2013-07-31, 11:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Muslimska brödraskapets partier i andra länder tar avstånd från Mursi och det Egyptiska MB:

http://carnegieendowment.org/sada/20...-brothers/ggtv

Jag håller med om att man verkligen kan klandra Mursi för att han försökte jäkta igenom en islamistisk konstitution som skulle ha inskränkt friheten för många egypter.

Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Både Mursi och militären har använt undantagstillstånd för att stoppa protester i flera städer/områden, och under Mubarak var det undantagstillstånd i flera decennier. Det ger säkerhetsstyrkor rätt att göra precis som de vill, det har vi väl sett tydliga bevis på. Situationen för kristna är ännu värre, det vet alla. Det sägs att lik dykt upp med skador som tyder på tortyr. Det kallar jag förtryck, även omd en riktas mot muslimska brödraskapet just nu så kan hela befolkningen drabbas om de inte genomför val snart.

Men å andra sidan så var faktiskt Mursi en folkvald president. Risken är förstås uppenbar att MB börjar med terrorism, på samma sätt som när tidigare egyptiska ledare försökt krossa rörelsen med tortyr odemokratiska metoder.

Inbördeskriget verkar kunna stå för dörren. Och i denna konflikt tänker jag stå neutral.

Man kan inte bortse ifrån ett valresultat på över 50 procent av rösterna. Å andra sidan så kan man inte heller inte negligera mänskliga rättigheter för minoriteter.

Situationen påminner till viss del om situationen i Turkiet. Bara de att där har inte militären tagit makten, än. Kanske är den för vingklippt.
Citera
2013-07-31, 15:01
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Jag håller med om att man verkligen kan klandra Mursi för att han försökte jäkta igenom en islamistisk konstitution som skulle ha inskränkt friheten för många egypter.

Men å andra sidan så var faktiskt Mursi en folkvald president. Risken är förstås uppenbar att MB börjar med terrorism, på samma sätt som när tidigare egyptiska ledare försökt krossa rörelsen med tortyr odemokratiska metoder.

Inbördeskriget verkar kunna stå för dörren. Och i denna konflikt tänker jag stå neutral.

Man kan inte bortse ifrån ett valresultat på över 50 procent av rösterna. Å andra sidan så kan man inte heller inte negligera mänskliga rättigheter för minoriteter.

Situationen påminner till viss del om situationen i Turkiet. Bara de att där har inte militären tagit makten, än. Kanske är den för vingklippt.

Mursi försökte sig på en statskupp , så folkvald han var, och militären drog i snöret.

Nu är liberalerna i USA oroliga för att USA tappar inflytande i Egypten och hoppas på att Obama ingriper, oklart hur:
Citat:
Erasing the Muslim Brotherhood from Egypt’s political scene — as Gen. Sissi seems intent on doing — is impossible. To attempt it is to play with fire. It could create a schism that would put Egypt on a road toward civil war with dire consequences. Violent uprisings in Syria and Egypt at the same time would be particularly dangerous for Israel, the United States’ strongest ally in the region. Bringing Egypt back from the edge of disaster ought to be one of Mr. Obama’s most urgent priorities, and that may require rethinking his policy. Forbearance and obfuscation haven’t done the trick.
http://www.washingtonpost.com/opinions/united-states-is-losing-leverage-in-egypt/2013/07/30/d46df23e-f94f-11e2-8e84-c56731a202fb_story.html
Citera
2013-07-31, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert

I den första omgången fick Mursi bara cirka 20-25% av rösterna, sen ställdes han mot gamla Mubarak-regimens kandidat - som röstades bort. Så MB kan inte hävda att han har folkets stöd. Valet stod mellan pest eller kolera för 75% av egyptierna. Det är som att säga att M ska regera ensamt i Sverige bara för att Reinfeldt är statsminister. Vi som länge har levt i en demokrati förstår att partier måste kompromissa, men det ville inte Mursi och MB förstå. Så jag tycker faktiskt att händelseförloppet är i enlighet med revolutionens krav - att Egypten inte ska styras av en diktator.

I Turkiet sitter större delen av de höga officerarna i fängelse. Samma sak har nu hänt i Egypten med MB. Jag tror därför inte militären släpper Mursi innan valet, det kommer bara att stärka MB.
Citera
2013-08-01, 06:13
Moderator
Siegfrids avatar
Fortsätter OnT-delen i denna tråd:
Al Jazeeras’s Dorothy Parvaz, reporting from Nasr City, is tweeting from the Rabaa sit in.
Citat:
@dparvaz

Man on stage in #Rabaa, #Nasrcity screams into mictophone "We're not here for freedom, we're here for Sharia" #Egypt
https://twitter.com/dparvaz/status/362676610983411712
Citera
2013-08-01, 15:35
Medlem
Vad tror vi om tidsramen för rensningen av demonstranter då? SJälv tror jag det kommer ske idag/ikväll. Fredagar brukar antalet demonstranter stiga så gissar på att dom vill få det klart innan dess.
Citera
2013-08-01, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whyman
Vad tror vi om tidsramen för rensningen av demonstranter då? SJälv tror jag det kommer ske idag/ikväll. Fredagar brukar antalet demonstranter stiga så gissar på att dom vill få det klart innan dess.
Eller så väntar de till fredagen så det blir komfortabelt att köra över alla demonstranter.
Citera
2013-08-01, 15:57
Medlem
Citat:
LATEST:
AL JAZEERA'S LIVE SIGNAL FROM NASR CITY IN CAIRO CUT OFF BY EGYPTIAN AUTHORITIES

Jag ser detta som ett tecken på att något kommer ske snart. Det sista regeringen vill är att blodbadet ska sändas live.
Citera
2013-08-01, 18:08
Medlem
WriteMasterTMs avatar
Citat:
Jag ser detta som ett tecken på att något kommer ske snart. Det sista regeringen vill är att blodbadet ska sändas live.
Och MB är som vanligt så dumma att de inte fattar själv att de borde ha fler videokameror med sig för att dokumentera alla övergrepp och mord från kuppregimen.

Finns det något hopp för vissa sunnimuslimska sekter som aktivt eftersträvar att vara efterblivna idioter. Tex wahabi salafister från idiotlandet saudiarabien och talibanerna som spränger hundratals skolor. Och Boko Haram som betyder västerländskt lärande är synd.

Eftesträvar islamisterna i egypten att vara idioter och dö som idioter.
Videokameror är synd ?
Eller finns det andra orsaker till att MB är så sopiga på att dokumentera och visa världen när kuppregimen mördar deras anhängare?
Citera
2013-08-01, 18:19
Medlem
Reguluss avatar
Citat:

Jag tror inte det behöver betyda så mycket att man klipper kablarna för Al Jazeera. Al Jazeera - som anklagats för att stödja islamisterna - har punktmarkerats av den nya regimen. Några av deras medarbetare satt fängslade i flera dagar.

Detta sagt, så visst är risken för nya blodbad överhängande.
Citera
2013-08-02, 22:21
Medlem
Det luktar terrordåd på gång. USA kommer med en ovanlig varning - kan det har någonting att göra med det som händer i Egypten?

Har man fått indikationer på att något kommer hända i Egypten?
Citera
2013-08-02, 22:36
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kamora
Det luktar terrordåd på gång. USA kommer med en ovanlig varning - kan det har någonting att göra med det som händer i Egypten?

Har man fått indikationer på att något kommer hända i Egypten?

Jag tror - som jag skrev i Syrientråden - att det handlar om Egypten, ja.

Därmed inte sagt att USA vet något som vi inte vet. Men hela landet är ju en krutdurk med tänd lunta.
Citera
2013-08-03, 02:35
Medlem
LostGenerals avatar
Citat:
Mursianhängare trotsar polisen

Tårgas mötte tusentalet Mursianhängare när de trotsade polisen genom att inrätta ett nytt basläger för sina demonstrationer till stöd för den bortkuppade presidenten.

http://www.svd.se/nyheter/utrikes/mursianhangare-trotsar-polisen_8395810.svd
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in