Citat:
Ursprungligen postat av
AgentHemlig
Funderade på en sak.
Har en kompis, eller ja, typ ytligt bekant som man stannar o pratar med på stan typ men inte annars, som jag vet blev dömd till vilkorlig dom, 30 dagars finka men han fick betala lite böter med, ett par-tre tusen eller nått för några internetbedrägerier.
Det var kanske 2-3 år sedan, men jag vet att han fifflat lite till efter det och lär åka in igen. Dock har väl "prövotiden" gått ut nu och han lär aldrig ha någon rättegång innan det men det kvittar kanske?
Hur som helst. Om han nu får finkan, vilket han bör få kan man tycka, så får han kanske 2-3månader?
Vad får man sitta på för ställe då? Grejen är den att han har familj, barn osv. men är bara typ beroende av att få tag i pengar till att köpa prylar och annat skit... vet är helt stört. Han har riktigt jobb etc. med vilket gör det hela än mer obegripligt. En riktig kompis till mig sade att han , efter det där för ett par år sedan, ringde kriminalvården och frågade vad han skulle göra nu, om han kunde få komma och träffa någon osv. De sa bara "Nae dig har vi inte tid med". Aldrig knarkat eller "supit" heller för den delen, bara en moraliskt skadad person.
Så.
1 - Vad får han sitta på tror ni och hur länge?
2 - Om det är en sådan där "öppen anstalt", får man sitta kortare tid då? Är det jobbigt klimat på dessa ställen? Jag undrar lite för jag funderar faktiskt på att ta upp bekantskapen med honom och försöka hjälpa honom, då våra ungar är bra kompisar osv.
1 - Eftersom han har ett relativt välordnat liv och inte begår några grövre brott så är det mycket möjligt att han får sitta på öppen och fortsätta på sitt ordinarie jobb.
Mest sannolikt är dock att han bara får fotboja om inte strafftiden är för lång. Alla straff upp till max sex månader kan avtjänas med fotboja!
2 - Tiden är den samma oavsett säkerhetsklass. 2/3 av den utdömda tiden.
Generellt så är Svenska fängelser ganska lugna och trevliga ställen, även om det kan finnas undantag. Är man själv en någorlunda välfungerande och socialt kompetent person så grejar man det utan problem. Anstalter med många unga tenderar väl att kunna vara lite stökigare, men det ska inte behöva vara ett problem heller. Det är bara att välja andra att umgås med än dem som är lite väl testostinna så undviker man konflikter...