Citat:
Ursprungligen postat av
tgv23000
nää ingen exakt uttalad gräns, men den landar ganska precis på 5xbruttoårslön, lite lägre om du har andra lån typ studielån, eller båt eller två bilar eller sommarstuga, lite högre om du inte har barn eller annat som kostar, samt om du har hyffsat säkra kapitalinkomster. Så då vet du det.
Om man har oändliga tillgångar varför i helvete skulle man ansöka om bolån?
och är alla tillgångarna låsta i en bostad och man har noll inkomst kan jag garantera dej att man inte får låna ett enda öre oavsett hur många 10-tals miljoner bostaden är värd, och då menar jag normalt bostadslån... så kom inte dragande med nåt ockerlån från Bluestep eller liknande.
Nej, det landar inte ganska
precis på 5xbruttoårslön", det är möjligen runt 5, överlag, i snitt eller liknande.
Du menar alltså att i normalfallet skulle 30 000 kr brutto per månad ge bolån 1,8 mille, jag menar att det kan likaväl hamna på 4 mille som noll och allt där emellan.
Det är kredittagarens samlade förväntade förmåga att betala räntan, över tid framöver som väger tungt, att det sedan för dom många betyder att en bruttolön * ca 5 ger en indikation på vart taket är kan vara en utgångspunkt.
Den med 6 barn och/eller överlag dyra omkostnader/satt i andra skulder etc. bedöms helt olikt mot det omvända. Singel, ung, frisk, entreprenör med lysande intjäningsförmåga med ett blygsamt uttag av bruttolön kan mycket väl få låna långt över 5*bruttolön och omvänt. Givetvis marginalfall men en och samma bruttolön är mindre intressant än netto och dess beständighet, andra skulder etc. Det görs en samlad bedömning helt enkelt och det är inte "ganska precist 5*'bruttpårslön".
Även objektet som är säkerhet har betydelse, ett hus i avflyttningsbygd som säkerhet är ingen eftertraktad säkerhet och omvänt.
När jag skrev "oändliga tillgångar" och noll inkomster så var det principen jag pekade på.
Det är inte helt ovanligt att folk lånar till bostad samtidigt som dom har tillgångar, utsträckning och varför varierar.