Citat:
Ursprungligen postat av
gannon
Hur ställer du dig till de uppgifter som från flera håll framkommit om att Bernys mamma försett henne med benso? Om du medger att detta har hänt, finns det någon förklaring till detta? Med all respekt, så känns det väldigt knepigt och fel att en mor tillhandahåller sin missbrukande dotter med sådana preparat.
Den här uppgiften kommer från bland annat mej och jag har väl hittills valt att inte spekulera i det hela så mycket då mitt minne endast är från en enda situation (så några större spekulationer blir det inte heller nu). Så jag drar den igen och nu finns det ett hyfsat klart minne utav när i tiden detta skulle vara (eftersom jag genom mina egna dokument från jobben jag haft kunde lokalisera vissa andra saker i tiden) OCH jag kan också sätta in det i ett klart sammanhang. Jag är säker på att detta är i dagarna efter när psyk (på den tiden Ankaret, ja) sätter ut hennes Xanor Depot abrupt och Berny använder ofta högtalarfunktionen på sin telefon vid denna tiden (Ronja som filmade dokumentären var ju med under dessa dagar och Berny ville att så mycket som möjligt som hände i hennes liv skulle vara dokumenterat - således anledningen till varför hon ofta använde högtalarfunktionen). Jag ska säga det först att jag faktiskt lyssnade på det samtalet mellan Berny och Ankaret där Ankaret bestämde definitivt att det var "finito" med dom utskrivningarna (jag var nämligen på plats hemma hos Berny så jag hörde det alltså "IRL".. således måste jag vara en utav 3 personer (exkluderat kanske 1-2 på Ankaret då som var på linjen) som hör hela detta samtalet.. Ronja, Berny, jag. Jonas är i dessa dagar troligen tillfälligt hos någon utav sina föräldrar i något ärende. JA.. detta är också anledningen till varför jag vet vad det är som Berny drar i sej i dokumentären del 4 (
http://www.youtube.com/watch?v=ot1dsBaGRBg ) något som jag nämnde i någon utav mina första poster här (jag sa dock inte specifikt vad det var). Jag måste säga det att oavsett omständigheterna så kan man inte sätta ut en så specifik medicin, efter så lång tid som hon hade varit på den, på det sättet dom gjorde utan att det blir katastrof (och det blev det!). Så hela det resonemanget som Ankaret för genom det samtalet låter faktiskt bara.. sjukt (när jag nu kollar på klippet från dokumentären så blir det bara ännu mer sjukt.. jag minns då ännu tydligare hur starkt jag reagerade på detta).
Samtalet mellan Berny och hennes mamma är troligen från dagen efteråt eller någon utav dagarna efter detta händer. Det ska ju då poängteras att jag inte mött Bernys mamma "IRL" utan då endast hört detta samtalet. Det jag kan minnas från samtalet är alltså att Berny förklarar vad som har hänt och mer eller mindre ber om benso.. det går hennes mamma med på efter en liten stund. Jag kan minnas så långt att Berny inte blev lovad någon större mängd utav sin mamma under detta samtal (har inget minne idag vilken typ utav benso detta är).. vad som sedan specifikt händer i verkligheten sannolikt på dagen efteråt vet jag dock inte eftersom jag jobbar då och jag kan idag inte minnas att jag frågade Berny ang mer detaljer om detta. Jag kan inte minnas att jag skulle reagerat speciellt mycket på detta på den tiden.. jag kan dock starkt anta att jag för ett kort ögonblick undrade
hur Berny kunde veta om att hennes mamma hade benso (för den saken var ganska klar). Jag reagerar definitivt mer över denna händelse idag.
EDIT: Skulle detta samtal kunna finnas inspelat i original-materialet som Ronja har? Fullt möjligt men jag är inte 100% säker på att Ronja filmade just då (eller om hon var där just vid detta samtal).. Berny kan ha använt högtalarfunktionen av gammal vana så att säga.
Jag ska också tillägga följande. Jag är vid dessa tillfällen som jag återberättar helt nykter då jag hade ett viktigt jobb att sköta och händelserna är också på vardagar framåt kvällstid (jag hade varit lite mer osäker på mej själv om det varit helg.. huruvida i vilket tillstånd jag varit i då.. men detta vet jag med säkerhet alltså.. att vissa detaljer fallit bort är inte så konstigt eftersom det här var ett tag sedan).
EDIT: sinfon nämner något om ett skvaller om att Ronja skulle ha blivit blåst på pengar utav Berny (något jag inte känner till).. och vidare utifrån den källan i sin tur så påstås ju också Ronja ha lagt ut material från ett samtal som borde vara det jag lyssnat på.. OM någon sitter på något sådant klipp så länka det här.. annars tar jag det för att vara tomt skvaller.