2013-07-27, 09:54
Medlem
Hej.

Jag undrar om det är någon som jobbar eller känner någon som jobbar i butiksbageri såsom ica maxi eller coop. Det jag undrar är främst över tiderna man arbetar. Jag är utbildad bagare och vill helst inte jobba nätter så jag tänkte att butiksbageri kanske kan vara ett bra alternativ om man vill vara bagare men ändå inte behöva stiga upp mitt i natten.

Finns det någon med lite erfarenhet av detta dela gärna med er så jag får ett hum om hur det är att jobba i ett butiksbageri

Tack
Citera
2013-07-27, 09:58
Min sambo jobbar som bröd och mejeriansvarig på Coop, där det ingår att baka.
Någon dag i veckan börjar hon 06.00 annars runt 7-7.30. Varannan helg med.
Citera
2013-07-27, 11:51
Medlem
De bakar väl inte så mycket? Jag trodde de mest bara gräddat färdig deg.
Citera
2013-07-27, 12:55
Medlem
fettjamenvissts avatar
De allra största butikerna bakar eget bröd, de vanliga butikerna värmer bara frysta.
Citera
2013-07-27, 13:54
Medlem
sucuks avatar
Tror inte det finns någon av de stora som drar igång innan 0530, vet att en del maxi är det 0600 som gäller.
Citera
2013-07-28, 22:26
Medlem
Snabba svar! det stämmer nog att många gräddar färdigt bröd, men det är ju en hel del bakelser och tårtor i bitar i sortimentet,samt att de tar emot beställningar. Så det finns säkert att göra. Men det låter ju som att det är vettiga tider ändå, det vore ju rätt skönt om man slipper jobba sena kvällar med.
Skulle nog passa mig perfekt!
Citera
2013-07-31, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Tror inte det finns någon av de stora som drar igång innan 0530, vet att en del maxi är det 0600 som gäller.
Vet du om det förekommer kvällsjobb i butiksbagerier? Låter som bra tider allafall.
Citera
2013-08-01, 00:49
Medlem
Snirks avatar
Absolut ett alternativ om man inte vill håruppsättning mitt i natten.
City gross har bra arbetsplatser för bagare, där får man göra mycket kul själv.
Citera
2013-08-03, 11:44
Medlem
Hejsan.

Det beror mycket på i vilken av profilerna som du jobbar i, och vilket koncept som används i butiken och framförallt HUR mycket som skall bakas. I den butik som jag nuvarande jobbar i så är det 06.00 för brödflickorna. Vi har endast matbröd samt en eller två sorters fikabröd.

Däremot så om du är inom en kvantum eller maxi profil så skulle jag tro att det är tidigare än 06.00.
Dvs, att du som bagare (?) kanske även är ansvarig för vissa delar av konditoriet, samt att brödsorterna på maxi kan vara mer komplicerade än bara jäsning och tillagning. T.ex. Surdegsbröd. (Vilket jag hört kan vara lite svårare än en limpa?)

Med vänlig hälsning, ICA-Seb
Citera
2013-08-03, 13:48
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tomaspersson
Vet du om det förekommer kvällsjobb i butiksbagerier? Låter som bra tider allafall.

Skulle tro att det förekommer kvällsskift i någon form, i alla fall på de större Maxi, jag har sett bagarklädda som håller på rätt sent, typ vid 19- tiden, men jag skulle nog tro att det i huvudsak rör sig om tidigare tider. Är nog mest att göra på förmiddagen i samband med alla förberedelser. Det är säkert olika med tanke på om butiken bakar själv eller bara kör Bake-off. Tror nog många av de större kör en kombination av de båda lösningarna.
Citera
2013-08-07, 00:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av z3bb4n
Hejsan.

Det beror mycket på i vilken av profilerna som du jobbar i, och vilket koncept som används i butiken och framförallt HUR mycket som skall bakas. I den butik som jag nuvarande jobbar i så är det 06.00 för brödflickorna. Vi har endast matbröd samt en eller två sorters fikabröd.

Däremot så om du är inom en kvantum eller maxi profil så skulle jag tro att det är tidigare än 06.00.
Dvs, att du som bagare (?) kanske även är ansvarig för vissa delar av konditoriet, samt att brödsorterna på maxi kan vara mer komplicerade än bara jäsning och tillagning. T.ex. Surdegsbröd. (Vilket jag hört kan vara lite svårare än en limpa?)

Med vänlig hälsning, ICA-Seb

Det låter fint. På maxi i stan vet jag att de har ett rätt stort sortiment. Då gör bagarna en hel del olika tårtor, bakelser och bitar med förutom brödet. Det är väl det som verkar roligast så det blir lite variation med.
Citera
2013-08-07, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av godboy
Skulle tro att det förekommer kvällsskift i någon form, i alla fall på de större Maxi, jag har sett bagarklädda som håller på rätt sent, typ vid 19- tiden, men jag skulle nog tro att det i huvudsak rör sig om tidigare tider. Är nog mest att göra på förmiddagen i samband med alla förberedelser. Det är säkert olika med tanke på om butiken bakar själv eller bara kör Bake-off. Tror nog många av de större kör en kombination av de båda lösningarna.

Ok. Det rör sig kanske inte om så sena kvällar allafall. Men det ärr nog som sagt huvudsakligen tidigare pass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in