2013-08-04, 07:45
Medlem
Aviarts avatar
Jag har funderat på detta och diskuterat med vänner. Varför är det nästan bara araber som sysslar med pizza? Dom kommer knappast från Ett land med blomstrande pizzakultur. Har det med entreprenörskap att göra? Anställa släktingar och på så sätt få hit dom?

Någon som kan komma med en bra förklaring är varmt välkommen.
Citera
2013-08-04, 07:46
Medlem
Oftast är det väll jugoslaver?
Citera
2013-08-04, 07:53
Medlem
Knotknets avatar
Jag kan inte komma på en enda pizzeria som ägs av araber det finns säkert några enstaka. Numera är det väl mest turkar och kurder som äger pizzeriorna.
Citera
2013-08-04, 08:00
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag kan inte komma på en enda pizzeria som ägs av araber det finns säkert några enstaka. Numera är det väl mest turkar och kurder som äger pizzeriorna.

Förlåt min generalisering vi säger väl MENA och bergsfolk så får vi in lite fler folkgrupper.

Men faktum kvarstår, det är ju knappast en bergskurd vars gammel gammelfarmor har sparat ner pizzareceptet på en Capriciosa.
Citera
2013-08-04, 08:05
Medlem
csbillys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kent-Herbert
Oftast är det väll jugoslaver?

Nej, har jag aldrig varit med om.
Citera
2013-08-04, 08:14
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly

Finns en hel del pizzahak som drivs av juggar och diverse Balkanfolk. Och dom har väl fan ingen anknytning till pizza egentligen?
Citera
2013-08-04, 08:27
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av csbilly
På 80-talet drevs de flesta pizzerior av juggar.
Citera
2013-08-04, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Finns en hel del pizzahak som drivs av juggar och diverse Balkanfolk. Och dom har väl fan ingen anknytning till pizza egentligen?
Ligger ju nära Italien iaf :P
Alla kan lära sig baka pizza och nästan alla människor äter pizza nångång då och då så det är väl ett hyfsat säkert kort om man flyttar till Sverige och vill start upp nåt.
Citera
2013-08-04, 08:46
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg
Alla kan lära sig baka pizza och nästan alla människor äter pizza nångång då och då så det är väl ett hyfsat säkert kort om man flyttar till Sverige och vill start upp nåt.

Ungefär så går mina tankebanor med. Det är antagligen lätt, inte så mycket pappersexercis och det är ett finfint sätt anställa familjen på. Men samtidigt, varför inte fler svenskar eller italienare eller vad som. Inte för att vi svenskar har något med pizza att göra men vi är fortfarande majoritet.
Citera
2013-08-04, 09:02
Bannlyst
Det är väl därför alla pizzor smakar skit numera. Man märker att den nya generationen pizza bagare gör en sämre produkt, framförallt har de dålig koll på hur livsmedels skall hanteras.

Det är väl gott om svarta pengar i pizza branschen, tillverkningskostnaden är ca 10 kr medan försäljningspriset är ca 75:-

Citat:
Ursprungligen postat av Aviart
Jag har funderat på detta och diskuterat med vänner. Varför är det nästan bara araber som sysslar med pizza? Dom kommer knappast från Ett land med blomstrande pizzakultur. Har det med entreprenörskap att göra? Anställa släktingar och på så sätt få hit dom?

Någon som kan komma med en bra förklaring är varmt välkommen.
Citera
2013-08-04, 09:06
Medlem
-benito-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ntovbg

Åt jävligt bra pizza när jag var på semester i Kroatien
Citera
2013-08-04, 09:09
Medlem
Aviarts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggers
Det är väl därför alla pizzor smakar skit numera. Man märker att den nya generationen pizza bagare gör en sämre produkt, framförallt har de dålig koll på hur livsmedels skall hanteras.

Det är väl gott om svarta pengar i pizza branschen, tillverkningskostnaden är ca 10 kr medan försäljningspriset är ca 75:-

Också en intressant aspekt. Man lär sig knappast ett lands hälsolagar på några få månader, kanske därför det uppdagas fall efter fall med skämt kött och diverse metoder att blanda såser med tvivelaktigt innehåll. Kanske därför en hel del döms ut av hälsovårdsmyndigheten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in