men utav någon anledning tror jag inte han har förmågan till allt detta som kommit fram. Jag tror ng ville rädda honom från Mordet och straffet, ng som har ett betydligt skarpare intellekt och sinnesnärvaro än MG

Det skulle även förklara varför han tiger och inte säger något ... hm, mina funderingar, inget annat.

Edit: Det fanns även bilder ute tidigare från när hemvärnet hittade kroppen, där sågs en man från hemvärnet fotograferade ner mot gropen, ungefär samtidigt kom kommentarer här om att huvudet var kraftigt skadad. Rykten, ja kanske. Men den bilden finns inte längre kvar.
Senast redigerad av Yoga-Millan 2013-08-05 kl. 16:59.
Citera
2013-08-05, 17:31
Medlem
MossTrumss avatar
Citat:
---- Kanske är det t o m så att en GM med kännedom om BO:s försvarsförmåga tar i med råge, mer än vad som annars vore fallet. ---

En annan tänkbar anledning till fraktur på VB:s skallben kan vara att banemannen överraskas av VB:s goda försvarsteknik, efter att t ex fått sig en fot i ansiktet som tjongat in honom i en bergvägg, i rent vredesmod tillfogat henne skallskadan innan hon mördas.

edit: nu spekulerar vi utifrån att det fanns en skada på skallbenet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in