Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-03-14, 13:50
  #5005
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Jahapp, då bär de av mot karlskogaanstalten om cirkus 2 timmar. Börjar bli påtagligt jobbigt, men också skönt att börja och bli av med skiten. Blev 2,5 år, satt 10 veckor i häktet så kanske 1 år i finkan om jag lyckas få fotboja sista halvåret. Har jobb att komma tillbaka till just nu iaf, får se om det är så då med. Ja.. har läst lite sporadiskt ur tråden och hittat en del nyttig information. Några sista tips? Ska ta med mig en femhundring i kontanter, böcker, tidningar och frimärken och kuvert + adressbok. Något mer? Har även packat ner lite toalettartiklar och ett par innetofflor, får väl se vad de ratar och inte. Har ni något bra att säga om karlskoga?

Hårtrimmer är rätt bra att ha om du inte vill betala för att bli snaggad. Skulle även plocka med mig CD-skivor + spelare, kortlek och gympadojor. Kommer inte på något mer på rak arm.

Vet tyvärr inget om Karlskoga men det blir säkert bra.
Citera
2015-03-14, 16:53
  #5006
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GEEEMONEY
Jahapp, då bär de av mot karlskogaanstalten om cirkus 2 timmar. Börjar bli påtagligt jobbigt, men också skönt att börja och bli av med skiten. Blev 2,5 år, satt 10 veckor i häktet så kanske 1 år i finkan om jag lyckas få fotboja sista halvåret. Har jobb att komma tillbaka till just nu iaf, får se om det är så då med. Ja.. har läst lite sporadiskt ur tråden och hittat en del nyttig information. Några sista tips? Ska ta med mig en femhundring i kontanter, böcker, tidningar och frimärken och kuvert + adressbok. Något mer? Har även packat ner lite toalettartiklar och ett par innetofflor, får väl se vad de ratar och inte. Har ni något bra att säga om karlskoga?
Har du fast anställning så kan dom inte säga up dig om tidsperioden är inom 2.5 år. Vad är du dömd för? Första voltan?
Citera
2015-03-14, 23:17
  #5007
Medlem
Om man hamnar i isoleringen. Någon som vet hur det ser ut i cellen och hur dagarna ser ut? Vad är minimum och maximal tid man kan bli tvingad att sitta där? Allt kring isoleringen är av intresse. Känns som ni lärt mig i princip allt annat om hur det ser ut i cellerna och på vanliga avdelningar.

Blir man alltid per automatik förflyttad till ny anstalt efter isolering eller kan man få sitta på vanliga avdelningen igen?

Hört mycket om spelet mulle. Någon som berätta hur det spelet funkar, vill börja spela det

Mvh
Citera
2015-03-15, 00:19
  #5008
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Om man hamnar i isoleringen. Någon som vet hur det ser ut i cellen och hur dagarna ser ut? Vad är minimum och maximal tid man kan bli tvingad att sitta där? Allt kring isoleringen är av intresse. Känns som ni lärt mig i princip allt annat om hur det ser ut i cellerna och på vanliga avdelningar.

Blir man alltid per automatik förflyttad till ny anstalt efter isolering eller kan man få sitta på vanliga avdelningen igen?

Hört mycket om spelet mulle. Någon som berätta hur det spelet funkar, vill börja spela det

Mvh
Varierar säkert, där min vän satt såg den ut exakt som en vanligt cell bara att han va inlåst 23 timmar per dygn osv. Andrahandsinfo.
Citera
2015-03-15, 05:50
  #5009
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Om man hamnar i isoleringen. Någon som vet hur det ser ut i cellen och hur dagarna ser ut? Vad är minimum och maximal tid man kan bli tvingad att sitta där? Allt kring isoleringen är av intresse. Känns som ni lärt mig i princip allt annat om hur det ser ut i cellerna och på vanliga avdelningar.

Blir man alltid per automatik förflyttad till ny anstalt efter isolering eller kan man få sitta på vanliga avdelningen igen?

Jag har suttit på isol och standarden varierar som påpekats tidigare. Isol-cellen kan se ut som en vanlig cell eller vara en madrass på golvet (hårdisolering). Det mest extrema som finns i Sverige så vitt jag vet är Björnburen på Kumla som finns längst in i Kumlas isolavd (Bunkern) bakom åtskilliga låsta dörrar. Den har gångvägar runt cellen och titthål där det när som helst kan dyka upp ett plitöga. Det sistnämnda har jag inte haft nöjet att prova men fått berättat för mig av någon som tillbringat ganska mkt tid där.

Det finns mig veterligen ingen bortre gräns för hur länge man får sitta isolerad i Sverige, däremot finns det vissa regler för regelbunden omprövning (som KV blankt skiter i och istället förlänger slentrianmässigt).

Om det t ex handlar om inblandning i en fight så blir typ i nån vecka medan plitarna utreder och håller förhör. Om en tydligt skyldig utpekas blir denne flyttad medan den andra parten går tillbaka till sin avdelning. Finns även en isoleringsvariant som kallas P50 (inlåsning under utredning) där kvinspen kan välja att låsa ner en eller flera avd , men då sitter man 23h/dygn i sin egen cell istället.

En del väljer att ta en s k P18, självvald isolering med hänvisning till säkerhet eller hälsa. Kan ligga en massa olika skäl bakom allt från allvarliga hot till att man gillar att sitta för sig själv. T ex Clark Olofsson gillade att sitta sina voltor isolerad.

Ett av de mest extrema fall jag kan komma på är Jonas Falk som satt isolerad på Kronan och Sollentuna (häkte) i ca 4 år utan att ens vara dömd (han blev helt frikänd), utsläppt och gripen igen ett dygn senare.

Det kanske allra mest extrema (åtminstone kända) fall är Niclas Löfdal som suttit mer eller mindre isolerad under hela sitt vuxna liv. När han muckade från kåken fick han skjuts av snuten direkt till rättpsyk där han suttit isolerad i många år. Man ville helt enkelt inte ha honom ute på gatorna och lär inte släppa ut honom från isol så länge han kan gå upprätt. http://www.magasinetparagraf.se/unde...farligaste-man

Det finns säkert fler liknande fall på rättspsyk där man bestämt sig för vilka man vill isolera och aldrig släppa ut. Man använder rättspsyk som ett svart hål där folk "försvinner" på sätt som aldrig kommer till allmänhetens kännedom.

Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Hört mycket om spelet mulle. Någon som berätta hur det spelet funkar, vill börja spela det
Mvh

The first rule of Mulle: you never talk about Mulle utanför the kåk.

Allvarligt talat, varför vill du lära dig Mulle? Förbereder du dig på att sitta?

Reglerna finns klistrade på nätet, så bara att googla. Har spelat Mulle tills det stog mig upp i halsen. Singelmulle är skit men dubbel kan vara rätt kul ett tag. Körs mkt turneringar i dubbelmulle som får tiden att gå.
__________________
Senast redigerad av ExConvict 2015-03-15 kl. 05:52.
Citera
2015-03-17, 02:42
  #5010
Medlem
IIIDraculs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gurjon
Om man hamnar i isoleringen. Någon som vet hur det ser ut i cellen och hur dagarna ser ut? Vad är minimum och maximal tid man kan bli tvingad att sitta där? Allt kring isoleringen är av intresse. Känns som ni lärt mig i princip allt annat om hur det ser ut i cellerna och på vanliga avdelningar.

Blir man alltid per automatik förflyttad till ny anstalt efter isolering eller kan man få sitta på vanliga avdelningen igen?

Hört mycket om spelet mulle. Någon som berätta hur det spelet funkar, vill börja spela det

Mvh

Jag fick sitta i tom cell med en madrass när det blev lite fight på ett fängelse. Tror dom bara får ha dig i några dygn? Längsta plitarna hållt mig på isol är nog 3 dagar. Lär dig att sova fast du inte är trött. Eller gör så mycket armhävningar tills du spyr.

Du blir inte per automatik knallad efter isol. Det blir du mest om du inblandad i nåt slagsmål, misstänks ha nåt med droger på kåken att göra eller blir hotad eller hotat nån eller sånt. Men det är olika. Kvv gör som de vill. Jag blev knallad en gång när jag lappade till en idiot, andra gånger har de bara tatt mig tillbaks till avdelningen igen

Mulle lär du dig där.
__________________
Senast redigerad av IIIDracul 2015-03-17 kl. 02:46.
Citera
2015-03-19, 11:38
  #5011
Avstängd
muntorkas avatar
En snabb fråga. Om man kommer till anstalt med en ryggsäck med sina prylar osv. (Öppen anstalt)
Får man med väskan in på sitt rum då eller tömmer dom hela väskan och ger en alla saker i en påse eller dylikt? Om man får med väskan in på rummet, var lägger man den då? Har nämligen aldrig sett bilder eller filmer i svenska anstalter där någon intagen har någon form av kläder/väska så undrar lite vart det tar vägen när man kommer till anstalten ?

/M
Citera
2015-03-19, 14:02
  #5012
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muntorka
En snabb fråga. Om man kommer till anstalt med en ryggsäck med sina prylar osv. (Öppen anstalt)
Får man med väskan in på sitt rum då eller tömmer dom hela väskan och ger en alla saker i en påse eller dylikt? Om man får med väskan in på rummet, var lägger man den då? Har nämligen aldrig sett bilder eller filmer i svenska anstalter där någon intagen har någon form av kläder/väska så undrar lite vart det tar vägen när man kommer till anstalten ?

/M

Du får inte med dig nån väska in oavsett säkerhetklass på anstalten. Väskan hamnar i förrådet.
Citera
2015-03-19, 17:43
  #5013
Avstängd
muntorkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ExConvict
Du får inte med dig nån väska in oavsett säkerhetklass på anstalten. Väskan hamnar i förrådet.

Okej, sakerna då får man med dom in i rummet direkt eller tas dom om hand före ?

Tex tidningar och sådant.

/M
Citera
2015-03-19, 21:46
  #5014
Avstängd
muntorkas avatar
Om man tar sig till en anstalt och sedan kommer in där och dom då säger att man ska slussas vidare till annan anstalt efter helgen tex, eller tex säger att nu får du inte plats här så du får hamna i häkte under tiden.

Får man då säga det att "okej men då vill jag inte inställa mig utan jag väntar med det istället" OM man har inställelse tid senare än när man väl gått dit tex säg 2-3 veckor i förväg ?

/>M
Citera
2015-03-19, 23:35
  #5015
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muntorka
Om man tar sig till en anstalt och sedan kommer in där och dom då säger att man ska slussas vidare till annan anstalt efter helgen tex, eller tex säger att nu får du inte plats här så du får hamna i häkte under tiden.

Får man då säga det att "okej men då vill jag inte inställa mig utan jag väntar med det istället" OM man har inställelse tid senare än när man väl gått dit tex säg 2-3 veckor i förväg ?

/>M

Ja, sålänge du inte har blivit inskriven.
Citera
2015-03-20, 14:44
  #5016
Medlem
ExConvicts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av muntorka
Okej, sakerna då får man med dom in i rummet direkt eller tas dom om hand före ?

Tex tidningar och sådant.

/M

Det beror på den aktuelle pliten ifråga. Vissa är schyssta och låter en ta med vissa grejer in direkt, medan andra kan hålla på dem rätt länge. Tidningar brukar dock gå bra.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback