2013-08-04, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kekfakee
Clif*s flickvän samt hennes dotter såg dagen efter allt hände vid ca 13-14 tiden att en röd/vit MC körde sidan av cykelvägen, som på en stig igenom träden. och hnan vände sig om och tittade(om det nu var han)

Var de där innan polisen kom alltså? Gick de inte in i trapphuset?

Ändrar, du kanske menar måndagen?
Citera
2013-08-04, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Tror du på fullaste allvar att folk står och stirrar ut genom fönstren mitt i nätterna? Varför skulle de göra det? För att någon kanske skulle förivra sig några sekunder på cykelbanan, eller vad?

Vad gör folk normalt som råkar vara vakna så dags? Jag skulle tippa TV/dator/älskog/umgås med vänner eller något annat trevligt. Väg det emot att riskera möta någon/några på promenad hem från en fest, de vet vilken tidpunkt det var och dessutom kanske kollar nummerplåten på bilar de möter. (Jo, det finns sådana – platespottare kallas de.)

Vart har jag påstått det?

Jag kommenterade endast ett felaktigt inlägg om att alla fönster framtill var köksfönster. Är det inte relevant att kommentera felaktigheter i tråden?
Citera
2013-08-04, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Kanske kan förklaras av mörker och stress samt och kanske någon grad av onykterhet och sömnbrist?

Och ev mörker beror ju på tidpunkten förstås. Jag tänker att även om det inte är kolsvart så när det är halvskumt ser man inte färger på samma sätt (i mörkret är alla katter grå). Då är det kanske lättare att missa grejer. Ögonen anpassar sig jättemycket så man upplever inte skillnaden i ljusförhållanden så stor som den faktiskt är, men jag misstänker att detaljer och skärpa i det man ser ändå är bra mycket sämre än mitt på dagen.

Angående ljusförhållanden kanske ni på plats kan upplysa: I stora delar av landet blir det knappt mörkt innan det börjar ljusna, mitt i sommaren. Hur har ni det "där nere"?

I tätbebyggda områden där det finns mycket belysning totalt blir det ju inte helt kolsvart på samma sätt som på riktiga landet, där man ser stjärnor på himlen men inte handen framför sig, typ.

Hur är det på platserna vi pratar om, Hunneberg och brandplatsen vid Grästorp? (förlåt om jag frågar dumt - är värdelös på geografi och kartor).

Var det fullmåne natten det hände?
Citera
2013-08-04, 20:57
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Ja, absolut. Vid det här laget är det svårt att urskilja mönster. Men spåren är tydliga. Jag trodde platsen för branden redan fanns utlagd på kartor i tråden? Det är brandplatsen det handlar om och min frågeställning är ifall spåren inte tyder på att bilen körts in till brandplatsen på väg mot klev, snarare än från klev.

Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Registreringsnummer: MZF489
Fabrikat: VOLVO 464-313 SE 2.0
Färg: RÖD Fordonsslag: PB
Fordonsår: 1996
Ägare: AJ:s mamma.
Inga uppgifter om dragkrok.

Kan det vara "följebilen" som tappat ett stänkskydd??? Har bilen körts in eller backat in???
Väldigt svårt att veta vilken bil som spåren kommer ifrån samt från vilket håll den kom,
beror ju på om någon behövde ha bilen redo för snabb avfärd och åt vilket håll vidare
färd planerades emot. Kanske AJ:s mors bil saknar ett stänkskydd???
Citera
2013-08-04, 21:00
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thundercat79
Var det fullmåne natten det hände?
½-måne http://www.manen.nu/mankalender/2013/juni
Citera
2013-08-04, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Vart har jag påstått det?

Jag kommenterade endast ett felaktigt inlägg om att alla fönster framtill var köksfönster. Är det inte relevant att kommentera felaktigheter i tråden?

Ursäkta. Jag skulle haft med det här också.

Citat:
Ursprungligen postat av SVKKK
Vad skulle den risken bestå av? Har du åkt vägen för att se att bommar var öppna?

Sedan får det anses som osannolikt att de skulle gena över cykelvägen som inte ens är någon genväg. Det är självklart större risk att någon i lägenhetsområdet är vaken och lägger märke till en bil som genar över en cykelväg än att någon skulle lägga märke till en om man åker längs Tunhemsvägen som när alla boende längs vägen sover förutom på någon enstaka nattsuddare som vandrar hemåt.
Citera
2013-08-04, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Disasterbator
Jag rör inga fynd. På sin höjd petar jag på dem med en pinne. Kallingarna hängde så. På tork kanske?

Vart finns uppgiften om att silvertejp har hittats? Är den upptäckten bekräftad? Jag har också för mig att jag läst något om en ölburk och en tejprulle som hittades vid tunhemsgrottorna. Stämmer denna uppgiften?

Jo, jag har samma minnesbild av det. Följdes upp helt kort med ett exempel på DNA-träff i saliv från ölburk, har jag för mig. Men har inte läst ngt mer om det senare.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Jag hoppas att någon har förstått något av mitt inlägg tidigare. En bryr sig säkert inte de har redan hela bilden klar för sig. Andra kanske bara hakar på föregående.
Ingen kan egentligen sätta sig in i hur en annan människa tänker eller reagerar i en specifik situation. Den enda man förhoppningsvis känner är sig själv.

Befinner man sig som GM i gör i denna länk är det ett fåtal som kan sätta sig in i dennes situation. De flesta hade gjort i brallan och rusat därifrån. Några hade helt coolt fixat det.

Innan ni pekar ut en GM ska ni fundera på vem kan fixa detta?
Det är det jag menar med att tänka inifrån. Hur skulle ni ha gjort?

Bara för att den utpekade GM har ett kriminelt föflutet betyder det inte per automatik att han är GM.
Han var visserligen på plats och han har oddsen mot sig, men det gäller trots allt att hitta sanningen.

Det gäller att tänka logiskt och ifrågasättande på uppgifter som framkommer.

Jag kan inte göra någon bedömning av om det är rätt gubbar som utpekats eller om spåren är rätt.
Jag vill bara att ni ska tänka lite vidare och att det kan trots allt finnas någon sanning i de utpekades utsago.

Det gäller att vara öppen för alla tänkbara scenarier.
Vi har funderat, och polisen har på sannolika skäl häktat en mgm.
Varför spåna åt nåt annat håll?
Har du nåt att berätta?
Känner du mgm?
Ditt inlägg var ganska rudimentärt för trådens annars.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Ok, tyckte det lät konstigt att delarna skulle sitta så löst att de bara ramlade av som fallfrukt när man skakar ett träd - varför har de inte ramlat av tidigare i så fall? Men så har jag varken koll på platsen eller bilar så frågan överlämnas till er som provat köra på plats..

Stänkskyddet är till högersidan på bilen. Där det hittades, är det möjligt att de kört in så att höger sida på bilen hamnat där stänkskyddet låg?
Citera
2013-08-04, 21:04
Medlem
Grotrockens avatar
http://ttela.se/nyheter/trollhattan/1.2278440-mangder-av-tips-i-misstankt-mordfall

Bra att det är många som engagerar sig i fallet iallafall.
Citera
2013-08-04, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av refsp
Hur pass kopplad är Nyber* till HA?

Jhonn* är inte kopplad till HA
Citera
2013-08-04, 21:06
Medlem
Tomatos avatar
Citat: