2013-08-03, 13:05
Medlem
Motalas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Jag tycker det upphittade örngottets fåll är zick-zacksydd, medan AristoMaries örngott har rakt sydd fåll.

Du kan ha rätt i detta men. det utesluter inta att detta kan vara "samma" produkt då det förekommer att en produkt/nr kan ha olika tillverkare Detta är ju vanligt inom ex bilindustrin/IKEA.
Citera
2013-08-03, 13:06
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
Om du tittar en gång till så ser du att mitt ligger åt andra hållet bara. Sömmen ut till hörnen går endast i ena kanten (där öppningen finns), vilket syns längst upp till vänster på det upphittade. Den andra kanten har inte sömmen hela vägen ut. Mitt är inte tvättat mer än ett par gånger och har därefter legat i ett mörkt skåp. Så de är lika.
Okejdå!

Men det spelar nog ingen roll. Oavsett vad det är för örngott kan det vara Idas.
Citera
2013-08-03, 13:06
Medlem
IroniskJags avatar
Citat:
Jag tycker det upphittade örngottets fåll är zick-zacksydd, medan AristoMaries örngott har rakt sydd fåll.

Så noga kan jag inte se här, men är det zickzack söm så borde det vara "utoinpå" vänt, för det används INTE som en synlig söm
Citera
2013-08-03, 13:11
Medlem
Orsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Även skatteverkets taxeringsuppgift är den s.k. "inkomst av tjänst"
Då är det väl som vanligt med lögn, förbannad dikt och statistik
Citera
2013-08-03, 13:12
Medlem
rayraviolis avatar
Nu när örngottet är på tapeten. Jag funderar på hålen och tycker att de verkar gjorda med ett klumpigt stickverktyg, kanske en skruvmejsel, ett stämjärn eller nån slags kniv. Om fyndet är kopplat till mordet, vad kan då dessa hål syftat till? Man gör ju knappast hål så där under normala omständigheter. En tanke är att örngottet skulle knytas fast med en lina vid kroppen och fyllas med något tungt men gärningsmannen/männen hittade nåt bättre i sista stund och rafsade ihop resterna.

Vem vet. En spekulation bara.
Citera
2013-08-03, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReimerDenYngre
OK Vet du hur kadaver luktar? Luktar det så? Jag har aldrig känt sådan doft från ormbunkar förut... Eller i varje fall inte tänkt på den.

Jag har aldrig känt någon äcklig doft från ormbunkar.finns tvålar som görs på ormbunke.
RDY gå på din magkänsla och se dig extra noga omkring där du befinner dig just nu!
Citera
2013-08-03, 13:14
Medlem
Ragathas avatar
Citat:
Okejdå!

Men det spelar nog ingen roll. Oavsett vad det är för örngott kan det vara Idas.

Kan vara I*as eller vilken kvinna som helst, då om inte alla men de flesta vet att om man har långt hår så blir det inte frissit med ett satinörngott då det inte sliter på hårfibrerna som bomullsörngott gör.
Citera
2013-08-03, 13:15
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AristoMarie
För att vara tråkig efter nattens diskussioner om örngottet, så är det ett billigt Jysk-örngott i 100% polyestersatin. Dålig kvalitet som inte klarar ett par tvättar. Har så rotat fram mitt, som ligger kvar som reserv.

Det upphittade örngottet:
Mitt örngott:

För övrigt tror jag du kan ha rätt i, att de kan ha svept in något föremål i det eller att det kommit med av misstag och blivit tappat på vägen.

Hahajösses va likt!!
Akta bara så ditt örngott inte hamnar i en mordutredning så som du fotat det

. Det som går att konstatera utifrån denna din jämförelse är att bekräfta att det är ett örngott som syns från bilden på fyndplatsen, och inte nån slags påse (el dyl andra bud från tråden), är man ser att sömmen vid ena långsidan, den som är närmast kameran och lite nervikt mot marken, är sydd längre ut mot tygkanten för att där är utsparat en söm instickshålet för kudden.

Men sen är andra problemet här, vem tillhör örngottet?

Det verkar finnas två olika slags bud på det, örngottet tillhör 1. BO ( vilket är min teori och i minoritet) eller 2. GM, aka AJ, vilket är teorin i majoritet.

Här i tråden premieras alltså den tolkning som passar för att örngottet tillhör AJ. Man vill få det till att han beställt det från en firma som säljer MC - prylar på nätet och där skickat efter ett kornblått, ev tillsammans med lakan, närmare bestämt så kallade reselakan, MC - lakan. Sedan har han förvarat det i sin MC - box där den halvbrända boken av Betancourt varit invirad.

Vad det utfaller till, time will tell. Önskar bli av med min örngottsroll
Citera
2013-08-03, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IroniskJag
Så noga kan jag inte se här, men är det zickzack söm så borde det vara "utoinpå" vänt, för det används INTE som en synlig söm

Nej, det är ingen zigzag-söm. Det drar sig i sömmarna pga extremt dålig kvalitet.
Citera
2013-08-03, 13:16
Medlem
Addhocs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomato
Även skatteverkets taxeringsuppgift är den s.k. "inkomst av tjänst"
Jag skulle sätta mina besparingar på Skatteverket i den här frågan. Har kollat upp mig själv på ratsit och när jag pluggade och enbart levde på studielån så tjänade jag enligt ratsit mer än 43 % av befolkningen. Mmm visst...
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Byxan81
Vem är KK? Har missat detta med att sniffa skivor, har du tips så hör gärna av dej!
knullkompis
Citera
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ditt örngott har mörkare sömmar som går ända ut i kanten. Så de är inte lika.
Kan du precisera/visa hur du menar? Menar du att de vertikala sömmarna går längre ut längst ner? Vid övriga tre kanter går ju sömmarna inte ända ut då sa örngotten har "vingar" (el vad den bredare kanten heter).

På det upphittade örngottet är det svårare att se exakt hur långt ut sömmen går... Angående färg på sömmar så kanske de hunnit bli mer blekta av sol och tvätt? AristoMaries ex är ju i betydligt bättre skick. Tycker de ser ganska lika ut!

Ang reselakan som diskuterats: Ett intressant uppslag då AJ reser mkt och de även marknadsförs mot MC-folk! Har letat och färgen verkar vanlig. De separata örngott som jag hittade vid googling verkar mestadels vara av enklare modell utan vingar som sticker ut på tre sidor (den bredare sydda kanten). Dock är det lite dåligt med närbilder på örngotten.

Hittar också lite finare varianter av set som marknadsförs som "sidenlakan för hem och resa". Dessa har separata påslakan och underlakan och örngott med "vingar", men dessa är i elegantare kulörer (vitt, cremefärgat, randigt). Hittade inget reselakansörngott som helt liknade det upphittade. Ni som är insatta i reselakan - brukar de ha vingar runt kanterna eller är de alltid av enklare modell? De enkla kulörta alltså. De är väl knallblå för att de är svåra att hålla vita på resa...
Senast redigerad av TigerKid 2013-08-03 kl. 13:27.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in