2013-08-04, 14:35
Medlem
bombaccis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hazhar
Om jag hade en falsk examen eller köpte den för en tia så hade jag inte kunnat klara av utbildningen här som alla andra svenskar till och med jag har bättre resultat. Tack och lov att du inte är arbetsgivare. Annars hade alla människor från" icke fina " rasen gått arbetslösa

Bättre resultat enligt vem, dig själv?

Har utbildat mig till personalvetare och vi kan arbeta med rekrytering. Vi vill helst kunna kontrolera hur seriös utbildningen har varit. KTH är en känd svensk utbildning. Abdullahs tekniska högskola är inte det så blir ett ganska så enkelt val.

Du behöver helt enkelt kompletera din utbildning genom att gå de kurser som du inte har klarat av i Sverige. Antingen genom att läsa om dem här eller via något test se till att du visar på att du klarat av utbildningsmålen.

Jag hade förmodligen inte ens kallat dig till intervju, tyvärr. Du är säkert en jätte gullig arab.
Citera
2013-08-04, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombacci
Bättre resultat enligt vem, dig själv?

Har utbildat mig till personalvetare och vi kan arbeta med rekrytering. Vi vill helst kunna kontrolera hur seriös utbildningen har varit. KTH är en känd svensk utbildning. Abdullahs tekniska högskola är inte det så blir ett ganska så enkelt val.

Du behöver helt enkelt kompletera din utbildning genom att gå de kurser som du inte har klarat av i Sverige. Antingen genom att läsa om dem här eller via något test se till att du visar på att du klarat av utbildningsmålen.

Jag hade förmodligen inte ens kallat dig till intervju, tyvärr. Du är säkert en jätte gullig arab.
Tycker du att om man har läst år 3, 4,och 5 och klarat av alla kurser och gjort examensarbete occh fått civilingenjörsexamen så ska behova läsa endimalays och linjär algebra som är det samma över allt
Citera
2013-08-04, 14:59
Medlem
Citat:
Tycker du att om man har läst år 3, 4,och 5 och klarat av alla kurser och gjort examensarbete occh fått civilingenjörsexamen så ska behova läsa endimalays och linjär algebra som är det samma över allt
Jag tycker att det finns en poäng i att en arbetsgivare ska kunna kontrollera kvalitén på din utbildning. Det varierar ganska kraftigt mellan olika lärosäten bara i Sverige (rejäl skillnad på tex KTH, CTH jmf med Blekinge...)
Men de största problemen som jag kan se utifrån hur du uttrycker dig är:
- varför har du inte lyckats få jobb under två år när 98% av alla kursare har det (även blånegrer, så det handlar inte om rasism)
- varför letar du inte andra jobb om du nu inte lyckas som VV-ingenjör?
- varför har du så svårt att förstå att din svenska behöver förbättras?
Citera
2013-08-04, 15:39
Medlem
Citat:
Jag valde anläggningsteknik för att man läser både betong och stål samt några infrastruktur kurser.
Jag har skrivit mitt examensarbete i Geoteknik med Peab.

Däremot tror jag det är bättre på branden då är det inte så himla många som utexamineras och kanske konkurrensen är lättare.

Jag hade gjort fel redan från början fel när jag byte program från Brandingenjör till VoV .
Nu efter två år är jag fortfarande utan jobb och alla som läste på brand fick jobb direk
Det är inte många som utexamineras som arkeologer heller men arbetsmarknaden är helt enkelt för liten för att alla som utbildar sig till arkeologer skall få arbete som arkeologer. Med detta menar jag att ni bör leta efter framtidsprognoser för de kommande fyra åren för brandingenjörer innan ni påbörjar den utbildningen eftersom en liten arbetsmarknad snabbt blir mättad.
Citat:
Vad då fel inriktning?
Finns fel eller rätt inriktning??? Jag har vissa kompisar som läst konstruktion och nu håller på att projektera vägar. Studier har inte så mycket göra med praktiken faktisk när man kommer ut och det är på företagen man lär sig, man lär sig bara grunderna i Skolan.
Ärligt talat orkar jag inte ha diskussioner på den här nivån (typ diskussion med en gnällig bitch). Ni är inte er kompis och har egna förutsättningar att arbeta efter.
Senast redigerad av Darkfield 2013-08-04 kl. 15:46.
Citera
2013-08-04, 18:42
Medlem
Citat:
...
vet inte om Bachelor examen är samma sak högskoleingenjör,

...
En bachelor är inte ekvivalent med hing, på samma sätt som en master inte är ekvivalent med civing.
Är du säker på att du är civilingenjör förresten och inte bara har en master?

Utomlands görs dock ingen skillnad.
Citera
2013-08-04, 20:17
Medlem
JaffaCallings avatar
Om du har fixat masters utbildning så dra till USA och jobba, inte kommer du få jobb i Sverige då företag anlitar bara svenskar om du inte vill bli en städare förstås.. som sagt, flytta till USA. Ta kontakt med några företag och se ifall de kan erbjuda en plats.
Citera
2013-08-04, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Om du har fixat masters utbildning så dra till USA och jobba, inte kommer du få jobb i Sverige då företag anlitar bara svenskar om du inte vill bli en städare förstås.. som sagt, flytta till USA. Ta kontakt med några företag och se ifall de kan erbjuda en plats.
Sluta lipa med rasistkortet. De invandrare som läste samma utbildning som jag har jobb.
Citera
2013-08-04, 20:53
Medlem
JaffaCallings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Denkmal
Sluta lipa med rasistkortet. De invandrare som läste samma utbildning som jag har jobb.

Rasistkort? Jag skiter i rasism, inte fan stör jag mig på rasism men vad för utbildning läste du? Pizzabagariet?
Citera
2013-08-04, 21:55
Medlem
bombaccis avatar
Citat:

Var det där en fråga eller?

Du svarar ju inte ens på frågorna.

Söker du även andra jobb eller sitter du mest hemma o surar när du inte får jobb som civil?

Hur vet du att du presterar bättre än alla andra? Eller var det mest något du klämde till med för att det lät bra?

En arbetsgivare vill kunna kontrollera utbildningen. En utbildning från Irak väger väldigt lätt. Det är ganska så stor skillnad även om man läser samma slags program i Sverige, typ handelshögskolan i sthlm eller ekonomiprogrammet i Skövde och ja att ha gått en kebabutbildning i Irak väger inte så tungt. Inte kul för den rekryterare som chanser på en arab som sen visar att han inte vet hur man skruvar fast en glödlampa ens en gång.
Citera
2013-08-04, 22:23
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkfield
Poängen med mitt inlägg var helt enkelt att belysa att din länk inte motiverar påståendet "det finns massvis med ingenjörsjobb".

Om antalet ingenjörsannonser visade sig vara åtta och jag uppskattade dessa till tre så får det anses vara en oerhört mycket bättre uppskattning än "det finns massvis med ingenjörsjobb". Hur som haver så är jobbannonser inte aktuellt för Ts eftersom sådana drar till sig över 100 sökanden varpå Ts:s ansökan kommer hamna rakt i papperskorgen alla dagar i veckan.
Då hade du ingen poäng alls då.
Mer än en massa subjektivt tyckande mao.

8 jobb ute i Sverige från Norska arbetgivare på AF.
30+ på motsvarande i Norge
135 stycken i Sverige.

Hur många som ligger på andra rekryteringsföretag har jag inte kollat upp,
men troligen minst det dubbla troligen det tredubbla.
Så bara i Sverige och Norge finns det ca 400 lediga tjänster att söka lågt räknat.

Och du skall inte tala om för TS ditt fån var och hur denne skall söka jobb eller inte, skriver du en bra ansökan så läses den, jag vet, för jag är den som slutligen anställer på företaget, så behåll dina skitråd för dig själv.
Citera
2013-08-04, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JaffaCalling
Rasistkort? Jag skiter i rasism, inte fan stör jag mig på rasism men vad för utbildning läste du? Pizzabagariet?
Nej. Jag är civilingenjör inom Industriell Ekonomi, och har även en civ ek som jag läste parallellt.
De flesta av mina kursare från Chalmers och Handels (Göteborg) läste inte dubbelt.
ALLA, utan undantag, fick kvalificerade ingångsjobb. Även de med arabiska efternamn.

Ta du och baka din pizza.
Citera
2013-08-04, 23:33
Medlem
Pastmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Och du skall inte tala om för TS ditt fån var och hur denne skall söka jobb eller inte, skriver du en bra ansökan så läses den, jag vet, för jag är den som slutligen anställer på företaget, så behåll dina skitråd för dig själv.
Sedan är det också upp till Ts att skaffa kontakter under sina år på LTH. Jobben kommer inte till en. Man måste bygga ett nätverk genom att försöka skaffa sommarjobb som är relaterat till sin utbildning. Utöva sin teori i praktik. Han nämner själv att uppgifterna på företaget väger tyngre än kurser som bara ger grundläggande färdigheter.

Man måste vara lite mer framåt. Ts är inte ensam om detta, det är ett fenomen för vissa studenter som är tillbakalutande under sin utbildning som tror att allt ordnar sig. Och har man inget driv så straffar det sig i slutändan. Att läsa en utbildning är ett heltidsjobb och där förutsätter man att jobbsökande är också i rullning. Framgångsrika studenter har lärt sig denna modellen.

LTU är kanske det enda lärosätet i landet som ger möjlighet för sina studenter på väg- och vattenbyggnad att ha en 7 månaders praktik och få lön under sin praotid. Något som jag hoppas andra stora tekniska högskolor anammar detta vinnande koncept i framtiden. Men återigen så måste man kräva lite action från en.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in