2013-08-03, 00:16
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Jag behöver inte upprepa vad Davve skrev.
Det är för mig helt orimligt att tänka sig att liv skulle vara designat.

Det är väl för att det inte alltid kanske är helt uppenbart för en outbildad i ämnet.
I fysik är det också lätt att trilla in i felaktiga tankebanor helt enkelt eftersom man inte studerat ämnet tillräckligt.

Varför väljer du att begränsa ditt tänkande och din horisont?

Om du tänkt dig en karriär inom biologi kan jag förstå att man väljer att låsa in sitt tänkande inom godkända gränser och passa sig för att offentligt ifrågasätta eller kritisera teorin. Det har visat hämma karriären ganska betydligt om man inte kan hålla klaffen och rätta in sig i ledet.

stebe2
Citera
2013-08-03, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stebe2
Det är uppfattat att du menar att informationen i DNA är ospecifik.

Försök övertyga en molekylärbiolog om det om du kan.

stebe2

Du får läsa mitt inlägg en gång till.

Du aldrig på mina frågor i inlägg 5670. Försök gärna och svamla inte bort det med nya påhitt.

Att övertyga en molekylärbiolog att förstå mitt inlägg du besvarade ovan om mina argument är inga problem, de kommer också förstå vad jag menar.

Du har fått en väldigt konstigt uppfattning på vad information är i detta sammanhang och du överdriver å de grövsta vad som egentligen behöver finnas bevarat i DNA speciellt framgår detta i din beskrivning av "information" som du till slut lyckades skriva ut. Jag tror du behöver en rejäl omgång i både analytisk och organisk kemi, en hel del molekylärbiologi innan vi kan komma någon stans, du har kört fast.

Citat:
Ursprungligen postat av stebe2 till myggan

Jag tror inte myggan har begränsat sitt tänkande. Tänkandet hos mig iaf har varit väldigt öppet, men ju mer kunskap jag fått desto enklare är det att "stänga" vissa dörrar som helt enkelt inte har någon relevans, tex dörren "intelligent design" angående livets utveckling. Ju mer kunskap jag samlar på mig desto säkrare blir jag på att mitt beslut var helt korrekt dessutom!
Citera
2013-08-03, 00:33
Bannlyst
Citat:

Om du tänkt dig en karriär inom biologi kan jag förstå att man väljer att låsa in sitt tänkande inom godkända gränser och passa sig för att offentligt ifrågasätta eller kritisera teorin. Det har visat hämma karriären ganska betydligt om man inte kan hålla klaffen och rätta in sig i ledet.

stebe2
Hejsan!
Din hjärna lever sitt eget liv ,hur ofta fr 0 -65 år?
Citera
2013-08-03, 00:42
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:

stebe2

Varför skulle jag begränsa mitt tänkande för att jag drar en slutsats jag anser vara mycket mer rimlig?

Det är väl som mest spännande att hitta nya banbrytande upptäckter, varför skulle det vara ett problem menar du?

Jag skulle tycka det vore extremt spännande och förmodligen få nobelpris om jag kunde visa på att t ex spöken finns - betyder det att jag borde tro att spöken finns - utan några som helst tecken på det - för att det är spännande och banbrytande? Knappast.
Citera
2013-08-03, 01:04
Medlem
stebe2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Du får läsa mitt inlägg en gång till.

Du aldrig på mina frågor i inlägg 5670. Försök gärna och svamla inte bort det med nya påhitt.

Att övertyga en molekylärbiolog att förstå mitt inlägg du besvarade ovan om mina argument är inga problem, de kommer också förstå vad jag menar.

Du har fått en väldigt konstigt uppfattning på vad information är i detta sammanhang och du överdriver å de grövsta vad som egentligen behöver finnas bevarat i DNA speciellt framgår detta i din beskrivning av "information" som du till slut lyckades skriva ut. Jag tror du behöver en rejäl omgång i både analytisk och organisk kemi, en hel del molekylärbiologi innan vi kan komma någon stans, du har kört fast.

Jag tror inte myggan har begränsat sitt tänkande. Tänkandet hos mig iaf har varit väldigt öppet, men ju mer kunskap jag fått desto enklare är det att "stänga" vissa dörrar som helt enkelt inte har någon relevans, tex dörren "intelligent design" angående livets utveckling. Ju mer kunskap jag samlar på mig desto säkrare blir jag på att mitt beslut var helt korrekt dessutom!

Spara gärna min beskrivning av vilken information som DNA bör innehålla så får vi se vad observationerna och studierna säger oss om 5-10 år.

Från min horisont så ser jag att ID-are haft rätt i flera av sina spekulationer och förutsägelser.

Vilket av det jag skrev om informationen tycker du inte stämmer?

stebe2
Citera
2013-08-03, 01:36
Medlem
Citat:
Både du och jag tror ju egentligen på att allt levande har gemensamt ursprung. Du tror på en ur-cell jag tror att allt levande har en gemensam designer som upphovsman.

Designern har använt ungefär samma byggklotsar när han format allt liv. Om detta inte var fallet skulle olika livsformer få problem med att samarbeta och integrera med varandra.

Lösningar och system som finns skall fungera under en organisms hela liv. Vissa saker grundläggs tidigt i embryo-utvecklingen och måste sedan fungera genom hela embryo-utvecklingen och sedan under hela livet.

Det skulle väl vara mer märkligt om en designer skulle ha format olika livsformer som inte harmonierar, matchar och kan samspela med varandra så att de kan dra nytta av varandras egenskaper och beståndsdelar?

stebe2

Så, varför har designern enbart använt byggklossar från däggdjur när han byggde valar och delfiner, men inga byggklossar alls från fiskar? Varför inga fjädrar hos däggdjur eller fyrkamriga hjärtan hos reptiler?

Om allt liv skapades samtidigt, varför designade skaparen det på ett sådant sätt att det bildar ett perfekt stamträd, från encelligt liv och framåt? Varför dyker samma stamträd och tidslinje upp hela tiden när vi gräver i fossillagren eller när vi sekvenserar DNA och olika proteiner? Hur kan det stamträdet och den tidslinjen stämma så bra med andra vetenskapliga områden som hur vi tror att kontinentalplattor rört sig eller hur vi tror att radioaktiva isotoper sönderfaller?

Evolutionsteorin förklarar allt detta.
Citera
2013-08-03, 01:47
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Spara gärna min beskrivning av vilken information som DNA bör innehålla så får vi se vad observationerna och studierna säger oss om 5-10 år.

Från min horisont så ser jag att ID-are haft rätt i flera av sina spekulationer och förutsägelser.

Vilket av det jag skrev om informationen tycker du inte stämmer?

stebe2
Vilka?

ID är inte vetenskap, då det inte kan falsifierar och inte följer den vetenskapliga metoden.
Citera
2013-08-03, 07:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av davve321
Fast jag skulle vilja påstå att det är precis tvärt om! Om jag ursprungligen utgår från att allt är designat skulle jag snabbt börja fundera vilken idiot som gjort livet så extremt skört och varför så många idiotisla lösningar finns i en människa som bara genom en väldigt väldigt enkel åtgärd (om vi var designade) skulle spara massor av tid och energi i tillväxten! Dessutom skulle många funktioner kunna bli mycket mer användbara och robusta genom bara några små enkla förändringar! Dessutom skulle jag tänka att det var otroligt konstigt att allt liv på cellnivå ser så otroligt lika ut! Varför är en liten svampcell så lik mina hudceller om någon designat allt! Jättekonstigt, varför i hela friden har jästceller samma energi mekanism som människan på cellnivå?

Och vad är det egentligen du menar tyder på design? Om man förstår hur kemi (och biologi) fungerar så är det extremt mycket mer långsökt att tänka sig design än en fortgående process som långsamt utvecklas! Framförallt med tanke på hur bevisen ständigt visar att vi har samma ursprung!

Citat:
Ursprungligen postat av MentosFruitcore
Vilka?

ID är inte vetenskap, då det inte kan falsifierar och inte följer den vetenskapliga metoden.
Vilken vetenskaplig metod, den som evolutionister har stakat ut naturligtvis.
Citera
2013-08-03, 08:27
Medlem
bestammer-senares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jularbo
Den vetenskapliga metoden fanns långt innan evolutionsteorin.
Citera
2013-08-03, 10:08
Medlem
DingusMcDucks avatar
Citat:

Ja, den vetenskapliga metoden så klart är en konspiration av "evolutionister".
Citera
2013-08-03, 10:48
Medlem
MentosFruitcores avatar
Citat:
Som sagt, den fanns innan evolution.

Men hursomhelst har den vetenskapliga metoden visat sig vara den i särklass mest effektiva modellen för hur vi ska lära oss saker om våran värld. Vill du använda en annan metod, får du inte kalla ditt resultat empiriskt eller vetenskapligt.
Citera
2013-08-03, 11:57
Medlem
hejsantests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rosebud
Så, varför har designern enbart använt byggklossar från däggdjur när han byggde valar och delfiner, men inga byggklossar alls från fiskar? Varför inga fjädrar hos däggdjur eller fyrkamriga hjärtan hos reptiler?

Om allt liv skapades samtidigt, varför designade skaparen det på ett sådant sätt att det bildar ett perfekt stamträd, från encelligt liv och framåt? Varför dyker samma stamträd och tidslinje upp hela tiden när vi gräver i fossillagren eller när vi sekvenserar DNA och olika proteiner? Hur kan det stamträdet och den tidslinjen stämma så bra med andra vetenskapliga områden som hur vi tror att kontinentalplattor rört sig eller hur vi tror att radioaktiva isotoper sönderfaller?

Evolutionsteorin förklarar allt detta.

Flera personer på detta forum har frågat stebe2, menpalla mfl om dom kan presentera id/kreationism som en falsifierbar hypotes?
Vad kan vi förutse med ID.

Om vi jämför olika djurarter med varandra och när det funnits, hur långt ifrån det är släkt med varandra osv... Så stämmer DNA:n med det evolutionen säger
ID har ingen förklaring till detta.

Att vi hittar massor av rester av andra ben som tex valar inte ens använder, de förstår vi med evolutionen
Hur kan vi med ID förklara det? Knappast att en intelligent designer skulle göra det...

Citat:
Ursprungligen postat av kmer
Man hade hittat fossil av fiskar och man hade hittat fossil av amfibier, och man förstod att det måste finnas mellanting mellan dessa - och dessa mellanting måste ha funnits någon gång mellan 360 och 390 miljoner år sedan (eftersom amfibierna dök upp ungefär då). En paleontolog vid namn Neil Shubin letade då reda på berggrund som var 375 miljoner år gammal (i Kanada) och hittade exakt det han hade förutsett skulle finnas där: en fisk med ben och hals - d.v.s. ett mellanting mellan en fisk och en amfibie, som levde på grunt vatten och kunde ligga med ögonen precis över vattenytan för att jaga insekter etc. Detta fossil, av just detta djur, skulle bara kunna finnas där om evolutionsteorin stämmer. Hur förklarar du det? Att han visste vilken sorts djur han skulle hitta, ungefär hur det skulle se ut och hur längesedan det levde. Detta visste han alltså innan någon hade hittat något sådant fossil - enbart baserat på evolutionsteorin.

Detta skulle vi aldrig kunnat gjort med ID...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in