Citat:
Ursprungligen postat av
Darkfield
Det är ett bra val om ni tycker att det är roligt och är beredd att ligga i för att komma in i branschen. Jag tror att om rasdiskriminering är ett problem för dig som VoV:are så kommer det bli ännu värre för dig som brandingenjör där jag föreställer mig att arbetsplatsen består av 100% etniska svenskar.
Oavsett vad du väljer så är det mitt förslag att du lägger ner åtminstone en timma om dagen på att förbättra din svenska.
En masterinriktning som kan vara intressant för dig är jord- och bergsbyggnation på LTU vilken skulle göra dig attraktiv för LKAB, vilka kommer öka brytningen av malm under de kommande åren.
Om du efter några år som LKAB:are känner att du vill flytta tillbaka till södra Sverige så skall det nog vara betydligt enklare för dig med referenser och erfarenheter från LKAB.
Jag valde anläggningsteknik för att man läser både betong och stål samt några infrastruktur kurser.
Jag har skrivit mitt examensarbete i Geoteknik med Peab.
Däremot tror jag det är bättre på branden då är det inte så himla många som utexamineras och kanske konkurrensen är lättare.
Jag hade gjort fel redan från början fel när jag byte program från Brandingenjör till VoV .
Nu efter två år är jag fortfarande utan jobb och alla som läste på brand fick jobb direk