2013-08-02, 23:01
Medlem
Wermlands avatar
Vilken spindel?

http://i.imgur.com/zNDwObG.jpg

Jag kikade runt på sidan som länkades för några inlägg sedan men det var ju hopplöst om man inte vet vad man letar efter. Den har ett "ondskefullt" ansikte på ryggen.
Senast redigerad av Wermland 2013-08-02 kl. 23:10.
Citera
2013-08-02, 23:22
Medlem
Zaxxons avatar
Fjällfågel, flyger över fjällvägarna och fastnar i kylarn ibland.

Jag blir fan knäckt av detta mördande . Samma jävla visa varje år då man åker upp till stugan.

Fåglarna ser ut som (grå)sparvar. De korsar fjällvägarna HELA TIDEN när man kommer med bilen. Har mördat en 5-6st bara på en 8-10mil resväg.

Dom är ganska små, som gråsparvar. Det finns även större pippis, som ser ut som starar. De verkar smartare och klarar alltid sig undan.
Citera
2013-08-02, 23:33
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaxxon
Jag blir fan knäckt av detta mördande . Samma jävla visa varje år då man åker upp till stugan.

Fåglarna ser ut som (grå)sparvar. De korsar fjällvägarna HELA TIDEN när man kommer med bilen. Har mördat en 5-6st bara på en 8-10mil resväg.

Dom är ganska små, som gråsparvar. Det finns även större pippis, som ser ut som starar. De verkar smartare och klarar alltid sig undan.

Finns det en fråga någonstans i din trådstart? Som gömt sig? Söker du namnet på arten? Eller skall vi diskutera ditt trauma efter att ha kört på fåglar? Men du kan svara helt lugn; man kan inte mörda fåglar. Det är inte ens dråp, serru. Men om du är ledsen för att de små pippifåglarna inte flyttar på sig när du kör bil kan du alltid cykla istället...
Citera
2013-08-03, 00:39
Medlem
Zaxxons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Finns det en fråga någonstans i din trådstart? Som gömt sig? Söker du namnet på arten? Eller skall vi diskutera ditt trauma efter att ha kört på fåglar? Men du kan svara helt lugn; man kan inte mörda fåglar. Det är inte ens dråp, serru. Men om du är ledsen för att de små pippifåglarna inte flyttar på sig när du kör bil kan du alltid cykla istället...
Snusförnuftiga icke-snille.

Ja, självklart , undrar jag om någon vet vilken fågel detta kan vara. Kan komma med foto framöver, då jag kört ihjäl nästa.
Senast redigerad av Zaxxon 2013-08-03 kl. 00:41.
Citera
2013-08-03, 00:42
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Snusförnuftiga icke-snille.

Ja, självklart , undrar jag om någon vet vilken fågel detta kan vara. Kan komma med foto framöver, då jag kört ihjäl nästa.

Varför sa du inte det då istället för yra om mord?

Det låter som finkar. Bofinkar eller bergfinkar.
Citera
2013-08-03, 13:24
Medlem
szabos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sainsburys
Jag kan ju fylla på med lite mer information.
Dessa spindlar bygger inga spindelnät, utan de jagar sitt byte på marken.

Värt att tillägga är att jävlarna bits, och dom bits hårt.
Första gången jag såg en sådan var när jag flyttade in i ett radhus. Jag hade aldrig sett dessa förut och trodde självklart att det måste ha varit någon spindel som av misstag kommit in i Sverige på något sätt. Blev fan livrädd, jag har ju spindelfobi.

När jag då fick höra att de är helt vanliga i Sverige så tänkte jag filma när jag hittade en till sådan spindel i badkaret. Jag filmade samtidigt som jag försiktigt förde fram handen bakom spindeln, just för att kunna visa storleken på den eftersom dom kan bli så jävla stora. Big mistake. På en halv sekund så vänder sig spindeln om och gör ett utall mot min hand, jag hoppade upp med hjärtat i halsen och skrek som en tjej för fulla muggar, helvete vad svetten rann.

Det var då jag började läsa på mer om dessa spindlar och snackade även med morsans kille som sa att dom där jävlarna bits, det förvånar mig inte.
Finns en annan tråd på Flashback där en användare vaknade av att en sådan spindel hade bitit honom i armväcket, fy fan.

Nä, dom är rent av vidriga.

Har hört att de ska bitas och jag såg min grannes katt bli biten av en sådan (han sprang upp i ren skräck till övervåningen). Visste dock inte att det kändes så pass mycket. Vill inte prova om man säger så. Hade ihjäl den sen och det var förjävla äckligt, det var ju en sådan stor kropp man slog på med hushållspappret.
Citera
2013-08-03, 21:40
Medlem
Wermlands avatar
Citat:

Jag har också sett de där, jag har fått för mig att det är morkullor.

Ingen som känner igen min spindel?
Citera
2013-08-04, 12:18
Medlem
Hej kära vänner!

Hittade denna sötnos i soprummet igår. Jag försöker identifiera den men kan inte hitta någon som ser riktigt likadan ut. Kan någon vänligen peka mig i rätt riktning. Den var cirka 4,5 - 5,5 cm inklusive benen.

https://www.dropbox.com/s/1tr1ua8lyq...2011.34.30.jpg
Citera
2013-08-04, 12:36
Medlem
Hej på er, här kommer en till.

Denna lilla rackare sprang omkring i vår bil i värmen. Jag släppte ut den och fotade, men kan inte heller hitta vad det är för något.

https://www.dropbox.com/s/ov78tlgmmu...2011.39.07.jpg
Citera
2013-08-04, 12:36
Medlem
cephs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Hej kära vänner!

Hittade denna sötnos i soprummet igår. Jag försöker identifiera den men kan inte hitta någon som ser riktigt likadan ut. Kan någon vänligen peka mig i rätt riktning. Den var cirka 4,5 - 5,5 cm inklusive benen.

https://www.dropbox.com/s/1tr1ua8lyq...2011.34.30.jpg

Skuggspindel (Nuctenea umbratica), hane.

Citat:
Ursprungligen postat av eodnhoj
Hej på er, här kommer en till.

Denna lilla rackare sprang omkring i vår bil i värmen. Jag släppte ut den och fotade, men kan inte heller hitta vad det är för något.

https://www.dropbox.com/s/ov78tlgmmu...2011.39.07.jpg

Tippar på buskvårtbitare (Pholidoptera griseoaptera), hona.
Senast redigerad av ceph 2013-08-04 kl. 12:39.
Citera
2013-08-04, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ceph
Skuggspindel (Nuctenea umbratica), hane.

Tippar på buskvårtbitare (Pholidoptera griseoaptera), hona.

Tackar, men jag tror inte att skuggspindeln stämmer, den ska ju bara bli 8 mm för hannar och 1.5 för honor. Jag kan inte heller få ihop bilderna på dem. Jag funderade på Vanlig husspindel men jag tycker kroppen ser annorlunda ut. Vad tror du? :-)
Citera
2013-08-04, 12:57
Medlem
ceph, du kan nog ha rätt om skuggspindeln, kroppen ser ut att ha samma uppbyggnad. Jag kan ingenting om insekter så jag undrar om man mäter spindelns storlek utan benen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in