2013-08-04, 11:19
Medlem
Yerzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antitrinitarian
Barnet hon pratar om där är Ranvis!

Ja nu när du säger det så.
Citera
2013-08-04, 13:35
Medlem
Hyperexiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gannon
Hur ställer du dig till de uppgifter som från flera håll framkommit om att Bernys mamma försett henne med benso? Om du medger att detta har hänt, finns det någon förklaring till detta? Med all respekt, så känns det väldigt knepigt och fel att en mor tillhandahåller sin missbrukande dotter med sådana preparat.

Den här uppgiften kommer från bland annat mej och jag har väl hittills valt att inte spekulera i det hela så mycket då mitt minne endast är från en enda situation (så några större spekulationer blir det inte heller nu). Så jag drar den igen och nu finns det ett hyfsat klart minne utav när i tiden detta skulle vara (eftersom jag genom mina egna dokument från jobben jag haft kunde lokalisera vissa andra saker i tiden) OCH jag kan också sätta in det i ett klart sammanhang. Jag är säker på att detta är i dagarna efter när psyk (på den tiden Ankaret, ja) sätter ut hennes Xanor Depot abrupt och Berny använder ofta högtalarfunktionen på sin telefon vid denna tiden (Ronja som filmade dokumentären var ju med under dessa dagar och Berny ville att så mycket som möjligt som hände i hennes liv skulle vara dokumenterat - således anledningen till varför hon ofta använde högtalarfunktionen). Jag ska säga det först att jag faktiskt lyssnade på det samtalet mellan Berny och Ankaret där Ankaret bestämde definitivt att det var "finito" med dom utskrivningarna (jag var nämligen på plats hemma hos Berny så jag hörde det alltså "IRL".. således måste jag vara en utav 3 personer (exkluderat kanske 1-2 på Ankaret då som var på linjen) som hör hela detta samtalet.. Ronja, Berny, jag. Jonas är i dessa dagar troligen tillfälligt hos någon utav sina föräldrar i något ärende. JA.. detta är också anledningen till varför jag vet vad det är som Berny drar i sej i dokumentären del 4 ( http://www.youtube.com/watch?v=ot1dsBaGRBg ) något som jag nämnde i någon utav mina första poster här (jag sa dock inte specifikt vad det var). Jag måste säga det att oavsett omständigheterna så kan man inte sätta ut en så specifik medicin, efter så lång tid som hon hade varit på den, på det sättet dom gjorde utan att det blir katastrof (och det blev det!). Så hela det resonemanget som Ankaret för genom det samtalet låter faktiskt bara.. sjukt (när jag nu kollar på klippet från dokumentären så blir det bara ännu mer sjukt.. jag minns då ännu tydligare hur starkt jag reagerade på detta).

Samtalet mellan Berny och hennes mamma är troligen från dagen efteråt eller någon utav dagarna efter detta händer. Det ska ju då poängteras att jag inte mött Bernys mamma "IRL" utan då endast hört detta samtalet. Det jag kan minnas från samtalet är alltså att Berny förklarar vad som har hänt och mer eller mindre ber om benso.. det går hennes mamma med på efter en liten stund. Jag kan minnas så långt att Berny inte blev lovad någon större mängd utav sin mamma under detta samtal (har inget minne idag vilken typ utav benso detta är).. vad som sedan specifikt händer i verkligheten sannolikt på dagen efteråt vet jag dock inte eftersom jag jobbar då och jag kan idag inte minnas att jag frågade Berny ang mer detaljer om detta. Jag kan inte minnas att jag skulle reagerat speciellt mycket på detta på den tiden.. jag kan dock starkt anta att jag för ett kort ögonblick undrade hur Berny kunde veta om att hennes mamma hade benso (för den saken var ganska klar). Jag reagerar definitivt mer över denna händelse idag.

EDIT: Skulle detta samtal kunna finnas inspelat i original-materialet som Ronja har? Fullt möjligt men jag är inte 100% säker på att Ronja filmade just då (eller om hon var där just vid detta samtal).. Berny kan ha använt högtalarfunktionen av gammal vana så att säga.

Jag ska också tillägga följande. Jag är vid dessa tillfällen som jag återberättar helt nykter då jag hade ett viktigt jobb att sköta och händelserna är också på vardagar framåt kvällstid (jag hade varit lite mer osäker på mej själv om det varit helg.. huruvida i vilket tillstånd jag varit i då.. men detta vet jag med säkerhet alltså.. att vissa detaljer fallit bort är inte så konstigt eftersom det här var ett tag sedan).

EDIT: sinfon nämner något om ett skvaller om att Ronja skulle ha blivit blåst på pengar utav Berny (något jag inte känner till).. och vidare utifrån den källan i sin tur så påstås ju också Ronja ha lagt ut material från ett samtal som borde vara det jag lyssnat på.. OM någon sitter på något sådant klipp så länka det här.. annars tar jag det för att vara tomt skvaller.
Senast redigerad av Hyperexium 2013-08-04 kl. 14:08.
Citera
2013-08-04, 14:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yerz
www.bernypalsson.se/ är adressen.

Såg för övrigt en klockren bild när jag kollade in där nu....
Personen som gjorde denna bilden vilken stjärna
https://anonfiles.com/file/172053117d35773a74a77412076ed98c

Tackar!
Citera
2013-08-04, 19:25
Medlem
Om man ska tro Bernys gamla dagboksinlägg (innan första boksläppet) så bytte hon och hennes mamma ofta piller. Det är inga utläggningar men små citat typ: "har inga sobril kvar, mamma fick mina sista" och "fick 10 xanor av mamma mot 6 sobril". Så det är ju inte första gången hon antyder att hennes mor inte har en helt sund relation till mediciner.
Citera
2013-08-04, 21:09
Medlem
sinfons avatar
Hahaha för helvete: http://www.scandalbeauties.com/uploads/Image/5e25c02c7e2528bb932f961670624e08.jpeg
Citera
2013-08-04, 21:28
Avslutad
Är det någon som vet om Emmas läggning, om hon alltid varit bi/homo eller om hon "blev" det för Bernys skull? I hennes bransch lär det ju vara ett plus i alla fall...

Även om deras förhållande mest framstår som en (freak) show.
Senast redigerad av GenesisP 2013-08-04 kl. 21:46.
Citera
2013-08-04, 21:57
Medlem
Jag tror att Berny har varit med om NÅTT som yngre, men vad vet jag inte alls. Det behövs inte alltid så väldigt mycket för att man ska hamna på en väldigt destruktiv väg, det vet jag själv.

Jag vet inte mer om Bernys familj än det hennes bror skrivit här, men en tanke jag har är kanske att Berny är ett sk Vuxet Barn. Vuxet Barn kan omnämnas om alla barn som växt upp i någon form av kaos, tex alkoholism hos förälder, övergrepp, missbruk - you name it. Ur det här kommer det oftast en hel del problematik. Jag vet inte, vad tror ni? Jag har inte hundra koll på Berny, jag halkade in här efter flera år av att inte ha "kollat läget". Någon som kan göra jämförelser med Berny? Sen kan ju även sägas att det är ju väldigt lätt att barn till tex alkoholiserade föräldrar blir alkoholiserade själv, barn till missbrukare blir missbrukare - osv... Så en sak kan ju leda till flera och det är inte alls omöjligt hon har någon form av psykisk sjukdom.

En lista som jag själv fick se en gång i tiden;

1. Gissar sig till vad som är normalt

2. Har svårt att fullfölja ett projekt

3. Ljuger när det vore lika enkelt att tala sanning

4. Dömer sig själva utan förbarmande

5. Har svårt för att ha roligt

6. Tar sig själva på mycket stort allvar

7. Har problem med nära relationer

8. Överreagerar på förändringar som de inte kan kontrollera

9. Söker ständigt godkännande och bekräftelse

10. Uppfattar sig själva som annorlunda

11. Är extremt ansvarstagande eller extremt oansvariga

12. Är extremt lojala, även mot dem som inte förtjänar det

13. Är impulsiva. De har en tendens att ge sig in i situationer utan att först begrunda alternativa möjligheter eller tänkbara konsekvenser. Denna impulsivitet leder till förvirring, självförakt och kontrollförlust. Enormt mycket tid går åt till att försöka reda ut konsekvenserna av gjorda misstag.
Citera
2013-08-04, 22:02
Avslutad
Sery:

Handlar listan om dig själv eller Berny?
Citera
2013-08-04, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Sery:

Handlar listan om dig själv eller Berny?

Berny, men jag sammankopplar det med vad jag själv traskat genom i livet. *tar på sig läkarrocken och tror hon vet något*
Citera
2013-08-04, 22:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Berny, men jag sammankopplar det med vad jag själv traskat genom i livet. *tar på sig läkarrocken och tror hon vet något*

Okej. Men punkt nummer 12 känns inte alls som Berny, och på vissa punkter ändras det till plural..?
Citera
2013-08-04, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GenesisP
Okej. Men punkt nummer 12 känns inte alls som Berny, och på vissa punkter ändras det till plural..?

Det är möjligt, jag tog listan från en sida jag tidigare använt så jag har inte skrivit den själv, däremot vet jag att den används.

Sen undrar jag ju, punkt 12.. Vi tar Jonas som exempel. Om han nu var så överjävlig mot henne, så varför skrev hon så bra om honom före det, och stannade? Lojalitet.
Citera
2013-08-04, 22:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Sery
Det är möjligt, jag tog listan från en sida jag tidigare använt så jag har inte skrivit den själv, däremot vet jag att den används.

Sen undrar jag ju, punkt 12.. Vi tar Jonas som exempel. Om han nu var så överjävlig mot henne, så varför skrev hon så bra om honom före det, och stannade? Lojalitet.

Jag tycker förvisso inte att förhållandet med Jonas kan ses som ett exempel på lojalitet, hon skriver ju hyllningar till varenda ligg hon har, för att sedan vända totalt. Och dessutom tror inte jag på hennes historia när det kommer till Jonas, inte fullt ut i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in