2013-08-03, 16:48
Medlem
Spindelfridas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J.R.
Varför skulle då dom trakasseras och av vilka då?

Föräldrarna ska inte trakasseras av nån enda människa. Om så har skett, är det förfärligt. KJ:S mamma och pappa har ingen skuld i det som skett och jag tror inte ett ögonblick på att nån av dem har hjälpt sonen.
Du frågar dig vilka det är som eventuellt trakasserat föräldrarna. Det är ointressant, anser jag. Varenda en av dem, ung eller gammal, är lika vidrig. Dessa "moralens väktare" har en särskild benägenhet att dyka upp vid fall som dessa. De tar sig rätten att spy ut sitt hat mot människor som befinner sig i en förtvivlad situation. Det händer ideligen. Och jag blir lika förbannad varje gång.
Såna här idioter borde vända på kuttingen och nån gång fråga sig: Om det var jag som var drabbad, skulle jag då tycka det var trevligt att bli så trakasserad att jag tvingades gå från hus och hem?

Om dessa rykten stämmer hoppas jag innerligt att polisen känner till dem och att föräldrarna får all den hjälp de så väl behöver. De är nämligen också offer i den här fruktansvärda händelsen...
Citera
2013-08-03, 18:03
Medlem
Som fd bodensare kan jag säga att KJ föräldrar närmast garanterat utsatts för en massa skvaller och kan säkert inte gå in i ett rum utan att folk viskar saker. Faktum är att jag tror att en del i varför KJ inte erkänner om han begått brottet (vilket är min teori att han har) att han inte vill utsätta sin familj. I värsta fall är det för att familjemedlemmar varit direkt delaktiga, i andra hand för att han förstår att familjemedlemmar anat eller vet något om brottet och i tredje hand för att skydda dem. Så länge han inte har erkänt så behöver de ju inte vara 'mördarens föräldrar' utan de kan hänga upp sig på att säga att han är oskyldig och aldrig erkänt. Jag tror inte att man ska utgå från att familjen berättat allt även om de tror det var deras barn som gjort det. Folk har ofta ganska lågt förtroende för polisen och de vill inte berätta saker i onödan för dem som kan gör saken värre för sin son. Släktkärlek är också stort och även om de flesta inte skulle hjälpa en mördare så kanske de ändå inte går ur vägen för att göra saken sämre för honom...
Citera
2013-08-03, 18:29
Medlem
Popcorn76s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Nej men det är bara som jag har uppfattat det... Jag vet ju inte.

Ok, tack för klargörandet. Det låter logiskt.
Citera
2013-08-03, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ME077
Efter allt jag läst (både i media och annat) tycker jag att det mesta tyder på att de hittat en ytterst liten mängd dna/blod efter VB på något materiellt i KJ´s lägenhet. På något som har hamnat/placerats i lägenheten efter mordet.

Jag förstår egentligen inte upphetsningen hos åklagarna över att de hittat "spår" (blod/dna) efter BO i hans lägenhet. BO har ju de facto varit där - inte en gång utan förmodligen massor av gånger, de hade ju faktiskt varit tillsammans och såväl delat kroppsvätskor som annat. Jag är övertygad om att om någon skulle leta "spår" efter någon f d partner hos någon kille i den åldern skulle de hitta massor på de mest märkliga ställen långt efter det att förhållandena tagit slut. Om man sedan betänker vad som framkommit om GMs handikapp så visade det väl sig bl a genom att han hade väldigt svårt att hålla ordning (läs städa) lägenheten eller hur. Vore i själva verket oerhört märkligt om det inte fanns några spår, då skulle i vart fall jag tycka något var hm... Konstigt kanske.
Citera
2013-08-03, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dapravda
de hade ju faktiskt varit tillsammans och såväl delat kroppsvätskor som annat..

Snacka går ju...defacto....
Presentera ETT enda bevis för att de har "delat" kroppsvätskor!?
I takt med att bevisen lyser med sin frånvaro ökar takten på bullshit...
Citera
2013-08-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Varför ökar aggressiviteten, illgärningarna och de androgyna tendenserna?
Män som kvinnor och kvinnor som män....
Well....If you dare, think beyond your comfortzone....

Har de verkligen ökat? Och i förhållande till vad? Källa tack.
Citera
2013-08-03, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ophiaghushannah
Snacka går ju...defacto....
Presentera ETT enda bevis för att de har "delat" kroppsvätskor!?
I takt med att bevisen lyser med sin frånvaro ökar takten på bullshit...

Ja jag vet ju inte hur du gör, om och när du är tillsammans med någon men jag tror nog de allra flesta håller med mig om att just delandet av kroppsvätskor hör till den roligare delen av ett förhållande.
Citera
2013-08-03, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elliha
Som fd bodensare kan jag säga att KJ föräldrar närmast garanterat utsatts för en massa skvaller och kan säkert inte gå in i ett rum utan att folk viskar saker. Faktum är att jag tror att en del i varför KJ inte erkänner om han begått brottet (vilket är min teori att han har) att han inte vill utsätta sin familj. I värsta fall är det för att familjemedlemmar varit direkt delaktiga, i andra hand för att han förstår att familjemedlemmar anat eller vet något om brottet och i tredje hand för att skydda dem. Så länge han inte har erkänt så behöver de ju inte vara 'mördarens föräldrar' utan de kan hänga upp sig på att säga att han är oskyldig och aldrig erkänt. Jag tror inte att man ska utgå från att familjen berättat allt även om de tror det var deras barn som gjort det. Folk har ofta ganska lågt förtroende för polisen och de vill inte berätta saker i onödan för dem som kan gör saken värre för sin son. Släktkärlek är också stort och även om de flesta inte skulle hjälpa en mördare så kanske de ändå inte går ur vägen för att göra saken sämre för honom...
Har tror jag du kan vara ngt på spåren.
Så länge han inte erkänner tror han att allmänheten tror att han är oskyldig. Dvs om han begått brottet.
Citera
2013-08-03, 22:16
Medlem
Den kroppsvätska som nämns kan det vara hjärnsubstans?
Ganska svårt att förklara hur det kommit i ex bagage utrymmet eller på en list i lägenheten!!!
Citera
2013-08-03, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spindelfrida
Föräldrarna ska inte trakasseras av nån enda människa. Om så har skett, är det förfärligt. KJ:S mamma och pappa har ingen skuld i det som skett och jag tror inte ett ögonblick på att nån av dem har hjälpt sonen.
Du frågar dig vilka det är som eventuellt trakasserat föräldrarna. Det är ointressant, anser jag. Varenda en av dem, ung eller gammal, är lika vidrig. Dessa "moralens väktare" har en särskild benägenhet att dyka upp vid fall som dessa. De tar sig rätten att spy ut sitt hat mot människor som befinner sig i en förtvivlad situation. Det händer ideligen. Och jag blir lika förbannad varje gång.
Såna här idioter borde vända på kuttingen och nån gång fråga sig: Om det var jag som var drabbad, skulle jag då tycka det var trevligt att bli så trakasserad att jag tvingades gå från hus och hem?

Om dessa rykten stämmer hoppas jag innerligt att polisen känner till dem och att föräldrarna får all den hjälp de så väl behöver. De är nämligen också offer i den här fruktansvärda händelsen...

Jävligt bra skrivet! :-)
Citera
2013-08-03, 22:30
Medlem
tror inte en sekund på att VB mördades i affekt!! det är planerat men inte av en person!. det är två personer som haft-tycker dom- en godtagbar anledning att plocka bort henne!. Planeringen behöver inte ha pågått länge, därav hattandet med kropp och kroppsdelar. Min teori om knivsticken är att VB mördades och även tömdes på blod med de två dödande sticken mot hjärtat, efter sticken så vändes hon liggande på mage medans hon förblödde. under tiden "provhöggs" hon i ryggen för att kollas om hon fortfarande levde!. när hon inte reagerade längre så kan styckningen ha ägt rum!.
Citera
2013-08-03, 22:42
Medlem
Locket är fortfarande på i detta rättsfall, och det är mycket vi inte vet. Det kommer så motstridiga uppgifter, så man vet inte vad man ska tro. Hittills har det inte blivit något åtal - otillräckliga bevis? Är fel person häktad?

22-åringens bostad är inte mordplatsen säger åklagarna.
Källa: http://www.kuriren.nu/nyheter/?articleid=6889565

Många frågor återstår, t ex; mordplats, mordvapen, motiv, händelseförlopp, händerna saknas, m.m.
VB:s 22-årige häktade vän/ex förnekar brott.

(...) FÖRUNDERSÖKNINGEN blir offentlig när (och om) åtal väcks. Om uppgifter inte bedöms skada undersökningen om de offentliggörs, kan de två åklagarna i detta rättsfall välja att lämna ut uppgifterna redan under pågående förundersökning. (...)
Källa: http://www.aklagare.se/Aklagarens-roll/Forundersokningen/Sekretess-under-pagaende-forundersokning/

Det är som vi vet två åklagare i detta rättsfall. Den häktade 22-åringen har en offentlig advokat. Ansökan om ytterligare en advokat för 22-åringen avslogs som vi vet av tingsrätten.

Vatchareeya Bangsuans föräldrar ville ha nytt målsägarbiträde. De ville byta målsägarbiträde till Elisabeth Massi Fritz. Det skrev advokaten själv i ett brev till Luleå tingsrätt.
Föräldrarna har tidigare fått ett målsägandebiträde från advokatbyrån Kaiding, men de är inte nöjda. Biträdet har endast träffat dem en gång.
"De saknar förtroende för målsägandebiträdet och känner ingen tillit" skriver Elisabeth Massi Fritz.
Hon uppger att hon blivit kontaktad av föräldrarna, som vill ha Massi Fritz som nytt biträde.
"Målsägandena mår mycket dåligt och har ett stort behov av stöd och juridiskt biträde. De befinner sig i en svår kris med anledning av mordet på dottern" skriver advokaten.
(...)
Ett målsägandebiträde är en jurist som ska föra brottsoffrets talan, bland annat om skadestånd. Men biträde ska också fungera som ett stöd och hjälp under polisens förundersökning och rättegången.
Publicerad 11 juli 2013
Uppdaterad 23 juli 2013
Källa: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=7750052

Vatchareeyas föräldrar får nytt biträde
Nu är det bekräftat att juristen Elisabeth Massi Fritz kommer att företräda Vatchareeya Bangsuans anhöriga, det skriver Kuriren på tisdagen.
NSD har tidigare skrivit om att de anhöriga vill byta målsägarbiträde därför att de vill ha någon med god kulturkännedom. De upplever dessutom att de inte fåt det stöd och den kontakt de behöver av sitt tidigare biträde.
Publicerad 23 juli 2013
Källa: http://www.nsd.se/nyheter/boden/artikel.aspx?articleid=7750052

Som vi ser kommer alltså Elisabeth Massi Fritz som är nytt målsägandebiträde i fallet med mordet på Vatchareeya Bangsuan i Boden att företräda Vatchareeya Bangsuans föräldrar. EMF blev känd i samband med morden på Pela Atroshi 1999 och Fadime Sahindal 2002, de första hedersmord som fick ordentligt publikt genomslag. EMF har sedan dess företrätt åtskilliga offer eller deras anhöriga i mål om hedersrelaterad brottslighet.

EMF har även företrätt offer för sexualbrott, bland annat i våldtäktmålen mot de så kallade Stureplansprofilerna, mot polismästaren Göran Lindberg och mot plastikkirurgen Carl Troilius.
Målet i Lund saxade hon med en mordrättegång i Södertörns tingsrätt mot den man som åtalats för att ha våldtagit, misshandlat och mördat sin 21-åriga hustru i Botkyrka i augusti, bara några veckor efter att makan flyttat till honom i Sverige. EMF för även där fram hedersmotivet, med stöd från åklagaren. Han blir också fälld, eftersom han har erkänt mordet. EMF säger: Men det ska bli intressant att se hur rätten behandlar hedersaspekten. Eftersom jag har gjort samma sak som i Lund och lagt till det i gärningsbeskrivningen måste den ta ställning till den, säger EMF.
Att målen med hedersmotiv blir allt fler inger inte hopplöshet, snarare tvärtom, tycker EMF.

EMF säger: Ju fler beslut i domstolar och därmed bekräftelser på att hedersproblematiken existerar desto bättre.

Hedersbrott är brott där bland annat våld förekommer för att återupprätta familjens eller släktens heder. Vid hedersrelaterat våld kan den drabbade kontrolleras, stängs inne, misshandlas eller dödas om han eller hon, oftast en kvinna, varit illojal mot den egna gruppen eller familjen och skadat familjens anseende.
Framför allt förekommer hederskultur i patriarkala samhällen där kvinnors sexualitet och beteende bestäms av män.
Källa: http://www.kvinnorsratt.se/svenska/index.php/home/85-nyheter-arkiv/272-elisabeth-massi-fritz

Vad är motivet till att välja hedersbrottsexperten Elisabeth Massi Fritz som nytt målsägarbiträde i detta rättsfall? Tror man att detta brott kan vara hedersrelaterat? I så fall hur, på vilket sätt? Vill man försöka göra (om) detta rättsfall till ett hedersrelaterat brott?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in