Citat:
Ursprungligen postat av
UM
Ja så kan man också se på saken. Hur ni sen värdesätter detta möte är en annan fråga.
Sen personligen hade jag hellre sett att vi haft en större lag i närheten av Malmö istället för Helsingborg. Kanske Lund. Finns ingen som helst lokalkonkurrents i Malmöregionen och i södra Skåne överlag. Stora delar av Skåne har blivit MFF-land. Helsingborg har sin lilla tårtbit i nordväst men inte mer än så.
Om vi ska utgå från definitionen som en skåning precis postade är ju dock värdet av matchen ingen variabel att ta hänsyn till utan det handlar om en match mellan två lag från samma eller närliggande orter. Som jag ser det ska lagen vara från samma ort, eller på sin höjd vara grannkommuner (dvs en närliggande ort( i större städer kanske det kan se lite annorlunda ut, Stockholm består t.ex. av 26 kommuner)).
Jag förstår inte varför det är så jävla viktigt att kunna kalla en match för derby, ni kan väl möte Helsingborg och det finns sjukt mycket rivalitet utan att det för den sakens skull ska kallas för derby vilket det inte är?