2013-08-04, 21:22
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
Jag håller med, hon mister sitt LIV på grund av AJ och PT! Sen bodde ju PTs mamma strax brevid, exemplariskt att föra henne dit medan folk blir lockade av att åka till hunneberg

Hur menar du här?
Citera
2013-08-04, 21:22
Medlem
ab12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bokfodral
Vet man om det finns nån Mercedes i bekantskapskretsen kring de misstänkta? Om den delen du hittat skulle kunna vara följebilens och om den kan tänkas vara en merca, är det ju en konstig slump i så fall om en merca-detalj hittats där vid oljefläcken?
Oljefläcken har med största sannolikhet inget med detta att göra. Har varit där och tittat och det är något tungt som har stått där, troligtvis en farmartank till skogsmaskinerna. Gräs och annat är rejält tillplattat där spillet är.
Edit: Det luktar diesel förresten, inte motor eller hydraulolja. Tyckte jag iallafall.
Senast redigerad av ab12 2013-08-04 kl. 21:29.
Citera
2013-08-04, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Ursäkta. Jag skulle haft med det här också.

Ja, de teorier om cykelvägen får anses som osannolika. Bland annat har det skrivits att de troligen skulle gå ut och överblicka om det lyser i något fönster innan de bestämt sig för att ta cykelvägen. För att få en överblick om det lyser i någons fönster behöver man gå över till andra sidan vägen eller i vart fall mitt ut i gatan.

Hamnar man i en situation som denna tror jag inte man börjar tänka i sådana omständliga banor utan
man gör det enklaste vilket är köra fram bilen så nära porten som möjligt, lasta kroppen i bagaget och köra ut på Tunhemsvägen. På grund av tidspunkten är sannolikheten för vittnesuppgifter små vid bägge vägval men om någon väl är vaken så minns man självklart bättre en bil som kör på cykelväg än en som uppträder normalt.
Senast redigerad av SVKKK 2013-08-04 kl. 21:27.
Citera
2013-08-04, 21:28
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
S40:n har körts in och bränts med fronten in mot skogen. Det tyder resterna som ligger kvar på platsen på. Visst kan det vara från en bil nummer två. Tror dock inte att delarna tillhör någon annan bil än s40:n.

En tänkbar följebil skulle kunna var en Mercedes. Typ vito eller liknande. Långsökt dock. Hittade en del från en Mercedes på vägen mellan brandplats 2 och kalhygget med oljefläcken.
Plastdetaljen har en mercedeslogga.

Att den brända bilen körts in med fronten först är jag helt med på.
Vad jag undrade över var om det av spåren gick att avgöra huruvida den bilen
som lämnat spåren körts in med fronten eller backats in??
Låg stänkskyddet på vänster eller höger sida om spåren??
Enligt uppgift i tråden var det ett stänkskydd från en Volvo, kan det ha
kommit från AJ:s mors Volvo??

Som jag föreställer mej skeendet så har två bilar körts upp till brandplatsen,
den bilen som inte skulle brännas åkte först och kör in/backar in där du hittade
stänkskyddet, den bilen som skall brännas kör direkt upp till brandplatsen.
Tack för dina bilder och ditt arbete med att söka.
Citera
2013-08-04, 21:29
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
Clif*s flickvän samt hennes dotter såg dagen efter allt hände vid ca 13-14 tiden att en röd/vit MC körde sidan av cykelvägen, som på en stig igenom träden. och hnan vände sig om och tittade(om det nu var han)
Superintressant eftersom Kardanvägen är en möjlig flyktväg (bland flera). Just att en ev. GM är där och rekar i efterhand (antagligen med hjälm och nedfällt visir) kan ju visa på att det var där man for dagen innan (läs natten) och att man möjligen tappat något och att det är detta "något" som motorcykelföraren letar efter. Vi har tidigare talat om ett blått örngott som exempel på vad som tappats men det kan ju vara vad farao som helst så klart. Att denna person tittade på Id@s pappas och flickvän kan bero på att GM liksom hajade till innanför visiret- han kände väl dem?

Suck, mååånga teorier blire

Ursäkta om stavfel hoppat in i texten- tjocka fingrar på mobil
Citera
2013-08-04, 21:30
Medlem
bokfodrals avatar
Citat:
Tror delen kommer från en Mercedes Benz A169. En liten a-klass alltså.

Om du inte har tipsat polisen, så gör det för säkerhetsskull. De får in massvis med tips enl. artikeln och kanske har de andra tips som rör en merca?
Citera
2013-08-04, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Kan det vara "följebilen" som tappat ett stänkskydd??? Har bilen körts in eller backat in??? Väldigt svårt att veta vilken bil som spåren kommer ifrån samt från vilket håll den kom, beror ju på om någon behövde ha bilen redo för snabb avfärd och åt vilket håll vidare färd planerades emot. Kanske AJ:s mors bil saknar ett stänkskydd???

Om du har studerat bilden av berg-i-dagen där det har uppstått ett kraftigt skrapmärke på klippytan av bilens underrede, förmodligen av oljetråget, när bärgningsbilen släpade ut den efter branden, så ser du på rätt klippa. Däcken brann upp i branden, så att frigångshöjden blev ännu lägre. Denna klippa visade sig vara ett hinder även när S40:n kördes in till brandplatsen, p.g.a. att klippan är högst i mitten av traktorvägen. Detta är ju inte en bilväg. För att komma över klippan backades bilen ett stycke, med rattutslag till höger. Därefter körde bilen ut på gräset t.v., så att högersidans hjulpar, fram- och bakhjulet, kunde köra där klippan är som högst. Eftersom detts spår gjordes i gräset vid sidan av traktorvägen, där inga andra bilar eller någon skogstraktor har kört sen dess, och som det nyligen hade regnat vid tillfället, blev spåret ovanligt djupt. Det kan fortfarande observeras.

Den som kan köra bil och därför kan tolka bilspår, inser lätt var bakhjulen måste ha befunnit sig vid backningsmanöverns inledning. Detta leder till den mest rimliga tolkningen att bilen hade gjort en högersväng för att köra in på traktorvägen.
Citera
2013-08-04, 21:32
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Vart har jag påstått det?

Jag kommenterade endast ett felaktigt inlägg om att alla fönster framtill var köksfönster. Är det inte relevant att kommentera felaktigheter i tråden?
Korrekt, det var jag som fick hjärnsläpp, flåt
Citera
2013-08-04, 21:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DaBitch
Och slutade 3... Och vad gjorde han efter det? Du som vet :P ... ( Jag vet)
Ut me språket istället för att spela listig, såna som du är så förbannat jobbiga att ha och göra med. Helt otroligt.
Vad gjorde han efter 3(!?) (på natten?) annars brukar man säga 15:00
Talet tre skrivs, alla tal upp till och med tolv skrivs.
Sen en grej till, smileys. Ett tecken på att inte kunna uttrycka sig, och omoget.
Citera
2013-08-04, 21:35
Medlem
Skulle vilja säga rent allmänt här att om man ska besserwissra, vilket inte är förbjudet på något sätt, så kan man iaf läsa vad som skrivits och sen göra sitt uttalande utifrån det. Att hitta på vad andra skrivit och göra det till något löjligt blir bara pinsamt för besserwissern. Just saying.
Citera
2013-08-04, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Ja, de teorier om cykelvägen får anses som osannolika. Bland annat har det skrivits att de troligen skulle gå ut och överblicka om det lyser i något fönster innan de bestämt sig för att ta cykelvägen. För att få en överblick om det lyser i någons fönster behöver man gå över till andra sidan vägen eller i vart fall mitt ut i gatan.

Hamnar man i en situation som denna tror jag inte man börjar tänka i sådana omständliga banor utan
man gör det enklaste vilket är köra fram bilen så nära porten som möjligt, lasta kroppen i bagaget och köra ut på Tunhemsvägen. På grund av tidspunkten är sannolikheten för vittnesuppgifter små vid bägge vägval men om någon väl är vaken så minns man självklart bättre en bil som kör på cykelväg än en som uppträder normalt.

Jag ser det absolut inte som någon osannolik väg att ta. Jag hade förmodligen gjort så, om jag vore sån. För skulle jag ändå bli synlig, så hade jag kallt räknat med att nummerplåten inte gick att se. Svara gärna på frågorna, så kanske jag blir övertygad.

Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Tror du på fullaste allvar att folk står och stirrar ut genom fönstren mitt i nätterna? Varför skulle de göra det? För att någon kanske skulle förivra sig några sekunder på cykelbanan, eller vad?

Vad gör folk normalt som råkar vara vakna så dags? Jag skulle tippa TV/dator/älskog/umgås med vänner eller något annat trevligt. Väg det emot att riskera möta någon/några på promenad hem från en fest, de vet vilken tidpunkt det var och dessutom kanske kollar nummerplåten på bilar de möter. (Jo, det finns sådana – platespottare kallas de.)
Citera
2013-08-04, 21:37
Medlem
Citat:
Japp, delarna har ramlat av innan branden. Dem hade knappast överlevt annars. Kör du vid sidan av vägen kommer du att köra in i buskar, ljung, stenar och gegga. En s40 har inte så hög markfri gång. I ärlighetens namn tror jag inte att s40:n hade klarat att backa tillbaka från den plats den brändes på heller. Så ojämn och dålig är vägen där bilen brändes om man kör för långt in.

Virket är ett långskott, jag vet.

Har varit vid platsen och min fundering är om de fått bilen så långt in i skogen de tänkt sig?
Ville de verkligen elda upp bilen inom synhåll från vägen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in